2015-08-25, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
10% av männen röstade på SD 2014 enligt SVT:s stora vallokalsundersökning Valu.
http://pejl.svt.se/val2014/valu-riksdag/valjargrupper/#men-2014

Det säger ju sig självt att den inte stämmer eftersom SD fick 12,9% och båda valu:na underskattade SD mycket kraftigt.

Det man kan säga är att i medlemskåren så var fördelningen tidigare typ 80-20, den är nu 70-30 ungefär.

Så ja, det håller på att jämna ut sig. Men det tar tid.
Senast redigerad av 1126 2015-08-25 kl. 11:02.
2015-08-25, 11:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Med risk för offtopic, så vill jag ändå svara på det här. I SD-budgeten fanns en finansierad sänkning av pensionärers skatt för att ta bort skatteglappet för löntagare och pensionärer under mandatperioden.

Det är en efterhandskonstruktion med "sveket" mot pensionärerna, när SD fällde regeringens budget. Det dom rödgröna försökte göra var att ta in mer skatt med ena handen och ge tillbaka lite smulor till pensionärerna med den andra. Samtidigt ligger kostnaden på migration/integration på ca: 50 miljarder årligen (det motsvarar en försvarsbudget i storlek, per år) i den rödgröna budgeten. Därför fälldes den, inte för att straffa pensionärer.

Detta är naturligtvis en politisk backstabbing som V och S kör för att "skylla ifrån sig" att deras odugliga budget fälldes.

Citat:
Ursprungligen postat av 1126
Har SD svikit? På vilket sätt? SD är det enda partiet som vill kraftigt göra det bättre för pensionärerna med kraftigt höjd pension, kraftig höjning för fattigpensionärerna, helt ta bort skatteklyftan mot lön, ha kockar och näringsriktig mat på äldreboenden, införa trevligare boenden med exempelvis husdjur som sällskap.

SD är pensionärspartiet nummer ett! Vad yrar du om?

Kom inte med budgeten och säg att du svalt hela medias version av den röran, det handlade inte för fem öre om pensionärernas leverne och socialdemokraterna gav inte och kommer inte ge en krona till pensionärerna i totalen vad man än påstår. Det är enbart SD som kommer förbättra livet för pensionärerna. Vilket i princip alla pensionärer börjat förstå nu varav stödet är så massivt

Varför står det då inget i SDs partiprogram om dessa grupper längre?
https://sd.se/var-politik/var-politik-a-till-o/

Självklart får man, och ska, som SDare kunna kritisera och ifrågasätta partiet också.
Jag vill veta vad de tänker om dessa grupper NU?
Det vill nog många andra kvinnor också, då vi är förlorarna när det kommer till dessa grupper eftersom vi oftast är hemma med barnen och får mindre i pension/sjukersättning när/om den dagen kommer.

Ett område SD behöver bli tydligare inom, om de vill locka kvinnor.
2015-08-25, 11:05
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Det är omöjligt att veta eftersom valen är hemliga. Du kommer aldrig få en korrekt siffra på detta.

Att SD är kraftigt underskattade tror jag är för att skillnaden mellan män och kvinnor inte är så stor som media och opinionsinstituten tror.

Jag tror alltså kvinnornas siffra är den som underskattar Sverigedemokraterna kraftigt och att siffran för män stämmer Män 24,5%, kvinnornas 14,5% är en grov underskattning som i verkligheten är minst 19,5% vilket skulle ge 22% i valresultat om det vore val idag. Där tror jag felet ligger hos opinionsinstituten. Jag tror det är en åsikt dom själva har att kvinnornas siffra ska vara kraftigt lägre, men det är inte verkligheten.

I den verklighet jag ser är det väldigt många kvinnor som är Sverigedemokrater, hela min familj som är 3 kvinnor, massvis av äldre kvinnor kom fram i valrörelsen och kom till Jimmie Åkessons tal på hans valturné under 2014. Stödet hos äldre kvinnor 50+ är MYCKET STORT!

Media och opinionsinstituten underskattar grovt kvinnornas stöd för Sverigedemokraterna och det är det som gör att dom alltid får fram fel siffror och alltid i totalen underskattar Sverigedemokraterna med flera procentenheter jämfört med valresultaten.

Jo, att man inte får någon väljarinfo från valet fattar jag. Tänkte mer ifall Novus hade gjort gjort någon större undersökning i samband med valet där man kunde se förhållandet mellan män och kvinnor.

Annars tror jag precis som du att skillnaderna inte är så stora könsmässigt som mätningarna visar, Bradley-effekten är definitivt större beträffande det kvinnliga könet och jag tror knappast OI tar med det i beräkningarna.

Jag är med i massvis med SD-grupper på Facebook och man kan tydligt se hur den kvinnliga aktiviteten har ökat i dessa det senaste året, det är inte 50/50 än men det går definitivt emot det hållet. Runt 2010 var det minst 90% män i dessa grupper .. nu är förhållandet ca 60-40.

SD måste jobba hårdare med att tvätta bort den allmänna bilden av att partiet för en kvinnofientlig politik, det är definitivt inte sant men tyvärr har media lyckats ypperligt med att etsa fast den bilden hos stora delar av befolkningen.

Det tar tid att tvätta bort en sådan stämpel men det går.

Sa jag att jag hatar media?
2015-08-25, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Jo, att man inte får någon väljarinfo från valet fattar jag. Tänkte mer ifall Novus hade gjort gjort någon större undersökning i samband med valet där man kunde se förhållandet mellan män och kvinnor.

Ja, Novus gjorde ju en egen VALU på valdagen som presenterades i TV4.

Vad ska man säga om den?

