2015-11-19, 10:14
  #43117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I ljuset av de senaste opinionssiffrorna, 26,7% i Yougov. Så får man även väga in demografin för folk som sitter & glor på tablå-TV. Invandrarna tittar på parabol-TV från hemlandet osv.. Så av dom som tittar på "Så mycket bättre" är det antagligen över 30% som hyser SD-sympatier.

Så det blir allt mer affärsmässigt riskabelt att basha SD i tid & otid. Det ger givetvis intern cred & Strömstedt kommer säkert att sympatispelas på P3 så han får lite STIM-pengar, men han (och TV4) förlorar mer än vad dom vinner. I det långa loppet så tror jag att det har börjat kosta pengar att bortse från opinionsläget när man skall försöka ta PK-poäng.


Det som bör vara viktigt här är ju hur de annonsörerna i reklamavbrotten som riktar sig just till de hushåll och målgrupper där SD är stora tänker om kanalen får dessa hushåll att välja bort kanalen.

Fler och fler handlar idag allt möjligt över internet, och det tycks på många undersökningar på nätet vara en överrepresentation av sverigedemokrater bland internetanvändande och således potentiella nätkunder som man missar med sitt ständiga avståndstagande.
2015-11-19, 10:52
  #43118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Politisk experten (?) Stina Morian uttalar sig i dagens Metro om Yougov undersökningen:

http://www.metro.se/nyheter/yougov-s-nar-bottensiffror-lagsta-stodet-sedan-valet/EVHokr!y9BUaxyUBQTvs/

Vill minnas att många andra tidigare också hävdat olika tak. Men det har alltid visat sig vara önsketänkande.
Och har det inte redan inträffat något som kan påverka opinionen ytterligare?

Vi får se vad hon säger nästa månad. Tror inte de är i närheten av sitt tak. Nästa faktor som kommer generera röster tror jag är det här höjda terrorhotet i Sverige. Flera stora sportevenemang i landet har redan fått höjd säkerhet. Har en bekant som var på ett av dem och samtliga 6000+ åskådare kroppsvisiterade grundligt innan de släpptes in på arenan. Det var tydligen en hel del som var griniga över detta (speciellt kvinnorna). Och då är det ändå nu i början när det är nytt och spännande. När den halvgrinige medelsvensson har fått utstå kroppsvisitation på olika ställen en 4-5 gånger så ska ni få se att det tar fart i opinionen. Svenskar som lever kvar i sin lilla bubbla i helsvenska områden kommer börja fråga sig vad det här är för ett jävla mini-USA där man ska kontrolleras och något säger mig att de inte kommer hålla SD till svars för detta. De kommer istället rikta grinigheten någonstans och när dessa halvtänkande mähän helt plötsligt börjar klaga högljutt så kommer det sprida sig som en löpeld.
__________________
Senast redigerad av Sisoedaersoet 2015-11-19 kl. 10:58.
2015-11-19, 10:58
  #43119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Skönt citat av Stina Morian, "Politisk expert" på You Gov.
Ja, den har vi ju inte hört förut.
Tja, hon har ju rätt. Det finns en stor skillnad nu jämfört med tidigare tillfällen då man hävdat att SD slagit i taket. Den skillnaden är att invandringsfrågan har gått från den minst diskuterade till den enda diskuterade frågan i svensk politik.

Vi har just nu den största och galnaste invandringen någonsin, inte bara i svensk historia utan i västerländsk. Vi är långt, långt, långt ute och irrar på okänt vatten. Polisen larmar, Migrationsverket larmar, SKL larmar, MSB larmar, alla stora partier talar om systemkollaps. Ständigt nya historier om asylsökande som vägrar kliva av bussar. Ovanpå allt det där har vi terrordåd i Frankrike, förhöjt terrorhot i Sverige, IS-rekrytering i industriell skala...

