Citat:
Man förtår Novus VD:s utspel de senaste dagarna bättre nu. Man har uppenbarligen missat en stor del av sommarens uppgång, och man vill då hävda att alla andra institut haft fel.
Jag undrar om man verkligen haft så liten ökning i rådatan eller om deras modell har en inbyggd broms för snabba förändringar för att stoppa brus som andra institut saknar eller inte har lika uppreglerad. Man har ju nämnt från Novus håll att det är orealistiskt att SD skulle ha ökat så mycket som de andra mätningarna visat på så kort tid. Snabba förändringar i opinionen är något man ser på med tydlig skepsis från Novus.
Novus sladdar lite nu. De kanske reparerar till nästa mätning om det är så att man har en "enmätningsspärr" som nedjusteras vid nästa mätning om föregående (denna) mätnings ökning visar sig beständig?
Jag undrar om man verkligen haft så liten ökning i rådatan eller om deras modell har en inbyggd broms för snabba förändringar för att stoppa brus som andra institut saknar eller inte har lika uppreglerad. Man har ju nämnt från Novus håll att det är orealistiskt att SD skulle ha ökat så mycket som de andra mätningarna visat på så kort tid. Snabba förändringar i opinionen är något man ser på med tydlig skepsis från Novus.
Novus sladdar lite nu. De kanske reparerar till nästa mätning om det är så att man har en "enmätningsspärr" som nedjusteras vid nästa mätning om föregående (denna) mätnings ökning visar sig beständig?
Konstigt mätresultat från Novus. Man kan alltid diskutera var SD ligger, men Novus ökning är för liten jämfört med andra mätresultat och att SD har ökat kraftigt under sommaren förstår nog alla. Det har hänt så otroligt mycket som har stärkt dem.
Novus var dock det institut som redan hade SD högst i juni, så jag tror helt enkelt att de har begränsat ökningen mer än vad de egentligen tror är fallet. Om Novus är det minsta seriösa så lär det komma ytterligare några procent nästa månad, men man avvaktar lite med vad som kan vara en tillfällig svängning.
Jag tycker att det är synd att Torbjörn Sjöström gör så många uttalanden som visar på att han tycker att SD:s ökning är jobbig. Därmed blir det svårt att ta Novus mätningar på allvar.