2016-01-21, 10:35
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jurstuds, och den här tråden, fokuserar mest på affärsjuridik och att sitta ting. För det krävs bra betyg och hårt arbete. Det är en minoritet som går den vägen. Det finns inga arbetslösa jurister, och de flesta gör något helt annat än M&A eller domarbanan.

Till det kommer att juristprogrammet har en överrepresentation av tävlingsinriktade, hetsbenägna individer. Bilden av juristvärlden kan bli ganska skev.

Det finns gott om 40h/v-jobb.

Med det sagt ska man nog inte underskatta konkurrensen även i mindre uppmärksammade branscher. Ffa familjejurister tror jag har det ganska tufft i början av karriären (jag upplever att man får jobba rätt hårt för att få skäligt betalt, men det vet andra bättre).

Ja, delvis, men samtidigt är dessa två banor de absolut vanligaste för en nyutexad jurist, så på ett sätt är det en majoritet som hamnar på något av dessa ställen. De flesta stannar sedan inte kvar, i alla fall inte i affärsjuridik-branschen, men då har man ju också i regel andra meriter än betyg.

Nu har jag inte jobbat med familjejuridik själv, men av de som gör det får man uppfattningen att arbetet är psykiskt påfrestande på ett sätt som man kanske inte alltid har redskapen för att hantera.
Citera
2016-01-23, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarnattsbira
Ping @Extremo

Det skulle vara intressant att höra hur du trivs på byrå, med alltifrån arbetstimmarna och arbetsuppgifterna till lön och arbetsmiljö. Är jobbet över eller under förväntan? Hur såg anställningsförfarandet ut?

Det har skrivits mycket men generellt om livet på drakarna. Få har erfarenheten eller orken att beskriva hur det är mer ingående.

Från mig och alla andra nyfikna jur studs - tack i förväg!

Nu är jag i och för sig inte eXtremo men tar mig friheten att svara i hans ställe.

Jag själv tycker inte det varit så farligt tidsmässigt. Det enda problemet är att det är en konsultbransch och det kan kräva att man måste jobba sent osv trots andra planer - men jag tycker man kan planera livet väldigt bra ändå. Av någon anledning lyckas man alltid, oavsett vad, hinna med AW:n på fredagar. Spelar typ ingen roll hur mycket man har att göra, är kl 18-19 så är man på AW:n.

Lönen för oss ettåringar är så klart keff som fan, men samtidigt är man på en mycket lägre nivå än de som jobbat där ett tag (då tänker jag kanske inte på teoretiska kunskaper, utan mer praktiska och affärsinriktade kunskaper) så det får duga - dessutom ökar den ju ganska bra.

Anställningsförfaranden brukar vara, av egen erfarenhet, 2-3 intervjuer och 1-2 tester, t.ex. 0) ansökan och efterföljande brev från byrån som bekräftar att de också är intresserade, 1) test online, 2) HR, 3) test online igen, 4) intervju med någon senior, 5) intervju med partner. Ibland är det bara ett test, ibland ett till, ibland färre intervjuer, ibland fler osv. Och ja, du kommer behöva försvara dina betyg (om du inte har AB i allt).

Edit: Arbetsuppgifterna är varierande, men jag tycker inte man styr över det så mycket själv. Ibland är det rättsutredning, ibland bidrar man lite till en process, osv. Igår satt jag och skrev avtal hela kvällen, t.ex. (Inte så länge att jag missade AW:n såklart... )
Senast redigerad av Lindgren08 2016-01-23 kl. 17:56.
Citera
2016-01-25, 07:22
Medlem
JackSm1ths avatar
En vecka av nya terminen har gått och det är redan dags för dugga. Heja mig!
Citera
2016-01-25, 16:54
Medlem
Hej!

Sitter här med ett dilemma. Jag har kommit in på Uppsala och tackade ja till platsen. Juridik har dock alltid varit andrahandsvalet för mig.
Har alltid varit mer intresserad utav Industriell ekonomi. Eftersom att man inte kunde ansöka till I denna termin så valde jag att spontant söka till juristprogrammet. Ångrar mig dock nu i efterhand. Vill därför hoppa av programmet och ge Industriell ekonomi en chans.

Om jag i efterhand väljer juridik igen och söker in till hösten, kommer det uppstå några komplikationer på grund utav detta?
Eftersom att jag inte har tenterat någonting än så torde jag börja om programmet från början, om jag nu väljer att söka in på nytt, eller?

Väldigt tacksam för svar!
Citera
2016-01-26, 07:04
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canslim
Hej!

Sitter här med ett dilemma. Jag har kommit in på Uppsala och tackade ja till platsen. Juridik har dock alltid varit andrahandsvalet för mig.
Har alltid varit mer intresserad utav Industriell ekonomi. Eftersom att man inte kunde ansöka till I denna termin så valde jag att spontant söka till juristprogrammet. Ångrar mig dock nu i efterhand. Vill därför hoppa av programmet och ge Industriell ekonomi en chans.

