2015-08-25, 21:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
från GP idag:

".
Åklagare och polis har länge väntat på det slutgiltiga obduktionsprotokollet som kom på måndagen. Där bekräftades dödsorsaken, men uppgiften om tidpunkten för Lisa Holms död saknades."

Det kan ju iofs ock betyda att de "vet"/ har en uppfattning men att det inte skrivits in än ?
Nej, protokollet är klart och saknas dödstidpunkten kan inte rättsläkaren avgöra den. Men andra omständigheter kan bevisa det. I vatchareeyafallet användes en rättsentomolog, och han lyckades sisådär.
2015-08-25, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
/../

"Åklagare och polis har länge väntat på det slutgiltiga obduktionsprotokollet som kom på måndagen. Där bekräftades dödsorsaken, men uppgiften om tidpunkten för Lisa Holms död saknades.
/--/

Så fortfarande har man alltså inte kunnat fastställa när BO dog. Fan alltså, man vill inte tänka det värsta här.

Håller med, vill ej tänka det värsta. Men frågan är/kan ev vara hur man i detta sammanhang skall förstå 'tidpunkten'; menar man under vilket dygn el avses specifik timme?
Kanske finns en tid angiven men ej helt fastslagen, kanske omnämnd lite 'diffust' utifrån deras sannolikhetsskala?
El kanske så glömde polisen att efterfråga tidpunkt för döden i 'beställningen' av denna tjänst?

Spånar bara.
2015-08-25, 22:03
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Problemet med detta är att chefsåklagare Anette Olsson sa att "motivet är svårt att ange" vilket inte hade varit fallet med detta scenario.

det var väl ett bra tag sen nu hon sa detta och kunde nog tolkas lite som att de inte kunde se något motiv då de inte hittat några relevanta kopplingar mellan BO och GM.

De har ju nu fått händelseförloppet klarare och lagt pusslet tätare, ingen har uttalat sig om tveksamheter ang motiv senaste veckorna, det har inte förekommit några utalanden utan som att misstankarna stärkts, det tolkar jag även som att motivet, dvs inkluderat även avsaknad av motiv som kan konstituera en överfallsvåldtäkt , även blivit klarlagt i o m obduktionsresultaten mm .
2015-08-25, 22:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag är inte ensam om den "myten". http://omni.se/topic/da20af94-a9ed-4432-bb76-62028f29b89d/f944b06c-6990-46fb-a5a4-421a8c73f4c6

Du var inte ensam om den myten, just då, när GW uttalade sig, men det har hänt en hel del i bevisfrågan sedan dess. Jag tror att du är relativt ensam om din uppfattning, och det förvånar mig inte ett dugg.

Kan du plocka fram färsk information om att någon i vår galax delar din tro och uppfattning?
2015-08-25, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Inte klart som fan att man sparar något till kommande förhör. Som jag har svarat tidigare kan svaren innebära nya undersökningar och analyser, och avbeställningar av analyser, vilket sparar både tid och pengar. Jo, du har rätt, med tolk har han ingen chans att ta livet av sig. Och det finns säkert häktesvakter där också, så han inte ger sig på tolken.

Finns det nya omständigheter som talar mot MGM så vill man så klart hålla på dessa uppgifter tills dess att han har konfronterats i ett förhör för att se hur han svarar och reagerar osv. Då vill man inte delge honom dessa vid en förhandling.

Dessutom, en person som suttit häktad väldigt länge är som mest skör då han fått besked att han ska sitta häktad i ytterligare fyra veckor. Det är en annan god anledning att hålla förhör och lägga fram nya bevis direkt efter en förhandling.
2015-08-25, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Men...allvarligt???...Litauern fick offras??

Nä...fan...dumheter...

Men nu var detta en fråga till någon helt annan i tråden som skriver lite i gåtor
2015-08-25, 22:12
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det otänkbart att NB hade en sårskada med en skorpa på som revs loss vid tillfället, eller ett mycket litet knivsnitt som började glesa och blöda när han gjorde något med Lisa?

Varför kan du bara föreställa dig en typ av sår och blödning, svart eller vitt, ymnigt blödande eller inte blödande sår? En finne som du river sönder lite vårdslöst eller trycker på kan också blöda, inte mycket kanske, men tillräckligt för att blod skall utsöndras. Även torkat blod på en sårskada är blod och kan avsättas på ytor, mikroskopiska partiklar, det måste inte handla om en synlig blödning.

Koagulationsrubbning? Varför måste du gå in på det mest extrema?

