2015-08-24, 18:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är samhällets uppgift att sörja för sin befolkning, att se till att folk kan äta sig mätta och ha tak över huvudet. Det klarade Sovjetkommunismen på det fattiga 50-talet, det vore väl skandal om inte det rika Sverige år 2015 skulle klara samma sak.
Är du på riktigt? Jag börjar tro att du skojar med oss?!
Citera
2015-08-24, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heino
Då verkar vi redan ha ett system med marknadshyror för nybyggen
Nej, det har vi inte. (Då skulle det väl inte vara någon kö till nyproduktion. Eller hur)?

Vad säger du själv om att avstå egen konsumtion, ta dina sparslantar, starta ett fastighetsbolag (med likasinnade) bygga hyresfastigheter och ta ut den hyra som HGF bestämmer i 15 år för att sedan åka på en hyressänkning ned till bruksvärdesnivå (som HGF också bestämmer).

Om det är en bra ide borde du och andra inte tveka och göra det. Men hur många har gjort det?

Uppenbarligen finns det någon hake någonstans. Det är något som gör att ni inte vill.

Jag säger att det beror på att ni inte får tillräcklig avkastning när ni ska avstå er konsumtion.
Citera
2015-08-24, 19:16
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Jag har en bra lösning på bostadsbristen. Alla som inte kunde styrka sin identitet när de anlände till Sverige och alla som visade sig komma från icke krigförande länder utvisas till hemlandet.

Då har vi flera hundra tusen lägenheter att disponera efter att de sanerats från vägglöss och kackerlackor.
Citera
2015-08-24, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag sitter själv och hittar inte bostad nu trots jag har 6 års kö. Jag kommer inte kunna flytta förrens om 2-3 år.

Jag VET och boverket har bekräftat det att det är den enorma massinvandringen och alliansens lägre byggande 2007-2012 som orsakat denna brist. Boverket har bekräftat det och svd i en artikel nyss där man såg det var balans fram till 2005-2006 på byggande och folkökning med kraftig diskrepans efter alliansens tog över. NI använder massinvandringen som ett instrument att krossa hyresregleringen och det är bara ni ägande minoriteten och nyliberaler som håller på förespråkar detta och förstöra andra människors liv.

Jag sitter hellre i kö eller fifflar mig till en ny lgh än att låta såna som kurt-sune få smörja kråset, dunka in massa blattar i landet, förstöra ens liv både ekonomiskt och behöva bo i områden med MENA invandrare.
För att bo i ett normalt skötsamt område får man betala multum med marknadshyror som i USA och bli fattig på kuppen eller bo i ett kriminellt blatteområde om ni får köra erat race. Innan i gamla Sverige var alla områden bra med låga hyror! Däremot kunde minoriteten inte ockra och berika sig på samma sätt. Perfekt!

Ni försöker få mig att flytta ifrån min stockholms förort. Ni försöker få mig jobba på bemanning med urusla lönedumpande löner och sen betala marknadshyra så jag inte ska kunna spara en krona trots att jag har en lägre medelklass bakgrund/medelklass.

Ni rättfärdigar och använder massinvandring som ett instrument att överbelasta arbetskraftsutbudet för att rättfärdiga införandet av lönedumpande låglönejobb och öka på bostadsbristen enormt för att få bort hyresregleringen och suga ut ena halvan av befolkningen.

Ni ska ge mig minst 10 000 -15000 kr högre i lön som i Norge om ni ska införa deras hyresnivåer också där man får en 1a på 32 m2 1a hand för 8000 nok utan kötid. Kommer det hända? Nej och därför ska inte marknadshyror införas heller.

Ni är ju fan inte kloka och förstör hela landet med lönedumpning till 20 000 kr löner som tekniker när man får 35-38 000 i norge för samma jobb och sen införa hyresnivåer i klass med norge också.
Hur fan går det ihop? man blir ju fattigare än i Polen.

