2015-08-22, 14:47
Medlem
Ragolins avatar
När Sifo ringer, frågar dom efter en person då? I så fall kan ju vem som helst ringa olika kändisar och luska fram känsliga uppgifter. Hur funkar det? Helt klart att många tvekar att säga att dom röstar på SD. Media har ju fastslagit att SD are är rasister. Är man SD are men inte rasist är det ju besvärligt.
2015-08-22, 14:53
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulturMarx
DÖ är inte en lag utan en överenskommelse så ja, den kan brytas utan några direkta konsekvenser.
Ang tänkbara konstellationer: Ja, rent principiellt (teoretiskt) är ju en konstellation (koallition) med SD och några fler partier en möjlighet. Men i praktiken är det ju omöjligt eftersom alla andra partier har sagt, gång på gång, att de aldrig kommer att samarbeta med SD. Då innebär detta i praktiken att om SD ska få regera måste de göra det med egen majoritet i sin egna enpartiskonstellation ("ett tredje block") och det betyder i praktiken 45-50% (när man räknar in de röster som faller under 4%-spärren). Och det kommer inte att hända. Det förstår väl du med?

Måste bara kommentera det där. Naturligtvis kommer det inte att hända såvida man inte "boostar" SD genom att göra just det du föreslog. Dvs om man bildar en koalition av tex M+S+C+FP+MP. Man kan liksom inte avskaffa det mest grundläggande som finns i demokratin dvs att man har en regering och en tydlig opposition utan att det får konsekvenser. Det du beskriver skulle ju kunna innebära att SD kommer att uppfattas som den enda oppositionen och vad skulle då hända vid en ekonomisk kris av det slag som skedde i början av 90-talet? En regering kan i en kris pga missnöje utan problem tappa ett mycket stort antal väljare och vart tror du de skulle ta vägen om regeringen består av nästan alla partier utom SD?

Det är lite smått skrämmande att folk (och inte minst politiker)oavsett vad de tycker om SD inte fattar hur stora SD kan bli om man bildar jättebreda koalitioner. Hela den här grejen med att hålla dem utanför allt inflytande och att inte ens prata med dem och hellre ingå DÖ har redan idag gjort SD till ett så myckt större parti än vad de borde ha kunnat bli. SD växer ju liksom inte pga dem själva. SD växer pga en rad felgrepp från de övriga partierna.
Senast redigerad av fernebo 2015-08-22 kl. 14:56.
2015-08-22, 15:01
Medlem
Black.waters avatar
50%+ är ingen omöjlighet, vi haft det förut i det här landet.
Senast redigerad av Black.water 2015-08-22 kl. 15:27.
2015-08-22, 15:01
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Vänstern =7klövern sprider en bild på Facebook där de säger åt sina väljare att gå in & regga sig på Yougov för att sänka SD i nästa väljarundersökning.

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/s720x720/11887882_10206447808126500_5344453964280095313_n.j pg?oh=acf23cdebc51914608dd73ea61d4a590&oe=563892D1

Så det vore bra om vi balanserar upp det hela lite.

https://yougov.se/refer/1biXEz7pK7L5g3vr9UYD9A/

Fullständigt meningslöst, yougovs metod förutsätter att man kan jämföra nytillkomna grupper med de man tidigare normerat mot - kan regga 100k vänsterlollare utan att det får något genomslag.
Senast redigerad av Oformad 2015-08-22 kl. 15:05.
2015-08-22, 15:06
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Vad skönt att ni finns . Vill verkligen inte tala illa utan bara förstå, om det nu är möjligt.

Men där ser man att det finns ett sådant åsiktsförtryck i Sverige 2015, gör det dig inte heligt förbannad?
Ska erkänna att jag själv inte alltid vill ta debatten om jag känner fel vibbar i ett sällskap som jag inte känner så väl.
Men bland mina närmsta vänner skulle jag inte orka ljuga om mina åsikter.
Dessutom accepterar jag allas åsikter. Min närmsta vän är faktiskt miljöpartist och jag har inget problem med detta, även om vi kan ryka ihop ibland.

På min arbetsplats, som bara består av kvinnor, berättade jag för något halvår sedan att jag "gått över" till SD. Stämningen blev något spänd och efter det har jag inte sagt något mer. Jag, och kanske många andra kvinnor, vill gärna att stämningen ska vara god och försöker undvika "fnurror på tråden". Vill bara tillägga att min arbetskamrat från Syrien(kom hit för många år sedan)sade högt och tydligt: Ni svenskar måste säga ifrån! Hon var den enda som gav mej "stöd".
2015-08-22, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
På min arbetsplats, som bara består av kvinnor, berättade jag för något halvår sedan att jag "gått över" till SD. Stämningen blev något spänd och efter det har jag inte sagt något mer. Jag, och kanske många andra kvinnor, vill gärna att stämningen ska vara god och försöker undvika "fnurror på tråden". Vill bara tillägga att min arbetskamrat från Syrien(kom hit för många år sedan)sade högt och tydligt: Ni svenskar måste säga ifrån! Hon var den enda som gav mej "stöd".

