2015-08-25, 12:07
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Man förtår Novus VD:s utspel de senaste dagarna bättre nu. Man har uppenbarligen missat en stor del av sommarens uppgång, och man vill då hävda att alla andra institut haft fel.

Jag undrar om man verkligen haft så liten ökning i rådatan eller om deras modell har en inbyggd broms för snabba förändringar för att stoppa brus som andra institut saknar eller inte har lika uppreglerad. Man har ju nämnt från Novus håll att det är orealistiskt att SD skulle ha ökat så mycket som de andra mätningarna visat på så kort tid. Snabba förändringar i opinionen är något man ser på med tydlig skepsis från Novus.

Novus sladdar lite nu. De kanske reparerar till nästa mätning om det är så att man har en "enmätningsspärr" som nedjusteras vid nästa mätning om föregående (denna) mätnings ökning visar sig beständig?

Konstigt mätresultat från Novus. Man kan alltid diskutera var SD ligger, men Novus ökning är för liten jämfört med andra mätresultat och att SD har ökat kraftigt under sommaren förstår nog alla. Det har hänt så otroligt mycket som har stärkt dem.

Novus var dock det institut som redan hade SD högst i juni, så jag tror helt enkelt att de har begränsat ökningen mer än vad de egentligen tror är fallet. Om Novus är det minsta seriösa så lär det komma ytterligare några procent nästa månad, men man avvaktar lite med vad som kan vara en tillfällig svängning.

Jag tycker att det är synd att Torbjörn Sjöström gör så många uttalanden som visar på att han tycker att SD:s ökning är jobbig. Därmed blir det svårt att ta Novus mätningar på allvar.
2015-08-25, 12:08
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Nä, om SD:s specialfrågor ventilerats öppnare på ett balanserat sätt, så hade det berott på att vi hade ett sundare debattklimat och ett sundare samhälle, varför övriga partier hade fört samma vettigare politik som i våra grannländer.
Det fanns en period nr man faktiskt prövade det. Bl.a under Göran Perssons tid. Har för mig att SD inte hade mycket stöd då och inte Ny demokrati heller. Tom FP gick till val på många av frågorna som SD driver idag.
2015-08-25, 12:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Konstigt mätresultat från Novus. Man kan alltid diskutera var SD ligger, men Novus ökning är för liten jämfört med andra mätresultat och att SD har ökat kraftigt under sommaren förstår nog alla. Det har hänt så otroligt mycket som har stärkt dem.

Novus var dock det institut som redan hade SD högst i juni, så jag tror helt enkelt att de har begränsat ökningen mer än vad de egentligen tror är fallet. Om Novus är det minsta seriösa så lär det komma ytterligare några procent nästa månad, men man avvaktar lite med vad som kan vara en tillfällig svängning.

Jag tycker att det är synd att Torbjörn Sjöström gör så många uttalanden som visar på att han tycker att SD:s ökning är jobbig. Därmed blir det svårt att ta Novus mätningar på allvar.

Inte bara svårt, det går inte att ta institut som har åsikter om hur folket bör rösta på allvar. Sådana institut är helt oseriösa och det ser vi också när vi jämför med facit, dvs valresultat.
2015-08-25, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trypo
Jämför Juni-snittet med Augusti-snittet på status.st.
Parti: Snitt Juni - Snitt Augusti (Förändring)
S: 26,5 - 24,8 (-1,7)
M: 25,0 - 22,3 (-2,7)
SD: 17,4 - 21,3 (+3,9)
2015-08-25, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo

Sjöström är förstås aktiv i media för att marknadsföra Novus, än är inte läget sådant att det skulle gå hem hos potentiella och befintliga kunder att inte tycka att Sd:s framgång är "jobbig".
2015-08-25, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag är inte lika säker. Sifo och Ipsos kör ju inte med några nya grepp alls vad vi vet. Novus metod har ett bäst före-datum som kan vara passerat. Det är fortfarande bara webbpaneler som ger en känsla av anonymitet och den känslan betyder mer ju nyare SD-väljare man är.
Jag utgår ganska mycket från ett egocentriskt perspektiv. Jag har efter vårens och sommarens rusning i opinionen kraftigt utvidgat kretsen som jag är öppen med mina partisympatier för.

