2015-08-25, 19:44
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Just detta DNA behöver kanske inte vara i form av blod? Kanske andra kroppsvätskor eller hud/hårceller. Jag har för mig att åklagaren pratade om flera DNA spår
Javisst, så det blir ju inte så lätt för NB att bortförklara.
Citat:
– Jag kan nu säga att det är flera dna-träffar med mannens dna på Lisa Holms tillhörigheter.

Är det blodspår du syftar på?
– Ja, bland annat blodspår.

http://m.nlt.se/Default.aspx?pageid=0&parentid=0&link=1.4243176
2015-08-25, 19:46
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej det tror jag inte.

NB kan ha sett LH tidigare helger. Till och med troligt. Hon är tilldragande för honom.
Just den här dagen kan han ha befunnit sig vid Ladan av någon anledning. Där ser han när de stänger. Chansen att kontakta henne uppstår när han från ladan ser att 2 st går åt ett håll och LH åt det andra. Då slår han till. Impulsen.

Jag ser 2 scenarior . En fullbordad våldtäkt och i panik över vad han gjort måste göra sig av med offret. Eller ett försök till våldtäkt men LH gör motstånd och för väsen varvid han måste tysta henne.

När hon väl är död kommer verkligheten ikapp och han kan ju inte lämna henne i ladan. BO måste bort. Tiden är knapp. Snart borde han vara hemma.
Han tar med sig LHs saker som finns i ladan. Förstör telefonen och kastar bort sakerna under tiden han kör till Martorp. Där gömmer han LH i Boden och avvaktar några dagar för att sen göra sig av med kroppen. Då dyker mängder med människor upp i markerna och han kan inte längre köra bort kroppen utan gömmer den på gården.
Han vet ju vad som finns där och vill inte ha MPS där varvid de naturligtvis fattar misstanke.

Är inne på din linje också. Just det där att han har sett henne förut tror jag är väldigt troligt och därmed känt något för henne. Tror dock inte han befinner sig av en slump vid ladan. Han jobbade inte den dagen, men kan vara så att han bara ville träffa LH och således väntade tills de andra hade stuckit för att sedan se om han skulle få en chans. Jag tror flera kan känna igen sig i att man får syn på en attraktiv dam som är svår att få ur sitt huvud. Däremot har de flesta människorna en spärr i huvudet som gör att vi inte kontaktar främlingar av såna anledningar och om vi gör det så skulle de flesta ge upp efter att ha blivit avvisade. Skulle vilja tillägga att NB sannolikt är alkoholpåverkad, vilket gör honom mer impulsiv och aggressiv. Sen hur händelseförloppet ser ut är svårt att säga. Men skulle tro att NB försöker förföra henne, sedan kladda på henne osv. Allt eskalerar helt enkelt och leder till slut till det tragiska ödet.

Kommer i alla fall bli intressant att veta hur mycket i det här brottet som är planerat och hur mycket som är oplanerat.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Handsken? Varför tog det 13 minuter att inleda angreppet, och hur kunde han ha turen att komma precis efter att hon hade skickat SMS och innan hon skulle ha kört iväg?

Tänk om det är så att NB är där när hon skickar iväg sitt SMS. Det kanske är något hon gör som en markering mot honom, att hon inte är intresserad. Att hon blir långvarig vid mopeden kan ju tyda på att han kommit fram när de andra stuckit och distraherat henne. Jag tror knappast allt inleds med att NB smyger sig på LH, slår henne i huvudet och släpar iväg henne till ladan där han kan våldta henne. Skulle tro att de har pratat med varandra (eller at NB varit på LH) innan allt spårar ut på riktigt.
2015-08-25, 19:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om åklagaren ska var objektiv, som han ska vara, så kan han låta advokaten prata också.
Det ingår faktiskt inte i åklagarens objektivitetsplikt att ge försvaret samma mediautrymme som åklageriet. Objektivitetsplikten berör hur utredningen bedrivs, inte vad försvaret får för medialt utrymme eller förhandsinformation om bevisläget inför häktningsförhandlingar.
2015-08-25, 19:49
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Om det saknas spår efter Lisa i en bil så är inte det ett bevis för att hon inte har transporterats i den, vilket somliga verkar tro.

Så är det självklart, jag har påpekat samma sak ett par gånger.
2015-08-25, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Vad jag vet har varken polis eller åklagare talat om var kroppen hittades eller har jag fel?

Du har rätt. De har inte sagt nåt. Men media har bestämd skrivit att det var i Martorp och att boden är bortkörd.

Vi alla är ju ute och cyklar, på sett och vis.
2015-08-25, 19:52
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Eller också gör åklagaren bara en jämförelse. Alltså, att det egentligen skulle kunna vara ett smycke eller rent av en handske

Angående den tidigare diskussionen om varför häktningen sker först imorgon och inte som utsatt, idag, har jag inte fått någon förklaring. Men igår vid lunchtid kom häktningsframställan:

http://www.vk.se/1513493/35-aringen-begars-omhaktad

Var du inte nöjd med det svar du fick tidigare?

