2015-08-17, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det finns helt enkelt moderatorer av alla politiska tillhörigheter även om jag misstänker att antalet F!-röstare är lågt.

Det här har varit uppe en bunt gånger förr. Varför ni inte bara papperskorgade tråden istället för att slå ihop med en befintlig vet jag inte.

Svaret är väl som alltid: modsen rekyteras från användarna. Dräför får man mods med sådana åsikter som finns på forumet. Och det är ingen hemlighet att flashback är samlingsplats för högerextrema. Vilket inte betyder att alla är det heller.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Sen att modda efter sin politiska läggning skulle ju innebära att jag skulle vara tvungen att lägga på minnet vilka användare som tycker vad. Som om jag inte har svårt nog att komma ihåg nick och avatarer...

Alternativt att du läser inläggen du moddar.... (Det där tänkte du nog inte igenom)
Citera
2015-08-17, 12:22
Medlem
gubbroras avatar
Jag vill inte tro att moderatorerna är rasister men ibland framstår moderatorerna som antingen slöa eller väldigt tolleranta mot åsikter av utalat rasistiskt innehåll. Detta gäller kanske främst i krimtrådarna. I " Ikea-tråden" har det funnits åtskilliga exempel på rasistiska inlägg.

I tråden om Thomas Mattssons kritik : (FB) Expressens Chefredaktör Thomas Mattson "Nätmobben vet inget" så kommenterar moderatorn Husvagnssvensson kritik som framkommit mot modereringen på följande sätt:
Citat:
Modereringen av tråden sker inte enligt någon agenda och om något så tenderar vi att radera inlägg som i sig iofs är tillåtna och inte emot regelverket men som är störande för debatten genom upprepning och sättet de är formulerade på. De bedöms då som liggande utanför ämnet som är själva brottet i sig och fakta kring detta.

Etnicitet och religionstillhörighet på offer och GM är förstås i högsta grad relevanta fakta kring ett brott, men inte de utvikningar av politisk art som alltför ofta görs.

Jag kan absolut inte inse att etnicitet eller religiös tillhörighet är relevant i normalfallet i krimtråden.
Det kan finnas skäl för att skriva om det men jag har svårt att tro att ett mord begås normalt t.ex pga religiösa skäl. I Ikea tråden tar ofta inlägg som handlar om etnicitet och religion ofta överhand över händelsen i sig många inlägg trollas för att bevisa eller driva en tes om etniskt ursprung eller religiös tillhörighet. Så även om moderatorerena inte drivs av en agenda så får jag intrycket av att man hyser en missriktad välvilja för vissa åsikter.

Jag vill minnas att det i Lisa Holm tråden fanns ett inlägg som hävdade teorin att eftersom Lisas pappa skulle varit med i SOG så var mördarna utsända is-terrorister med uppdarg att avrätta henne som hämnd. Ett fullständigt stolligt påstående som naturligtvis sakande all grund eller byggde på någonting substansiellt. I Ikea tråden kryllade det av lögner och falska vittnesmål som av oklar anledning syftade till att utpeka "gärningsmännen" som muslimer. men det är tydligen viktigt enligt vissa moderatorer
Citera
2015-08-17, 12:27
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Alternativt att du läser inläggen du moddar.... (Det där tänkte du nog inte igenom)
Det gör jag ju givetvis men för att det ska kunna bli systematiskt så måste jag ju lägga vem som tycker vad på minnet. Det handlar ju tydligen om folk som får sina inlägg raderade bara på grund av att det är deras inlägg.

När ni läser sista meningen i stycket ovan så tänk er att jag facepalmar, suckar djupt och rullar med ögonen samtidigt som jag skrev den, så att ingen missar att jag är sarkastisk.
Citera
2015-08-17, 12:39
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Lite återkoppling från en användare här.

Om någon rapporterar mycket så kanske ni kan tacka någon gång ibland, men jag kan ärligt säga att min vilja att rapportera hade sjunkit om jag varje gång fick ett PM som jag var tvungen att radera för att inte fylla inkorgen. Ibland är det dock kul att få.
Försöker jobba på det sättet och även att ibland ge respons på varför vissa inlägg inte åtgärdas men jag kan absolut bli bättre på detta. Tar det med mig i mitt fortsatta modererande.
Citera
2015-08-17, 12:40
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Jag vill inte tro att moderatorerna är rasister men ibland framstår moderatorerna som antingen slöa eller väldigt tolleranta mot åsikter av utalat rasistiskt innehåll. Detta gäller kanske främst i krimtrådarna. I " Ikea-tråden" har det funnits åtskilliga exempel på rasistiska inlägg.
Självklart är vi toleranta mot det precis på samma sätt som vi är toleranta mot kommunistiska åsikter. Åsikten har nämligen inte med vårt modererande att göra och det finns ingen regel som specificerar godkända och icke godkända åsikter. Så länge ett inlägg inte bryter mot vårt regelverk så får det vara rasistiskt.