Kvinnor är i regel hopplöst normativa. Det är därför som stigmatiseringen av SD har betydligt större inverkan på kvinnor än män. Om SD skulle bli norm skulle horder av kvinnor byta inriktning. Först kommer männen, sen kommer kvinnorna. Och det är den normaliserade effekten medierna är rädda för snarare än SDs framgångar i sig. Om SD endast är ett parti för arbetslösa och ratade män på landsbygden finns det inget att oroa sig för.

Taket för SD är detsamma som för andra partier, dvs 100 procent.
Senast redigerad av Keus 2015-08-22 kl. 15:21.
2015-08-22, 15:19
Medlem
Det är många invandrare som röstar/sympatiserar med SD, det lyfts aldrig fram. De jag talat med i mitt jobb lyfter fram den otrygghet de känner i sina bostadsområden, den bristande integrationen- ofta hänvisas de till segregerade områden som de har råd att bo i. De lyfter frustrationen över att barnens skolor är så segregerade att inga "svenska" barn går där. Barnen lär sig en mycket bristfällig svenska. De lyfter brotten som sker i deras bostadsområden.

De liksom många ursprungssvenskar vill se en stoppad invandring där vi ser till att ordna till det som redan gått snett pga för stor invandring under senare år. Vi har tagit emot människor men sen lämnat dem åt sitt öde i förorten. Vi behöver återskapa trygghet och harmoni i Sverige med de som idag bor i Sverige. Vi klarar inte fler nya i det här läget. Det blir kaos och hatbrott.
2015-08-22, 15:19
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Eller så är Oytos lag baserad på att du själv skulle utnyttja tillfället att leka Machiavelli om du var i deras kläder, vilket inte säger särskilt mycket om dem?

Vilket tror du själv väger tyngst?

Alt 1:

Yrkesstolthet
Pliktkänsla
Objektivitet
Trovärdighet
Kontinuitet
Varumärke, rykte
Vikten av att framstå som opolitiska observatörer/analytiker
Försiktighet före yvighet
Beprövade modeller före experimentella
Yrkeskunskaper som sitter i ryggmärgen före nytänk
Tillit till intervjupersoner

eller alt 2:

Alltså det kliar ju i fingrarna att tilta viktningen till SD:s nackdel och chansa på att det flyger under kollegernas, uppdragsgivarnas och mediekonsumenternas radar!

Själv tror jag att 1 väger oändligt mycket tyngre i biasfrågan. Det innebär inte att jag utesluter 2 som en hypotetisk möjlighet. Sådana saknar dock bevisvärde för mitt vidkommande. För dig tycks "skulle kunna vara" leda till att "det antagligen är så" vilket sedan leder till att "man bör utgå från att det är så", vilket känns besynnerligt "pöbeljuridiskt" för att komma från någon som normalt håller en mer beläst nivå. Det förblir spekulation, hur väl du än klär det i icke särskrivet omslagspapper.

Dock är det svårt att tro att SCB är påverkad av alt 1, då svenska myndigheter förefaller generellt skita i allt det du listar upp. I regel missleder de med statistik på ett sätt som är uppenbart ohederligt för alla som är det minsta vana vid vetenskapligt tänkande. Detta omfattar även väldigt många politruker från våra högskolor och universitet. Med det sistnämnda menar jag inte de uppenbara fallen skitsnackare som "feministiska" forskare och genusvetare, utan även personer som Jerzy Sarnecki och Mårten Schultz, som verkar agera som några slags talespersoner i regimens tjänst i offentligheten och är väldigt påtagligt intellektuellt ohederlig och vid behov inte drar sig för att helt enkelt blåljuga.

