2010-08-16, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr_zipox
Tack vare karteller och korruption inom byggmarknaden ...

Vad kan man kalla den kartell som reglerar hyrorna och så får oss att hyra istället för att investera i våra egna boende? Ett bra namn där vore något och att justera den korruptionen först vore väl ett steg i rätt riktning

Men det är väl klart man kan ju kalla hyres regleringen för ett sätt att skapa bostäder UTAN PRIVAT vinst så som Lars Ohly vill att våra skolor skall skötas helt utan vinst ....

är det något mera område i vårat land där den privata vinsten förpestar så vi måste ta bort den ... kanske skall vi ta bort vinsten för alla som jobbar överhuvudtaget ... känns det bra någon ?
Senast redigerad av FulAgent007 2010-08-16 kl. 16:36.
Citera
2010-08-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheoFleury
Det sista stämmer inte, förutsatt att alliansen fortfarande är vid makten efter valet:

http://www.e24.se/makro/sverige/ikea-topp-sverige-ar-ett-skatteparadis_1893449.e24

Sedan diskuterade vi knappast villor i 5-miljonersklassen. Det är väl knappast en sådan investering en 22-åring bör leta efter, om en villa är ett alternativ.

Det enda artikeln egentligen ger stöd för är att rika svenskar som skrivit sig utomlands nu börjat återskriva (kan man säga så?) sig i Sverige.

Självfallet är det intressant även om 32- eller 42-åringar i t ex en Stockholmsförort skuldsätter sig för livet. Bostadsmarknaden är sjuk idag, mycket sjuk.

Citat:
Ursprungligen postat av Wobin
En miljon för en nybyggd tvåa på 50kvm på ett hyfsat ställe är faktiskt som hittat. Detta i Stockholmsområdet, i Karlskoga där jag ursprungligen kommer ifrån kan man nog få sig en tvåa för mellan 20-30k.

Ja, om du jämför med dagens prisnivåer ja... Men de är inte baserade på sunda värden. Tror för övrigt du underdrev lite gällande Karlskoga även om det var riktigt billigt där, finns fyra lägenheter ute på svensk fastighetsförmedling, 145 - 250k i utropspris. Tycker det säger en hel del om hur upptrissade priserna är på många andra ställen.
Vem är det egentligen som köper en tvåa i Stockholmsområdet?
Ensamstående som inte tjänar alltför mycket och/eller unga.
Vilken vanlig sjuksköterska eller butiksanställd kan spara ihop en miljon kronor?!?
Nej, istället skaffar de sig ett boende enbart baserat på lån, lån, lån.
Okej, huslån är ett måste säger ni... Anta att man lever i lite sundare tider, dra till med 50 eller 70 procents belåningsgrad. Det ger fortfarande en insats på 500 eller 300k som personen måste spara ihop. De summorna har i princip bara folk som köper (lånar) betydligt dyrare boenden. Som ett sketet litet parhus här i min kommun t ex.

Citat:
Enligt en studie som FI gjort har tolv procent av låntagarna en belåningsgrad på över 90 procent och en tredjedel hade en belåningsgrad på över 80 procent i en undersökning av 7.000 låntagare.
Bolånetak kan tvinga 400.000 hushåll att flytta
http://www.dn.se/ekonomi/bolanetak-kan-tvinga-400000-hushall-att-flytta-1.1050743

Det där ska inte handla om nyblivna bostadsköpare utan alla möjliga låntagare ska finnas med i undersökningen, både de som köpte sin bostad för två och tjugo år sen.
En tredjedel, >80%!
Senast redigerad av RisingSun 2010-08-16 kl. 17:05. Anledning: upprepningar
Citera
2010-08-16, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Kapitalkostnaden för en miljon kronor är 50 000 kronor om året vid 5 % ränta.
Alltså drygt 4200 kronor i månaden. Lägg till det värme och underhåll så ligger du på cirka 6 tusen kronor i månaden. Klart överkomligt för alla inkomstlägen förutom några få socialfall.

Köper du lägenheten så får du dessutom betala amortering, men den går till dig själv.
När du bott där några år har du avsatt pengar, månadskostnaden går ner och du kan njuta av den frid som ett eget ägt boende skapar.

Det understrykta där var väl ändå att ta i!

Du har förresten lyckats glömma bort hyran, eller nej, förlåt mig, avgiften som det heter i bostadsrätter.
4200 i räntekostnad per månad. Sen amorteringar. Och avgift på ett antal tusen.
Är det nybyggt ser jag inga problem i att komma upp i över 10k eller hur? Nyproducerat brukar ju ha höga hyror (förlåt, avgifter).
Citera
2010-08-16, 18:43
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RisingSun
Det understrykta där var väl ändå att ta i!

Du har förresten lyckats glömma bort hyran, eller nej, förlåt mig, avgiften som det heter i bostadsrätter.
4200 i räntekostnad per månad. Sen amorteringar. Och avgift på ett antal tusen.
Är det nybyggt ser jag inga problem i att komma upp i över 10k eller hur? Nyproducerat brukar ju ha höga hyror (förlåt, avgifter).

