2015-08-23, 15:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Niklas Lindgren har visat ett typiskt exempel på hur en sexualsadistisk serievåldtäktsman jobbar på att bli en seriemördare. Det var ren tur att han stoppades innan fler kvinnor blev offer.
Du ger inte intryck av att vara särskilt inläst på vare sig det ena eller det andra gällande ämnet - så jag föreslår att du släpper det.

Citat:
....men om man nu tar en serievåldtäktsman som "Södermannen" t.ex...en sexualsadist...så fick han gå lös efter kort tid..."dalt..dalt".....fri att våldta barn...men det här barnet som blev offer för den här sadisten blev offer efter att han varit fri i många år...han kunde inte hålla sig till slut....flickan blev offrad....
Ja, en del återfaller - andra gör inte det.
Att låsa in alla som begått brott på livstid fungerar inte.

Citat:
...nja..inte bara det..
Det är i alla fall det enda du gett prov på i den här tråden.
Citera
2015-08-23, 15:05
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Då vore det kanske dags att ändra i paragraferna. Jag vidhåller: Rättssamhället har brustit när de valde att friga hagamannen, trots att återfallsrisken bedömts som hög.

Det kan man i och för sig tycka. Men det har ingenting att göra med det som hände på elevhemmet.
Citera
2015-08-23, 15:07
Medlem
Tech-Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hm61
Bra att vi vet att var han är.
Tydligen har han lämnat sjukhuset med.

En liten fundering.
Har negern som knivskar 2 till döds på Ikea lämnat sjukhuset?
Han skriver ingen tidning om

Undrar varför

Men för helvete? Hur gammal är du? "Negern" som knivskar 2 till döds på Ikea lär inte lämna sjukhuset utan eskort eftersom han är häktad på sannolika själ för mord Detta är visserligen ett öppet forum för alla men någonstans borde gränsen gå
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ja, varför? Kanske för att han - om han har lämnat sjukhuset - med stor sannolikhet sitter bakom galler. Dubbelmord brukar medföra inlåsning.

...................................

Jaha. Denna misshandel av Hagamannen sitter ju som ett smäck. Mera kostnader för samhället i form av utredningar och eventuellt kommande rättegång. Extra polisbevakning sätts nog in nu också.

Som om han inte redan har kostat nog med både pengar och elände.

Helt korrekt! Frågan är hur man löser detta? Dödsstraff?
Citera
Medlem
TrotsTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, rättssamhället har fungerat, det har följt de lagar som råder och de har inte gjort skillnad bara för att personen begått brott som väcker avsky hos många.

För övrigt släpps dagligen intagna på fri fot efter avtjänat straff med "återfallsrisk hög/mycket hög" som bedömning.

Att de följt gällande lagstiftning betyder inte att de inte brustit. Lagstiftningen i sig är inte perfekt.

Det jag bryr mig om är inte enbart att återfallsrisken är hög. Utan också vilken sorts brott återfallsrisken är hög för. Jag skiter fullständigt i om de släpper ut någon som kommer återfalla i olovlig körning.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Men du är fel ute, det är inte alls kriminalvården som gjort fel. NL är inte mottaglig för behandling och det finns inte lagstiftning nog för Kriminalvården att göra något mer. Du skyller på tjänstemän, istället för de som är ansvariga för hur systemet fungerar. Tjänstemän ska tjäna vad politikerna bestämmer. Ramarna är inte breda nog för Kriminalvården att göra "rätt" enligt ditt tycke. Därför är det inte tjänstemännen på Kriminalvården som ska klandras.

Du missuppfattar mig. Det är inte personerna inom kriminalvården jag klandrar. Det är systemet och konsekvensen som saknas för den som inte är mottaglig för behandling. Det är alltså lagstiftningen jag kritiserar. Ber om ursäkt för den generaliserade framställningen från min sida.
Citera
2015-08-23, 15:08
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
och det är politikernas fel. Ingen annan.

Absolut, håller med dig. SD kanske kan strama åt lagarna lite. Dem påstår att dem vill det iallafall.
Citera
2015-08-23, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, men du är uppenbarligen dum i huvudet och saknar förmåga att koppla ett inlägg till ett annat. Jag svarade alltså på inlägget:

Vi har idag inte ett sådant samhälle där det demokratiska systemet hyllar sådana åtgärder. Försök i alla fall att tänka. Det skadar inte.

Vi har inget demokratiskt samhälle till att börja med. Folkviljan, om någon sådan finns, ignoreras eller manipuleras. Om man inte medger det är man en lurad idiot eller en lögnare som väljer att bortse från otrevliga sanningar.
Citera
2015-08-23, 15:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jo, jag tänker. Tankar är till för att lyfta blicken bortom det som råder. Jag tycker att det finns en märklig regel som säger att ett utdömt straff kan reduceras om en person sköter sig. Jag tycker vidare att det finns anledning att ompröva vad som ligger till grund för psykiatrisk vård kontra att sitta av en viss tid.
Nej, det är inte vad regeln säger. Regeln säger att ett utdömt straff avtjänas i 2/3 effektivt och 1/3 prövotid om personen inte missköter på ett sådant sätt att ytterligare dagar skall läggas på den effektiva biten.

Och det är lika för alla.

Det finns inget rättsligt utrymme för att göra en sådan "omprövning" - inte ens på människor du inte gillar.

Dessutom talar du nu om "psykiatrisk vård" - i dagsläget finns ingenting som ger skäl för tvångsvård enligt LPT när det gäller NL såvitt det är känt.

"Rättspsykiatrisk" vård är inte samma sak som "psykiatrisk vård" och ges inte på samma grunder.
Citera
2015-08-23, 15:11
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
Då vore det kanske dags att ändra i paragraferna. Jag vidhåller: Rättssamhället har brustit när de valde att friga hagamannen, trots att återfallsrisken bedömts som hög.
Nej. Det här är helt enligt alla lagar och regler, däremot är det en direkt effekt av alla de personer - och politiker - som skrikit efter hårdare straff och mera specifikt efterfrågat att fler ska i fängelse istället för i vård. Den som rättsvårdas kan å ena sidan bli frisk och å andra sidan inte släppas innan denne är just friskförklarad, men nej då, straff ska det vara, även om personen är sjuk. Och då släpps också den sjuka personen ut när strafftiden är gjord.

Något att tänka på nästa gång man nickar instämmande när valfri folkpartist eller annan högerpolitiker mässar om strängare straff och hårdare tag.
Citera
2015-08-23, 15:11
Bannlyst
Citat:
Du missuppfattar mig. Det är inte personerna inom kriminalvården jag klandrar. Det är systemet och konsekvensen som saknas för den som inte är mottaglig för behandling. Det är alltså lagstiftningen jag kritiserar. Ber om ursäkt för den generaliserade framställningen från min sida.

Det är ju just därför som lynchning av politiker vore höjden av demokrati. Hur många människoliv har inte dessa as förstört ostraffat genom sina idiotlagar och sin idiotpolitik?
Citera
2015-08-23, 15:12
Medlem
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...mnat-sjukhuset
Jakten fortsätter.
Hur länge ska han orka ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem