Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Du måste lära dig att spara och vara uthållig. Varför inte börja med avanza zero med det du har råd att avvara varje månad? när kapitalet ökar byter du till aktier och köper investmentbolag exempelvis.
Vill du bli rik snabbt kan du väl annars köpa lotter? Problemet med dagens ungdom är att de har för bråttom med att bli rika. Att bli rik handlar om att vara extremt snål mot sig själv och spara smart.
Använd gratisfonderna!
Definiera gärna vad rik är för dig.
Sedan vet jag inte varför den ena måste utesluta den andra. Det är fullt möjligt att investera i "säkra aktier" och spekulera samtidigt.
Förstår inte varför det inte skulle vara möjligt att spekulera med 10% av kapitalet och placera resterande 90% i säkra utdelningsbolag. Speciellt när man har åldern på sin sida.
Sedan så vet jag inte vad avkastningen är på dina så kallade "säkra" aktier men skulle anta att det är runt 10-15% årligen max om utdelningen är inräknad.
Räknar man utifrån 12% avkastning så kommer du efter 30 år ha ungefär 6 miljoner om ditt kapital i början var 200 000kr.
Om man sedan tror att aktierna kommer stiga varje år utan att hamna på röda siffror några av de 30 åren så lever man i utopi, enligt mig.
Tror därför det är mer sannolikt att man har mindre än 6 miljoner efter 30 år.
Att ha 6 miljoner är långt ifrån rik enligt mig. Visst det är mycket pengar, men du är inte rik.
Vad jag vill ha sagt är att för att bli rik så måste man ta risker ibland. Menmen, detta är enbart mina åsikter. Kan som sagt ha fel.