Att ta bort hyresregleringen och få höjd hyra med 66% i snitt enligt utredningar gynnar mig på vilket sätt då? Jag är inte beredd att betala mycket högre hyra på lägenheter 2 mil utanför stockholm där jag är UPPVÄXT i hela mitt liv. Lika lite som jag tycker det är värt att betala 10-15 000 för en 1a i innerstan. Den som försöker tvinga mig flytta från min hemort till någon oattraktiv håla utan jobb som Sala och antagligen ett mångkulturellt område eller skuldsätta mig med mångmiljoner i bostradsbubblan med 10 ggr ökade priser sen 1996 förklarar jag krig emot. Jag är i krig mot såna som kurt-sune och massinvandringen.

Att det blir fler bostäder med marknadshyra är NONSENS. Det har inte blivit fler bostäder när andrahandshyrorna avreglerades utan mindre bostäder och svindyra hyror. Jag fick inte svar på 10-15 ansökningar ens för 1 år sen.

När jag skaa hyra ut min egen lägenhet nu med dyr hyra får jag 100-150 svar år 2015.
När jag hyrde ut en billig lägenhet i andrahand år 2011 så fick jag fick 15-25 svar i samma område som var mycket större. FOlk är helt desperata nu på andrahandsmarknaden. Borgarna förstör allting för vanliga människor och jag har inblick i hur det ser ut.

Det är redan marknadshyror i form av presumtionshyror och marknadsnivå men inte fan byggdes det mer 2007-2012 än 2004-2006 då nyproduktionslägenheter var 40% billigare. Man fick 60 m2 stor 2a då för 6900 kr i hyra. Idag får man 38 m2 knappt om ens det.

Alliansen tog bort räntebidraget till hyresrättbyggande och höjde skatten och sen minskade byggandet enormt.

Ja, i stora drag håller jag med dig, det är klart att bostadsbristen varit lägre utan bidragsinvandrare som inte kan betala för sig.

Ändock är hyresregleringen än bidragande orsak till bostadsbristen och bubblan. Med en fungerande marknad kan man inte ockra, till skillnad från idag, där det är ett stort antal personer som ockrar svart och på legala andrahandsmarknaden.

Vidare har jag inte fått intrycket av att Kurt-sune är en bostadsmogul, men det kanske han kan svara på själv.

Citat:
Att det blir fler bostäder med marknadshyra är NONSENS.
Varför ska man inte kunna ta betalt för vad det kostar med marginal för hyresrätter för? Varför skulle ngn isf vilja bygga sådana? Ska skattebetalarna finansiera en utvald grupps boende? Jag köper det inte. Det är som att fråga "varför säljer inte Ikea möbler till under tillverkningskostnaden? Att det tillverkas fler möbler med marknadspris är NONSENS" och sedan stå och va sur över att man inte kan köpa sin Olle.
Senast redigerad av Kuknimgus 2015-08-24 kl. 19:24.
Citera
2015-08-24, 19:30
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuknimgus
Ja, i stora drag håller jag med dig, det är klart att bostadsbristen varit lägre utan bidragsinvandrare som inte kan betala för sig.

Ändock är hyresregleringen än bidragande orsak till bostadsbristen och bubblan. Med en fungerande marknad kan man inte ockra, till skillnad från idag, där det är ett stort antal personer som ockrar svart och på legala andrahandsmarknaden.

Vidare har jag inte fått intrycket av att Kurt-sune är en bostadsmogul, men det kanske han kan svara på själv.

Varför ska man inte kunna ta betalt för vad det kostar med marginal för hyresrätter för? Varför skulle ngn isf vilja bygga sådana? Ska skattebetalarna finansiera en utvald grupps boende? Jag köper det inte. Det är som att fråga "varför säljer inte Ikea möbler till under tillverkningskostnaden? Att det tillverkas fler möbler med marknadspris är NONSENS" och sedan stå och va sur över att man inte kan köpa sin Olle.

