2015-10-08, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Har du ens brytt dig om att kolla rapporterna innan du skriver här på forumet? Sedan Q2 har företaget bokfört en vinst för H1 2015

Kan du presentera någon slags vettig uträkning där FPC inte går med vinst för 2015? En rätt saftig vinst för Q3 är redan bekräftad, detta borde du veta.

Japp jag har läst och sett det för den korta perioden ser bra ut...
Jag hoppas det kan vara så för året och då är det en vändning utan dess like samtidigt som priserna på dessa kort rasar.
Har ju nästan gått för fort 2015...Därför väldigt intressant 5 Nov

Kanske gav för mycket negativ känsla men jag har fingret på köpknappen ändå!
Har man haft som jag aktien i nästan 2år blir man klart försiktig....Sälj känslan är ju som störst just nu
Senast redigerad av Tigerkakan 2015-10-08 kl. 20:19.
2015-10-08, 20:20
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan
Jag hoppas det kan vara så och då är det en vändning utan dess like samtidigt som priserna på dessa kort rasar.

Har man haft som jag aktien i nästan 2år blir man klart försiktig....Sälj känslan är ju som störst just nu

Så varför pratar du om att FPC kommer gå med förlust 2015? Det skulle vara om de blir stämda på flera hundra miljoner, men såna force majuere-scenarion kan man ju inte ta hänsyn till. De uppskattningar av vinsten vid Q2-rapporten stämde ju nästan på pricken och det kommer sannolikt att vara samma scenario nu så rapporten borde egentligen inte spela sån stor roll. Sen kommer det säkert att göra det ändå för att somliga kräver siffror svart på vitt.

Kan mycket väl vara så att det kommer fler konkurrenter 2016 men detta är ju faktiskt inprisat i aktien om man ser till den uppskattade marknaden nästa år.

Har du någon länk på att priserna på sensorer rasar förresten? För det förefaller snarast ju vara så att det är FPC som driver prissänkningen...
Senast redigerad av trustmeiamadoctor 2015-10-08 kl. 20:24.
2015-10-08, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkakan
Jag hoppas det kan vara så och då är det en vändning utan dess like samtidigt som priserna på dessa kort rasar.

vilken nisse!

varför sålde du inte den 24 Augusti om du har haft den sedan två år tillbaka med din negativa inställning till FPC? Vi rasade då hela vägen till 201 kr.

Att sälja nu är dumt om man ligger långt.

Till skillnad från Anotos VD vars uttalande om HP har lett till många förlorade förtroende för honom, Lantto uppmärksamnade för en tid sedan om att kvartal 1 2016 lär bli mycket spännande. Söker man runt och undersöker så visar det sig att sanningshalten är adekvat i det han säger.

Jag finner det så intressant att folk skriver vad som helst utan ha gjort en kontroll. Speciellt om de äger en aktie eller skall köpa en VW.
Senast redigerad av maconero 2015-10-08 kl. 20:27.
2015-10-09, 09:46
Medlem
Gaphalss avatar
Är norska Next en konkurent eller samarbetspartner till fing?
2015-10-09, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaphals
Är norska Next en konkurent eller samarbetspartner till fing?

Konkurrent.
2015-10-09, 12:38
Medlem
Citat:
Konkurrent.
Intressant, eller hur? Att Rollen säger att next ligger 18 månader efter FPC är intressant.

Vi vet dock att next kommer finnas med på Lenovo datorer. Kortmarknaden blir intressant också då FPC/Zwipe/MasterCard alla är involverade i kortprojektet som lanseras inom kort.

Rollen är en intelligent person med vision och känsla för maximal avkastning per investering.
2015-10-09, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Intressant, eller hur? Att Rollen säger att next ligger 18 månader efter FPC är intressant.

Vi vet dock att next kommer finnas med på Lenovo datorer. Kortmarknaden blir intressant också då FPC/Zwipe/MasterCard alla är involverade i kortprojektet som lanseras inom kort.

Rollen är en intelligent person med vision och känsla för maximal avkastning per investering.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/10/09/next-konkurrerar-inte-med-fingerprint.html

Verkligen! Därför förstår jag verkligen inte varför Rollén väljer att gå in i NEXT också. Vad är det som säger att inte FPC kommer att utkonkurrera NEXT? Hedgar han?

Enligt artikeln ovan påstås det att NEXT inte är konkurrenter till FPC. Förstår inte helt det resonemanget, bara för att de inte satsar på samma segment just nu, vad är det som säger att FPC inte kommer att fokusera på det segmentet i framtiden? Om nu FPC ligger så långt framför NEXT som Rollén själv säger så borde ju detta betyda att FPC sannolikt kommer att ha en betydande andel även på den marknaden.

Oavsett vad så har han Rollén dragit in en hel del pengar, var ju ingen dålig ökning av aktiekursen idag.

