Jag vill inte tro att moderatorerna är rasister men ibland framstår moderatorerna som antingen slöa eller väldigt tolleranta mot åsikter av utalat rasistiskt innehåll. Detta gäller kanske främst i krimtrådarna. I " Ikea-tråden" har det funnits åtskilliga exempel på rasistiska inlägg.
I tråden om Thomas Mattssons kritik :
(FB) Expressens Chefredaktör Thomas Mattson "Nätmobben vet inget" så kommenterar moderatorn Husvagnssvensson kritik som framkommit mot modereringen på följande sätt:
Citat:
Modereringen av tråden sker inte enligt någon agenda och om något så tenderar vi att radera inlägg som i sig iofs är tillåtna och inte emot regelverket men som är störande för debatten genom upprepning och sättet de är formulerade på. De bedöms då som liggande utanför ämnet som är själva brottet i sig och fakta kring detta.
Etnicitet och religionstillhörighet på offer och GM är förstås i högsta grad relevanta fakta kring ett brott, men inte de utvikningar av politisk art som alltför ofta görs.
Jag kan absolut inte inse att etnicitet eller religiös tillhörighet är relevant i normalfallet i krimtråden.
Det kan finnas skäl för att skriva om det men jag har svårt att tro att ett mord begås normalt t.ex pga religiösa skäl. I Ikea tråden tar ofta inlägg som handlar om etnicitet och religion ofta överhand över händelsen i sig många inlägg trollas för att bevisa eller driva en tes om etniskt ursprung eller religiös tillhörighet. Så även om moderatorerena inte drivs av en agenda så får jag intrycket av att man hyser en missriktad välvilja för vissa åsikter.
Jag vill minnas att det i Lisa Holm tråden fanns ett inlägg som hävdade teorin att eftersom Lisas pappa skulle varit med i SOG så var mördarna utsända is-terrorister med uppdarg att avrätta henne som hämnd. Ett fullständigt stolligt påstående som naturligtvis sakande all grund eller byggde på någonting substansiellt. I Ikea tråden kryllade det av lögner och falska vittnesmål som av oklar anledning syftade till att utpeka "gärningsmännen" som muslimer. men det är tydligen viktigt enligt vissa moderatorer