Detta är vad det kostar, sen kan man lägga på beroende på standard.

Att det går att bygga så är inte helt omöjligt, titta bara på denna lägenhet:
http://riksbyggen.se/Ny-Bostad/Aktuella-projekt/Skane/Brf-Snackan/Bostader--Priser/?objectid=480720001014
Citat:
# Storlek: 2 rum och kök
# Yta: 55,0 m2
# Pris: 930 000kr
# Månadsavgift: 3 696 kr

Lite dyrare och större än mitt exempel, men inte extremt.
Citera
2010-08-16, 19:02
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse144
Men för fan flytta ut till landet. Finns vell inte bostadsbrist någonstans i hela Småland.
Ta ett jobb, ta ett lån och köp ett hus. Känner flera kompisar i 22-års åldern som utan problem lyckas med detta.
Idiot! Hyresrätten i tillväxtområden är livsviktig för Sveriges ekonomi. Den gör folk och kompetens flyttbar efter behov. Hyresrätten är inte bara till för alkisen utan kreditvärdighet, den är också till för den högutbildade människan från universitetet som får sitt första jobb i ett tillväxtföretag i Stockholm. Att snabbt och utan stora ekonomiska åtaganden fixa ett boende är viktigt för lättrörlig kompetent arbetskraft.

Citat:
Ursprungligen postat av mr_zipox
Tack vare karteller och korruption inom byggmarknaden så tror jag att det kan uppstå vissa problem om byggmarknaden skulle släppas fritt. På grund av att marknaden i övrigt är så pass reglerad med en massa lagar, regleringar och höga skatter, som hindrar mindre uppstickare så är Sverige helt klart ett land för kapitalstarka storföretag.
Därför finns det risk för en mäktigare Oligarki där dom enda som kan konkurrera ut dom redan etablerade Svenska bolagen blir dom internationella bjässarna. Visst kanske det kommer byggas mer bostäder men samtidigt kommer mycket kapital hamna icke Svenska storföretag.
Men jag kan ha fel...
Jo, med marknadshyror så kommer tillgång och efterfrågan balanseras med hjälp av jämnviktspriset. Vi kan alltså åtgärda bristen på hyresrätter genom ett trollslag med marknadshyror. Tyvärr kommer tillgången vara onödigt låg på grund av byggnormer, PBL och oligopol på marknaden. Detta gör jämnviktspriset onödigt högt om vi bara inför marknadshyror. Det finns självklart inget egenvärde i att betala mer än nödvändigt för sitt boende, tvärtom; ju mer pengar som går till boende desto mindre till konsumtion som skänker livskvalitet och skapar sysselsättning.

Alltså behövs en tvåstegsraket: Avskaffa i största möjliga mån det som hindrar ett ökat utbud, sedan inför vi marknadshyror. Allt för att inte låta priset stiga som en raket när tillgången är statisk men efterfrågan stor och ökande.

Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Vad kan man kalla den kartell som reglerar hyrorna och så får oss att hyra istället för att investera i våra egna boende? Ett bra namn där vore något och att justera den korruptionen först vore väl ett steg i rätt riktning
Planekonomi i den sista sovjetstaten...
Citera
2010-08-17, 00:15
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RisingSun
...

Jag har ingenting emot att det kommer människor ifrån Somalia, Estland eller Vietnam hit.
Problemet handlar i gruden om ekonomisk självförsörjning.
Till USA och England kommer folk ifrån "tredje världen" för att arbeta, men till Sverige kommer man för att leva på soc i ett decennium. Om vi införde arbetsplikt för att få socialbidrag så skulle invandrarna snabbare komma in i samhället, och framförallt så skulle dom skapa ett enormt välstånd.
Om vi reformerar det ekonomiska systemet, bla genom att (ochså) införa marknadshyror så skulle mycket av problemen lösas. Om det helt plötsligt blev dyrt att bo i den centrala stadsdelen Rosengård så skulle stadsdelens klintel flytta till orter i stil med Axelfors, Bengtsfors och Zinkgruvan.
Där får dom fria händer att skapa sig sin egen rikedom genom hederligt arbete.
Den som inte arbetar ska heller inte äta, som Karl Marx sa.
Citera
2010-08-17, 00:26
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Idiot! Hyresrätten i tillväxtområden är livsviktig för Sveriges ekonomi. Den gör folk och kompetens flyttbar efter behov. Hyresrätten är inte bara till för alkisen utan kreditvärdighet, den är också till för den högutbildade människan från universitetet som får sitt första jobb i ett tillväxtföretag i Stockholm. Att snabbt och utan stora ekonomiska åtaganden fixa ett boende är viktigt för lättrörlig kompetent arbetskraft.

Jo, med marknadshyror så kommer tillgång och efterfrågan balanseras med hjälp av jämnviktspriset. Vi kan alltså åtgärda bristen på hyresrätter genom ett trollslag med marknadshyror. Tyvärr kommer tillgången vara onödigt låg på grund av byggnormer, PBL och oligopol på marknaden. Detta gör jämnviktspriset onödigt högt om vi bara inför marknadshyror. Det finns självklart inget egenvärde i att betala mer än nödvändigt för sitt boende, tvärtom; ju mer pengar som går till boende desto mindre till konsumtion som skänker livskvalitet och skapar sysselsättning.

