Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Det är den regeln jag vill ändra (eller i alla fall ifrågasätta) om du inte förstod det.
Jodå, och det säger mig också att du inte förstår effekterna av ändring av det systemet.
Citat:
Det är det jag lyfter upp som något som kan vara anledning att ompröva.
Nej, vi skall absoluta inte göra människor rättslösa i samhället - vilket är det du vill driva igenom.
Citat:
Återigen, jag talar inte om något som måste vara som det är.
Jo, LPT skall inte användas för att låsa in personer du inte gillar eller andra tycker är "läskiga" .. Jag föreslår att du läser på om vad LPT är för lagstiftning och vilket syftet är.
Citat:
Så är det, men jag förkortade det till det senare.
Vilket innebär att du började prata om två olika saker. Det är nämligen ingen förkortning - utan något annat.
Citat:
Du verkar fast i att det som är och att det inte går att diskutera sådant som innebär att det som är måste förändras. Jag säger tvärtom att det som är alltid måste omprövas och just detta med effektiv strafflängd kan vara en sak. Observera att jag säger »kan«, inte »måste«.
Jag är helt fast i att det inte vare sig finns något "måste" eller borde genomföras när förslagen urholkar rättssäkerheten och lämnar ut människor åt statens och pöbelns godtycke .. ja.
Man kan diskutera straffskärpningar - dvs längre straff - att ta bort prövotiden är däremot inte önskvärt eftersom den fyller en viktig funktion och ger utökade möjligheter för samhället att ingripa mot personen under den tid som prövotiden löper.