I förlängningen, med tanke på en utifrån ämneskunskaper och vetenskapligt metodik havererande svensk grund-, gymnasie och högskola, så bör man tänka på att alt 1 inte endast kräver en vilja att vara kompetent, det kräver faktiskt förmågan att också vara kompetent. Jag har själv upplevt inom samhällsvetenskapliga utbildningar vid bl.a. Stockholms universitet att professorer och andra undervisare inte ens behärskar förmågan att använda den enklaste formen av matematik för att kunna utläsa statistik korrekt, än mindre för att kritiskt klara av att granska den. Jag har sedan långt tillbaka (innan det började höras i den svenska offentligheten) förutsett att med den nuvarande utvecklingen inom den svenska utbildningsväsendet, så kommer förmågan att både producera personer med tillräckligt hög förmåga inom matematiskt och vetenskapligt tänkande, samt ens kunna upprätthålla godkänd nivå på utbildningarna, ofrånkomligt att förtvina. Det går inte att skapa en generation efter generation av tillräckligt kompetenta personer inom statistik, teknik och naturvetenskap utan att ha ett fungerande utbildningssystem, även om det säkert då och då dyker upp talangfyllda självlärda aspiesar (som i vilket fall brukar ha svårt att få tjänster och anställningar så att deras exceptionella talanger kan utnyttjas). Saker skapas inte ur tomma intet. En av de få saker som ett samhälle inte kan köpa på stört med pengar är det samlade kunskapskapitalet, förmågan att vidarebefodra den till nya personer och system för att lyckas fånga upp och nyttja talanger inom akademiskt mer avancerade områden.

Även om yrkesstolthet, kontinuitet och inte minst yrkeskunskaper och användandet av beprövade modeller generellt är något positivt, så är det ingen hemlighet att det t.o.m. inom forskarvärlden (eller åtminstone inom högskolesektorer och annan verksamhet) finns en tröghet bestående av ett motstånd mot nya metoder på grund av nya vetenskapliga upptäckter eller på grund av att de yttre omständigheterna kring det man mäter har förändrats. När det gäller inte minst forskningsområden som starkt är beroende av matematik, så är det inte heller okänt att det inte sällan är talanger runt 25 år som ofta står för förändringarna. Ett bra exempel är väl Albert Einstens nya teorier när han var en ung man, men hans till synes rena ryggmärgsreflex att som äldre vägra att vilja acceptera den nya inriktningen inom kvantfysiken, även om hans motstånd inte direkt verkade i första hand bero på rent vetenskaplig grund, utan snarare bara en motvilja att det stred mot den bild han alltid hade haft om världsalltet.

I första hand bygger min bild på USA (där en stor del av Efterkrigstidens mer avancerade forskning har ägt rum), men gäller nog i hyggligt hög grad även för resten av Västvärlden. Det har t.ex. skett en attitydsförändring i stort hos allmänheten som inte sällan har betydelse för olika experiment och mätningar, som t.ex. att forskare, "män i vita rockar", helt enkelt inte uppfattas som samma slags auktoriteter av vanligt folk som fallet var på t.ex. 1950-talet. Jag skulle även försiktigt hävda att statliga institutioner inte heller utgör samma slags auktoritet idag som tidigare, även om det har varit fallet kanske mer i Sverige än någon annanstans, men samtidigt undrar jag om utvecklingen mot minskande tillit och mer kritisk hållning just därför har varit än mer märkbar i Sverige det senaste årtiondet (en del av detta diskuteras inte sällan i samband med det inflytande som internet, Flashback forum m.m. har haft på det).

Min poäng är att jag dels misstänker att svenskar som blev uppringda för 40 år sedan förmodligen i högre grad än idag var villiga att sanningsenligt svara på undersökningar när SCB ringde upp. Men sedan dess har vi haft dels en utveckling mot marknadsekonomi med telefonförsäljare, NIX-register som motreaktion och dessutom att många av mätningsföretagen är privatföretag. Folk kanske inte ser dessa som vilka telefonnasare som helst, men knappast heller som auktoriteter agerande "för samhällets bästa" som SCB för 40 år sedan. Dessutom har vi haft en högst nationellt specifik utveckling på grund av motreaktioner från regimen/staten på att man har tappat auktoritet, tappat kontrollen över informationsflödet som medborgarna tar del av och genom att ha tappat kontrollen över samhällsdebatten, med allt vad det har innebärt av lagstiftningar för att minska yttrandefriheten, statligt stödda politiska kampanjer, politiskt våld och åsiktsregistrering m.m. Oavsett om man nu tycker att det är "konspiratoriskt" att inte vilja svara på frågor om ens åsikter och vad man tänkbart skulle tänkas vilja rösta på när någon (i grund och botten kan det vara vem som helst) ringer upp, så vet både vi och även mätningsföretagen (se t.ex. intervjun med Demoskops analyschef på Axess) att rädslan finns där och i hög grad påverkar speciellt både svarsviljan och sanningsenligheten vid telefonintervjuer.