Vi modererar inte åsikter.
Citera
2015-08-17, 12:58
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Självklart är vi toleranta mot det precis på samma sätt som vi är toleranta mot kommunistiska åsikter. Åsikten har nämligen inte med vårt modererande att göra och det finns ingen regel som specificerar godkända och icke godkända åsikter. Så länge ett inlägg inte bryter mot vårt regelverk så får det vara rasistiskt.

Vi modererar inte åsikter.

Nu har jag i och för sig inte tagit upp olika politiska ideologier. Det har jag full förståelse att man är tolerant med. Men jag har sällan sett några "kommunistiska" argument i krimtrådarna

Det jag vänder mig emot är den reflexmässiga toleransen för att göra krimtrådarna till forum för rasism och invandringspolitik. Det finns självfallet tillfällen då etnicitet och religiös tillhörighet är relevanta men i många fall är det fullständigt irrelevnat. Att hävda att det är fullständigt naturligt att redogöra för detta har jag lite svårt att förstå. Det efterfrågas sällan utbildningsnivå, eventuella missbruk, hemförhållanden etc, saker som i allt väsentligt spelar mist lika stor roll för kriminalitet som etnicitet och religiös tillhörighet. Inläggen om etnicitet och religös tillhörighet tenderar ofta att ta en mycket stor del av trådarna vilket gör att dom blir svåröverskådliga med mängder av tramsinlägg.
Citera
2015-08-17, 13:08
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Svaret är väl som alltid: modsen rekyteras från användarna. Dräför får man mods med sådana åsikter som finns på forumet. Och det är ingen hemlighet att flashback är samlingsplats för högerextrema. Vilket inte betyder att alla är det heller.
Nja, för att det där resonemanget ska stämma krävs att moderatorerna är typiska, genomsnittliga användare.

Men så är det ju inte riktigt. Man ska motsvara en del rätt högt ställda krav - t ex förmågan att vara opartisk och att klara att moderera efter regelverket och inte efter eget huvud - som medför att moderatorerna inte utgör ett genomsnitt av användarna.

Jag har inte kunnat finna att någon viss typ av åsikter dominerar hos moderatorerna. Snarare är de en samling klyftiga, faktasökande och kritiskt tänkande personer som inte köper vad som helst.
Citera
2015-08-17, 13:13
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Nu har jag i och för sig inte tagit upp olika politiska ideologier. Det har jag full förståelse att man är tolerant med. Men jag har sällan sett några "kommunistiska" argument i krimtrådarna

Det jag vänder mig emot är den reflexmässiga toleransen för att göra krimtrådarna till forum för rasism och invandringspolitik. Det finns självfallet tillfällen då etnicitet och religiös tillhörighet är relevanta men i många fall är det fullständigt irrelevnat. Att hävda att det är fullständigt naturligt att redogöra för detta har jag lite svårt att förstå. Det efterfrågas sällan utbildningsnivå, eventuella missbruk, hemförhållanden etc, saker som i allt väsentligt spelar mist lika stor roll för kriminalitet som etnicitet och religiös tillhörighet. Inläggen om etnicitet och religös tillhörighet tenderar ofta att ta en mycket stor del av trådarna vilket gör att dom blir svåröverskådliga med mängder av tramsinlägg.
Det är inte vi som moderatorer som "gör" trådarna till vad de är, det är de som skriver i dem som gör det. När vi modererar så är det helt irrelevant vilken åsikt eller vilka argument som framförs så länge vi anser att det ryms inom våra regler. Om du undrar över utblíldningsnivå eller hemförhållanden så står det ju dig helt fritt att diskutera det. Vi kan ju som moderatorer inte radera vissa inlägg för att ha en "balans" mellan olika argument. Om många tycker att etnicitet är viktigt och relevant så kommer det att finnas många inlägg om det.

Ser man t ex på det aktuella IKEA-dådet så var det ju tämligen relevant att det handlade om en asylsökande Eritrean då det vad det verkar hittills är själva essesen i varför dådet begicks. Skulle moderatorerna då på förhand ha raderat alla sådana inlägg hade det blivit en ganska märklig situation...

