Citat:
Ursprungligen postat av
northpolesanta
Om du inte förstår kontroversen kring det så kanske du borde byta användarnamn då "demokrat" inte riktigt passar dig. Min erfarenhet är att, precis som i övriga samhället och tom i domstolar(volket forskningen visar), många moderatorers val påverkas av deras egna övertygelser och åsikter i många fall, detta måste såklart beivras så mycket som möjligt.
Var är vi inte överens? "liten andel" betyder inte 'inga'.
Min uppskattning är att 0-15% av alla inlägg avgörs med solklart makt
missbruk både medvetet och omedvetet. Det lilla övre gränsvärdet beror på att de flesta inlägg (av alla inlägg på forumet) som modereras är uppenbara regelbrott.
I moderatorkåren har vi allt från
- rättvise och kloke Kalle. Kalle heter egentligen någonting annat.
- Autistiska "Lisa" som modererar på autistiska villkor och inte kan förstå mänsklig kommunikation: sarkasm, ironi, vem som tar illa upp av vad, vad som egentligen är on och off topic: förstår inte vad folk gentligen menar. Autism och moderering är en mycket dålig kombo. Prova vilket autismforum som helst eller kommunity där du vet att en moderator är autistisk. De förstår inte vad som är normalt och inte: bedömer t.ex. sorg över död hund på "psykologi: psykiska problem" som trolleri (tråden heter egentligen någonting annat). Som sagt, autism och moderering är fullständigt vansinne. Det finns en anledning till att de inte får göra militärtjänst och sitter hemma med ångest istället för att kunna jobba (oförmögna) - jag klandrar dem inte, jag betalar deras LSS-bidrag med hjärtat för alltid, men de ska för i helvette inte moderera.
- Allt mellan småmyglare till grova sadister med seriösa personlighetsstörningar vars enda mål är att missbruka sin makt till det yttersta utan gränser. Kan maktmissbruket leda till en lyckad våldtäkt IRL så gör de det. Den som känner sig träffad sitter förmodligen just nu och bokstavligen runkar sig av upphetsning.
- Opportunister. Är inte utmärkande korumperade, men när en debatt (utan att de deltar själva) inte går som de vill och tänker att "de här inläggen gillade jag inte... 1-0 till motståndaren", ja då leker moderatorn domare i debatten och klurar ut sätt att komma undan med raderingar eller repressialier mot skribenter de inte tycker om. Det här sker bara för att moderatorn ser möjligheten. Händer säkert att man raderar rakt av och bara tänker att man kommer undan med det.
Allt däremellan va. Det här är den främsta anledningen till att jag använder ad-block på flashback.