2015-08-25, 22:34
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Menar du att det inte hålls förhör under en häktesförhandling? Det förvånar mig, men jag vet inte säkert. Jag har aldrig varit på den slutna delen av en förhandling.

Det är i stort sett så som AsAc redogör. Utredningstaktik förekommer.

En förhandling om häktning är inte platsen där förhör hålles, utan det är resultaten av förhör, inkomna externa dokument/uppgifter samt *allt satt i kontext*, som presenteras för rättsinstans ögon att bedöma.

* =
Att få ihop materialet till ett presentabelt och begripligt innehåll, kan av flera olika orsaker ta sin rundliga tid.
2015-08-25, 22:35
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Hur skulle jag kunna veta. Jag har haft lite personlig kontakt med Joksovic mördaren. En kille som (även han) belv mördare under hot och tvång. Hur vet du då så mycket om litauern, att han saknar impulskontroll och har starka drifter? Hur vet du att han gjort brott tidigare? Känner du honom? Knappast. Du bedömmer honom enligt dina egna kriterier och det är i för sig helt ok. Vad är ditt syfte då att delta i dikussionen, om jag är enligt dig den som intresserar mig för det perfekta brottet? Jag tänker rationellt, det stämmer, inte i affekt. Och i så fall vad är fel på det då?

Lider du av någon slags hybristofili? Skriver till mördare och tror sen på deras historier om hur de blev tvingade. Verkar leta ivrigt efter förklaringar som ska fria den häktade från misstanke. Tänker du skriva till honom också om han blir dömd och fråga hur han mår och om det var nån annan som tvingade honom att mörda Lisa?
2015-08-25, 22:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Att han tagit i alla tillhörigheter som han spridit ut utan handskar är en gåta när han kunde slängt dom i sjön eller gömt dom där kroppen låg

Han hade kanske inte handskar med sig till caféets baksida, möjligtvis därför som han såg sig tvungen att göra sig av med tillhörigheter genom att sprida dem i grönsakslådan? Mördare begår misstag, särskilt när de är stressade, han tänkte inte lika klart som du gör nu, kan det vara så?

Att kroppen skulle dumpas på Martorp var kanske inte bestämt i det ögonblick som mobildelarna placerades i terrängen?
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är den slutsatsen som jag är ute efter, den är rimlig tycker jag. Så hur kan hon då vara misstänkt för skyddande av brottsling, det stämmer inte, något av alternativen är fel tror jag.

Mycket pekar på att hon hölls helt utanför detta, dock tror jag lillebror vet mer.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Vanstyres...
Tror inte ett smack på det han skriver...
Men som andra spekulationer här på tråden..vissa mkt bra... Andra..tja mindre..
Ursäkta mig för min osmidigt i att kommentera inlägget😀🌷

Nej man kanske får ta det med en skopa salt, han skrev ju också att AJ var aktuell i försvinnandet i Mariestad 😱
2015-08-25, 22:39
Medlem
Citat:
Han hade kanske inte handskar med sig till caféets baksida, möjligtvis därför som han såg sig tvungen att göra sig av med tillhörigheter genom att sprida dem i grönsakslådan? Mördare begår misstag, särskilt när de är stressade, han tänkte inte lika klart som du gör nu, kan det vara så?

Att kroppen skulle dumpas på Martorp var kanske inte bestämt i det ögonblick som mobildelarna placerades i terrängen?

Nej det kanske var som jag skrev tidigare att om saker med hans DNA inte hittas ihop med kroppen så blir det svårt att bevisa mord men frågan kvarstår , varför inte se till att dom inte hittas alls för så skärpt var han ju att han gömde kroppen
2015-08-25, 22:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Du var inte ensam om den myten, just då, när GW uttalade sig, men det har hänt en hel del i bevisfrågan sedan dess. Jag tror att du är relativt ensam om din uppfattning, och det förvånar mig inte ett dugg.

