2015-08-20, 13:00
Medlem
Labyrinthines avatar
Jag sitter på hyfsat aktuell information om första och andra terminen på SU:s juristprogram då jag blev färdig med första året nu i våras, så det är bara att ställa frågor om ni undrar något specifikt om lärare, lokaler, stämning, kurser, tentor eller liknande. Jag minns själv hur nervöst det var inför höstterminen förra året.
Citera
2015-08-20, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labyrinthine
Jag sitter på hyfsat aktuell information om första och andra terminen på SU:s juristprogram då jag blev färdig med första året nu i våras, så det är bara att ställa frågor om ni undrar något specifikt om lärare, lokaler, stämning, kurser, tentor eller liknande. Jag minns själv hur nervöst det var inför höstterminen förra året.

Det känns som att man blivit bombarderad med information och måste hålla koll på 100 saker samtidigt, fastreg,seminarier,föreläsningar, juridiska förening all litteratur och den sociala delen av programmet, etc etc.. vad skulle du säga är det viktigaste att tänka på under T1 ? och hur ska man förberedda sig ordentligt för allt ?
Citera
2015-08-20, 13:31
Medlem
Labyrinthines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusBlatten
Det känns som att man blivit bombarderad med information och måste hålla koll på 100 saker samtidigt, fastreg,seminarier,föreläsningar, juridiska förening all litteratur och den sociala delen av programmet, etc etc.. vad skulle du säga är det viktigaste att tänka på under T1 ? och hur ska man förberedda sig ordentligt för allt ?

Ta ett djupt andetag och njut av det lugna tempot. JIKen är en mjukstart, och ingenting är så akut som det kanske ibland framställs av retsamma lärarna eller dina nervösa kursare.

Se till att hålla ett öga på Fastreg, då amanuensen skriver viktiga uppdateringar där. En dator eller smarttelefon är bra att ha för att hålla koll på sidan även under skoldagen. Du väljer grupp via Fastreg och efter det hittar du ett samlat veckoschema över alla dina föreläsningar, seminarier, gruppövningar och tentor där. Bara att följa det!

Börja inte panikläsa i böckerna på en gång, för du kommer inte fatta så mycket, utan vänta på att ni får läsinstruktioner. När ni får det så ska du se till att läsa efter det lässchemat inför föreläsningar och seminarier. Då ligger du i fas och får ut maximalt av läsningen.

Sedan, både för det sociala och det faktiskt akademiska, behöver du bara följa strömmen. Går alla till biblioteket, följ med dem. Kommer faddrarna och plockar upp er, häng på dem. Ni kommer att bli väl omhändertagna av såväl faddrarna som de flesta lärare. Ni är nya, de fattar det, och anpassar tempo och nivå efter det. Dessutom är alla dina kursare nya, nervösa och desperata att prata med folk och bilda grupper, så det är bara att hänga med närmaste person som verkar schyst. Lycka till, juridik är jättekul!
Citera
2015-08-21, 00:45
Medlem
Detta har kanske redan avhandlats i tråden men hittar inte när jag söker. Men hur är JP på Uppsala vs Lund?

Terminstentor eller ej?
Vilken utbildning är mest meriterande?
Inriktningar?

Annat som kan vara relevant ?
Citera
2015-08-21, 11:39
Medlem
fendadens avatar
Skulle vara tacksam om någon kunde förklara de väsentliga skillnaderna mellan blå, svart, röd & grön lagbok. Har inhandlat en grön lagbok anno 2014 och hoppas den fungerar.
Citera
2015-08-21, 14:13
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Skulle vara tacksam om någon kunde förklara de väsentliga skillnaderna mellan blå, svart, röd & grön lagbok. Har inhandlat en grön lagbok anno 2014 och hoppas den fungerar.
Har du sökt i tråden?

Citera
2015-08-21, 14:23
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Har du sökt i tråden?

Missed you bro!

Citat:
Ursprungligen postat av fendaden

Blå är tyngst. Svart har ett format som många uppskattar. Grön är anpassad efter UU men kan funka på andra ställen också (kolla med respektive institution).

Citat:
Ursprungligen postat av FuturisticIXIX
Detta har kanske redan avhandlats i tråden men hittar inte när jag söker. Men hur är JP på Uppsala vs Lund?

Terminstentor eller ej?
Vilken utbildning är mest meriterande?
Inriktningar?

Annat som kan vara relevant ?

UU har enbart terminstentor. LU har det till stor del. Kolla respektive hemsida.
Båda är likvärdiga. Var du pluggar spelar ingen roll.

Juristprogrammen har egentligen inte inriktningar. Alla pluggar i princip samma sak de första 6-7 terminerna. Därefter kan man välja specialkurser. Utbudet varierar mellan lärosätena. För en jurist spelar det sällan stor roll vad man läst för specialkurser. Om valet är mellan LU och UU skulle jag vara förvånad om du inte hittar specialkurser som passar dig.

Se också länken i min signatur.
Citera
2015-08-21, 15:57
Medlem
Är jag den enda som inte kommer in på fastreg ?
får felmeddelandet "Du saknar giltig registrering"
Citera
2015-08-21, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusBlatten
Är jag den enda som inte kommer in på fastreg ?
får felmeddelandet "Du saknar giltig registrering"

När hade du upprop? De är säkert inte klara med alla studenters fastreg. Min kommer finnas tillgänglig i slutet av nästa vecka (läser dock fristående kurs).
Citera
2015-08-23, 00:17
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
När man tilldelats en klass i GU;s JP, kan man byta klass?

Om du med klass menar fraktion, så troligtvis inte. I vart fall kunde man inte det på min tid (ett par år sedan...). Om du har en bra anledning kanske du kan fjäska med amanuensen och få byta. Har du en bra anledning?

Oavsett, efter första året kommer alla strunta i vilken fraktion man tillhör och gå på den för en själv mest lämpliga föreläsningen. Ytterst praktiskt
Citera
2015-08-23, 11:07
Medlem
Impossible.Ms avatar
Har precis läst klart ´Juridiken och dess arbetssätt´och känner att jag är redo(?) att besvara en tentafråga berörande GJM.

Kan någon av lägga upp en tentafråga eller hänvisa mig till en? Tack
Citera
2015-08-23, 16:03
Medlem
alalalalalais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Har precis läst klart ´Juridiken och dess arbetssätt´och känner att jag är redo(?) att besvara en tentafråga berörande GJM.

Kan någon av lägga upp en tentafråga eller hänvisa mig till en? Tack
Juridiska föreningen brukar trycka upp kompendier med gamla tentor och svar, cirka två veckor innan tenta.

Till dess är det möjligt att själv kopiera upp gamla tentor på expeditionen, femte våningen i C- huset. Kopiering kostar en krona per ark kontant. Öppetiderna är begränsade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in