Kurt sune är en bostads mogul och hyreshus ägare och därmed jävligt förmögen. Jag är helt säker på han är över 50+ och sitter och näthatar mot oss unga runt 20-30 och vi ska betala dubblerade hyror till honom.

Hyreshusägare har alltid fått marginal på sina intäkter. I mellanstora städer kan man tjäna 5-6% i avkastning med hyresregleringen i dagsläget. En bra avkastning och mer ska man inte få på bostäder. 3-5% är rimligt. . I stockholm är det mindre avkastning i dagsläget ca 2-4%. Risken för vakanser är däremot högre i mellanstora städer men inte senaste åren med den enorma asylinvandringen.

Att man ska kunna få 7-8% avkastning på hyresfastigheter utan någon som helst risk, penningrisk eller vakansrisk ska inte komma ens på fråga. I säkra investeringar så gör man 1-3% avkastning, t ex räntefonder. Hyreshusägare med förvaltning betald gör inte ett skit förutom håvar in pengar.

Med dagens presumtionshyror gör hyresvärdar med sina nybyggen 7-10% direktavkastning i både stockholm och övriga landet. Kanske mer än så.
Snacka om bra investering för dom som redan har pengar att bygga och förvalta fastigheter i dagens sjuka Sverige.

Att sen låta övriga hyresvärdar med subventionerade hyror få ta ut 7-20 % direktavkastning genom införande av marknadshyror är insane. Gamla 80 åriga hus i stockholm som är betalda skulle med marknadshyror generera en ENORM vinst för ingen risk alls. På alla andra människors bekostnad speciellt dom lågavlönande, arbetare, unga och gamla. Är det rättfärdigt och sunt att någon köper lyxbåtar för 10-15 milj medans andra får ingenting över att spara. Redan idag går det knappt spara pengar på en arbetarlön som ensamboende utan barn.
Senast redigerad av slemhog 2015-08-24 kl. 19:40.
Citera
2015-08-24, 19:41
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Att sen låta övriga hyresvärdar med subventionerade hyror få ta ut 7-20 % direktavkastning genom införande av marknadshyror är insane. Gamla 80 åriga hus i stockholm som är betalda skulle med marknadshyror generera en ENORM vinst för ingen risk alls.

Vinsten hade naturligtvis gått till att bygga fler bostäder eftersom det vore så lönsamt.
Citera
2015-08-24, 19:44
Medlem
Citat:
Man klämmer åt hyreshusägare, kapitalister och mångmiljonärer som dig.
Som hämtat från ett kommunistiskt väckelsemöte.

Citat:
Dom rika nyliberalerna är oftast töntar och gör dom inga protester och inget motstånd när vänstern suger av dom skattepengar. Som att sno godis från ett barn och dessutom moraliskt riktigt
Och där visar du att du ser ned på andra människor (töntar). Dessa menar du att man kan behandla illa. Du uppvisar ett kriminellt low life beteende. Och det säger du uttryckligen är rätt.
Eventuellt anser du också att det är ok att stjäla av barn.

Citat:
Jag är Sverigedemokrat din blådåre, snarare "the no 1 sverigedemokrat".
Varför blir jag inte förvånad.

Citat:
Mycket riktigt är SD mestadels vänster inom ekonomisk politik
Det stämmer, och det är också konsistent med vad du uttryckt ovan.

Citat:
Det finns en hel del frågor jag tycker lika som vänsterpartiet och att facket, HGF, LAS är bara bra saker
SD står nog också vänsterpartiet politiskt nära.

Citat:
Vi i SD ska stoppa invandringen, rensa samhället på giriga kapitalister och svin, kriminella invandrare och bidragsturister, lössläppta omoraliska puckon, elaka människor och begränsa kvinnors rättigheter igen till viss del och lära dom veta hut.

Som Sverige var på 60-talet.
Lite kommunistisk väckelse och så förvirrad 60-talsnostalgi. Ni ska kanske lagstifta om att oljepriset och vara detsamma som på 60-talet också. Och så får ni lagstifta om att kineserna får flytta tillbaka till risfälten. Vi som har mer verklighetsförankring vet att omvärlden ser annorlunda ut än den gjorde på 60-talet.

