Citat:
Ursprungligen postat av
1126
Det är omöjligt att veta eftersom valen är hemliga. Du kommer aldrig få en korrekt siffra på detta.
Att SD är kraftigt underskattade tror jag är för att skillnaden mellan män och kvinnor inte är så stor som media och opinionsinstituten tror.
Jag tror alltså kvinnornas siffra är den som underskattar Sverigedemokraterna kraftigt och att siffran för män stämmer

Män 24,5%, kvinnornas 14,5% är en grov underskattning som i verkligheten är minst 19,5% vilket skulle ge 22% i valresultat om det vore val idag. Där tror jag felet ligger hos opinionsinstituten. Jag tror det är en åsikt dom själva har att kvinnornas siffra ska vara kraftigt lägre, men det är inte verkligheten.
I den verklighet jag ser är det väldigt många kvinnor som är Sverigedemokrater, hela min familj som är 3 kvinnor, massvis av äldre kvinnor kom fram i valrörelsen och kom till Jimmie Åkessons tal på hans valturné under 2014. Stödet hos äldre kvinnor 50+ är MYCKET STORT!
Media och opinionsinstituten underskattar grovt kvinnornas stöd för Sverigedemokraterna och det är det som gör att dom alltid får fram fel siffror och alltid i totalen underskattar Sverigedemokraterna med flera procentenheter jämfört med valresultaten.
Jo, att man inte får någon väljarinfo från valet fattar jag. Tänkte mer ifall Novus hade gjort gjort någon större undersökning i samband med valet där man kunde se förhållandet mellan män och kvinnor.
Annars tror jag precis som du att skillnaderna inte är så stora könsmässigt som mätningarna visar, Bradley-effekten är definitivt större beträffande det kvinnliga könet och jag tror knappast OI tar med det i beräkningarna.
Jag är med i massvis med SD-grupper på Facebook och man kan tydligt se hur den kvinnliga aktiviteten har ökat i dessa det senaste året, det är inte 50/50 än men det går definitivt emot det hållet. Runt 2010 var det minst 90% män i dessa grupper .. nu är förhållandet ca 60-40.
SD måste jobba hårdare med att tvätta bort den allmänna bilden av att partiet för en kvinnofientlig politik, det är definitivt inte sant men tyvärr har media lyckats ypperligt med att etsa fast den bilden hos stora delar av befolkningen.
Det tar tid att tvätta bort en sådan stämpel men det går.
Sa jag att jag hatar media?