2015-08-23, 14:44
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MathiasVonCreme
Den stora utmaningen för SD tror jag är att hitta kompetenta personer ute i kommunerna. På många håll i landet saknas det personer och personerna som sitter för SD är oerfarna.
Ja, det är ett problem som kommer för ett parti med SDs tillväxttakt. Finns antagligen en hel del smarta personer som ser sin chans att göra snabb karriär.
2015-08-23, 14:51
Medlem
Alla mätningar har kommit enligt klocka, så det lär de sista två göra också:

2015-08-27 Novus
2015-08-30 Ipsos

Gissar 21% Novus, 17% Ipsos.

Månadsmedel 20,9.

+3,5 sedan senaste reguljära månaden juni, tillväxt +1,75/mån. (Ett helt F! per månad)

Medel för Ekots "Svensk väljaropinion" (Novus, Sifo, Ipsos, Demoskop, Skop) var 16,4.

Med siffrorna ovan landar augusti på 18,6 (3 mätningar, utan Skop/Demoskop), +2,2 sedan juni, +1,1/mån.

Novus +20 kommer att ge hyfsad uppmärksamhet i media. Ipsos blir en gäspning. 2015-09-05/06 första Demoskop sedan juni, kan bli spännande. Expressen drar sig inte för att slå upp en rekordökning stort.
Senast redigerad av CrispyKreem 2015-08-23 kl. 15:25.
2015-08-23, 16:23
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Alla mätningar har kommit enligt klocka, så det lär de sista två göra också:

2015-08-27 Novus
2015-08-30 Ipsos

Gissar 21% Novus, 17% Ipsos.

Månadsmedel 20,9.

+3,5 sedan senaste reguljära månaden juni, tillväxt +1,75/mån. (Ett helt F! per månad)

Medel för Ekots "Svensk väljaropinion" (Novus, Sifo, Ipsos, Demoskop, Skop) var 16,4.

Med siffrorna ovan landar augusti på 18,6 (3 mätningar, utan Skop/Demoskop), +2,2 sedan juni, +1,1/mån.

Novus +20 kommer att ge hyfsad uppmärksamhet i media. Ipsos blir en gäspning. 2015-09-05/06 första Demoskop sedan juni, kan bli spännande. Expressen drar sig inte för att slå upp en rekordökning stort.

21% i Novus låter lite väl högt. De hade 18,0 i den senaste mätningen. Novus baserar sina mätningar på telefonintervjuer (vad jag vet), och där brukar SD inte ligga så högt. Allt över 20% är bra, och om SD stabiliserar sig en bit över 20% i höstens mätningar borde kallsvetten börja rinna ordentligt längs regeringens ryggrad.

Btw, är det någon som vet om TV4-Marcus har kommenterat de senaste mätningarna?
Senast redigerad av Sixt 2015-08-23 kl. 16:25.
2015-08-23, 16:40
Medlem
Zikniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
En stor anledning att SD växer beror på att Miljöpartiet har inflytande. Först uppgörelsen med Moderaterna, och nu i regering.

Skall S och M kunna göra något måste de först sparka ut Miljöpartiet genom dörren och låta dem stanna där.

Låt oss hoppas att det skiter sig i förhandlingen mellan S och MP om kommande budget och skarpare krav kring invandring och kriminalitet. Så att Sverige tvingas till en regeringsombildning där man sparkar ut MP.

Miljöpartiet är skadligt för Sverige.

Detta!
När ska man öppna ögonen och se V+MP som de extremistpartier de är?
Först då kan en sann politisk debatt börja.
2015-08-23, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt

http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3197315
2015-08-23, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
21% i Novus låter lite väl högt. De hade 18,0 i den senaste mätningen. Novus baserar sina mätningar på telefonintervjuer (vad jag vet), och där brukar SD inte ligga så högt. Allt över 20% är bra, och om SD stabiliserar sig en bit över 20% i höstens mätningar borde kallsvetten börja rinna ordentligt längs regeringens ryggrad.

I juni hade Inizio 17,9 och Novus 18,0.

I augusti hade Inizio 20,8 och Novus har sagt att så här långt (mitt i mätperioden) ser det "dramatiskt ut, men inte så* dramatiskt" (*apropå YouGovs 25,2%).

Så jag tror att Novus visst kan följa Inizio upp till c:a 21%. Det stämmer att de kör med telefonintervjuer men sedan valet använder de en ny viktningsmetod för att kompensera för bortfallet. I januari låg de högst av alla med 16,5 (Sentio var 2:a med 15,8).

Det som återstår att se är om Novus nya metod håller hela vägen till 2018 eller om den tappar styrfart med tiden som viktningen 2010-2014 gjorde.
2015-08-23, 16:51
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalruswasPaul
De är underskattade i vissa, överskattade i andra. Just nu ligger de förmodligen på 21-25%, svårt att precisera, men 21% är medel om man räknar alla deras resultat hittills.
Ytterst sällan dom är överskattade,på tio års tid tror jag det finns två kanske tre undersökningar där dom är överskattade.
Även tex Sentio som är säkrast när det gäller att pricka rätt underskattar grovt.
Men är nog rätt så naturligt då Sd växer på ett tämligen unikt sätt.
2015-08-23, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Ytterst sällan dom är överskattade,på tio års tid tror jag det finns två kanske tre undersökningar där dom är överskattade.
Även tex Sentio som är säkrast när det gäller att pricka rätt underskattar grovt.
Men är nog rätt så naturligt då Sd växer på ett tämligen unikt sätt.
Jag tror att YouGovs 25% var överskattade.
2015-08-23, 17:23
Medlem
Vill höra Jimmie prata om rekordsiffrorna i opinionsmätningarna, ingen som vet om hans sommartal kommer gå att lyssna/titta på någonstans? Eller måste man vara där på plats?
2015-08-23, 17:28
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalruswasPaul
Vill höra Jimmie prata om rekordsiffrorna i opinionsmätningarna, ingen som vet om hans sommartal kommer gå att lyssna/titta på någonstans? Eller måste man vara där på plats?
Eftersom SVT sänt Anna KBs och Löfvens tal och SR sände Björklunds tal idag, borde de sända Åkessons tal också. Allt annat vore tjänstefel.
2015-08-23, 17:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Eftersom SVT sänt Anna KBs och Löfvens tal och SR sände Björklunds tal idag, borde de sända Åkessons tal också. Allt annat vore tjänstefel.
Det tror jag det är sagt att dom skall göra. Nu på lördag väl?
2015-08-23, 18:35
Medlem
Det jag inte förstår är varför inget opinionsinstitut försöker bena ut vad det exakt är som driver folk till SD. MSM och etablissemanget har försökt analysera det själva utan att fråga väljarna, men kommer ingen vart utan irrar bara omkring och är livrädda för en utveckling vars drivkrafter de bara kan spekulera i. Nån luddig blandning av rasism, hat, nationalism, enkla lösningar, typ.

Det är väl bara att göra en enkät som ser ut ungefär som följer:

Senast redigerad av CrispyKreem 2015-08-23 kl. 18:39.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in