I dag skulle jag svara ärligt om någon ringde till mig, men senast ett institut ringde valde jag att inte medverka. Det är något jag fortfarande grämer mig över flera år senare. Jag lät mig skrämmas till tystnad. Det låter teatraliskt, lite som en parodi på en boktitel, men det är ändå lite sant.

Baserat på det bör SD öka i telefonundersökningarna, men det bör också nämnas att mina analyser präglas av ett stort mått önsketänkande. Jag ser så mycket fram emot den dagen när även telefoninstituten visar att SD är större än S.
2015-08-25, 13:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Jag utgår ganska mycket från ett egocentriskt perspektiv. Jag har efter vårens och sommarens rusning i opinionen kraftigt utvidgat kretsen som jag är öppen med mina partisympatier för.

I dag skulle jag svara ärligt om någon ringde till mig, men senast ett institut ringde valde jag att inte medverka. Det är något jag fortfarande grämer mig över flera år senare. Jag lät mig skrämmas till tystnad. Det låter teatraliskt, lite som en parodi på en boktitel, men det är ändå lite sant.

Baserat på det bör SD öka i telefonundersökningarna, men det bör också nämnas att mina analyser präglas av ett stort mått önsketänkande. Jag ser så mycket fram emot den dagen när även telefoninstituten visar att SD är större än S.
Du måste ha SD's snabba växande i åtanke. Det har tillkommit väldigt många nya som just tagit steget över rent mentalt. Dessa befinner sig idag i samma nervösa sinnesstämning som du gjorde den där gången du själv inte vågade svara. Men en ren gissning är att dagens "konvertiter" inte alls kommer att behöva lika lång tid som du & jag innan dom kommer över denna initiala rädsla.

Du får tänka att det är svårast i början. Lite som rökig Whisky, Surströmming eller för den delen homosex.
2015-08-25, 13:07
Medlem
svenabs avatar
Jimmie Äkesson sa vi ett tillfälle ungefär:

"Tröskeln för att rösta på vårt parti är nog väldigt hög men när man väl klivit över den så stannar man nog där."

Jag tror att detta stämmer. SD har etablerat sig som ett av de stora partierna och kommer att så förbli stort under lång tid. Sjuklöverns gamla retorik kommer att vändas emot dem så fort de kommer med förslag som liknar förslag som SD fört fram i åratal.

Minns ni Sven-Olle (C) och hans förslag om tillfälliga uppehållstillstånd på nittiotalet. För detta blev han idiotförklarad och till sin död stämplad som rasist. Nu för glatt moderaterna fram samma idé. De förtjänar samma bittra öde som Sven-Olle.

Vändningen kommer inte förrän SD får rejält med inflytande över migrationspolitiken.

Centern är det enda borgerliga parti som inte kommit med "främlingsfientliga" förslag och det kan förklara att de mot alla odds stiger i mätningarna. Borgeliga väljare som tror på den gamla retoriken måste nu vända sig till "nybyggarpartiet"

Nyval NU!
2015-08-25, 13:09
Medlem
knullklassons avatar
Vad fan?! En ledare i seriös media som inte smutskastar YouGovs senaste mätning, tvärtom...
http://www.nt.se/opinion/ledare/potential-att-vaxa-vidare-11737032.aspx
2015-08-25, 13:15
Medlem
Oriamendis avatar
Kuriöst att Moderaterna nu skulle vara större bland kvinnorna än bland männen, om man ska tro Novus. Måste väl vara första gången i historien i sådana fall. Betyder det att M har haft ett sådant enormt tapp på män till SD den senaste tiden?
2015-08-25, 13:18
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frk.Lindholm
Nä, du tror inte SD´s siffror hade varit högre???

JA, med redan åtgärdade problem och en mer spridd realism, så skulle SD vara ett mycket mindre parti.
2015-08-25, 13:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oriamendi
Kuriöst att Moderaterna nu skulle vara större bland kvinnorna än bland männen, om man ska tro Novus. Måste väl vara första gången i historien i sådana fall. Betyder det att M har haft ett sådant enormt tapp till SD på män den senaste tiden?
Jag tänkte likadant. Historiskt har man ju alltid hört att M hade en övervikt av manliga väljare. Det skulle vara intressant att följa dessa siffror över en längre tid för att korrelera till SD's ökning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in