2015-08-22, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Äntligen börjar de inbitna såssarna att byta till rätt parti. Men det tog lång tid.
Du kan se på det andra diagrammet här att medan alliansen ligger relativt stilla så bär det ordentligt utför för rödgröna blocket. Och det är ju inte soffan de försvinner till...

http://www.dagenssamhalle.se/dagens-samhaelle-poll-of-polls
2015-08-22, 21:16
Medlem
Dr.Spins avatar
Vad har vi för siffror för veckan? 25,1 + 20,8 och 17,5? Dvs ca 21% i genomsnitt.

Oavsett om de är störst eller inte så är det en rätt tydlig trend.
2015-08-22, 21:23
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyndee
Beror övertygelsen på att de är lågutbildade eller sekteristiska?

Siffrorna säger inget om det, men jag tror att övertygelsen beror på att steget till SD är större än mellan övriga partier. Endast de som har tänkt igenom sitt val noga byter. Att övertygelsen dessutom ökar kanske beror på att vissa SD-väljares hopp om att sitt gamla parti ska ändra sig nu är helt borta.
2015-08-22, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Vad har vi för siffror för veckan? 25,1 + 20,8 och 17,5? Dvs ca 21% i genomsnitt.

Oavsett om de är störst eller inte så är det en rätt tydlig trend.
21,8. Mycket kraftig uppgång över sommaren. I juni var snittet 17,4, i juli 21,4 men då var det bara två institut. När alla är inne för augusti kommer det nog att landa runt 20,0.
2015-08-22, 21:28
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
SD har de överlägset mest lojala väljarna enligt Sentio. Siffran 94 % kan inte beskrivas som annat än rent häpnadsväckande.

http://nyheteridag.se/sentio-sds-valjare-mest-lojala-kds-flyr-det-sjunkande-skeppet/

Det beror på att väljarna dagligen bombarderas med budskapet att de är bonnläppar utan utbildning och förstånd. Självklart saknas då motivationen att sedan gå tillbaka till de om hånat dem. Övriga partier har valt att agera som en solid bajsmassa och stanken ligger tung över alla andra partier än just SD. Väljarna har inga alternativ. De behöver inte ens gilla SD; det räcker med att övriga visat sitt fula, antidemokratiska nylle.
2015-08-22, 21:28
Medlem
cyndees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Siffrorna säger inget om det, men jag tror att övertygelsen beror på att steget till SD är större än mellan övriga partier. Endast de som har tänkt igenom sitt val noga byter. Att övertygelsen dessutom ökar kanske beror på att vissa SD-väljares hopp om att sitt gamla parti ska ändra sig nu är helt borta.

Frågan ställdes utifrån vissa debattörers åsikter som förklaring till att SD växer. Man vill ju gärna inte se att hoppet är ute för sitt gamla parti så man måste tillverka andra förklaringsmodeller till skiftet i opinionen. Det här borde innebära att de som blir kvar i sitt parti är för inskränkta för att se vad sker och röstar av gammal hävd?
2015-08-22, 21:29
Medlem
Det är väldigt positivt att se att, krasst räknat, var fjärde människa i Sverige skulle rösta på SD idag. Det finns dock några saker att iakttaga innan man blir alldeles för exalterad. Risken finns ju att andra partier vänder kappan efter vinden, anpassar sin migrationspolitik och på så vis lockar tillbaka väljare som röstar på SD "fast de egentligen inte vill det." (Jo, många sådana finns enligt min uppfattning.)

Vad som dock är mest intressant tycker jag är den allmänna uppfattningen av partiet och hur den har förändrats på bara ett par år. 2010 (när jag för första gången var röstberättigad) kunde man knappast stoltsera med ens politiska inriktning utan att bli stämplad med alla möjliga degraderande epitet.

En sociologisk rapport jag läste för ett par år sedan (jag letar upp den om ni vill se källor) kom fram till slutsatsen att det finns ett slags brytpunkt vad gäller åsikter och dess acceptans av samhället. Brytpunkten är vid ca 10% av befolkningen, alltså att en åsikt som erhålls av en tiondel förr eller senare kommer bli allmänt accepterad oavsett hur extrem den är (medan den kan hånas och bortförklaras i oändlighet under denna brytpunkt) och jag tycker att den förändrade mentaliteten av SD's framgångar tydligt bevisar att resultatet av denna rapport inte är något att skratta åt.

