2015-08-23, 12:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Har du problem med läsförståelsen? Att jollra om 10 årsräntan idag säger rätt lite om hur korta räntor är om 10 år, så att ha bedömda räntenivåer som en tröstnapp mot externa och interna chocker som får räntan att öka snabbt är att lura sig själv.

Har du problem att förstå ekonomi, 10 årsräntan sätts utifrån vad marknaden bedömer att ränteläget kommer vara under hela perioden.

Givetvis kommer det ske svängningar under perioden och vill man absolut undvika alla svängningar och all risk kan man som sagt var binda räntan till denna låga ränta som jag angav. Ännu billigare blir det dock med stor sannolikhet om man kör rörligt.
2015-08-23, 12:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cc123
Detta väl förutsatt att man bor kvar i samma br.

Bubbelbabblarna i tråden brukar hävda att man ska bo i samma bostad hela livet och aldrig byta den till en mindre när barnen flyttar ut och därmed frigöra kapital. Men det går också att ta med lånet till en ny bostad.
2015-08-23, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baso80
Varför skulle ränteavdragets borttagande vara dödsstöten? Hushållen har ju stora marginaler som det heter plus att alla förutsäger att priserna bara ska upp för att boendekostnaderna är så låga.

Hur ska ni ha det egentligen? Har hushållen stora marginaler eller inte?
Antagligen för att en hel del av S-väljarna har avdrag för underskott av kapital och ser att S nu avser att minska deras konsumtion. Detta uppskattar dom inte och röstar i stället på ett annat parti som inte avser röra i avdragen.

Är det verkligen så svårt att tänka ut?
2015-08-23, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Räntorna bedöms här och nu, vad den aktulla räntan är om 3,5 eller 10 år är en annan femma om du inte binder idag dvs. Om det om 7-8 månader dykt upp orosmoln kan räntebanan se betydligt dramatiskare ut.
Vad brukar centralbankerna göra om det dyker upp orosmoln, om du tänker efter?

Är det att höja räntan?

(Kan du inte prova att tänka innan du skriver någon gång).
2015-08-23, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Vad brukar centralbankerna göra om det dyker upp orosmoln, om du tänker efter?

Är det att höja räntan?

(Kan du inte prova att tänka innan du skriver någon gång).
Centralbanker som har inflationsmål på 2 % ser risk för överhettning som ett orosmoln. Vad brukar de göra om ett sådant dyker upp på himlen?
2015-08-23, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Centralbanker som har inflationsmål på 2 % ser risk för överhettning som ett orosmoln. Vad brukar de göra om ett sådant dyker upp på himlen?
och vad är då "överhettning" och dess konsekvenser i övrigt?? kan du ju svara på som verkar ha enorma studieskulder!!!!!
2015-08-23, 18:16
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Är det verkligen så svårt att tänka ut?
"Demokratiskt" kommunism.

Om vi låtsas att piketty har rätt ser jag fram emot hur 45% blir livegna slavar till 55% när pikettys vänner försöker göra något kontraproduktivt åt saken.
Senast redigerad av Trillske 2015-08-23 kl. 18:19.
2015-08-23, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Jag brukar ofta fråga när det finns tolkningsalternativ för att vara säker, och kunna ge ett adekvat svar.
Inte sällan brukar då den jag frågar och någon annan bli halvt kolerisk över att jag frågar, och skälla över att jag inte bara antar någon tolkning (vanligen den enda de ser). Skulle inte bli förvånad om både du och Sonnenwende deltagit i den typen av gnällorgier.

Men här tänkte jag att jag skulle vara lite tillmötesgående och välja den mest sannolika tolkningen. Min kännedom om Sonnenwende säger mig att orosmoln för honom var annalkande lågkonjunktur, arbetslöshet och liknande elände som centralbankerna brukar svara på med räntesänkning.