Om jag i efterhand väljer juridik igen och söker in till hösten, kommer det uppstå några komplikationer på grund utav detta?
Eftersom att jag inte har tenterat någonting än så torde jag börja om programmet från början, om jag nu väljer att söka in på nytt, eller?

Ge juridiken en chans. Gå första terminen och tenta. Ta sedan ett studieuppehåll och behåll din plats så att du slipper söka igen. Om du tar poängen hamnar du också i en till urvalsgrupp när du söker till Industriell Ekonomi. Varför kan du inte läsa båda linjerna samtidigt? Är du duktig och ambitiös går det. Tänk en examen i Juridik och I.E.?! Läst åtminstone 2 år på juristlinjen så har du en grundexamen.
Good luck.
Citera
2016-01-26, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Ge juridiken en chans. Gå första terminen och tenta. Ta sedan ett studieuppehåll och behåll din plats så att du slipper söka igen. Om du tar poängen hamnar du också i en till urvalsgrupp när du söker till Industriell Ekonomi. Varför kan du inte läsa båda linjerna samtidigt? Är du duktig och ambitiös går det. Tänk en examen i Juridik och I.E.?! Läst åtminstone 2 år på juristlinjen så har du en grundexamen.
Good luck.
Det är absolut något som jag tänkt på. Dock skulle jag blivit tvungen att söka in till juridik i Stockholm eller Lund då, eftersom Uppsala inte har industriell ekonomi programmet.

Så, det var även därför delvis som jag undrade om jag utan problem kan söka in till juristprogrammet igen och börja om det från början, trots att jag påbörjat det nu.
Citera
2016-01-26, 08:24
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Det är absolut något som jag tänkt på. Dock skulle jag blivit tvungen att söka in till juridik i Stockholm eller Lund då, eftersom Uppsala inte har industriell ekonomi programmet.

Så, det var även därför delvis som jag undrade om jag utan problem kan söka in till juristprogrammet igen och börja om det från början, trots att jag påbörjat det nu.
Det borde inte vara några problem att avregistrera dig på UU nu och sedan börja på SU eller LU. Det borde väl inte heller vara några problem att läsa T1 på UU och sedan börja om på SU eller LU. Problem kan kanske uppstå om du läser T1 på UU och byter till SU/LU och vill tillgodoräkna dig T1. För att få ett säkert svar rekommenderar jag att du pratar med studievägledare på UU och/eller SU/LU.

Edit: Vad är det för fel på att plugga i Göteborg? Visst finns väl industriell ekonomi här också?
Citera
2016-01-26, 12:35
Medlem
Belfours avatar
Är det någon här som varit sommarnotarie på tingsrätt/förvaltningsrätt och vill dela med sig om hur antagningsförfarandet går till? Är det flera intervjuer, tester, betygsförsvar (varför fick du inte AB i rättshistoria?!). Skriva gärna vart du satt
Citera
2016-01-26, 14:56
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belfour
Är det någon här som varit sommarnotarie på tingsrätt/förvaltningsrätt och vill dela med sig om hur antagningsförfarandet går till? Är det flera intervjuer, tester, betygsförsvar (varför fick du inte AB i rättshistoria?!). Skriva gärna vart du satt

Inga intervjuer, domstolarna anställer på handlingarna. Höga betyg + ett inte alltför dåligt brev och sen hoppas på turen är det enda råd jag kan ge.
Citera
2016-01-26, 16:21
Medlem
Belfours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
Inga intervjuer, domstolarna anställer på handlingarna. Höga betyg + ett inte alltför dåligt brev och sen hoppas på turen är det enda råd jag kan ge.

Då vet jag, tack!
Citera
2016-01-26, 21:43
Medlem
RedStorms avatar
Citat:
Hej!

Så länge du hoppar av T1 i UU inom tre veckor (8 februari?) så är du obehindrad att söka juristprogrammet igen.

SU och LU är helt frikopplade från UU när det kommer till frågan om antagning. Tillgodoräknande är en annan sak.

Citat:

Som Sjuklig Bäver skrev. Kan tillägga att det är få tingsrätter/förvaltningsrätter som anställer sommarnotarier numer eftersom enheten måste finansiera sommarnotarielönen med befintliga medel. Tidigare sköt Domstolsverket till extra medel till de domstolar som valde att anställa sommarnotarier.

Kan rekommendera att söka omgående. Jag vill minnas att jag skickade min ansökan i februari och blev uppringd i mars.
Citera
2016-01-26, 22:06
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver

Beror inte det där på vilken domstol det handlar om. När jag satt ting var det alltid intervjuer på plats som vi vanliga notering höll i med ett visst antal utvalda men det också tio år sedan och kan ha ändrats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in