Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-24, 16:37
  #7573
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diolives
Inte skrivit här på tre månader då jag nästan glömt bort snuset.
Fortfarande snusfri, känns rätt nice.
Fick av nån anledning jätteabstinens nu och känner mig grinig, därav skriver jag lite här igen. Sitter och skriker när jag spelar dataspel typ. Vet att det går över dock.

Cold turkey i nästan tre månader iaf! Knep? Stoppa upp en hushållspapperstuss under läppen när det är som värst. Så glömmer man bort att det inte är riktig snus man har där.

Edit: Lite mer än två månader var det väl visst, men känns längre bort när jag tänker på det typ. Miljöombyte som ställer till det i huvet.

Påminn dig själv om varför du slutade, och kom ihåg att en snusare är inte lugnare eller gladare än en icke-snusare. Vi har alla dåliga dagar och det är lätt att intala sig att ens damputbrott beror på snusabstinens. Sanningen är att det är länge sen din kropp blev fullständigt fri från nikotinbegär, förutsatt att du inte har kört med sk nikotin"ersättning"

Om det var sant att snusare är lite Gladare lite mindre stressade lite mindre dampunge som skriker åt dataskärmen, njuter lite mer av maten osv så skulle jag och dom flesta aldrig sluta. Det hade varit en "pris"(lös) gudagåva.

Sanningen är att nikotinabstinens är drygt, och när det släpper är det gött att må normalbra igen. Sen börjar abstinensen byggas upp så fort du spottar ut nästa prilla, och upprepa. Du luktar skit i käften och kastar pengar på en inbillad njutning.

Fortsätt skrik åt skärmen när du dör, men sluta intala dig att det är pga nikotinabstinens efter tre månader! Det är endast en tankefälla, jag lovar
Citera
2015-08-25, 15:37
  #7574
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ael
Ska bli intressant att höra om Gullegubbens puls går ner. Måste ha lite hälsoargument också.

Fortfarande nere på 66-69 istället för 73-76, och detta med något mindre träning än tidigare. 62 just nu vid datorn, men Fitbit charge HR verkar inte räkna lägsta puls vid stillasittande, utan ett högre värde.
Citera
2015-08-26, 10:20
  #7575
Medlem
Gullegubbens avatar
Annars är det tuffare än det brukar vara att låta bli att snusa. Starkt sugen att göra "ett enda undantag" ett par tre gånger om dagen.
Citera
2015-08-26, 11:26
  #7576
Medlem
jonesy.s avatar
Kände snus-sug 1 år efter den dagen jag slutade, någon som känner igen det? Är själva suget ren och skär inbillning eller är nikotinet så jäkla ingrott i mitt psyke och det fysiska efter 20 år+?

Givetvis hade jag inte karaktär nog att stå emot frestelsen så föll tillbaka i träsket igen
Citera
2015-08-26, 16:05
  #7577
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonesy.
Kände snus-sug 1 år efter den dagen jag slutade, någon som känner igen det? Är själva suget ren och skär inbillning eller är nikotinet så jäkla ingrott i mitt psyke och det fysiska efter 20 år+?

Givetvis hade jag inte karaktär nog att stå emot frestelsen så föll tillbaka i träsket igen

Tja.

Nikotinnivåerna minskar grovt så fort du spottar ut sista prillan. Efter 72 timmar är allt nikotin ur kroppen men man har en svag abstinens i ca tre veckor.

Resten är mentalt. Inbillade utsättningssymptom som ilska, depression och annat skapas av känslan att försaka en krycka man inte tror man kan klara sig utan.

Goda nyheter är att det hela är en illusion. Det är ingen njutning att ta en snus, det tar bara bort abstinens. Väldigt viktigt att betona detta. För när du inser detta som ett faktum så blir det skitlätt å sluta. Klart man kan känna att nåt saknas under läppen, men ta toapapper. Serla sitter fint under läppen. Såg du hur töntigt det såg ut att bry sig om vilket märke det är på dasspapper? det var ett skämt, men även för å poängtera en sak. Snusare som försöker övertala sig själva att dom njuter av smaken. Dom inser inte att det är nikotinet som talar.

Om du fortfarande kände sug efter ett år så hade du fortfarande kvar hjärntvätten att snus är en genuin njutning som du försakade. Och ärligt talat, känner du på det viset så rekommenderar jag att fortsätta. Det är inte så farligt för hälsan. Men om du synar bluffen så vill du inte ödsla pengar på dålig andedräkt och slaveri för nåt som bara sänker dig.

Citera
2015-08-26, 21:34
  #7578
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnobbenL
Tja.

Nikotinnivåerna minskar grovt så fort du spottar ut sista prillan. Efter 72 timmar är allt nikotin ur kroppen men man har en svag abstinens i ca tre veckor.

Resten är mentalt. Inbillade utsättningssymptom som ilska, depression och annat skapas av känslan att försaka en krycka man inte tror man kan klara sig utan.

Goda nyheter är att det hela är en illusion. Det är ingen njutning att ta en snus, det tar bara bort abstinens. Väldigt viktigt att betona detta. För när du inser detta som ett faktum så blir det skitlätt å sluta. Klart man kan känna att nåt saknas under läppen, men ta toapapper. Serla sitter fint under läppen. Såg du hur töntigt det såg ut att bry sig om vilket märke det är på dasspapper? det var ett skämt, men även för å poängtera en sak. Snusare som försöker övertala sig själva att dom njuter av smaken. Dom inser inte att det är nikotinet som talar.