Alltså behövs en tvåstegsraket: Avskaffa i största möjliga mån det som hindrar ett ökat utbud, sedan inför vi marknadshyror. Allt för att inte låta priset stiga som en raket när tillgången är statisk men efterfrågan stor och ökande.

Det finns hyreslägenheter i Stockholm. Skillnaden mot andra huvudstäder är att det är någon slags halvsvart andrahandsmarknad.

Dessutom är det lite lustigt att du talar om två steg, när det andra steget ÄR första steget För jag antar att du inte vill bygga värdelösa skitlägenheter mitt inne i stan för att sedan släppa prisregleringarna?
Citera
2010-08-17, 01:16
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll

Vem fan vill sätta sig i en hyresrätt i sthlm. Om några år kommer alla hyresrättshus vara nedlusande med negrer och araber som fått förtur genom soc.
Bostadsrätten är en chans att få bo med folk som åtminstone är så pass sunda att de kan få ett lån.
Citera
2010-08-17, 01:24
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Vem fan vill sätta sig i en hyresrätt i sthlm. Om några år kommer alla hyresrättshus vara nedlusande med negrer och araber som fått förtur genom soc.
Bostadsrätten är en chans att få bo med folk som åtminstone är så pass sunda att de kan få ett lån.
Det är inte många soc-lägenheter hos privata hyresvärdar. Plockar man bort prisregleringarna kommer det komma fler privatvärdar, fler privatpersoner kommer hyra ut sina lägenheter i andrahand via förmedlingar och så vidare.

Det finns inte många soc-lägenheter i innerstan överhuvudtaget faktiskt, och där jag bor nu (inte Sverige) så föredrar jag att hyra en lägenhet jag verkligen vill bo i i stället för att köpa en liten lägenhet som jag har råd med.
Citera
2010-08-17, 11:13
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
---

Det finns inte många soc-lägenheter i innerstan överhuvudtaget faktiskt, och där jag bor nu (inte Sverige) så föredrar jag att hyra en lägenhet jag verkligen vill bo i i stället för att köpa en liten lägenhet som jag har råd med.
Det finns gott om soc-lägenheter i Stockholms innerstad. Många ligger i dessutom i bostadsrättshus, antingen i nybildade föreningar där man ärvt ett antal stjärnor från tiden det var social dumpningsplats (jag säger bara Drakenberg och Fältöversten) . Detta till stort besvär för grannar och föreningen, eftersom dessa hyresgäster drar med sig extra kostnader förutom eventuella störningar.
Eller så är det relativt nybyggda föreningar där kommunen tvingat sig till lägenheter från början för att ha nånstans att dumpa överskottet. (har bott granne med en sådan, och vill inte göra det igen)
Sådana lägenheter blir föreningen aldrig av med, till skillnad från de ovan, där lägenheten kan bytas bort (osannolikt) eller återgår till föreningen vid avflyttning.
Citera
2010-08-17, 21:01
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det finns gott om soc-lägenheter i Stockholms innerstad. Många ligger i dessutom i bostadsrättshus, antingen i nybildade föreningar där man ärvt ett antal stjärnor från tiden det var social dumpningsplats (jag säger bara Drakenberg och Fältöversten) . Detta till stort besvär för grannar och föreningen, eftersom dessa hyresgäster drar med sig extra kostnader förutom eventuella störningar.
Eller så är det relativt nybyggda föreningar där kommunen tvingat sig till lägenheter från början för att ha nånstans att dumpa överskottet. (har bott granne med en sådan, och vill inte göra det igen)
Sådana lägenheter blir föreningen aldrig av med, till skillnad från de ovan, där lägenheten kan bytas bort (osannolikt) eller återgår till föreningen vid avflyttning.
Ja, det är väl en definitionsfråga, vad som räknas som "mycket" och "många" Men hur fungerar det i Sverige, kan man inte tvinga bort en hyresgäst alls alltså? Ens om man bussat polisen på dem otaliga gånger?
Citera
2010-08-17, 21:11
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Dessutom är det lite lustigt att du talar om två steg, när det andra steget ÄR första steget För jag antar att du inte vill bygga värdelösa skitlägenheter mitt inne i stan för att sedan släppa prisregleringarna?
Nej, missförstå mig rätt. Jag vill verkligen ha marknadshyror, jag tycker det är verkligen bisarrt att vi 2010 måste köa och mygla för en hyresrätt som om vi bodde i DDR och ville ha en bil. Dock var köerna till en Trabant kortare...

Men för att inte priserna generellt skall segla till väders krävs att det blir billigare och lättare att öka utbudet av hyrda bostäder. Det är inte rimligt med tio år av överklaganden innan spaden sätts i jorden, det är inte rimligt att alla lägenheter måste vara handikappanpassde etc.

Dessutom finns många potentiella hyrda bostäder i form av privat uthyrning av rum i villor etc. Sådant får inte falla på grund av skatteregler som gör det nästan lika lönsamt att låta rummen stå tomma...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in