Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-17, 22:22
  #7549
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wotoo
Dag 4-5 nu utan något nikotin. Ökat sockersug men annars ingen fara. Har lättare att gå upp på morgonen och tycker att kaffe är ännu godare än vanligt.


Ni som har varit utan nikotin under en längre period, har ni märkt av att sockersuget minskat med?
Gott när kaffet smakar, har smaklökarna vaknat till liv? Rätt mat är ju viktigt. Frukt borde ätas mer av, men jag dras till juicer, som jag vet har en del socker. Ersätt inte nikotinberoendet med något annat är ord till mig och andra.
Citera
2015-08-18, 09:24
  #7550
Medlem
Har själv rökt & snusat nu under fyra år - en halv dosa och ett halvt paket per dag. Har alltid älskat mina cigaretter och mitt snus men kom att fundera över kicken man får. Jag insåg att den förhöjda känslan infinner sig under cirkus 2 sekunder, direkt när man sätter in snusen/tar första blosset. Reflekterade över detta och tyckte att stressen över när man ska ta nästa kicka i kombination med sämre hälsa samt ekonomi gjorde att dessa 2 sekunders kick nog inte var värt det.

Läste Allen Carr's bok om rökning, finns gratis som PDF - bara att googla på "Allen Carr Easyway to stop smoking PDF". För alla som slutat/ska sluta - läsa boken! Jag har försökt slutat flera gånger men har alltid slutat med en tanke likt "Den känslan man får på morgonen och efter middagen, ska jag verkligen aldrig mer få uppleva det?"

Man MÅSTE sluta se nikotinet som att det medför något gott. I grund och botten handlar det om att inse att ens "highs" som junkie går att likställa med en icke nikotinists vanliga nivå. Allen drar i sin bok en ganska rolig parallel som lyder ungefär: den känslan man får av nikotin kan jämföras med känslan utav av ta av sig för tajta skor som man haft på sig under hela dagen. Som beroende har man hela tiden på sig "tajta skor" i form av rastlöshet, stress m.m.

Jag har iallafall nu slutat med både rökning och snuset (CT). Den största skillnaden nu gentemot mina tidigare försök till att sluta är att jag nu vet att jag aldrig någonsin kommer röra något som har med nikotin att göra. Innan blev det alltid till slut "Det här gick ju jättebra, klart man kan unna sig en liten cigarett på uteserveringen". Nu har jag insett att det går lika mycket bort som för en alkoholist att ta sig ett järn efter 10 år av nykterhet.

Ber om ursäkt för väggen av text, hade egentligen tänkt skriva två rader. Jag är iallafall inne på min andra dag och har till skillnad från tidigare försök till att sluta upplevt mycket mindre abstinensbesvär. Det tackar jag Allen Carr och hans bok för!
Citera
2015-08-19, 12:05
  #7551
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cumblast
....................
Man MÅSTE sluta se nikotinet som att det medför något gott. I grund och botten handlar det om att inse att ens "highs" som junkie går att likställa med en icke nikotinists vanliga nivå. Allen drar i sin bok en ganska rolig parallel som lyder ungefär: den känslan man får av nikotin kan jämföras med känslan utav av ta av sig för tajta skor som man haft på sig under hela dagen. Som beroende har man hela tiden på sig "tajta skor" i form av rastlöshet, stress m.m.

Jag har iallafall nu slutat med både rökning och snuset (CT). Den största skillnaden nu gentemot mina tidigare försök till att sluta är att jag nu vet att jag aldrig någonsin kommer röra något som har med nikotin att göra. Innan blev det alltid till slut "Det här gick ju jättebra, klart man kan unna sig en liten cigarett på uteserveringen". Nu har jag insett att det går lika mycket bort som för en alkoholist att ta sig ett järn efter 10 år av nykterhet.

Grattis, du har insikterna som gör att man klarar det
Jag tyckte inte att Carr hade helt rätt i att man kan slippa abstinens, jag fick sömnproblem i månader, men man kan däremot se positivt på dem "nikotinmonstret håller på att dö, yes". Dessutom hjälper han en att avglorifiera snuset och de så kallade kickarna- som egentligen inte existerar. Snusberoende ger ingenting, det skapar bara illusioner och gör en till en lurad, konstant rastlös och otillfredsställd, jävel.
Citera
2015-08-19, 18:13
  #7552
Medlem
RonnyRasks avatar
Jag har i en vecka ungefär trappat ner till endast två snus per dag. Jag vill hemskt gärna bli kvitt skiten, men det kan ibland kännas helt hopplöst.

Var helt snusfri i två dagar. Och det enda jag tänkte på var snus. Blev rastlös utav bara fan. Gick väl och kollade kylskåpet efter något att äta tre gånger i timmen, även fast jag vet vad som finns där i.
Lite som att man hoppades att en kladdkaka skulle uppenbara sig efter ett tag.

Blir även skjukligt lättirriterad. Minsta lilla motgång får man ett vredesutbrott över. Vilken jävla skit alltså.
Citera
2015-08-20, 11:43
  #7553
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Jag har i en vecka ungefär trappat ner till endast två snus per dag. Jag vill hemskt gärna bli kvitt skiten, men det kan ibland kännas helt hopplöst.

Var helt snusfri i två dagar. Och det enda jag tänkte på var snus. Blev rastlös utav bara fan. Gick väl och kollade kylskåpet efter något att äta tre gånger i timmen, även fast jag vet vad som finns där i.
Lite som att man hoppades att en kladdkaka skulle uppenbara sig efter ett tag.

Blir även skjukligt lättirriterad. Minsta lilla motgång får man ett vredesutbrott över. Vilken jävla skit alltså.

