2015-08-23, 15:12
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Och jag håller med dig! Det är förjävligt att han vistas ute i allmänheten.

Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
och det är politikernas fel. Ingen annan.

Tack, äntligen lite vettiga åsikter!!!

Vad säger ni om att vi istället för att döma görningsmännen dömer regeringen?
Citera
2015-08-23, 15:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Att de följt gällande lagstiftning betyder inte att de inte brustit. Lagstiftningen i sig är inte perfekt.
Jo, det gör det faktiskt.

Hade de inte släppt honom hade de begått lagbrott - och det är åtalbart för de tjänstemän som har ansvaret för beslutet och de som håller honom i strid med gällande lagstiftning.

Citat:
Det jag bryr mig om är inte enbart att återfallsrisken är hög. Utan också vilken sorts brott återfallsrisken är hög för. Jag skiter fullständigt i om de släpper ut någon som kommer återfalla i olovlig körning.
Ja - han är faktiskt inte den enda våldsverkaren eller våldtäktsmannen som försatts på fri fot ... Du har bl a ett antal faktiska mördare med hög risk som kliver utanför grindarna varje år.
Citera
2015-08-23, 15:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Det är ju just därför som lynchning av politiker vore höjden av demokrati. Hur många människoliv har inte dessa as förstört ostraffat genom sina idiotlagar och sin idiotpolitik?

Det blir inte demokrati av att ett gäng arbetslösa berusade unga män lynchar politiker.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Tack, äntligen lite vettiga åsikter!!!

Vad säger ni om att vi istället för att döma görningsmännen dömer regeringen?

Låter klokt, gärna med dödsstraff på skalan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tech-Brute
Men för helvete? Hur gammal är du? "Negern" som knivskar 2 till döds på Ikea lär inte lämna sjukhuset utan eskort eftersom han är häktad på sannolika själ för mord Detta är visserligen ett öppet forum för alla men någonstans borde gränsen gå

Tillräckligt gammal för att ha lärt mig skriva.
Själ ska det inte vara skäl?

Sen har väl han med fått eskort enligt tidningarna.
Det jag ville komma fram till är varför tidningarna inte skriver om vad våra nya svenskar gör.
Citera
2015-08-23, 15:16
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det blir inte demokrati av att ett gäng arbetslösa berusade unga män lynchar politiker.

Vad får dig att tro att det är den målgruppen som kommer att utföra det?
Citera
2015-08-23, 15:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Det är ju just därför som lynchning av politiker vore höjden av demokrati. Hur många människoliv har inte dessa as förstört ostraffat genom sina idiotlagar och sin idiotpolitik?
Ditt inlägg talar ju i rakt motsatt riktning mot det du vill hävda .. nämligen hur många liv som sparas och hur många liv som inte blir behöver bli förstörda varje år för att vi har lagar istället för lynchmobbar.
Citera
2015-08-23, 15:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är inte vad regeln säger. Regeln säger att ett utdömt straff avtjänas i 2/3 effektivt och 1/3 prövotid om personen inte missköter på ett sådant sätt att ytterligare dagar skall läggas på den effektiva biten.

Och det är lika för alla.

Det är den regeln jag vill ändra (eller i alla fall ifrågasätta) om du inte förstod det.

Citat:
Det finns inget rättsligt utrymme för att göra en sådan "omprövning" - inte ens på människor du inte gillar.

Det är det jag lyfter upp som något som kan vara anledning att ompröva.

Citat:
Dessutom talar du nu om "psykiatrisk vård" - i dagsläget finns ingenting som ger skäl för tvångsvård enligt LPT när det gäller NL såvitt det är känt.

Återigen, jag talar inte om något som måste vara som det är.

Citat:
"Rättspsykiatrisk" vård är inte samma sak som "psykiatrisk vård" och ges inte på samma grunder.

Så är det, men jag förkortade det till det senare.

Du verkar fast i att det som är och att det inte går att diskutera sådant som innebär att det som är måste förändras. Jag säger tvärtom att det som är alltid måste omprövas och just detta med effektiv strafflängd kan vara en sak. Observera att jag säger »kan«, inte »måste«.
Citera
2015-08-23, 15:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vad får dig att tro att det är den målgruppen som kommer att utföra det?

Målgrupp och målgrupp. En grupp är vad det är. Vilka menar du att det skulle vara då? Akademikerkvinnor, eller manliga innesäljare?
Citera
2015-08-23, 15:21
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Målgrupp och målgrupp. En grupp är vad det är. Vilka menar du att det skulle vara då? Akademikerkvinnor, eller manliga innesäljare?

Det kan i princip vara vem som helst. Man ska nog vara lite försiktig med att stoppa människor i fack.
Citera
2015-08-23, 15:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det kan i princip vara vem som helst. Man ska nog vara lite försiktig med att stoppa människor i fack.

Haha, nej just den grejen kan man nästan alltid göra riskfritt.
Citera
2015-08-23, 15:23
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är den regeln jag vill ändra (eller i alla fall ifrågasätta) om du inte förstod det.
Jodå, och det säger mig också att du inte förstår effekterna av ändring av det systemet.

Citat:
Det är det jag lyfter upp som något som kan vara anledning att ompröva.
Nej, vi skall absoluta inte göra människor rättslösa i samhället - vilket är det du vill driva igenom.

Citat:
Återigen, jag talar inte om något som måste vara som det är.
Jo, LPT skall inte användas för att låsa in personer du inte gillar eller andra tycker är "läskiga" .. Jag föreslår att du läser på om vad LPT är för lagstiftning och vilket syftet är.

Citat:
Så är det, men jag förkortade det till det senare.
Vilket innebär att du började prata om två olika saker. Det är nämligen ingen förkortning - utan något annat.

Citat:
Du verkar fast i att det som är och att det inte går att diskutera sådant som innebär att det som är måste förändras. Jag säger tvärtom att det som är alltid måste omprövas och just detta med effektiv strafflängd kan vara en sak. Observera att jag säger »kan«, inte »måste«.
Jag är helt fast i att det inte vare sig finns något "måste" eller borde genomföras när förslagen urholkar rättssäkerheten och lämnar ut människor åt statens och pöbelns godtycke .. ja.

Man kan diskutera straffskärpningar - dvs längre straff - att ta bort prövotiden är däremot inte önskvärt eftersom den fyller en viktig funktion och ger utökade möjligheter för samhället att ingripa mot personen under den tid som prövotiden löper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in