2015-08-22, 23:02
  #7561
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ael
Näe. Nu var dosan slut och jag har inget mer hemma. Har funderat förut på om det inte börjar räcka med det här snusandet. Har snusat nästan tio år när jag tänker efter. Helt sjukt. Så nu bestämde jag att jag köper ingen ny dosa, det får vara bra nu.

Jag känner mig helt lugn, enough is enough. In o ut med dessa jävla prillor hela tiden, koll på dosor. Det vill jag inte.

Och jo kanske lite överdrivet oberörd med tanke på att det gått sådär en tre timmar bara. Men detta är känslan. Det är inte världens grej att sluta, det är bara att låta bli, och stå ut med obehaget i början. Wish me luck.

Lycka till! Är fasen bara att härda ut, de två första veckorna var skitjobbiga för mig och jag hade ju bara hållt på i 3-4 år.
Bara man har bestämt sig och är viljestark funkar det dock.
Citera
2015-08-23, 02:41
  #7562
Medlem
Efter 5 års snusande har jag nu varit snusfri i 6 veckor! Det har gått rätt lätt hittils måste jag ändå säga, fram tills nu.

"Snus är ju inte så farligt ändå.." "Tänkt vad gott det hade varit.." - tankarna börjar nu dyka upp. Har slutat (haft uppehåll) förrut på veckor/månader men ofta trillat tillbaka just pga detta.

Brukar kika in i den här tråden då och då för att se att jag iallafall inte är ensam i min kamp mot det en gång så underbara snuset.

Nej, nu ska jag tänka på annat! Lycka till ni andra också
Citera
2015-08-23, 09:50
  #7563
Medlem
christerys avatar
Dag 5 och inte är jag muntrare eller gladare i alla fall. Provade 2 cigg på raken och det blev inte bättre, det är rent psykologiskt beroendet av snuset för mig verkar det som.

Räknar jag rätt så har jag nästan 3 paket cigg kvar och är nere i SOA igen om en månad. Före det måste jag bestämma mig om jag skall ge fan i att ta med snus ner eller inte - ciggen funkar som sagt inte alls. Kanske är nåt nikotinfritt skit, kostade ju 8kr/paket så jag trodde det var fina grejjor.
Citera
2015-08-23, 09:56
  #7564
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diolives
Lycka till! Är fasen bara att härda ut, de två första veckorna var skitjobbiga för mig och jag hade ju bara hållt på i 3-4 år.
Bara man har bestämt sig och är viljestark funkar det dock.

Jag hittade en dosa imorse inklämd i soffan. Jäkla tur det inte var igår kväll, då hade den varit chanslös. Nu åkte den ner i soporna. Ja visst är det bara att härda ut. Det krävs ju ett aktivt beslut och aktiv handling för att börja igen, kan ju knappast kalla det att "halka dit". Så fortsätta låta bli är det som gäller.

Kul att se er som kommit en bit på vägen. Ska vara beredd på plötslig abstinens många månader efter snusstopp, verkar hända er andra.

Rastlös som fan är jag. Iaf något positivt, får mycket gjort. Och det är detta jag vill, vara snusfri.
Citera
2015-08-23, 10:10
  #7565
Medlem
Vilken poänglös tråd. Det GÅR inte sluta snusa
Citera
2015-08-23, 11:54
  #7566
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag började snusa för 30 år sedan och har gjort längre uppehåll, typ minst två-tre veckor säkert 50 gånger. Kanske tre år som mest med snus utan uppehåll och kanske två år som längst utan snus. Jag tycker att jag har lärt mig de fysiska/psykiska mekanismerna kring beroende och avvänjning. Den här gången är det stora problemet att kunna koncentrera mig när jag har svårare arbetsuppgifter. Jag borde ha rensat undan svåra grejer innan jag gick på en veckas snusfri hälsosemester, när jag visste att det var stor risk att jag skulle vilja göra uppehåll efteråt.

Denna gång är motivationen att jag vill se vad som händer med min vilopuls utan snus. Jag låg runt 73-76 före semestern och gick ner till 66 under semestern. Jag har lyckats hålla mig under 70 under den första jobbveckan. Alkohol verkar också öka pulsen, så jag ska se om jag kan dra ner där också.

Jäkligt sugen efter morgonkaffet varje dag. Jag kanske ska byta till te?
Citera
2015-08-23, 13:40
  #7567
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Vilken poänglös tråd. Det GÅR inte sluta snusa
LOL.Snacka för dig själv!
Citera
2015-08-23, 13:44
  #7568
Medlem
TheGamers avatar
Tycker min morfar var rätt härlig när han skulle sluta, från att ha snusat/rökt i princip hela sitt liv ( rökte in i 90-talet, därefter endast snus ) så slutade han runt 70 års åldern, med motivation "jag orkade inte köpa snus längre", och så över vintern så var det överstökat.

