2015-08-22, 19:31
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
...
Att ekonomin som den ser ut idag förr eller senare packar ihop är ju varken konstigt eller några nyheter.

Ser inte någonstans i din analys varför det skulle ske just nu. Det vill säga likt många andra i tråden låter det som att det är ointressant att isolera sverige eftersom allt kommer skita sig överallt samtidigt, men du har ju inga argument för det. Hittills är det inte så det har sett ut när det skiter sig.
2015-08-22, 22:06
Medlem
GoldmanGotTheSachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
När jag kollat lite har årskostnaden per kvm legat på ca 1200 SEK en bit utanför Stockholm innerstad. Fruängen huddinge motsv. Dvs kapitalkostnad (för hela köpeskillingen) och månadsavgift.
För snittstorleken för en person blir det då 34 kvm * 1200 SEK/kvm /12 = 3400 SEK/mån.
Då får man väl lägga på kostnad för el och kanske någon försäkring mm. Säg att vi kommer upp i 4000/mån.
En medellön ligger väl på runt 25 KSEK i månaden. Och då får man ut ca 19 KSEK. 4 KSEK blir då 21% så det verkar rimligt.

Ja 21% siffran är ganska rimlig om du frågar mig.

Lite offtopic men ganska intressant om du frågar mig

U.S kommer nog gå mer åt Sveriges håll när det kommer till bostads politik om man ska lita på dom politiska analytikerna jag har hört ifrån. Tror vi kommer se en bättre bostads marknad i USA dom kommer nog att sänka/ta bort fastighets skatten för medelklass bostäder (mindre än 1m usd i värde) vilket skulle vara fantastiskt för världs ekonomin. Då kommer jänkarna dra ner kostnaderna från 33% av inkomst till boende till 26-27%. Dock betalar denna skatten vatten/sophämtning osv så vet inte riktigt hur dom skall kompensera för den aspekten, tror vi kommer se ökat skatte tryck på dom rikare amerikanerna.
2015-08-22, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sverige går och har gått med underskott de tre senaste åren, Elefanten i
Rummet har en kostnadsökningstakt på dryga miljarden per månad.
Samtidigt har vi stora behov gällande eftersatt infrastruktur, försvar, energi, får vi dessutom stigande räntor på sikt börjar det ticka.
Skatterna kommer höjas enligt regringens kommande budget och mer behövs.

Ränteavdraget kommer garanterat förändras.

Hejsan svejsan, du är ute o cyklar.

Ja vi har gått med underskott de senaste tre åren detta är korrekt. Är detta ett stort problem? Nej.
Titta lite här.

Underskott

Statsskuld

Räntorna kommer stiga på sikt, du har rätt men vi pratar faktist om ganska lång tid här. Minst 10-15 år.

Vi har stora investerings behov i vårat samhälle, vi behöver som du säger ta tag i infrastrukturen och vi har även en enorm befolknings tillväxt vilket är väldigt posetivt för Sveriges ekonomi.

Vi har väldigt lite skulder, vi behöver låna för att investera i infrastruktur men även för att kaptialisera på den folkökning vi har. Om vi sköter våra kort rätt i dom hära avsendena så kommer vi ha en enorm tillväxt i Sverige och minskad arbetslöshet eftersom sånna hära stora nationella satsningar behöver arbetare.

Ja skatterna har sossarna valt att höjja, ett stort misstag om du frågar mig.. Men det är en annan tråd.

Men ränteavdragen kommer dom inte våga röra.. Det vore dödsstöten för sossarna som parti men även för Sveriges ekonomi.
2015-08-22, 22:31
Medlem
Citat:
Var räntan tar vägen är väl var och ens spekulation. Tittar vi på 2 års bindningstid så är det marginellt högre än 3 mån. Hos vissa är tom 2 år lägre än 3 mån. Så där talar väl inte så mycket för någon uppgång.

Och lyssnar man på spekulationerna i media är det snarare om RB ska sänka än höja.

Sedan finns det annat än räntor som påverkar. Och i vissa avseende befinner vi oss i samma läge som i Mars 2000 och Januari 2008. Det kan ju leda till en avmattning utan att räntorna för den skull stiger. Därmed inte sagt att vi behöver få en sådan utveckling. Kan ju hända positiva saker.