Citat:
precis som gromph och svarar på varje mening separat och bryter isär helheten.
Det är ett enkelt sätt att visa att andras sk helhet bara är ett fantasimissfoster.

En solid helhet byggs upp av solida detaljer. Men de här inläggen består bara av förvirrade fantasier, vilket vi visar genom att peta hål på varje mening vi tar oss an.

Citat:
Det blir svårt att argumentera mot såna kriminella personer.
Det är inte kriminellt att strimla sönder fantasimissfoster.

Citat:
Jag sitter själv och hittar inte bostad nu trots jag har 6 års kö. Jag kommer inte kunna flytta förrens om 2-3 år.
Blir så med hyresreglering. I andra länder (med marknadshyra) får man sig en HR på dagen.

Och eftersom du gillar hyresregleringen så gillar du detta.
Citat:
alliansens lägre byggande 2007-2012 som orsakat denna brist.
Det är inte Alliansen som bygger hyresrätter.
Det är du som identifierat behovet av HR (och som kramar hyresregleringen) som får ta av dina sparslantar och bygga hyresbostäder och hyra ut till förlustbringande bruksvärdeshyra.

Jag vill minnas att jag frågat dig varför du inte gjort det.

Citat:
Boverket har bekräftat det och svd i en artikel nyss där man såg det var balans fram till 2005-2006
Inga bostadsköer 2005 i din föreställningsvärld då. (I verkligheten var det dock det).

Citat:
NI använder massinvandringen som ett instrument att krossa hyresregleringen
Den som Göran Persson-Regeringen införde?

Citat:
Jag sitter hellre i kö eller fifflar mig till en ny lgh
Finns nog ingen här som tvivlar på att du är en dålig människa som fifflar, myglar och tränger dig före.

Citat:
Ni försöker få mig att flytta ifrån min stockholms förort. Ni försöker få mig jobba på bemanning med urusla lönedumpande löner och sen betala marknadshyra så jag inte ska kunna spara en krona trots att jag har en lägre medelklass bakgrund/medelklass.
Jag är väl inte direkt förvånad över att du levererar så illa att du inte får så bra betalt.

Citat:
Jag fick inte svar på 10-15 ansökningar ens för 1 år sen.
Varför skulle någon vilja hyra ut till dig?
Tror inte det finns någon som läst det du skriver som vill det.

Citat:
Det är redan marknadshyror i form av presumtionshyror
Så i din ganska bisarra föreställningsvärld är det då ingen kö till hyreslägenheter som producerats sedan presumtionshyra infördes.

Citat:
Alliansen tog bort räntebidraget till hyresrättbyggande och höjde skatten och sen minskade byggandet enormt.
Enligt SCB var det kvar 2012 iaf. När skulle detta ha inträffat? Kan du länka ett riksdagsbeslut.
Citera
2015-08-24, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Jag har en bra lösning på bostadsbristen. Alla som inte kunde styrka sin identitet när de anlände till Sverige och alla som visade sig komma från icke krigförande länder utvisas till hemlandet.

Då har vi flera hundra tusen lägenheter att disponera efter att de sanerats från vägglöss och kackerlackor.
Eller så säger vi så här att de som är mot marknadshyra tar ansvar för situationen, och tar av sina pengar och bygger hyresrätter (som de hyr ut till bruksvärdeshyra). Och håller på tills köerna är borta.

Låter väl som en ganska ok ide. Och de som inte vill ha marknadshyra borde vara entusiastiska.

(Lite obegripligt varför det inte redan har inträffat).
Citera
2015-08-24, 20:14
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Säg det alla som du tänker sätta på gatan när du har infört dina marknadshyror och som knappt i dagsläget kan betala hyran i innerstäderna.