8,3%

4,6 procentenheters underskattning. Då vet du hur mycket du får ut av den.
2015-08-25, 11:10
Medlem
Citat:
Det säger ju sig självt att den inte stämmer eftersom SD fick 12,9% och båda valu:na underskattade SD mycket kraftigt.

Det man kan säga är att i medlemskåren så var fördelningen tidigare typ 80-20, den är nu 70-30 ungefär.

Så ja, det håller på att jämna ut sig. Men det tar tid.
Det du ser i SVT:s Val-undersökning för år 2014 är att SD väljare är rädda att tala om vad de röstar på. Därför tror jag att det är svårt att exakt mäta hur stort stöd SD har bland väljarna, det underskattas sannolikt på grund av det är stigmatiserande att säga att man stödjer SD.
http://pejl.svt.se/val2014/valu-riksdag/valjargrupper/#men-2014
2015-08-25, 11:24
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Intressant att de trycker så hårt på detta med männen. Att det är män som röstar sd.
Verkar som de börjar inse att de tappat taget om svenska folket. Mantrat hittills har ju varit: svenska folket vill inte alls ha sd.
Men nu ska sd-framgångarna skyllas på männen då. De onda vita männen...

Om bara kvinnor får bestämma så blir det bra!
Jag tror inte det är någon vidare bra taktik att basunera ut att SD är störst bland män, inte ifall man vill att de ska sluta öka i alla fall.

Media har sista dagarna upprepat flera gånger att SD är störst bland arbetande män. Nu är det plötsligt manligt att rösta på SD. Fler män kommer att hoppa på tåget. Snart hoppar kvinnorna på också eftersom de flesta kvinnor i Sverige vill vara antingen som eller med män.

Kamp, svett, muskler, politisk manlighet:
http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SKB/Sap_kampen_om_stockholm_B1_Oc_1931_29.jpg
http://3.bp.blogspot.com/_qOuFi-WIPRM/TK8rReRUTqI/AAAAAAAAAQ4/r7nqojFuh8g/s1600/SAP+1+1948.jpg

Männen går först, inte långt där bakom kommer kvinnorna och barnen:
https://padittjobb.files.wordpress.com/2010/09/folkets2bvc3a4l.jpg?w=185&h=244
http://stockholmskallan.se/PostFiles/SSA/SE_SSA_SocDem_Kampen_om_Stockholm_1950_omslag_v3.j pg
2015-08-25, 11:37
Medlem
Frk.Lindholms avatar
Det är inte konstigt att SD får sisådär 20-25% i opinionsmätningar. Det konstiga är att fortfarande 75-80% röstar på PK-maffian. Det farliga i nuläget är att PK-maffian understöds av gammelmedia i stor utsträckning. SD´s siffror skulle säkert vara högre om deras specialfrågor ventilerats öppnare på ett balanserat sätt. Nu känns det som om folket tvingar PK-maffian att rätta sig efter verkligheten. Fortsätter gängse journalister och diverse politiker kalla SD-anhängare för rasister kommer opinionssiffrorna för SD att skjuta i höjden.

Gemene man borde vid det här laget förstå att immigrationspolitiken är åt skogen. Folket borde fråga sig om vi verkligen har folkstyre och varför PK-maffian, som är skattefinansierad, går mot folkviljan. Kan SD öka sin kunskap om vad medborgarna verkligen vill på fler områden kommer opinionssiffrorna att närma sig 30% i rekordfart. Det kan bli en mycket intressant gräsrotsrörelse för fullödig demokrati om SD kan hantera situationen smidigt.
Senast redigerad av Frk.Lindholm 2015-08-25 kl. 11:39.
2015-08-25, 11:41
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Tar din "formel" hänsyn till att "SD-negativa" OI justerade upp SD s värde vartefter valdagen närmade sig för att rädda något av anseendet.

För det första så tror jag inte att ditt påstående stämmer. Måttet jag beskrev kan iaf inte ta hänsyn till något sådant.

För det andra vill jag understryka att är jag inte är någon anhängare att av ranka utifrån sista mätningen. Dels pga av osäkerheten, men även för att rakningen lär skifta över tid. Men om man prompt ska göra det ändå så föreslår jag mitt mått.
2015-08-25, 11:49
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frk.Lindholm
SD´s siffror skulle säkert vara högre om deras specialfrågor ventilerats öppnare på ett balanserat sätt.

Nä, om SD:s specialfrågor ventilerats öppnare på ett balanserat sätt, så hade det berott på att vi hade ett sundare debattklimat och ett sundare samhälle, varför övriga partier hade fört samma vettigare politik som i våra grannländer.
2015-08-25, 11:50
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalksalpeter
Du som har koll på förändringshastighetssiffror. Hur stor är sannolikheten i dagsläget att FI, V, MP, C, FP, och KD allihop landar under 4.0% i valet 2018?

Även om man hade en modell som kunde skatta den momentana förändringshastigheten riktigt, riktigt noggrant så kvarstår problemet med att förutsäga hur förändringshastigheten kommer ändras. Det tror jag inte man kan utläsa från de matematiska modeller jag har jobbat med. Faktiskt tror jag inte att man utläsa det överhuvudtaget från enbart OU.
2015-08-25, 11:56
Medlem
Frk.Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Nä, om SD:s specialfrågor ventilerats öppnare på ett balanserat sätt, så hade det berott på att vi hade ett sundare debattklimat och ett sundare samhälle, varför övriga partier hade fört samma vettigare politik som i våra grannländer.

Nä, du tror inte SD´s siffror hade varit högre???
2015-08-25, 12:07
Medlem
Menveds avatar
Känns som vi är tillbaka i ett läge där man bara kan lita på Sentio. Yougov kommer antagligen vikta ner SD i nästa mätning, men Sentio har aldrig låtit svensk media påverka dem trots att de länga var utan beställare i Sverige. Novus 19,4 tror jag inte ett skit på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in