Så till frågan om din tolkning verkar rimlig. Den utgår från dagens situation. Nu har vi fallande KPI (årstakt). En förändring till stigande KPI på säg 0.5% har jag lite svår att se Ingves börja vanka av och an ojandes. Det är nog snarare lättnad. (Och här har vi egentligen svaret. Stigande KPI i dagens situation uppfattas inte som orosmoln utan välkomnas).

Skulle sedan KPI ändringen öka till 1%, så ser jag inte heller Ingves börja mumla om orosmoln.
Likaledes senare om den börjar ta sig till 1.5%. Och här någonstans skulle Ingves antagligen höja räntan. Om han inte redan gjort det tidigare. Och det med lättnad och inte oro.

Skulle sedan KPI-ändringen lägga sig på 2% så ser jag inte heller några tal om orosmoln. Snarare belåtenhet. Fortsatt stigande KPI-ändring skulle Ingves svara med räntehöjning. Men jag har lite svårt att se något tal om orosmoln. Detta är dessutom lite irrelevant, för det är långt bortom dagens situation.

Jag är faktiskt lite osäker på vad som skulle få Ingves att tala om orosmoln i närtid som är relaterat till KPI ökning.

Ovanstående vägde jag in när jag gav min tidigare replik.

----------------------------------------
Jag tog och googlade lite och hittade följande lite lustiga sak:http://www.dagensps.se/artiklar/2011/03/09/43108275/index.xml
KPI står idag så på exakt samma nivå som i Oktober 2011. Sedan artikeln har KPI stigit i snitt ca 0.2% per år.
Jag tror iaf att Munkhammar var inte bara väldigt fel ute vad gäller prognosen utan också terminologin. Centralbankerna gillar inte alls dagens räntenivåer. Det är något begränsat utrymme nedåt om man säger så. Man skulle välkomna allt som gör att nivån kan höjas.

Ska vi tala om orosmoln idag är det att konjunkturen i Kina sviktar. Och exporten dit börjar sviktar. Och lönsamheten i näringslivet börjar sviktar. Och arbetslösheten drar iväg. (LO säger ju att dom välkomnar varsel, så dom tänker väl hjälpa till att öka på arbetslösheten). Vad göra för en centralbank?
2015-08-23, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baso80
Har hushållen stora marginaler eller inte?

Om man måste ta en tvättmaksin på krdeitkortet när den gamla pajat så har man inte stora marginaler.. och Jo de flesta kan inte hsota upp 5-6000:- på stående fot.. kan du?
2015-08-23, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men det går också att ta med lånet till en ny bostad.

Måste man inte ta nytt lån på ny bostad?
Kan man verkligen flytta med sig lånen??

Bara för att 10 års räntor nu är låga så innebär inte det att korträntorna är billiga om 10 år..
2015-08-23, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Ärligt? Skönt för dig att du hittat facit iaf.

Speciellt skönt för dig att du slapp komma fram till samma slutsats som mig, att din geografiska placering i världen automatiskt gör dig till en tredje klassens individ såhär 2015. Måste vara lite skönare att tycka att allt är skit i hela världen.

Varför så dryg? Redogör gärna för din egen slutsats i korthet.