Var ska de ta vägen? Det är ju fullt i förorterna redan sedan ni nyliberaler i flera årtionden har pumpat in utlänningar i betongen.
De kan väl helt enkelt dra någonstans där de har råd att bo och lämna plats åt oss som klarar av att tjäna ihop och spara våra egna pengar (alternativt kan de tränga ihop sig några stycken i en lägenhet och dela på hyran).

Om Riksbanken samtidigt slutar sätta artificiellt låga räntor så kommer dessutom fattiga budgivare förlora möjligheten att lägga bud på lägenheter och hus de inte har råd med varpå priserna normaliseras.

Hela idén med ett monetärt system är ju att den som skapat (och sparat) mest ska vara den som står först i kön till varor, bostäder etc.
Citera
2015-08-24, 20:18
Medlem
Marknadshyra och att det därmed skulle skapas lediga bostäder är ett resonemang som inte håller när det inte finns så många lediga bostäder i landet.

Men annars skulle jag kunna förstå resonemanget och att idealet skulle kunna vara att pensionärer flyttar ut på landet istället för att stanna i stan. Men det fungerar inte heller för det är svag samhällsservice ute på landet och den måste isåfall byggas ut så att speciellt avstånd och kommunikationer funkar även för en gammal pensionär från stockholm.

Så kan man beta av argumenten och vad kvarstår i slutändan annat än att någon vill tjäna ännu mer pengar på bostäder?
Citera
2015-08-24, 20:22
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
De kan väl helt enkelt dra någonstans där de har råd att bo och lämna plats åt oss som klarar av att tjäna ihop och spara våra egna pengar (alternativt kan de tränga ihop sig några stycken i en lägenhet och dela på hyran).

Om Riksbanken samtidigt slutar sätta artificiellt låga räntor så kommer dessutom fattiga budgivare förlora möjligheten att lägga bud på lägenheter och hus de inte har råd med varpå priserna normaliseras.

Hela idén med ett monetärt system är ju att den som skapat (och sparat) mest ska vara den som står först i kön till varor, bostäder etc.

Hur kommer det sig att du vill betala dyrare pris för samma vara genom marknadshyror? Sado-machism?

Seså, fram med sanningen nu Du vill känna dig bättre än andra, ser ner på andra, må bra av andras lidande, misär och skadeglädje ger dig njutning. Du tror att du har entitelement över andra. Du kanske även är hatisk mot tuffa bus-micke som störde dig på lektionerna i grundskolan och slog dig på snoken, kansek mobbade dig och störde skolarbetet och nu vill hämnas på alla såna och arbetare, underklassen så dom ska få i en container tillsammans med eu-migranterna och dela något råtthåll. Visst är det så? Primtiva apdjurs instinkter och 1800-tals mentalitet.

Om jag går till mig själv som brukar få ut 22-23 netto och är hyffsat bra betald så finns det inte en chans jag vill betala högre hyra. Jag vill ha bort invandrare och rensa stockholm på dom så skulle det vimla av lediga billiga lägenheter till alla svenskar utan kö som på 70-80-talet.

Rent politiskt ser jag införande av marknadshyror lika tabu och orealistiskt som en etnisk deportering av flertalet muhammeds.
Senast redigerad av slemhog 2015-08-24 kl. 20:27.
Citera
2015-08-24, 20:27
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Hur kommer det sig att du vill betala dyrare pris för samma vara genom marknadshyror? Sado-machism?

Seså, fram med sanningen nu

Om jag går till mig själv som brukar få ut 22-23 netto och är hyffsat bra betald så finns det inte en chans jag vill betala högre hyra. Jag vill ha bort invandrare och rensa stockholm på dom så skulle det vimla av lediga billiga lägenheter till alla svenskar utan kö som på 70-80-talet.
Vi säger att jag vill bo i centrala Stockholm av någon anledning. Vad har jag för alternativ nu?

1. Hotell
2. Vandrarhem
3. Ta lån och köpa bostadsrätt

Införs marknadshyror så kommer jag att få ett till alternativ

4. Hyra lägenhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in