2015-08-23, 18:55
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det jag inte förstår är varför inget opinionsinstitut försöker bena ut vad det exakt är som driver folk till SD. MSM och etablissemanget har försökt analysera det själva utan att fråga väljarna, men kommer ingen vart utan irrar bara omkring och är livrädda för en utveckling vars drivkrafter de bara kan spekulera i. Nån luddig blandning av rasism, hat, nationalism, enkla lösningar, typ.

Det är väl bara att göra en enkät som ser ut ungefär som följer:

Därför att bara ställa dessa frågor skulle räcka för att bli utpekad som rasist. De vet att folk inte önskar massiv invandring eller islamism. Att vara den som ställer de frågor som tydligt belyser folkets vilja i dessa frågor betyder problem. Man skulle skjuta budbäraren. Man skulle kalla det ledande frågeställningar. De kommer inte hända.
2015-08-23, 19:04
Medlem
pelle49s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalruswasPaul
Jag tror att YouGovs 25% var överskattade.
Det var ju väldigt spännande! Tror du på något annat intressant som du vill vidarebefordra till oss andra?
2015-08-23, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle49
Det var ju väldigt spännande! Tror du på något annat intressant som du vill vidarebefordra till oss andra?
Hehe, väldigt raljant. Att tro är det enda man kan göra, opinionsundersökningarna kan omöjligt veta någonting, och opinionsundersökningar är trådens ämne. Jag svarade på en annan persons inlägg, inte ditt, så var inte en mupp.
Senast redigerad av WalruswasPaul 2015-08-23 kl. 19:20.
2015-08-23, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Därför att bara ställa dessa frågor skulle räcka för att bli utpekad som rasist. De vet att folk inte önskar massiv invandring eller islamism. Att vara den som ställer de frågor som tydligt belyser folkets vilja i dessa frågor betyder problem. Man skulle skjuta budbäraren. Man skulle kalla det ledande frågeställningar. De kommer inte hända.
Jo, Sentio kan göra det. Övriga kan sitta där med sin beröringsångest och bita på naglarna.
2015-08-23, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle49
Jag tror detsamma. 22% är defintivt rimligt, men 25% känns lite off. Någon gång måste väl trots allt SD's uppviktning leda till en överskattning, när Bradley-effekten avtagit?

(Baserar detta endast på känsla förstås och det kan mycket väl vara så att jag har helt fel)
2015-08-23, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Jag tror detsamma. 22% är defintivt rimligt, men 25% känns lite off. Någon gång måste väl trots allt SD's uppviktning leda till en överskattning, när Bradley-effekten avtagit?

(Baserar detta endast på känsla förstås och det kan mycket väl vara så att jag har helt fel)
En enkel tumregel är väl att flagga allt över Sentio som lite halvsuspekt. Man kan inte först bestämma att Sentio är guldstandard pga track record 2010/2014 och sen byta till ett annat OI så fort de ligger högre.
2015-08-23, 19:24
Medlem
JBernards avatar
Det känns som att man skall ta med i beräkningarna att Bradley-effekten avtar i paritet med ökade väljarsympatier.
2015-08-23, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
En enkel tumregel är väl att flagga allt över Sentio som lite halvsuspekt. Man kan inte först bestämma att Sentio är guldstandard pga track record 2010/2014 och sen byta till ett annat OI så fort de ligger högre.
Sant! Tror du 25.2 är i överkant?
2015-08-23, 19:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Det känns som att man skall ta med i beräkningarna att Bradley-effekten avtar i paritet med ökade väljarsympatier.
Så är det ju. Men samtidigt ökar den ju för nytillkomna, så än är det nog för tidigt att vikta ner siffrorna drastiskt.
2015-08-23, 19:41
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Det ligger över trendlinjen så troligtvis är det i överkant. Detta tillsammans med timingen för undersökningen (när vänsterpacket rev affischeringen i tunnelbanan) så kan det säkert ha spetsat resultatet med några procent.

Sentio tror jag är närmast verkligheten idag. Oavsett så är utvecklingen rätt tydligt. Skit samma om SD har 20 eller 25% av väljarstödet idag, det är bra mycket mer än i valet och inget annat parti kan påvisa en liknande utveckling sedan 2010.

De (inte du) som fokuserar på mätmetoderna och smutskastar budbäraren missar poängen. Att ett parti som alla utmålar som satans lakejer växer pga ett växande politikerförakt. De dör a samma anledning som Buzzfeed kommer att dö, folk vill bara ha tomma löften så länge som tomma löften levereras med trovärdighet. SD, oavsett vad man tycker om partiet, är väl tillsammans med V de enda som har någon som helst trovärdighet i att de avser att driva den politik de går till val på.
Senast redigerad av Dr.Spin 2015-08-23 kl. 19:55.
2015-08-23, 19:41
Medlem
Citat:
YouGov har legat förvånande högt flera gånger sedan de gjorde comeback i februari 2015.

Månad YouGov Sentio (diff)

feb 19,0 16,6 (+2,4)
mar 18,5 16,6 (+1,9)
apr 19,5 17,8 (+1,7)
maj 19,7 19,4 (+0,3)
jun 20,1 22,1 (-2,0)
jul 22,1 23,3 (-1,2)
aug 25,2 23,4 (+2,2)

Luktar lite överkant, ja.
2015-08-23, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard

Inte så säkert....kom ihåg "Shy Tories" i England.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in