Nej, det känns inte skönt då jag sitter livid med mycket pengar på banken.
2015-08-23, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Ni kan sluta diskutera....det hjälper inte.... Här är scenariot som ni har att vänta....1. Hela värdens länder och folk är skulsatta och lever på billig kredit. 2 De skulder människor har till banker är OMÖJLIGA att betala tillbaka....3 De skulder stater har till de som köpt obligationer är OMÖJLIGA att betala tillbaka. 4. Hur blev det så ?? 2008 höll hela finanssystemet på att gå under..U:S:A pumpade in 16 Triljarder dollar i systemen för annars hade hela banksystemet imploderat...ALLA började med QE lättnader . först U.S.A...sedan Japan...sedan EU...nu Kina( ännu mer lån för att få fart på ekonomin...man kan påstå att de köpt en hel del av sina egna obligationer..genom att trycka mer pengar.privatpersoner och banker har hängt på..i obligationsracet.räntorna är nästan på noll..Allt detta har lett till att huspriser och börspriser gått upp med 10-20 % per år...trots att tillväxten bara legat lite över noll,,,,(en omöjlig ekvation) Folk har fått låna billigt bara för att staterna manipulerat obligationsräntorna. 5. Ränta ska och har genom tiderna varit ett mått på risk...6. Närmast nollränta nu måste då innebära att det inte anses finnas någon risk ??? eller ???...7. Den största felprissättningen någonsin RISKEN ÄR SKYHÖG.....Bankerna kommer OMÖJLIGEN kunna få tillbaka de astronomiska summor de lånat ut..Obligationsinnehavarna kommer OMÖJLIGEN kunna få tillbaka de belopp de trott att de skulle få tillbaka ,inkl ränta. 8. De har målat in sig själva i ett hörn,,,De KAN INTE HÖJA RÄNTAN...FÖR DÅ EXPLODERAR beloppen som alla betalar i ränta..och ekonomin går automatiskt in i lågkonjunktur...när färre har råd att konsumera och pengarna går till att betala räntor istället. 9. Ju sämre ekonomin går desto snabbare kommer obligationsinnehavarna inse att : shit ! Vi kommer inte få tillbaka de pengar vi köpt obligationer för...det kan OMÖJLIGEN räcka till alla... 10. Vad händer när ALLA inser det ? Jo de kommer kräva högre ränta för att köpa statsobligationer...För staten är ej längre KREDITVÄRDIG...ALLA har glömt att ta en KREDITUPPLYSNING på staten...de har av gammal vana trott att statsobligationer är ju de SÄKRASTE PAPPER SOM FINNS....!!!!!???? Inte idag...de är HÖGRISKPAPPER som kommer måste skrivas av en hel del....Innehavarna kommer vara glada om de kan få tillbaka 50-70 %......alltså en kapilalförlust mellan 30-50 % på något som ju skulle vara säkert.....11. Obligationsräntorna kommer förr eller senare börja rusa...på kort tid kanske 10-20 dubbla sig.....12. Kan då usa pumpa in pengar igen ??......Njaa...Nu är de skuldsatta upp till öronen..och nu räcker inga 16 Triljarder...behövs minst 100 Triljarder.....OCH ALLA DERIVAT mm uppgår till över 1 Qvantijard !! (vad nu detta är, det är så högt att ingen förstår det)....skulle de försöka pumpa in sådana summor i systemet...DÅ BLIR DOLLARN ett DASSPAPPER...(värdelös....allt förtroende för valutan skulla försvinna)....Därför finns INGEN RÄDDNING...ALLA är skuldsatta upp över öronen redan....13...Antagligen rusar obligationsräntorna ALLA inser att det är OHÅLLBART och INGEN vill vara med längre......14. Troligt...Efter en "BLODIG FREDAG" på marknaderna....så vaknar ALLA Måndag Morgon....Men det är tyst...Bankerna öppnar ej....Börserna är STÄNGDA....ingen kan handla...ALLA ÄR INLÅSTA I SINA POSITIONER.....alla banker...alla börser.....Vad är tillgångarna värda ?? 15. Riksbankerna tvingas införa en NY VÄRLDSVALUTA...för allt förtroende för de gamla pappersvlutorna är borta och varenda bank skulle gå under om de öppnade marknaderna nu.....Efter alla överenskommelser om den/de nya valutorna så kommer vissa av de tillgångar man trodde hade 100 % värde innan "stoppet"...bara vara värda 20 % av tidigare värde....andra tillgångar kommer rusa 100-tals % i värde....En ny värld....Fundera på detta...

En kille som har fattat galoppen.
(...men styckeindela och skriv som en normal person nästa gång tack. Ögonen blöder!)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in