2018 kommer jag förhoppningsvis kunna sätta mig bredbent, skratta och repetera: "Vad var det jag sa?" Men tills dess tycker jag inte man ska ta ut segern i förskott.
2015-08-22, 21:45
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Du kan se på det andra diagrammet här att medan alliansen ligger relativt stilla så bär det ordentligt utför för rödgröna blocket. Och det är ju inte soffan de försvinner till...

http://www.dagenssamhalle.se/dagens-samhaelle-poll-of-polls

om ändå det hade hänt i valet. Istället så var det massa svenskar som valde att lägga sin röst på Stefan Löfven. Jag förstår att Reinfeldt förlorade nästan 1/3 av rösterna till SD efter sitt Öppna Hjärtan-tal, men trodde folk att (S) var bättre?
2015-08-22, 21:56
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyndee
Frågan ställdes utifrån vissa debattörers åsikter som förklaring till att SD växer. Man vill ju gärna inte se att hoppet är ute för sitt gamla parti så man måste tillverka andra förklaringsmodeller till skiftet i opinionen. Det här borde innebära att de som blir kvar i sitt parti är för inskränkta för att se vad sker och röstar av gammal hävd?

Att byta parti är ju inte som att byta underkläder. Det är en process som tar tid för många. Problemet för de andra partierna är att de i bästa fall kan stoppa utflödet men aldrig vinna tillbaka något större antal väljare.

Om jag går till mig själv så har jag gett upp hoppet om mitt gamla parti. Kommer endast överväga att gå tillbaka om man gör offentlig avbön, sparkar större delen av nuvarande toppskiktet, och därefter genomför ett antal konkreta åtgärder för att bevisa att man menar allvar. Sen kan jag överväga det.
2015-08-22, 22:10
Medlem
cyndees avatar
Citat:
Att byta parti är ju inte som att byta underkläder. Det är en process som tar tid för många. Problemet för de andra partierna är att de i bästa fall kan stoppa utflödet men aldrig vinna tillbaka något större antal väljare.

Om jag går till mig själv så har jag gett upp hoppet om mitt gamla parti. Kommer endast överväga att gå tillbaka om man gör offentlig avbön, sparkar större delen av nuvarande toppskiktet, och därefter genomför ett antal konkreta åtgärder för att bevisa att man menar allvar. Sen kan jag överväga det.

Inget parti kommer genomföra en sådan åtgärd. Det skulle innebära att man förlorar ansiktet och tappar sin trovärdighet. Redan nu driver man agendor in i absurdum. Man försöker maskera SD's framgångar i MSM och tappar kontinuerligt väljare. Det kommer bli ett hårt uppvaknande för nationen och i synnerhet för en del väljare. Jag tror inte SD är räddningen, långt därifrån, men nu har det börjat och när opinionen lärt sig läxan sitter inte SD säkert. Toleransnivån lär krympa avsevärt när folk inser vad de tagit för givet inte längre finns där. Sveket från SD kommer lämna många desillusionerade väljare i limbo.
2015-08-22, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragolin
När Sifo ringer, frågar dom efter en person då? I så fall kan ju vem som helst ringa olika kändisar och luska fram känsliga uppgifter. Hur funkar det? Helt klart att många tvekar att säga att dom röstar på SD. Media har ju fastslagit att SD are är rasister. Är man SD are men inte rasist är det ju besvärligt.
Man får information inför undersökningen att man blivit uttagen om jag inte minns helt fel. Detta brukar innhålla information om vad det är som undersöks, vem som beställt undersökningen samt att man oftast får något för att man ställer upp t.ex. en trisslott.
2015-08-22, 22:33
Medlem
Citat:

Hur ofta händer det att svenska partier gör avbön?

Jag undrar om toppskikten inom S och M verkligen har förstått vilken politisk kraft migrationsfrågan är och hur man blundat för folkflertalets uppfattningar.

Ibland undrar jag om inte M fick nippran och moralpanik i samband med valstugereportaget 2002.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in