2015-08-13, 23:22
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Fördelar för vem?
Dom vuxna som inte vill ta ansvar för sitt barn eller att använda preventivmedel eller för det ofödda barnet?
Du vet om att inget preventivmedel är 100% säkert?
Du vet om att många unga (13-17) har sex. Unga som saknar konsekvenstänk i den omfattning som behövs.
Många som vill ha barn men kan/orkar inte med/har inte råd med ett handikappat barn.
Flera tester som kan lite mer säkerställa att barnet är friskt måste göras efter V 12.
18 veckor är en bra gräns.
Citera
2015-08-14, 09:25
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Man hoppas sannolikt att förslaget om att korta ner tiden allmänt innebär en attitydförändring till abort vilket då även skulle kunna ha effekt på den gruppen du nämner.
Jag tror det grundar sig i ett feltänk. I den gruppen som SD riktar sig emot finns en hel del av "problemfallen", sent diagnostiserade fosterskador, kvinnor med problematiska sociala förhållanden etc. Diskussionen kommer att låsas där.
Citera
2015-08-14, 10:33
Medlem
Cameltotems avatar
Tycker det är sämsta SD har, samt ökad A-kassa...

Om det är större chans att upptäcka den och övertala horan att inte föda ungen så är det bra, skiter helt och hållet i barnet om jag inte vill ha det.

Vilka veckor brukar man upptäcka man är gravid?
Citera
2015-08-14, 12:49
Medlem
crackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av building1
Jag sympatiserar en del med Sverigedemokraterna, främst med invandringspolitiken då det är det enda partiet som inte blundar för dom negativa konsekvenserna av massinvandringen. Dock gör till exempel abortfrågan mig negativt inställd till SD.

Jag tycker att det är bra som det är nu, 22 eller 24 veckor. Sverigedemokraterna vill korta ner till 12 veckor, enligt Jimmie för att "modernisera abortfrågan och anpassa den till resten av dom europeiska länderna som har 12 veckor"

Jag tycker att det är väldigt bra att kvinnor har lång tid på sig att göra abort. Mycket kan hända under tiden, saker som kan rättfärdiga en abort.

Diskussonsunderlag:
Vad tycker du om sds önskan att korta ner den?
Tycker du att 22/24 veckor är för lång tid, i så fall: varför?
Varför är det bättre med 12 veckor?

En stor anledning till varför SD vill genomföra detta är för att många kulturer i detta land vill bara ha söner och absolut inte döttrar.
Som det ser ut idag kan dom gå och titta könet i så fort det är synligt..
Är det en tjej så bokar dom tid för abort asap.
Jag tycker abort borde uteslutas om man tittat vad det är för kön.
Antingen vill man ha bebisen och tar reda på vad det är eller inte och längtar efter den.
Inte fan tar man reda på vad det är sen går och gör abort.
Då är det ganska uppenbart varför man gör aborten.
Senast redigerad av crackflash 2015-08-14 kl. 13:00.
Citera
2015-08-14, 12:51
Medlem
crackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Tycker det är sämsta SD har, samt ökad A-kassa...

Om det är större chans att upptäcka den och övertala horan att inte föda ungen så är det bra, skiter helt och hållet i barnet om jag inte vill ha det.

Vilka veckor brukar man upptäcka man är gravid?

Jadu, första uteblivna mensen? + några veckor.. så 4-5 veckor.
Max 8 veckor typ.
Citera
2015-08-14, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nje, inte "medicinska skäl" utan "via medicin", dvs ett sk abortpiller. Det är fortfarande en abort, och inte helt riskfritt (blödningar bland annat) och kräver kontakt med sjukvården. Men man slipper ett operativt ingrepp, vilket ju är bra.

Tack för rättningen! Om man tänker efter så är det inte så svårt att förstå att ett piller som dödar ett foster inte är helt riskfritt. Råkar du veta vad dessa innehåller?
Citera
2015-08-14, 18:17
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Du vet om att inget preventivmedel är 100% säkert?
Du vet om att många unga (13-17) har sex. Unga som saknar konsekvenstänk i den omfattning som behövs.
Många som vill ha barn men kan/orkar inte med/har inte råd med ett handikappat barn.
Flera tester som kan lite mer säkerställa att barnet är friskt måste göras efter V 12.
18 veckor är en bra gräns.
Att det inte är 100% säkert är ganska självklart, även med ett spräckt gummi så är det inte alltid rätt tid i månaden för en graviditet och alla blir inte gravida bara för att det sker vid "rätt tid" så preventivmedel är ändå ganska säkra...man kan använda gummi, piller eller spermiedödande i kombination om man vill vara säker.
Sen förordade jag en sänkning till 17 v som högsta gräns om du hade kollat tråden(eftersom det då även med felmarginalen inte hade varit möjligt att rädda ett barn vid prematurförlossning)

Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenMan
Tack för rättningen! Om man tänker efter så är det inte så svårt att förstå att ett piller som dödar ett foster inte är helt riskfritt. Råkar du veta vad dessa innehåller?
Det verksamma ämnet är mifepriston, ett antihormon som hämmar progesteron som är nödvändigt för att graviditeten inte skall avbrytas(missfall) i kombination med detta tar man prostaglandin som är ett hormonliknande ämne som man normalt har i kroppen.
Detta är inte helt utan biverkningar...
Senast redigerad av pungspark63 2015-08-14 kl. 18:34.
Citera
2015-08-22, 01:11
Medlem
HumpingDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohsiris
Det är inte bara ett religiöst och moralisk panik utan demografisk. Du kanske vill bo i ett land av hyperreligiöst (muslimskt) styre men det har jag ingen lust med.