Dvs. att häktningsframställan kom in idag och det betyder att tingsrätten ska hålla häktningsförhandlingen utan dröjsmål och det behöver inte vara samma dag som häktningsframställan kom in (denna ska ha kommit in idag och det antar jag att den gjort), men senast dagen efter.
2015-08-25, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Du tror inte han skulle hintat något i den vägen vid det här laget?

Hmm. Förstår inte frågan.
2015-08-25, 19:56
Bannlyst
Skulle tro, antar, spekulerar i från olyckshändelse till påklätt styckmord. Gärningsman diverse XX.

Ge er och låt åtal och rättegång ge svar. En hel del av er väntar antagligen med spänning på ett smaskigt obduktionsprotokoll....

Jag tar nu min Mats ur skolan från denna avskyvärda tråd.
2015-08-25, 19:57
Medlem
A1HORNYLADs avatar
En annan sak är personutredningen av NB som kriminalvården skulle lämna till domstolen den 20/8. Jag läste härom dagen att de hade fått uppskov till den 26/8, alltså imorgon.
Vilket sammanträffande, samtidigt med omhäktningsförhandlingen (som också sköts upp) kommer vi att få ta del av information om NB:s person och kanske lite om vad han har gjort hittills i sitt liv.

Vi kommer säkert att få veta om han är straffad eller registrerad på något sätt. Frågan är om vi får veta något om hans privatliv, tidigare flickvänner och vad de säger om honom. Det är sånt som jag skulle vilja veta om jag var inblandad i ärendet. Han har varit gift i bara tre år, så det kan finnas en del förhistoria.

Här kunde ju litauiska polisen vara den svenska polisen behjälplig, vilket de ju så gärna vill. Fast sånt kanske inte kriminalvården befattar sig med?

Tänk om tre flickvänner intygar att han är världens snällaste kille.
Tänk om en säger att han är ett monster.
2015-08-25, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Är inne på din linje också. Just det där att han har sett henne förut tror jag är väldigt troligt och därmed känt något för henne. Tror dock inte han befinner sig av en slump vid ladan. Han jobbade inte den dagen, men kan vara så att han bara ville träffa LH och således väntade tills de andra hade stuckit för att sedan se om han skulle få en chans. Jag tror flera kan känna igen sig i att man får syn på en attraktiv dam som är svår att få ur sitt huvud. Däremot har de flesta människorna en spärr i huvudet som gör att vi inte kontaktar främlingar av såna anledningar och om vi gör det så skulle de flesta ge upp efter att ha blivit avvisade. Skulle vilja tillägga att NB sannolikt är alkoholpåverkad, vilket gör honom mer impulsiv och aggressiv. Sen hur händelseförloppet ser ut är svårt att säga. Men skulle tro att NB försöker förföra henne, sedan kladda på henne osv. Allt eskalerar helt enkelt och leder till slut till det tragiska ödet.

Kommer i alla fall bli intressant att veta hur mycket i det här brottet som är planerat och hur mycket som är oplanerat.

Tänk om det är så att NB är där när hon skickar iväg sitt SMS. Det kanske är något hon gör som en markering mot honom, att hon inte är intresserad. Att hon blir långvarig vid mopeden kan ju tyda på att han kommit fram när de andra stuckit och distraherat henne. Jag tror knappast allt inleds med att NB smyger sig på LH, slår henne i huvudet och släpar iväg henne till ladan där han kan våldta henne. Skulle tro att de har pratat med varandra (eller at NB varit på LH) innan allt spårar ut på riktigt.

Tror oxå på nått sånt här, han har tagit kontakt och hon har möjligt"bett honom hoppa och leka på motorvägen"...eller typ "stick-låt mig bara åka hem...
Ett nej passade inte honom...alls!
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Var du inte nöjd med det svar du fick tidigare?

Dvs. att häktningsframställan kom in idag och det betyder att tingsrätten ska hålla häktningsförhandlingen utan dröjsmål och det behöver inte vara samma dag som häktningsframställan kom in (denna ska ha kommit in idag och det antar jag att den gjort), men senast dagen efter.

Häktningsframställan kom in igår. Se länken:

http://www.vk.se/1513493/35-aringen-begars-omhaktad
Medlem
hasselmuzs avatar
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2812757-osakert-om-bevisen-haller-vid-rattegang

På måndagen bekräftade åklagare Lars Göran Wennerholm att blodspår från den 35-årige mannen påträffats på Lisa Holms tillhörigheter, bland annat på mobiltelefon.

Har jag missat detta? Ni kanske redan har sett det!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in