Detta är en mycket bra överblick på nuvarande ränte läget i Sverige

Vill bara flika in att RB kommer att sänka ytterligare, inget snack om saken. Dem som säger annat har inte en aning om hur marknads läget är.
2015-08-22, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Nej. Vi måste hålla isär diskussionerna.

Du verkar väldigt passionerad och intresserad, och det är väldigt kul.

Med det sagt tycker jag att dina anlyser är ganska primitiva och bygger lite på "gammalt" marknads tänk mer än defacto hur marknaden ser ut 2015 och vilken roll statsbanker har 2015 kontra hur det såg ut på 70talet.

Om du vill få väldigt bra överblick hur finans systemet ser ut idag kan jag glatt rekomendera en fantastisk kurs. Den tar en del tid och engagemang men jag tror att det är väldigt lönsamt för nästan vem som helst att ta denna kursen.

https://www.coursera.org/course/money

Fantastisk kurs. Mehrling är lite granna av en Gud för mig. Han är en utav få människor i världen som faktist förstår sig på finans i helheten.

Kursen kan vara ganska svår för dom flesta, men tror att du har goda möjligheter att klara av den. Om det är några koncept ifrån filmen du vill diskutera/inte förstår så finns jag tillgänlig på PM

Han går igenom historian av statsbanker i kursen, tror att om du gör kursen kommer du förstå varför din marknads syn är föråldrad.

Jag vill också säga att du är inte unik i att ha en föråldrad marknads syn, handels i sthlm och göteborgs national eko department har typ inte justerat sina kurser sen 1800 talet.. Inte riktigt men nästan..
2015-08-22, 23:22
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoldmanGotTheSach
Med det sagt tycker jag att dina anlyser är ganska primitiva och bygger lite på "gammalt" marknads tänk mer än defacto hur marknaden ser ut 2015 och vilken roll statsbanker har 2015 kontra hur det såg ut på 70talet.
Du verkar inte ha minsta aning om vad du pratar om. Däremot tänker jag inte förutsätta att det är på det viset utan tvärt om lyssnar jag gärna. Vilka av mina analyser är primitiva eller har gammalt marknadstänk (vad nu det är)? Peka gärna på något inlägg du menar så har vi en start och vet samtidigt att du inte bara hittar på.

Primärt har mina analyser utgått ifrån att titta på systemets robusthet. Fokus har där blivit negativ asymmetri med tanke på köpeskilling (relaterad till lån) och köpkraft som har dragit ifrån varandra på ett direkt abnormalt vis.

Det är spännande att du påstår att analyserna är primitiva. Hittills här inne har det nämligen för det mesta blivit så att knappt någon förstått vad jag förklarat. Delvis för att jag ibland har svårt att hitta ett sätt att förklara som folk faktiskt begriper, delvis för att den allmänna kunskapsnivån här inne är... låg.

Enligt mig är vidare analyserna inte direkt beroende av vilken roll statsbanker har (eller dylikt) eftersom det är fundamental analys av systemkaraktäristik, och jag har svårt att se varför statsbankers roll skulle påverka robusthet i positiv bemärkelse. Dock inte sagt att det inte kan finnas något perspektiv där jag har missat, är som sagt ganska ensam i analyserna.

Så utveckla gärna. Om du tycker det är bökigt att hitta starten så får du gärna förklara vad du påstår att "min marknadssyn" är. Så kan vi börja i den änden istället. Det bör du kunna göra eftersom du påstått att jag har en sådan och att den är fel.
2015-08-23, 09:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Ja vi har gått med underskott de senaste tre åren detta är korrekt. Är detta ett stort problem? Nej.
Titta lite här.

Underskott

Statsskuld

Räntorna kommer stiga på sikt, du har rätt men vi pratar faktist om ganska lång tid här. Minst 10-15 år.

Vi har stora investerings behov i vårat samhälle, vi behöver som du säger ta tag i infrastrukturen och vi har även en enorm befolknings tillväxt vilket är väldigt posetivt för Sveriges ekonomi.

Vi har väldigt lite skulder, vi behöver låna för att investera i infrastruktur men även för att kaptialisera på den folkökning vi har. Om vi sköter våra kort rätt i dom hära avsendena så kommer vi ha en enorm tillväxt i Sverige och minskad arbetslöshet eftersom sånna hära stora nationella satsningar behöver arbetare.

