2015-08-25, 21:42
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Knappast, då kommer advokaten att höra av sig, senast vid nästa förhandling.

Jo, det är nog riktigt,
Men om de har tillräckligt för vållande men inte alls för mord - än, tänkte jag.
Kan han bli omhäktad för vållande, om åklagaren måste sänka ambitionsgraden?
2015-08-25, 21:42
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RichEM
Blev nyfiken jag med nu så får höra med henne

Lite uppföljning här..

Någon mer info, tex ang om "slottet" var upptänt den där sena Torsdagskvällen?
Ungefärligt klockslag?
2015-08-25, 21:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jo, det är nog riktigt,
Men om de har tillräckligt för vållande men inte alls för mord - än, tänkte jag.
Kan han bli omhäktad för vållande, om åklagaren måste sänka ambitionsgraden?
Ja, teoretiskt.
2015-08-25, 21:43
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Ok. Du kan ha alldeles rätt. Jag har lite annan syn. Har ingen behov att vara den som har rätt. Jag spekulerar, för vi kan inte veta.

Håller med dej. Jag behöver inte heller ha rätt. Det är min känsla om fallet bara. Det är bra att ha olika infallsvinklar, det leder diskussion framåt.
2015-08-25, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Nej man bör inte misströsta Polisen men kanske
går det bra att lägga en viss kritik till Operatörerna
som deligerat dessa "åttio poliser".
Redan i inledningen så borde Insattstyrkan tagit
kontroll över Jönssons fastigheter!
Varför vänta på husrannsakansfullmakt när man tror
att hon befinner sig på A.J domäner?
A.J lämnar sitt Herrsäte dessutom mitt i det stora söket???
Det betyder troligen att den byråkratiska fullmakten
dragit ut på tiden att få genomförd?
Helikoptrar/Ridandepolis/4st Hunpatruller och en massa
och tusentals frivilliga civila i skallgångskedja???
Så finner man fem dagar senare henne i en av A.J fastigheter???

Det var troligen bara för att ett par tjejer gjort
ett makabert fynd i närheten av "Boden".
Varför Insattstyrkan?
Därför att Lisa Holms far var en hög Instruktör inom Svenska
SOG och det kunde finnas skäl till att det var en form
av kidnappning etc
Eller rent utav för att hos en vanlig "Svensson Bonde"
hade varje kvadratmeter fastighet sökts igenom
vid ett sådant här fall, kan ha fel.
Tycker ändå det är märkligt med denna mäktiga
sökinsatts på ytan när fyndet hade helt troligen
hittats med åtta man med likhund redan inledningsvis
inte sex dagar senare.
Sedan när en av Sveriges mest folk upplysta fall genom
tiderna tystas ner till yppandeförbud blir det än mer
beklämmande.
Det är klart att det finns en stor möjlighet att hon
i flera dagars tid kunnat vara på en helt annan ort.
Hon kan till och med transporterats i en taxi i en
resväska eller två.
Vad kan hon vägt? ...ca 50 kilo + - det går att lyfta
utan att det ser väldigt mystiskt tungt för den som
är stark nog.
Då kan hon till och med varit vid liv.
Jag hade en barnvakt när jag var liten, han hade rullat
in två prostituerade och en hallic i mattor efter
att mördat dom.
Han var så vältalande och fin klädd en riktig charmör
så hanns straff blev bara några år.
Där av namnet "ståplats Nybroviken".
Allt är möjligt, våra sinnen räcker inte till att förstå
verkligheten som visserligen kan förenklas så
att det mesta värkar smaklöst som "pulvermos".
Tror att dom flesta föredra den mediokra lögnens
tillvaro framför verklighetens förbannade barm.

Försöker tolka det du säger och vet inte om jag är rätt ute, AJ med kompani styr hela bygden, företag, och även till viss del polisen. Litauern fick offras för att mordet skulle lösas men i själva verket är MGM bara en lakej i spelet och har enbart överlämnat LH till någon och sedan gjort sig av med tillhörigheterna, kroppen skulle aldrig hittas men något gick fel???
2015-08-25, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag har ingen aning on hur skulle han kunna komma undan genom att prata. Vi vet inte heller vad åklagaren vet eller har i sin kännedom. MGM kan ha sagt nåt, vi vet inte. Tom han förstår att om han var med att gömma kroppen så är han ju medskyldig. Och det andra så han har kanske blivit hotad. Vem vet.

Nä,ingen vet.
Men jag vet att jag skulle skita i hot om det stod mellan det eller livstid.
2015-08-25, 21:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2812757-osakert-om-bevisen-haller-vid-rattegang

På måndagen bekräftade åklagare Lars Göran Wennerholm att blodspår från den 35-årige mannen påträffats på Lisa Holms tillhörigheter, bland annat på mobiltelefon.