Om ett invandringskritiskt parti någonsin ska ha ett gigantiskt väljarstöd så är det här och nu, i Sverige hösten 2015. Man kan inte få en enklare match. Det är som att vara landslaget i fotboll och möta ett knattelag med blinda och rullstolsburna. Tar man sig inte vidare från 25%-platån då, är det tveksamt om man någonsin gör det.
2015-11-19, 11:28
  #43120
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Om ett invandringskritiskt parti någonsin ska ha ett gigantiskt väljarstöd så är det här och nu, i Sverige hösten 2015. Man kan inte få en enklare match. Det är som att vara landslaget i fotboll och möta ett knattelag med blinda och rullstolsburna. Tar man sig inte vidare från 25%-platån då, är det tveksamt om man någonsin gör det.



Som vanligt stor tyngd i inlägget!

Men när de omfattande följderna av den okontrollbara massinvällningen blir mer konkreta och uppenbara kommer givetvis stödet för SD att öka...
2015-11-19, 12:10
  #43121
Medlem
ensånTyrjaghars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tja, hon har ju rätt. Det finns en stor skillnad nu jämfört med tidigare tillfällen då man hävdat att SD slagit i taket. Den skillnaden är att invandringsfrågan har gått från den minst diskuterade till den enda diskuterade frågan i svensk politik.

Vi har just nu den största och galnaste invandringen någonsin, inte bara i svensk historia utan i västerländsk. Vi är långt, långt, långt ute och irrar på okänt vatten. Polisen larmar, Migrationsverket larmar, SKL larmar, MSB larmar, alla stora partier talar om systemkollaps. Ständigt nya historier om asylsökande som vägrar kliva av bussar. Ovanpå allt det där har vi terrordåd i Frankrike, förhöjt terrorhot i Sverige, IS-rekrytering i industriell skala...

Om ett invandringskritiskt parti någonsin ska ha ett gigantiskt väljarstöd så är det här och nu, i Sverige hösten 2015. Man kan inte få en enklare match. Det är som att vara landslaget i fotboll och möta ett knattelag med blinda och rullstolsburna. Tar man sig inte vidare från 25%-platån då, är det tveksamt om man någonsin gör det.

Vi lever fortfarande djupt i skuggan av andra världskriget och Hitler. Vi matas hela tiden med berättelsen om Hitlers uppgång och fall. Alla associerar hela tiden till Hitler och NS om det har det minsta lilla med något som kan uppfattas som nationalism att göra.
Ok allt det här har det tjatats om på FB, men det spelar ju ingen roll, de flesta läser inte FB och även om de gjorde det så är tyngden av den tiden fortfarande för stor och det är väl naturligtvis meningen att det ska vara så.

Jag tror Hitlers betydelse i politiken fortfarande spelar för stor roll för att folk i gemen ska känna det bekvämt med att rösta på ett, om än öppet för alla som vill vara med, nationalistiskt parti.

Sen finns det en massa annat som kan spela in naturligtvis men jag tror ändå det här är det som mest är en bromskloss för SD.
2015-11-19, 12:11
  #43122
Medlem
Dr_Kronas avatar
Helt otroligt att SD inte ens får vara med i några förhandlingar om terrorhoten eller flyktingfrågan och inte heller i några tv-program får dom komma till tals.

SD är ju det enda partiet som har varnat för nuvarande situation och dom har haft rätt hela tiden och nästan alla vet om det också. Så det här kommer att visa sig i kommande OU-Mätningar.
2015-11-19, 12:11
  #43123
Medlem
Sannolikt är SD i närheten av taket för sitt stöd. Dvs opinionsmässigt kommer man framöver att tappa en del till de seriösa partierna.