Ja skatterna har sossarna valt att höjja, ett stort misstag om du frågar mig.. Men det är en annan tråd.

Men ränteavdragen kommer dom inte våga röra.. Det vore dödsstöten för sossarna som parti men även för Sveriges ekonomi.
Sverige har ett mål om överskott sett till en konkunkturcykel att vi då inte kan sitta med armarna i kors och låt utgifterna skena verkar du ha missat.
BNP stiger men inte BNP per capita sett från Borgs dagar tills 2014, indikerar att Sverige att vi kommer få stora problem att upprättahålla både skattetryck eller utgiftstryck(stiger snabbt).

Samtidigt ökar skuldkvoten stadigt och för tillfället med turbo.
Vi har nått botten av räntesäkningarna och således kommer ränteavdraget börja kännas allt mer för hushållen om det lyfts när räntorna börjar stiga.
Lite lustigt att du säger att ett borttaget ränteavdrag eller försämrat sådant skulle leda till " katastrof"? Varför då, varenda fastighetspriskramare gapar om vilka stora marignaler hushållen har så hur kan ränteavdragen då ens märkas

Vi behöver agera snabbt och bromsa kreditexpansionen.
2015-08-23, 09:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Var räntan tar vägen är väl var och ens spekulation. Tittar vi på 2 års bindningstid så är det marginellt högre än 3 mån. Hos vissa är tom 2 år lägre än 3 mån. Så där talar väl inte så mycket för någon uppgång.

Och lyssnar man på spekulationerna i media är det snarare om RB ska sänka än höja.

Sedan finns det annat än räntor som påverkar. Och i vissa avseende befinner vi oss i samma läge som i Mars 2000 och Januari 2008. Det kan ju leda till en avmattning utan att räntorna för den skull stiger. Därmed inte sagt att vi behöver få en sådan utveckling. Kan ju hända positiva saker.
Räntorna bedöms här och nu, vad den aktulla räntan är om 3,5 eller 10 år är en annan femma om du inte binder idag dvs. Om det om 7-8 månader dykt upp orosmoln kan räntebanan se betydligt dramatiskare ut.
2015-08-23, 11:14
Medlem
baso80s avatar
Citat:

Titta lite här.

Underskott

Statsskuld

Varför skulle ränteavdragets borttagande vara dödsstöten? Hushållen har ju stora marginaler som det heter plus att alla förutsäger att priserna bara ska upp för att boendekostnaderna är så låga.

Hur ska ni ha det egentligen? Har hushållen stora marginaler eller inte?
2015-08-23, 11:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Räntorna bedöms här och nu, vad den aktulla räntan är om 3,5 eller 10 år är en annan femma om du inte binder idag dvs. Om det om 7-8 månader dykt upp orosmoln kan räntebanan se betydligt dramatiskare ut.

Hur den räntan kommer vara under den kommande 10-årsperioden bedöms också här och nu, detta när räntan sätts för 10-åriga lån. Guess what, den är mycket låg, 2,63% hos Danske bank t.ex. https://www.compricer.se/borantor/#seven_to_ten_years

Vill man alltså ha den räntan garanterat under de kommande 10 åren är det bara att fixa det, men det blir sannolikt ännu billigare att köra rörligt för banker lägger alltid på en riskpremie för långa lån.
2015-08-23, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vill man alltså ha den räntan garanterat under de kommande 10 åren är det bara att fixa det

Detta väl förutsatt att man bor kvar i samma br.
2015-08-23, 12:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hur den räntan kommer vara under den kommande 10-årsperioden bedöms också här och nu, detta när räntan sätts för 10-åriga lån. Guess what, den är mycket låg, 2,63% hos Danske bank t.ex. https://www.compricer.se/borantor/#seven_to_ten_years

Vill man alltså ha den räntan garanterat under de kommande 10 åren är det bara att fixa det, men det blir sannolikt ännu billigare att köra rörligt för banker lägger alltid på en riskpremie för långa lån.
Har du problem med läsförståelsen? Att jollra om 10 årsräntan idag säger rätt lite om hur korta räntor är om 10 år, så att ha bedömda räntenivåer som en tröstnapp mot externa och interna chocker som får räntan att öka snabbt är att lura sig själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in