Skriv PM om du vill ha hjälp. Jag har knäckt metoden att sluta. Och det är till stor del grundat i Allen carrs metod Easyway. Men jag har även några små detaljer som skiljer sig och gör min variant effektivare för just snusare. Om du geniunt vill sluta och samtidigt känner dig hopplös så kommer jag kunna rädda dig från din damned if u do, damned if u dont-situation.
Citera
2015-08-21, 07:54
  #7554
Medlem
christerys avatar
Varit utan snus i 4 dagar nu, tja jag fuskade med en cigg i förrgår när jag var och handlade. Men den tog inte bort snussuget, det är inte nikotinet jag saknar tydligen. Ciggen (SMS) är kvar från senaste resan, och snål som jag är skall jag röka upp dom i alla fall - även om dom inte hjälper.

Irriterad har jag inte blivit, men tappat matlusten och sömnen. Brorsan provade och efter en vecka handlade frun en dosa åt honom, han blev tydligen lite ilsk av sig.

Planen är att testa utan snus i några veckor i Sverige, funkar det så tar jag inte med mig snus på SOA-resan heller.
Citera
2015-08-21, 10:52
  #7555
Medlem
Näe. Nu var dosan slut och jag har inget mer hemma. Har funderat förut på om det inte börjar räcka med det här snusandet. Har snusat nästan tio år när jag tänker efter. Helt sjukt. Så nu bestämde jag att jag köper ingen ny dosa, det får vara bra nu.

Jag känner mig helt lugn, enough is enough. In o ut med dessa jävla prillor hela tiden, koll på dosor. Det vill jag inte.

Och jo kanske lite överdrivet oberörd med tanke på att det gått sådär en tre timmar bara. Men detta är känslan. Det är inte världens grej att sluta, det är bara att låta bli, och stå ut med obehaget i början. Wish me luck.
Citera
2015-08-21, 12:14
  #7556
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ael
Näe. Nu var dosan slut och jag har inget mer hemma. Har funderat förut på om det inte börjar räcka med det här snusandet. Har snusat nästan tio år när jag tänker efter. Helt sjukt. Så nu bestämde jag att jag köper ingen ny dosa, det får vara bra nu.

Jag känner mig helt lugn, enough is enough. In o ut med dessa jävla prillor hela tiden, koll på dosor. Det vill jag inte.

Och jo kanske lite överdrivet oberörd med tanke på att det gått sådär en tre timmar bara. Men detta är känslan. Det är inte världens grej att sluta, det är bara att låta bli, och stå ut med obehaget i början. Wish me luck.
Du ska vara överdrivet oberörd, för sanningen är att stoppar du aldrig in en ny prilla, efter att du spottat ur den sista, är och förblir du snusfri! Simple as that Ha en grym helg alla slutare!
Citera
2015-08-21, 20:44
  #7557
Medlem
Vad fan, jag visste inte igår att jag skulle sluta snusa idag, kanske var därför jag inte haussat upp det så mycket.

Hela dagen har gått och det gick ju! Många många år sedan jag var utan nikotin såhär länge. Snus har varit mkt närvarande i mina tankar, typ tomt i munnen, men nu var det ju detta jag ville så nu kör vi på det. Trodde jag skulle få mer spader än jag fått, men utöver viss rastlöshet så helt ok.
Citera
2015-08-22, 20:53
  #7558
Medlem
Ursäkta bloggandet. Men det går dåligt denna kväll. Har inget snus hemma och ingen möjlighet att köpa så det är ju bara att släppa tanken. Men det är nästan det enda som finns i skallen. Ska jag verkligen aldrig mer snusa? Jo, det är ju så det måste bli. Det är väl abstinens och vana men satans svårt just ikväll.

Läser lite vad ni skrivit tidigare. Tolkar det till att jag är på normalnivå nu, där jag ska vara. Nikotin tillför inte, upphöjer inte. Är bara ett ekorrhjul av beroende. Ska försöka tänka så. Lite svårt.
Citera
2015-08-22, 21:30
  #7559
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ael
Ursäkta bloggandet. Men det går dåligt denna kväll. Har inget snus hemma och ingen möjlighet att köpa så det är ju bara att släppa tanken. Men det är nästan det enda som finns i skallen. Ska jag verkligen aldrig mer snusa? Jo, det är ju så det måste bli. Det är väl abstinens och vana men satans svårt just ikväll.

Läser lite vad ni skrivit tidigare. Tolkar det till att jag är på normalnivå nu, där jag ska vara. Nikotin tillför inte, upphöjer inte. Är bara ett ekorrhjul av beroende. Ska försöka tänka så. Lite svårt.
Ditt tankesätt är ju helt rätt, så håll kvar vid det! Du kan påverka abstinensen med dina tankar! Googla Alen Carrs Easy-Way också!
Citera
2015-08-22, 22:56
  #7560
Medlem
Inte skrivit här på tre månader då jag nästan glömt bort snuset.
Fortfarande snusfri, känns rätt nice.
Fick av nån anledning jätteabstinens nu och känner mig grinig, därav skriver jag lite här igen. Sitter och skriker när jag spelar dataspel typ. Vet att det går över dock.

Cold turkey i nästan tre månader iaf! Knep? Stoppa upp en hushållspapperstuss under läppen när det är som värst. Så glömmer man bort att det inte är riktig snus man har där.

Edit: Lite mer än två månader var det väl visst, men känns längre bort när jag tänker på det typ. Miljöombyte som ställer till det i huvet.
__________________
Senast redigerad av diolives 2015-08-22 kl. 22:59.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback