2015-08-24, 21:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag känner till fall från Skåne, Halland, Göteborgs skärgård, Värmland, Gästrikland, Ångermanland, Västerbotten och Norrbotten där lokalbefolkningen bestående av Svenssons har tagit lagen i egna händer. I ett par fall har det lett till döden på GM och i ytterligare fall hade det lett till döden om inte polisen hämtat de som bundits/tejpats fast i väntan på lagens långa arm.

Jag känner också till några mystiska trafikolyckor där GM har jagat till dess att de kört av vägen.

När folk anser att inte myndigheterna gör sitt jobb kan de gå rätt långt för att lösa problemet själva.

Då kan du ju peka på dessa, så att vi inte tar dig för ännu en fantiserande berättare.
Citera
2015-08-24, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad de säger får stå för dem. Jag ställde frågan om belägg för att hårdare straff ger färre brott.

Ja, du går runt i cirklar och du påför mig åsikter jag inte har. Det jag säger är följande:

- Det finns inga bevis för att strängare straff leder till lägre brottsfrekvens eller färre allvarliga brott.

Det heter »tredje gången gillt på svenska« och på vilket sätt har det lett till något bra i USA och vad är varianten, din opportuna fantasi?

Längre och hårdare straff håller iaf dom värsta brottslingarna där dom hör hemma,alltså bakom lås o bom och inte ute i det fria.

Du har fel när de gäller om brottsligheten går ner av längre straff för de gör den,tex om ett par Inbrottstjuvar åker in så kan brottsligheten sjunka direkt dessa åker bort från gatorna i ett område så nog fan skulle brottsligheten sjunka om alla som begår brott skulle få längre kännbara straff som i typ USA.

Nog skrämmer de några alltid om straffen skärps,med tex tredje gången gillt.

ja kan garantera att om du får livstid och sedan sitter typ 25 år och får en ny chans att leva i det fria så kanske de har effekt men dom korta straffen har ingen effekt alls på dom som valt o leva utanför lagar o regler.

Hagamannen fick vad han ska ha och antagligen kommer han få mer av någon annan,tror någon att denna man ska kunna komma tebax till ett normalt liv i Sverige så tror dom fel.
Senast redigerad av Gaggig 2015-08-24 kl. 22:05.
Citera
2015-08-24, 22:07
Medlem
MathiasVonCremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
När man sett hans facebook låter det helt otroligt, inte en tillstymmelse till vare sig företagsamhet eller social kompetens.

Vart kommer dom uppgifterna ifrån?
Jag håller med. Men om du går in på ans Facebook så heter han "(Dekadance)" i mellannamn på Facebook. Sedan om du klickar på "Om" har han länkat till hemsidan som också heter dekadance. Om han är grundare eller dylikt vet jag inte, han kanske heter så för att vara cool? Men jag skulle anta att han har något med verksamheten att göra.
Citera
2015-08-24, 22:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaggig
...dom korta straffen har ingen effekt alls på dom som valt o leva utanför lagar o regler.

Jag har aldrig påstått att korta straff är bra.

Citat:
Hagamannen fick vad han ska ha och antagligen kommer han få mer av någon annan,tror någon att denna man ska kunna komma tebax till ett normalt liv i Sverige så tror dom fel.

Ingen ska dock påstå att han hade blivit bättre mottagen om han suttit 10 år till. Orsaken att detta skedde är att media följde varje steg han tog/avsåg att ta och banade därför vägen för den typ av galning som krävs för att slå någon i huvudet.

99,9 % av befolkningen hade aldrig gjort det även om det verkar finnas 30 % som tror att de skulle göra det.
Citera
2015-08-24, 22:09
Medlem
Douche-chills avatar
Hur svårt skadad blev snabbknullaren? Vågar man hoppas på men för livet?
Citera
2015-08-24, 22:09
Medlem
fdbondes avatar
Jag ser det så här. Hagamannen, svenska rättsväsnet samt alla blåögda svenskar ser denna saken som avklarad. Han har suttit sin tid och gjort rätt för sig. Snubben som slog in hans skalle med en golfklubba var dock inte diskret, gömde sig inte under mörkerts mantel eller förneka inte brottet. Om han är ostraffad (vilket jag verkligen hoppas) kommer han kanske få samhälls-tjänst (även om jag redan anser att han avtjänat den genom det brott han begick). Och därmed är den saken avklarad. Brott, Rättsprocess och Straff. Snubblar jag över han kommer jag kanske göra samma sak, fullt beredd att göra rätt för mig om det blir så.
Citera
2015-08-24, 22:10
Medlem
MelTorments avatar
"Svensson tar lagen i egna händer."

Ni är verkligen så jävla skadade?

Det är alltså en våldsam kriminell kåkfarare som har agerat ut sin (troligtvis neurologiskt betingade) kriminella läggning – därför att han inte gillar kriminella! Den här skarpa logiken är mycket vanlig hos våldsbrottslingar och ger ofta förklaringen till deras beteende – oförmåga att tänka rationellt.

Jag upplever ingen väsentlig skillnad mellan "Hagamannen" och personen som överföll honom. De fyller mig med samma slags känslor eftersom att de i grunden är samma typ – människor som skadar andra människor.
Senast redigerad av MelTorment 2015-08-24 kl. 22:19.
Citera
2015-08-24, 22:15
Medlem
Citat:
Då kan du ju peka på dessa, så att vi inte tar dig för ännu en fantiserande berättare.

Jag kan ge ett par exempel:
- medborgargarde tejpade upp inbrottstjuv på en lyktstolpe på vintern och bad polisen hämta honom.
- inbrottstjuv drunknade i vattenpöl
- båtmotortjuv körde av vägen efter att ha jagats av båtägare i mycket hög hastighet. Polisen hämtade upp den lätt skadade tjuven och tog honom för omplacering och arrest.
- inbrottstjuv hindras från att köra ut på den enda vägen ut ur ett område fram till dess att polisen kommit.
- inbrottstjuvar söks upp i sitt boende i skogen och misshandlas av medborgargarde. Därefter ringer man efter polisen.

Bara några exempel. Alla dessa har förekommit i tidningar...
Citera
2015-08-24, 22:15
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MelTorment

Det är alltså en våldsam kriminell kåkfarare som har agerat ut sin (troligtvis neurologiskt betingade) kriminella läggning – därför att han inte gillar kriminella! Den här skarpa logiken är mycket vanlig hos våldsbrottslingar och ger ofta förklaringen till deras beteende – oförmåga att tänka rationellt.

Jag upplever ingen väsentlig skillnad mellan "Hagamannen" och personen som överföll honom. De fyller mig med samma typ känslor eftersom att de i grunden är samma typ – människor som skadar andra människor.

Jag håller med dig.

Det är aldrig ok att ta lagen i egna händer på detta sätt.

Jag kan förstå om anhöriga till offer gör det, men inte försvara det.
Som i detta fallet en tidigare brottsling som ger sin in och agerar "rättskipare".

Det är också för vissa brott väldigt låga straffskalor samt att GM som Hagamannen och det brott som han nu sonat, där finns stor risk för återfall.
Citera
2015-08-24, 22:21
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att korta straff är bra.

Ingen ska dock påstå att han hade blivit bättre mottagen om han suttit 10 år till. Orsaken att detta skedde är att media följde varje steg han tog/avsåg att ta och banade därför vägen för den typ av galning som krävs för att slå någon i huvudet.

99,9 % av befolkningen hade aldrig gjort det även om det verkar finnas 30 % som tror att de skulle göra det.

Hagamannen skulle fått livstid som jag ser det,han är förbrukad.För vilken normal människa vill ens ha en sådan vän??

Galning och galning jag är inte galen heller men hade denna Hagaman gjort något mot min familj så hade inte framtiden vart så ljus.

Så golfklubban är nog bara förspelet va han kommer att få se antar jag.

För är man så korkad att man promt ska tebax dit där man begått dessa fruktansvärda brott då har man inte mycket empati för sina brottsoffer mm.
Citera
2015-08-24, 22:23
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaggig
Hagamannen skulle fått livstid som jag ser det,han är förbrukad.För vilken normal människa vill ens ha en sådan vän??

Galning och galning jag är inte galen heller men hade denna Hagaman gjort något mot min familj så hade inte framtiden vart så ljus.

Så golfklubban är nog bara förspelet va han kommer att få se antar jag.

För är man så korkad att man promt ska tebax dit där man begått dessa fruktansvärda brott då har man inte mycket empati för sina brottsoffer mm.

FYI, så ligger väl Ö-Torneå ca 45 mil från Umeå.
Citera
2015-08-24, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MelTorment

Jag upplever ingen väsentlig skillnad mellan "Hagamannen" och personen som överföll honom. De fyller mig med samma typ känslor eftersom att de i grunden är samma typ – människor som skadar andra människor.

Själv tycker jag att det är en stor skillnad.
Synd bara att han inte tränat lite mer på själva slutputten.

Men enligt ditt resonemang är en Polis som skjuter en våldsverkare eller mördare in action lika förkastligt, eftersom han skadar en annan människa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in