Har jag missat detta? Ni kanske redan har sett det!

Jag har inte sett någon annan uppgift om att NB DNA har hittats på Lisas mobiltelefon, intressant tycker jag. Det knyter honom till händelsen med Lisa tycker jag.

Finns det någon rimlig chans att till exempel lillebror eller frun har dödat Lisa utan att avsätta sitt DNA på Lisa eller tillhörigheter och att NB rings in för att ta hand om offret? Jag vill bara kunna utesluta det.

Att frun har hjälpt NB att dölja mordet för att skydda sin man och nu i efterhand också verkar ha en normal relation till sin man verkar ju inte riktigt klokt tycker jag. Varför skulle hon skydda en mördare, varför vill hon fortsätta att ha en relation till en mördare, är hon psykiskt störd tro?

Det klingar rimligare att NB skyddar frun, det är bara en känsla jag har, men jag tror i nuläget att NB är mördaren.

Vet vi något om brödernas eventuellt militära bakgrund?

Om det stämmer att Lisa sände ett sms med innebörden att hon strax ska köra hem tycker jag tyder på att hon känner att hon har dröjt något med att påbörja sin hemresa, oklart varför i så fall, men jag gissar på att hon kan ha stått och pratat med NB en stund, och nu svär jag förmodligen i kyrkan i vissas ögon, men jag är inte helt övertygad om att NB och Lisa inte har träffat varandra tidigare.
2015-08-25, 21:46
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag tycker också det verkar konstigt, varför inte konfrontera honom med all bevisning under häktningsförhandlingen? Advokaten får ju höra det under förhöret se'n. Vill åklagaren hålla undan information från domstolen?

Jag har aldrig varit på en häktningsförhandling via videolänk, men jag har sett början och slutet av sådana förhandlingar. Jag har då inte sett någon tillsammans med den misstänkte, men jag tror inte du behöver vara orolig, han är inte ensam.
Klart som fan att man sparar godbitarna till kommande förhör. Imorron lägger man fram lite gammal skåpmat och inte så mycket mer. Åklagaren har ju redan sagt att det finns tillräckligt med bevis för att väcka åtal. När det gäller häktningsförhandlingen så satt MGM tillsammans med både tolk och advokat i häktet i Mariestad förra gången så det bör inte gå att ta livet av sig just då iaf.
2015-08-25, 21:46
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
tänker liknande som du här, tror de kommer plocka fram de sista korten beträffande kopplingen mellan blodfynden , och det andra dnat vilket säkerligen handlar om sekret eller spermafynd på kläder som finns på kroppen, kanske hennes trosor satt kvar kring benet el dyl. tänker på de oförglömliga brottsplatsbilderna på elin k där trosor och strumpbyxor fanns kvar på kroppen
(...)

Problemet med detta är att chefsåklagare Anette Olsson sa att "motivet är svårt att ange" vilket inte hade varit fallet med detta scenario.
2015-08-25, 21:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Klart som fan att man sparar godbitarna till kommande förhör. Imorron lägger man fram lite gammal skåpmat och inte så mycket mer. Åklagaren har ju redan sagt att det finns tillräckligt med bevis för att väcka åtal. När det gäller häktningsförhandlingen så satt MGM tillsammans med både tolk och advokat i häktet i Mariestad förra gången så det bör inte gå att ta livet av sig just då iaf.
Inte klart som fan att man sparar något till kommande förhör. Som jag har svarat tidigare kan svaren innebära nya undersökningar och analyser, och avbeställningar av analyser, vilket sparar både tid och pengar. Jo, du har rätt, med tolk har han ingen chans att ta livet av sig. Och det finns säkert häktesvakter där också, så han inte ger sig på tolken.
2015-08-25, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Försöker tolka det du säger och vet inte om jag är rätt ute, AJ med kompani styr hela bygden, företag, och även till viss del polisen. Litauern fick offras för att mordet skulle lösas men i själva verket är MGM bara en lakej i spelet och har enbart överlämnat LH till någon och sedan gjort sig av med tillhörigheterna, kroppen skulle aldrig hittas men något gick fel???

Men...allvarligt???...Litauern fick offras??

Nä...fan...dumheter...
2015-08-25, 21:51
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Har inte helt hängt med i rapporteringen det sista. Har åklagaren uttryckligen sagt att det inte går att fastställa tidpunkt för mordet?

från GP idag:

".
Åklagare och polis har länge väntat på det slutgiltiga obduktionsprotokollet som kom på måndagen. Där bekräftades dödsorsaken, men uppgiften om tidpunkten för Lisa Holms död saknades."

Det kan ju iofs ock betyda att de "vet"/ har en uppfattning men att det inte skrivits in än ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in