Tja, om det handlar om mikroskopiska partiklar efter en sårskorpa, så tycker jag är extremt oturligt för NB om det råkade falla på Lisas mobil på ett ställe, samt på kläderna hon hade på sig vid fyndplatsen.

Så tolkar jag uppgifterna vi har fått idag.

Och skriv nu inte att jag är korkad som du gjorde, det är faktiskt oförskämt!
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
(...)
Att frun har hjälpt NB att dölja mordet för att skydda sin man och nu i efterhand också verkar ha en normal relation till sin man verkar ju inte riktigt klokt tycker jag. Varför skulle hon skydda en mördare, varför vill hon fortsätta att ha en relation till en mördare, är hon psykiskt störd tro?

...

Vet vi något om brödernas eventuellt militära bakgrund?
(...)

Det sista får vi kanske reda på imorgon, när personutredningen släpps.
Visst är det anmärkningsvärt att IB fortfarande skyddar sin man. Men det är väl helt enkelt så, att hon inte kan tro att han har gjort det. De har varit gifta i bara tre år, men hur länge de känt varann vet jag inte.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vad har du fått missuppfattningen ifrån att brottslingar tänker lika som dig, eller är begåvade?

Det enda vi kan utgå ifrån är att Litauern saknar impulskontroll och att han är en person med starka drifter. Han är dessutom en person utan empati som säkerligen har begått brott tidigare utan att åka dit. Just nu visar hans agerande på att han vill ha kontroll, och jag undrar när tidpunkten kommer när han inser att han är en idiot som också förstört sitt eget liv, när han tog en annan människas liv.

Det är märkligt med brottslingar. De skapar otrygghet för andra människor, men de söker alltid trygghet för egen del i de platser de känner till. Därför är det inget märkligt med brottsplatserna och fyndplatser, för i osäkerheten för att åka dit, ökar behovet av kontroll. Det är därför brottslingar söker sig till miljöer de känner till. En annan kuriositet är att de behåller sina vapen, datorer och telefoner av ren snålhet. Saker som binder dem till brottet.

Du tänker annorlunda och rationellt, men det är för att du inte är en mördare, bara en människa som intresserar sig för det perfekta brottet!

Hur skulle jag kunna veta. Jag har haft lite personlig kontakt med Joksovic mördaren. En kille som (även han) belv mördare under hot och tvång. Hur vet du då så mycket om litauern, att han saknar impulskontroll och har starka drifter? Hur vet du att han gjort brott tidigare? Känner du honom? Knappast. Du bedömmer honom enligt dina egna kriterier och det är i för sig helt ok. Vad är ditt syfte då att delta i dikussionen, om jag är enligt dig den som intresserar mig för det perfekta brottet? Jag tänker rationellt, det stämmer, inte i affekt. Och i så fall vad är fel på det då?
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Finns det nya omständigheter som talar mot MGM så vill man så klart hålla på dessa uppgifter tills dess att han har konfronterats i ett förhör för att se hur han svarar och reagerar osv. Då vill man inte delge honom dessa vid en förhandling.

Dessutom, en person som suttit häktad väldigt länge är som mest skör då han fått besked att han ska sitta häktad i ytterligare fyra veckor. Det är en annan god anledning att hålla förhör och lägga fram nya bevis direkt efter en förhandling.
Menar du att det inte hålls förhör under en häktesförhandling? Det förvånar mig, men jag vet inte säkert. Jag har aldrig varit på den slutna delen av en förhandling.
2015-08-25, 22:13
Medlem
nominals avatar
https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2812757-osakert-om-bevisen-haller-vid-rattegang
Citat:
På måndagen bekräftade åklagare Lars Göran Wennerholm att blodspår från den 35-årige mannen påträffats på Lisa Holms tillhörigheter, bland annat på mobiltelefon.
Detta måste ju om något vara ett enormt starkt bevis för att MGM slagit sönder LHs mobil. Har mycket svårt att se detta bortförklaras av försvarsadvokat som planterat.
Saken är ju solklar nu känns det som.
2015-08-25, 22:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nominal
https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2812757-osakert-om-bevisen-haller-vid-rattegang

Detta måste ju om något vara ett enormt starkt bevis för att MGM slagit sönder LHs mobil. Har mycket svårt att se detta bortförklaras av försvarsadvokat som planterat.
Saken är ju solklar nu känns det som.
Du undrar inte varför åklagaren inte berättar detta för alla tidningar? Kan journalisten ha missförstått?

Det känns så barnsligt av åklagaren att berätta sådana saker, och blod här och var, men svara undvikande på frågan om DNA på kroppen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in