Tokfan! Islam är oxå en religion. Därmed torde det vara uppenbart att jag inte vill bo i ett muslimskt eller rättare benämnt islamistiskt land. Överbefolkning är dessutom det största hotet mot miljö och arbetstillfällen.

Det är samma sak från alla religiösa grupper vad gäller abort och preventivmedel.
Citera
2015-08-22, 19:00
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
I Sverige genomförs det 40.000 aborter årligen. Det är extrema tal. På 10 år är det 400.000 och på 100 år är det 4 miljoner(!) och deras efterkommande som aborterats bort. Abort är ingen lätt sak, det är ofta plågsamt för kvinnan främst mentalt och det sätter in efterhand och ibland lång tid efter. Dom flesta som vill lyfta abortfrågan är kvinnor själva!

Sverige har 18:e veckan som gräns, SD vill förändra detta till vecka 12, som det är i största delen av övriga europa. Men det viktigaste, som Jimmie Åkesson också diskuterat, är inte denna förändringen. Utan att få upp en fråga om etik och moral i dessa frågor. Att uppmärksamma allvaret i det hela. Att få bort det faktiska slarv som förekommer, att unga människor ska sluta se så väldigt lätt på abort.

Det bästa vore ju noll (0) aborter, det vore ju det bästa för alla och även för kvinnorna som inte vill bli gravida. Det är en utopisk vision dock som alla förstår och abort bör finnas som möjlighet. Men vi bör kunna få ner antalen betänkligt från dessa 40.000 aborter om året till max en fjärdedel. Med en förändring av antalet veckor från 18 till 12 som i övriga europa, plus en stor fortlöpande diskussion om olika aspekter i detta så bör man kunna komma åt problemet, det är vad Sverigedemokraterna vill och det är BRA!

Varför har då Östeuropea (framför allt Ryssland) högre aborttal per capita än Sverige?

Jag stödjer SD's förslag om sänkt abortgräns.
Citera
2015-08-23, 17:21
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Jag är inte Sverigedemokrat men jag tycker förslaget är dåligt och skrämmer givetvis bort kvinnor från att rösta på partiet eftersom det uppfattas som en inskränkning i aborträtten.

SD kommer självklart att ta bort det här förslaget i framtiden för att vinna fler kvinnor.
Förstår inte varför du tror att kvinnor i allmänhet tycker det är okej att abortera bort livs levande barn? Det handlar ju om barn som faktiskt överlever utanför livmodern. Klart abortgränsen ska sänkas. Det vi håller på med idag strider mot mänskliga rättigheter.
Citera
2015-08-23, 18:46
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av building1
Diskussonsunderlag:
Vad tycker du om sds önskan att korta ner den?
Tycker du att 22/24 veckor är för lång tid, i så fall: varför?
Varför är det bättre med 12 veckor?
Det är något av ett slag i luften.

Varje år sker det cirka 37 000 aborter varav drygt 90 procent sker FÖRE vecka 12. Således berörs få kvinnor av SD:s förslag.

Vecka 22/24 är för lång tid och abort beviljas inte så sent. Efter 18:e veckans utgång behöver man tillstånd från Socialstyrelsen och om fostret bedöms som livsdugligt får abort inte beviljas. Vad gäller aborter efter v 18 rör det sig om några hundra per år och i hälften av fallen har fostret grava fosterskador där 1/3 inte skulle överleva utanför livmodern, den andra hälften rör sig om psykosociala faktorer såsom drogmissbruk, hemlöshet etc.

Tveksamt vad man vinner på att tvinga dessa kvinnor att fullfölja sina graviditeter.

Sedan har vi gruppen som gör abort någonstans mellan v 12 och v 18. Det bör röra sig om cirka 3 500. Gissningsvis kommer en del kvinnor att tidigarelägga aborten om gränsen skärps.

Men sammanfattningsvis. SD:s förslag riktar sig mot en liten andel av antalet aborter och i den grupp som förslaget slår emot finner vi sannolikt en högre andel med negativa psykosociala faktorer samt kvinnor vars foster bär på olika typer av skador.

Jag ser inte riktigt poängen att söka minska antalet aborter genom att slå mot just denna grupp.
Citera
2015-08-24, 09:30
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Förstår inte varför du tror att kvinnor i allmänhet tycker det är okej att abortera bort livs levande barn? Det handlar ju om barn som faktiskt överlever utanför livmodern. Klart abortgränsen ska sänkas. Det vi håller på med idag strider mot mänskliga rättigheter.
Nej, men nuvarande gräns överlever EJ fostret utanför livmorden. Därför tycker jag nuvarande gräns är rimlig.

Strider mot de mänskliga rättigheterna? Jadu, du får läsa på lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in