Citat:
Ursprungligen postat av
Midsommarnattsbira
Ping @Extremo
Det skulle vara intressant att höra hur du trivs på byrå, med alltifrån arbetstimmarna och arbetsuppgifterna till lön och arbetsmiljö. Är jobbet över eller under förväntan? Hur såg anställningsförfarandet ut?
Det har skrivits mycket men generellt om livet på drakarna. Få har erfarenheten eller orken att beskriva hur det är mer ingående.
Från mig och alla andra nyfikna jur studs - tack i förväg!
Nu är jag i och för sig inte eXtremo men tar mig friheten att svara i hans ställe.
Jag själv tycker inte det varit så farligt tidsmässigt. Det enda problemet är att det är en konsultbransch och det kan kräva att man måste jobba sent osv trots andra planer - men jag tycker man kan planera livet väldigt bra ändå. Av någon anledning lyckas man alltid, oavsett vad, hinna med AW:n på fredagar. Spelar typ ingen roll hur mycket man har att göra, är kl 18-19 så är man på AW:n.
Lönen för oss ettåringar är så klart keff som fan, men samtidigt är man på en mycket lägre nivå än de som jobbat där ett tag (då tänker jag kanske inte på teoretiska kunskaper, utan mer praktiska och affärsinriktade kunskaper) så det får duga - dessutom ökar den ju ganska bra.
Anställningsförfaranden brukar vara, av egen erfarenhet, 2-3 intervjuer och 1-2 tester, t.ex. 0) ansökan och efterföljande brev från byrån som bekräftar att de också är intresserade, 1) test online, 2) HR, 3) test online igen, 4) intervju med någon senior, 5) intervju med partner. Ibland är det bara ett test, ibland ett till, ibland färre intervjuer, ibland fler osv. Och ja, du kommer behöva försvara dina betyg (om du inte har AB i allt).
Edit: Arbetsuppgifterna är varierande, men jag tycker inte man styr över det så mycket själv. Ibland är det rättsutredning, ibland bidrar man lite till en process, osv. Igår satt jag och skrev avtal hela kvällen, t.ex. (Inte så länge att jag missade AW:n såklart...

)