Om du fortfarande kände sug efter ett år så hade du fortfarande kvar hjärntvätten att snus är en genuin njutning som du försakade. Och ärligt talat, känner du på det viset så rekommenderar jag att fortsätta. Det är inte så farligt för hälsan. Men om du synar bluffen så vill du inte ödsla pengar på dålig andedräkt och slaveri för nåt som bara sänker dig.


Alltså, jag förstår mycket väl att jag inte får någon direkt njutning av snus. Jag är nu inne på min tredje dag utan snus, och det är förjävligt. Konstant rastlös, ilsken, otillfredsstäld. Vetskapen om att snuset bara lindrar abstinensen gör det inte alls lättare att sluta. Allt man vill är att återgå till att vara en fungerande människa igen.

Just nu är det inte långt ifrån att jag springer till affären och köper en General lös.
Citera
2015-08-26, 21:48
  #7579
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Alltså, jag förstår mycket väl att jag inte får någon direkt njutning av snus. Jag är nu inne på min tredje dag utan snus, och det är förjävligt. Konstant rastlös, ilsken, otillfredsstäld. Vetskapen om att snuset bara lindrar abstinensen gör det inte alls lättare att sluta. Allt man vill är att återgå till att vara en fungerande människa igen.

Just nu är det inte långt ifrån att jag springer till affären och köper en General lös.

Tro mig, det kommer inte ändras av att börja snusa igen. Det kommer kännas för jävla gött att ta första snusen, då all stress som du byggt upp försvinner. Tänk istället på att du är fri. Om du inte tar något nikotin så är du per definition aldrig mer en nikotinist. Det är så enkelt.

Att vara rastlös och känna dig otillfredsställd är inte farligt. Det stora problemet är att din hjärna skapar problem, din inre kamp mellan att antingen "uthärda" lidandet eller ge upp ditt försök att sluta och köpa nytt snus. Det är denna kamp som skapar stress, rastlöshet, tomhetskänsla och ilska.

När du känner efter noga och går in i din kropp, andas djupt. Så inser du att abstinensen du talar om är väldigt svår att ens upptäcka. Detta är inget flummigt feel-good snack, det är ett faktum som du vet i hjärtat. Känn in din kropp. Du är okej, och nikotin kommer inte ge dig NÅGONTING

om så vore fallet, hade du inte valt att sluta
Citera
2015-08-27, 22:47
  #7580
Medlem
Jag är snart uppe i en vecka. Akuta fasen över skulle jag säga, inte hysteriskt sugen längre, glömmer helt av det ibland. Vissa associationer är redan brutna, går inte och letar efter dosan jag inte har direkt efter frukost längre.

Nu är det "bara" nästa fas, keep up the good work. Till helgen blir det alkohol o fest. Med snusare. Kan bli svårare att klara. Men oavsett hur det blir just den kvällen så ska jag inte börja igen.

Ökad energi har jag, vet fortf inte om det är rastlöshet eller något permanent. I övrigt känner jag inte någon stor kroppslig skillnad. Men väldigt skönt att slippa tänka på att få med snuset hela tiden.

Låter väldigt positivt här allting, ska väl erkänna att det finns lite mer tvivel o saknad nu. Men försöker låta bli att ge de tankarna för mkt utrymme.
Citera
2015-08-27, 22:55
  #7581
Medlem
Jag förstår inte er som slutar cold turkey och sen efter 4 dagar sitter ni och kallsvettas, skriker och slår in pannbenet på grannen som fiser för högt på andra sidan väggen och sen börjar snusa igen.

Kör cold turkey 1-2 dagar, sen kör ni nikotin tugummin några ggr per dag med 4 mg och käka halstabletter sen trappar ni ned med nikotintugummin sakta men säkert. Funkar skitbra. Första 2 veckorna kände man sig sjukt pigg och energi och lite flummig. Den värsta abstinens är första veckan men det försvinner mycket med tugummi och en underhållsdos på nikotin typ 10 ggr lägre än snusandet.

Jag ligger på 1 tugummi nu per dag, en 4 mg delad i två delar morgon och kväll. Får en skön liten småkick 2 ggr per dag och skönt att ha nåt att tugga på

Magproblemen man hade av snusen har försvunnit och alla andra saker.

Varit snusfri i 1 mån nu och det har gått förvånansvärt lätt.
__________________
Senast redigerad av diese.leute 2015-08-27 kl. 23:00.
Citera
2015-08-28, 09:39
  #7582
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diese.leute
Varit snusfri i 1 mån nu och det har gått förvånansvärt lätt.

Fast det är enklast att sluta utan nikotinsubstitut. Du har fortfarande kvar nikotin i blodet och så fort du slutar kommer det bli svårare att sluta än vad det är att bara sluta cold turkey. Tror du mig inte? Ta inga tuggummin och upptäck själv att ditt beroende av nikotin är detsamma, ända skillnaden är hur du får i dig det.

Anyways, bra jobbat (trots, inte tackvare nikotintuggumin) och lycka till att bli nikotinfri!
Citera
2015-08-28, 10:58
  #7583
Medlem
Gullegubbens avatar
Tre veckors uppehåll, varav två med arbete, uteliv etc. Senaste dagarna har det släppt rejält. Inget sug efter morgonkaffet, när inspirationen börjar tryta på jobbet eller när jag dricker öl med snusare. Skönt. Stabilt förbättrad vilopuls.
Citera
2015-08-28, 19:00
  #7584
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Tre veckors uppehåll, varav två med arbete, uteliv etc. Senaste dagarna har det släppt rejält. Inget sug efter morgonkaffet, när inspirationen börjar tryta på jobbet eller när jag dricker öl med snusare. Skönt. Stabilt förbättrad vilopuls.
Fantastiskt bra jobbat!
Släpp inte garden nu. Det kommer många svackor framöver men de blir färre. Du håller på att vinna detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback