Citat:
Ursprungligen postat av
trudilur
@ Sobofied : Har du några tips och/eller kommentarer till kursen i rättshistoria på SU? Jag anser att nästan alla kurser har varit intressanta t1-t5 (minus arbetsrätt och folkrätt), men till och med arbetsrätt verkar vara mer inspirerande än rättshistoria. Hoppas jag har fel..
Jag tyckte inte det var en hemsk kurs, men den är väldigt annorlunda. Två tredjedelar av kursen innehåller ingen materiell rätt och kräver läskiga egenskaper såsom analysförmåga och komparativa skills. ;>
Jag skulle gå på all undervisning. Boken (Wilhelm) och kursmaterialet är inte tillräckligt; in fact, jag skulle hitta andra källor - i princip googla historiska skolan, begreppsjurisprudens, rättspositivism.. Jag har dock förstått att en ny bok ska komma, kanske har de redan hunnit fixa det till er.
Jag upplevde att extentamaterialet inte gav mycket vägledning. Tentan är tre essäfrågor varav du väljer att besvara två; du har inget material med dig. Den sker också elektroniskt vilket är skönt (kul hets efteråt om hur många tecken man skrev).
Jag hade AG som grupplärare. Hon är väldigt snäll och tar sig gott om extratid om det skulle behövas (det kan behövas). However, jag lär mig bäst av otåliga, arroganta och hårdpiskande pedagoger (du kommer ha MS på ett seminarium som exempel); och om du är som mig skulle jag kanske överväga någon annan (jag vet inget om de andra grupplärarna).
Den återstående tredjedelen av kursen är Romersk Rätt. Professorn är en speciell man (det lär framgå snabbt). Jag tyckte romersk rätt var väldigt kul - du ska skriva ett PM om ett vanligt problem och lösa det med tillämpning av romersk rätt. Olyckligtvis var undervisningen helt undermålig men du måste ändå gå. Dessutom tar han med all säkerhet i förbigående upp något dödsrelevant som inte framgår om man inte lusläser boken -
http://www.biblio.com/book/romersk-privatratt-kaser-max/d/700827440 - och det gör du antagligen inte.
PM:et var väldigt snällt rättat. Det framgick att man kunde missa väldigt grundläggande saker och ändå få Ba på den delen.
Om jag skulle våga mig på en "genväg till AB": 1) Börja med PM:et i tid (intetsägande råd men alltid lika sant) 2) Bli väldigt duktig på historiska skolan, som definitivt kommer vara en del av tentan (i vårt fall en hel fråga). AB-AB-B = AB. Säkrast är naturligtvis att bli bra på allt.
Again, jag tyckte rätt ok om kursen; men jag har läst filosofi tidigare och är alltid en jobbigt positiv jävel.* Tidigare erfarenheter från juristprogrammet spelar väldigt liten roll här. Tänket är annorlunda och tentaplugget går inte att lägga upp på samma sätt. Om du ogillar kursen, håll ut till förvaltningsmonstret som de flesta tycker om (CA fast du är två år äldre!).