Det finns flera skäl till detta
- Invandring/Flyktingar/Migration står högst på den politiska dagordningen vilket borde gynnat SD mer
- Regeringen och Alliansen har lagt flera skarpa förslag vilket kommer att minska asyltrycket
- Regeringen har gjort ett utmärkt arbete tillsammans med Migrationsverket/SÄPO/MSB för att undvika kaos och attentat.
- Flyktingströmmen kommer att minska av säsongs/klimat skäl.
- En stor del av svenska folket märker överhuvudtaget inte av flyktingkrisen mer än i media
- Svenska folket vill se politisk samling i påfrestande och utmanade situationer vilket regeringen och alliansen visat. Kraftfullt agerande över blockgränserna.
- SD begränsar själva sin tillväxt genom sin inkompetens, den oerhört naiva presskonferensen om folkomröstning, det tafatta utskicket i direktreklamen, de felaktiga flygbladen. Kent Ekeroths tal för nazister, Rickards Walls utspel i statsfullmäktige, Uttalanden om att lämna riksdagsarbetet för kampanjande, bråk med SDU, mm mm
- Åkessons oförmåga att hantera media
- Åkessons och Karlssons naiva och populistiska utspel på presskonferensen om sönderfall och total kollaps
- Att det finns ett antal miljoner Svenskar som aldrig skulle fundera på att stödja ett pajasparti med rötter i nazism som inte har någon som helst politisk ledarerfarenhet varken kommunalt, regionalt eller på riksplanet.

Sammantaget leder detta till att SD har nått sitt tak och fram till 2018 skulle jag tro att man har ett stöd på mellan 10-15 % i opinionen.
2015-11-19, 12:16
  #43124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tja, hon har ju rätt. Det finns en stor skillnad nu jämfört med tidigare tillfällen då man hävdat att SD slagit i taket. Den skillnaden är att invandringsfrågan har gått från den minst diskuterade till den enda diskuterade frågan i svensk politik.

En viktig skillnad mot tidigare är att tidningarna sista 1-2 månaderna släpper fram kolumnister som faktiskt yttrar SD-liknande åsikter. Som exempel ett guldkorn från igår på Expressen: http://unvis.it/www.expressen.se/debatt/statens-skyldighet-ar-mot-oss-som-bor-har/

Vi svenskar är ju "socialt skygga" och hatar att "sticka ut", men nu när det börjar låta såhär i tidningarna med folk som vågar gå ut med namn och bild och säga saker som gemene smyg-SDare kan hålla med om på detta sätt så kommer även de fegaste att våga "komma ut" på fikaraster osv. Och vågar man yttra sådana här åsikter bland arbetskamrater så är det nog inte långt till att man vågar stå för SD i en OU.

Som en egen spaning kan jag säga att ett par PKare på jobbet som vitt och brett pratat om "godhet" och "Sverige har råd" osv. börjat få en hel del mothugg nu på jobbet av helt vanliga kollegor som jag uppfattat som medel-7klöver-röstare. Även om ingen säger SD rakt ut än, så yttras numera åsikter liknande den i artikeln ovan offentligt, viket är en glädjande vändning.
2015-11-19, 12:22
  #43125
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB

Sammantaget leder detta till att SD har nått sitt tak och fram till 2018 skulle jag tro att man har ett stöd på mellan 10-15 % i opinionen.

Är det intressant för någon annan att du tror det?

Av alla pajaspartier i riksdagen så är SD det enda som inte kan anklagas för att ha orsakat dagens situation. Detta kan de mycket väl bli belönade för oavsett vad du tror. Din analys är krystad och fullständigt gripen ur luften.
2015-11-19, 12:50
  #43126
Bannlyst
Fattar inte hur de kan ligga på bara 25%? Har ju ingen chans om de inte får minst det dubbla....
2015-11-19, 13:00
  #43127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Det finns flera skäl till detta
- Invandring/Flyktingar/Migration står högst på den politiska dagordningen vilket borde gynnat SD mer

Alltid lika roande att läsa dina inlägg. Oerhört imponerande att du hänger i trots uppförsbacken. Kan du förtydliga varför SD skulle gå framåt i opnionen därför att Invandring/Flyktingar/Migration står högst på den politiska dagordningen?
2015-11-19, 13:13
  #43128
Medlem
Y2Ws avatar
Jag fascineras av de som i 15-20 år orkat intala sig själva att "nu har SD nått taket" (och innan dess hette det typ "SD kommer aldrig vara något annat än ett 0.5 % parti). De har en viljekraft jag aldrig skulle kunna uppnå, fast man kanske skall kalla det en form av självterapi också?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in