Personligen har jag inget intresse att sluta, även om man haft "vita månader" så trivs jag med snusen under läppen, kruxet är endast kostnaden ( men går att åtgärda om man önskar ). Men jag önskar er alla lycka till i alla fall, någon dag kanske jag själv tar "steget".
Citera
2015-08-23, 15:07
  #7569
Medlem
Dullwuts avatar
8 veckor utan nikotin idag. Jag har tidigare varit väldigt positiv i mina tidigare inlägg, men just nu har jag det lite svårt känner jag.

Studierna har börjat igen, och mina gamla vaner nöter mitt sinne. Har verkligen det svårt just nu, och känner att "allt kommer bli bättre med ett paket cigg och en dosa snus". Innerst inne så vet jag ändå att effekten av nikotin kommer att vara borta efter två veckor om jag skulle börja igen, samt att ändå bara är en illusion. Men trots detta så har jag så extremt sug.

Det känns som det enda som stoppar mig från att börja igen är att då skulle jag ha "slösat" 8 veckor av lidande i onödan.

Varför kasta in handduken efter 8 veckor?! Isåfall så kunde jag ju för fan ha struntat i att sluta om jag ändå skulle börja igen efter två månader!

Nikotin är fanimej bara galenskap.

Ha det bra på er.
Citera
2015-08-23, 15:25
  #7570
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Dag 5 och inte är jag muntrare eller gladare i alla fall. Provade 2 cigg på raken och det blev inte bättre, det är rent psykologiskt beroendet av snuset för mig verkar det som.

Räknar jag rätt så har jag nästan 3 paket cigg kvar och är nere i SOA igen om en månad. Före det måste jag bestämma mig om jag skall ge fan i att ta med snus ner eller inte - ciggen funkar som sagt inte alls. Kanske är nåt nikotinfritt skit, kostade ju 8kr/paket så jag trodde det var fina grejjor.

Det går inte att vela om du vill sluta, antingen slutar du eller så gör du det inte.
En stor grej med snuset är själva ritualen. Alltså t.ex. morgon snuset, efter maten snuset, eller liknande.
Vad jag gjorde var att stoppa in en vikt tuss hushålls papper under läppen när dom tillfällena kom.
Då tänkte jag mindre på att jag inte hade en prilla under läppen. Se till att hitta ett lagom strävt papper, och vik det/knöla det så det får samma konsistens som prillorna du använde.
Citera
2015-08-23, 16:30
  #7571
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diolives
Det går inte att vela om du vill sluta, antingen slutar du eller så gör du det inte.
En stor grej med snuset är själva ritualen. Alltså t.ex. morgon snuset, efter maten snuset, eller liknande.
Vad jag gjorde var att stoppa in en vikt tuss hushålls papper under läppen när dom tillfällena kom.
Då tänkte jag mindre på att jag inte hade en prilla under läppen. Se till att hitta ett lagom strävt papper, och vik det/knöla det så det får samma konsistens som prillorna du använde.

Precis, det är inte nikotinet jag saknar (testat med cigg) utan det är psykologskt.
Men jag är inte så säker på att jag vill vidmakthålla det psykologiska heller.

Röka är ju enkelt att sluta med jämfört med detta. Jo jag har slutat röka tidigare så jag vet.
Efter nästan 10 år så börjar jag lite smått igen bara för att testa om det är nikotinet och det är det fan inte.

Hållit mig till att feströka, och det har funkat pga snuset. Men vafan, kan jag klara av snuset så är ciggen inga problem att dumpa igen.
__________________
Senast redigerad av christery 2015-08-23 kl. 16:53.
Citera
2015-08-23, 20:24
  #7572
Medlem
Läser er andra och begrundar. Väljer att tro att min koncentrationsförmåga på jobbet inte kommer att påverkas. Det är bara i mellanrummet mellan aktiviteter suget kommer, när jag fokuserar på annat glömmer jag det lättare.

Och för övrigt kan jag tillägga att denna tredje nikotinfria kväll går galant. Eller nja, men jämfört med igår när jag inte kunde tänka på något annat.

Jag har ju varit så inställd på detta "det är bara att sluta" men helt självklart är det inte. Ska försöka fortsätta på den bestämda linjen. Aldrig mer, det är helt jävla slutsnusat.

Ska bli intressant att höra om Gullegubbens puls går ner. Måste ha lite hälsoargument också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in