Kan du plocka fram färsk information om att någon i vår galax delar din tro och uppfattning?
Ja, GW, han har tron att de flesta som mördar unga kvinnor är bekanta eller jämnåriga män.
2015-08-25, 22:43
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Nej man kanske får ta det med en skopa salt, han skrev ju också att AJ var aktuell i försvinnandet i Mariestad 😱

Vanstyrets tid ska inte tas med en skopa salt, utan snarare några billaster. Jag trodde det var så uppenbart att jag avstått från att kommentera personens dravel. Jag kanske borde ha vetat bättre.

Den enda intressanta frågan kring personen är om det är rent trollande eller om det verkligen är en person med ett rejält horn i sidan till "farbror Arne" med familj som nu gör vad hen kan för att sprida skit om vederbörande och hoppas att åtminstone lite kletar fast. Jag är inte säker. Att vissa troll tycker om att låta som orakel och komma med antydningar och sådär lite halvdiffusa uttalanden om saker som de sen aldrig backar upp eller styrker känner vi dock igen från andra krimtrådar.

Här kan du f.ö. läsa min debunkning av ett troll i tråden om mordet på Vatchareeya som körde orakelstilen mycket och särskilt i början hade viss framgång med att få godtrogna läsare att tro att han verkligen visste något om utredningen och läget i den: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
2015-08-25, 22:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nej det kanske var som jag skrev tidigare att om saker med hans DNA inte hittas ihop med kroppen så blir det svårt att bevisa mord men frågan kvarstår , varför inte se till att dom inte hittas alls för så skärpt var han ju att han gömde kroppen

Jag håller med dig, men om ingen kände till att NB och Lisa träffades bakom ladan och han i övrigt är okänd för polisen så hade han ingen anledning att göra mer än att sticka ifrån platsen och hoppas att ingen skulle koppla honom till Lisa.

Varför ta med kroppen, eller ta med offret levande, det kan man ju fråga sig, kanske kan det säga något om vad som föranledde mordet. Kanske tog han henne bara med sig ifrån baksidan på caféet i syfte att våldta henne?
2015-08-25, 22:45
Medlem
Citat:

Hur svårt att lyssna? Hans dna minst på kropp och kläder, eventuellt i kroppen så som hennes tillhörighet.
2015-08-25, 22:46
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
En annan sak är personutredningen av NB som kriminalvården skulle lämna till domstolen den 20/8. Jag läste härom dagen att de hade fått uppskov till den 26/8, alltså imorgon.
Vilket sammanträffande, samtidigt med omhäktningsförhandlingen (som också sköts upp) kommer vi att få ta del av information om NB:s person och kanske lite om vad han har gjort hittills i sitt liv.

Vi kommer säkert att få veta om han är straffad eller registrerad på något sätt. Frågan är om vi får veta något om hans privatliv, tidigare flickvänner och vad de säger om honom. Det är sånt som jag skulle vilja veta om jag var inblandad i ärendet. Han har varit gift i bara tre år, så det kan finnas en del förhistoria.

Personutredningar är aldrig speciellt djuplodande. Man får info om bl.a nuvarande boendesituation, jobb/skola, förekommer droger/alkohol och i vilken utsträckning, vad har man för relation till familjen, har man vänner/partner, om man är straffad sen tidigare.
2015-08-25, 22:48
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Vad betyder slutgiltig för dig? Jag tror att slutgiltigt betyder att det är färdigt, det kommer inte mer ifrån rättsläkarhåll i form av protokoll i den här saken.

Faktiskt intressant att dödstidpunkten inte kan bestämmas efter endast fem dygn tycker jag. Kan det säga något om skicket på kroppen?

Jo, jag instämmer , men är fortfarande otydligt då jag tolkar att uppgiften saknas som om man fortfarande inväntar svar och att denna mening syftar till föregående stycke i texten "

Den huvudsakliga motiveringen till kravet på den långa omhäktningstiden är att det fortfarande saknas skriftliga analyssvar från Nationellt Forensiskt Centrum, NFC."

Alltså att det ska justeras med fler svar från NFC ang tidpunkten.
jag är alltså inte helt övertygad om det du säger att det är slutgiltigt.

Om så dock är fallet att tidpunkt för när döden inträdde inte går att fastställa så betyder det ytterligare skäl att som så många befarar se det värsta framför sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in