Om vi nu skulle vara rasistiska och försöka driva en agenda som moderatorer vore det väl smartare av oss att radera de korkade och rasistiska inläggen eftersom de troligen skulle vara rätt kontraproduktiva för den agendan vi i så fall skulle ha? Det är ju inte så att det blir mer övertygande om hundra personer skriker "blatte" än om tio gör det...
Citera
2015-08-17, 15:16
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det är inte vi som moderatorer som "gör" trådarna till vad de är, det är de som skriver i dem som gör det. När vi modererar så är det helt irrelevant vilken åsikt eller vilka argument som framförs så länge vi anser att det ryms inom våra regler. Om du undrar över utblíldningsnivå eller hemförhållanden så står det ju dig helt fritt att diskutera det. Vi kan ju som moderatorer inte radera vissa inlägg för att ha en "balans" mellan olika argument. Om många tycker att etnicitet är viktigt och relevant så kommer det att finnas många inlägg om det.

Ser man t ex på det aktuella IKEA-dådet så var det ju tämligen relevant att det handlade om en asylsökande Eritrean då det vad det verkar hittills är själva essesen i varför dådet begicks. Skulle moderatorerna då på förhand ha raderat alla sådana inlägg hade det blivit en ganska märklig situation...

Om vi nu skulle vara rasistiska och försöka driva en agenda som moderatorer vore det väl smartare av oss att radera de korkade och rasistiska inläggen eftersom de troligen skulle vara rätt kontraproduktiva för den agendan vi i så fall skulle ha? Det är ju inte så att det blir mer övertygande om hundra personer skriker "blatte" än om tio gör det...

Naturligtvis är det inte moderatorerna som gör trådarna till vad dom blir, mer än delvis. Det är moderatorerna som väljer acceptabel nivå. Det är moderatorerna som avgör om annonyma personer ska ha rätt att utpeka mordoffer som klandervärda i sitt leverna och medskyldiga till att dom mördats (Ikea-tråden när ryktet sa att det var 3 "negrer" och en vit kvinna och det spekulerades i svartsjuke drama) Även sonen utmålades negativt. 23-åring har utpekats som mördare trots att han som det verkar just nu inte är skyldig till någonting.

Det finns en regel om falsk ryktesspridning som moderatorer verkar vara restrektiva med att använda. Tyvärr får jag intrycket av att det finns fler än en moderator som anser att pressetik "kan slängas på historiens sophög" Jag kommer dock aldrig att kunna acceptera att människor i skydd av annonymitet utpekar mordoffer som klandervärda. Det har inget med yttrandefrihet att göra utan enbart med feghet och ynkedom.Moderatorerna bör inse att dom är dom enda som har rätten och möjligheten att ta tillvara på brottsoffrens intressen möjligen på bekostnad av annonymt slödder. Det kan kanske vara svårt ibland men jag vet vilkas intresse jag tycker man ska ta den kränkte eller den som kränker iskydd av annonymiteten.

I och med att skribenterna är annonyma ställer det höga krav på moderatorernas integritet och moral. Om man inte ingriper mot uppenbara övergrepp så kommer Flashback att bli allt mer fyllt av avskräde och seriösa diskussioner allt mer sällsynta.

Men jag tror inte att ni moderatorer generellt är rasister eller fega däremot finns det trådar med slö och feg moderering. För när det kommer till slut handlar det inte om en exakt vetenskap utan om det personliga omdömet hos den enskilde moderatorn vid specifika tillfällen.
Citera
2015-08-17, 16:22
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Lite återkoppling från en användare här.

Om någon rapporterar mycket så kanske ni kan tacka någon gång ibland, men jag kan ärligt säga att min vilja att rapportera hade sjunkit om jag varje gång fick ett PM som jag var tvungen att radera för att inte fylla inkorgen. Ibland är det dock kul att få.

Jo, att få ett PM varje gång man RP'at hade inte jag heller velat få. Då hade min inkorg varit full för länge sedan

Däremot så ska jag bli bättre på att skicka ut ett tack då och då till användare, för det RP's underlättar något enormt. Speciellt om man som jag moddar en hel del från jobbet, så under den tiden hinner jag inte sätta mig och läsa "alla" trådar i mina forumdelar, så då när det kommer ett RP så hoppar man snabbt in i den tråden, läser inlägget är det ett regelbrott så är det enkelt att radera + läsa inläggen runt omkring för att se om det är mer regelbrott/ot osv där.

Det är då inlägg/regelbrott som om inte RP't hade inkommit säkert fått ligga kvar ytterligare ett par timmar tills jag kommit hem från jobbet och haft lite tid att läsa ikapp.
Citera
2015-08-17, 17:37
Medlem
Fina Gubbens avatar
Var platsar jag som mörkhyad invandrare och muslim i den rasistiska agendan bland Flashbacks rasistiska moderatorer? Blev jag inte inbjuden till festen med vita huvor? Känner mig lite kränkt.

Citera
2015-08-18, 19:33
Bannlyst
En liten andel inlägg och trådar åker givetvis på snillrika sätt pga moderatorers personliga åsikter. Förstår inte kontroversen kring det. Det är liksom naturlag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in