Håller med om att kortmarknaden är mycket intressant, ska bli kul att se hur det utvecklas under 2016!
2015-10-09, 14:21
Medlem
Citat:
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/10/09/next-konkurrerar-inte-med-fingerprint.html

Verkligen! Därför förstår jag verkligen inte varför Rollén väljer att gå in i NEXT också. Vad är det som säger att inte FPC kommer att utkonkurrera NEXT? Hedgar han?

Enligt artikeln ovan påstås det att NEXT inte är konkurrenter till FPC. Förstår inte helt det resonemanget, bara för att de inte satsar på samma segment just nu, vad är det som säger att FPC inte kommer att fokusera på det segmentet i framtiden? Om nu FPC ligger så långt framför NEXT som Rollén själv säger så borde ju detta betyda att FPC sannolikt kommer att ha en betydande andel även på den marknaden.

Oavsett vad så har han Rollén dragit in en hel del pengar, var ju ingen dålig ökning av aktiekursen idag.

Håller med om att kortmarknaden är mycket intressant, ska bli kul att se hur det utvecklas under 2016!

http://breakit.se/artikel/1562/ola-rollen-fingerprint-och-next-kommer-ta-stor-del-av-marknaden

Citat:
”Det här ska absolut inte uppfattas som någon misstro mot Fingerprint. Jag tror fortfarande stenhårt på Fingerprint och har inte sålt en enda aktie”, säger Ola Rollén.

Han har de senaste två åren ägnat en hel del åt att analysera biometrimarknaden där både Fingerprint och Next verkar. Via investmentbolaget Greenbridge har han numera en fristående organisation som på heltid kan kartlägga olika marknaders potential och slutsatserna kring biometrimarknaden är dramatiska.

”Vår bedömning är att att den kan vara värd 154 miljarder kronor (18 miljarder dollar) på fem års sikt”, säger Ola Rollén.

Citat:
Han bygger uppskattningen på att det om fem år kommer att säljas uppemot 9 miljarder sensorer per år för 2,30 dollar stycket.

En spelare tar inte den marknaden själv men ett troligt scenario är att det blir två, tre stora aktörer som överlever. Jag tror att Next och Fingerprint cards kommer vara två av dessa”, säger Ola Rollén.

Analytiker som följer marknaden har dock ifrågasatt möjligheterna för spelare som Fingerprint cards att hålla upp lönsamheten - men Ola Rollén är av en helt annan uppfattning.

Vi tror att bruttomarginalerna kommer att ligga på 30 till 35 procent men det här är inte som verkstadsindustrin där produktionskostnaderna är höga. Ett bolag som Fingerprint card har i princip bara lite administration och kostnader för forskning och utveckling att ta hänsyn till”.

FPC och Next lär överleva djungeln enligt hans tycke.
2015-10-09, 14:30
Medlem
Citat:
Boom Times Continue for FPC

Business is booming for Fingerprint Cards. The Sweden-based fingerprint sensor maker has issued a preliminary Q3 report indicating that its earnings will be higher than expected.

That applies to the third and fourth quarters, and the total for the year. Toward the end of August, FPC had predicted revenues of about 860 MSEK for Q3; now, the company is bumping that estimate up to 960 MSEK.

The fourth quarter is going to be busy too; in a press release, FPC cited “further strengthened delivery capacity and a continued growing demand for the company’s products” as factors driving up Q4 revenues. FPC is also now facing a backlog of orders for Q3 currently valued at 1700 MSEK. All that having been considered, FPC is increasing its total 2015 revenue forecast “from around 2500 MSEK to more than 2500 MSEK.”

Från allas kära http://findbiometrics.com/boom-times-continue-for-fpc-210081/
2015-10-09, 14:33
Medlem
Citat:
johan carlström (@CarlstromJohan) tweeted at 1:50pm - 9 Oct 15:

@Stefan_Berg @FingerprintCard räknar man så ser man att Olas investering i Next ungefär är 17% av värdet av hans FPC position (https://twitter.com/CarlstromJohan/status/652451729477382144?s=17)

Get the official Twitter app at https://twitter.com/download?s=18

Ola ligger relativt tungt i FPC jämfört med hans investering i Next.
2015-10-09, 14:53
Medlem
padrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maconero
Ola ligger relativt tungt i FPC jämfört med hans investering i Next.

Snarare tvärtom, de blir ju en större ägare procentuellt sett i Next om jag räknat rätt.
2015-10-09, 17:37
Medlem
Den amerikanska hedgefonden Coatue Management har dykt upp som en ny blankare i Fingerprint Cards.

Det visar Finansinspektionens senaste blankningslista på fredagen.

Coatue Managements nettoposition uppgår till 0,59 procent av kapitalet, enligt blankningslistan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in