Ovanpå allt ovanstående har vi utan någon som helst tvekan haft en snabb teknisk utveckling som i sig påverkar människors kommunikationssätt. Det har inte bara resulterat i den förlust av statens kontroll som jag nämnde här ovan och den omtalade gammelmediadöden, i hög grad har det även påverkat människors användande av kommunikationsmedel. Idag är internet, inte telefoner, inte radio och inte ens TV, det centrala mediet för hur människor har kontakt med både släkt, vänner, arbete och samhället i stort. Det säger sig självt att framtida opinionsmätningar må möjligtvis bedrivas på olika sätt och möjligtvis med olika statistiska bearbetningar, men det enda säkra är att det kommer att ske över nätet. Att skicka hem långa frågeformulär har alltid varit ett problem på grund av det stora bortfallet och att ringa upp människor har i dagens svenska läge inte bara ett växande problem med bortfall, utan dessutom att vi i Sveriges fall vet att det ger ett större systematiskt fel.
Senast redigerad av Europe 2015-08-22 kl. 15:40.
2015-08-22, 15:21
Medlem
Europes avatar
Fortsättning på föregående inlägg:

Det är med allt ovanstående som vi dels kan enkelt säga att alla mätningsföretag som fortsätter att basera sina mätningar på telefonintervjuer uppenbarligen har ett problem med en ovilja eller kompetensen att känna igen att en mätningsmetod som möjligtvis fungerade för 40 år sedan inte är längre är användbar idag. Möjligtvis beror denna inkompetens inte på en medveten vilja att vilseleda, utan istället på just enkel inkompetens. Jag har redan ställt frågan om hur liknande svenska företag, vars verksamhet kräver både matematiskt och statistiskt kunnande, men även en vetenskaplig förståelse för val av korrekta metoder och undvikandet av systematiska mätfel utifrån befintlig kunskap om det omgivande samhället, kommer att kunna fortsätta sin verksamhet i ett land där man i allt högre grad misslyckas med att lära ut vetenskaplig metodik och matematiskt tänkande till varje ny generation, samt den s.k. "samhällsforskningen" dessutom huvudsakligen i allt högre grad endast är pseudovetenskap och produktion av politisk ideologi? Speciellt när just gamla mätmetoder med efterföljande statistisk bearbetning föråldras och det kommer att kräva helt nya mätmetoder och bearbetning för att få någorlunda trovärdiga svar? För jag får definitivt bilden av svenska mätföretag som fortsätter att försöka mäta och bearbeta data med otillräckliga metoder för att man helt enkelt saknar viljan/förmågan att utvecklas tillsammans med existerande samhällsförändringar p.g.a. sociala och tekniska faktorer.

Det är just i ovanstående ljus man ska se att jag inte blir direkt överraskad över att ett par mätningsföretag som försöker anpassa sig till de förändrade förutsättningarna (hur pass väl de har lyckats hittills kan så klart diskuteras) är just två utländska, nämligen Sentio och Yougov. Förvisso har även Norge haft liknande problem som Sverige i sitt utbildningssystem med anammande av postmarxism, kunskapsrelativism och vetenskapsförakt, men utvecklingen har inte varit lika dramatisk och möjligtvis har jag märkt en attitydsförändring i Norge under senare år. Britterna tillhör de få västerländska länder som vid sidan av USA har lyckats någorlunda att bedriva vetenskaplig forskning även inom human- och samhällsforskning, samt upprätthålla högskolor och universitet på internationell toppnivå.

Men som sagt, oavsett hur pass väl opinionsmätare som använder nätet har lyckats hittills, så är det utan tvekan dessa som kommer att stå för den trovärdigare mätningsverksamheten under överskådlig framtid, medan de företag som är helt oförmögna att anpassa sig till de nya omständigheterna kommer att bli allt mer irrelevanta. Det är i det ljuset vi bör se regimmediakanalernas propaganda (och de misslyckade mätningsföretagens propaganda för sin egen verksamhet) om vad som är "vetenskapligt" och "tillförlitligt". Som vanligt är det upp- och nervända, fram- och bakvända, verklighetsbeskrivningen som gäller i svenska offentligheten.
Senast redigerad av Europe 2015-08-22 kl. 15:32.
2015-08-22, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
.
.
Vill bara tillägga att min arbetskamrat från Syrien(kom hit för många år sedan)sade högt och tydligt: Ni svenskar måste säga ifrån! Hon var den enda som gav mej "stöd".

Inte det minsta förvånad. Själv har jag kristna grannar från Turkiet och de skräder inte orden när det gäller muslimer kan jag lova....
I många länder är det just muslimer som är en paria för många. Sveriges gullande med denna grupp får många invandrare att se rött och sympatisera med SD. Egentligen helt naturligt.
Tror det blir extremt smärtsamt för "anti-SD" från både MSM och politiskt håll när de till slut uppdagar detta
2015-08-22, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.water
50% är ingen omöjlighet, vi haft det förut i det här landet.
Visst är det så. Om S har gjort det två gånger finns det inget som hindrsr SD från att göra detsamma. Bland LO's medlemmar är nu SD största parti och därmed har arbetarklassen utan tvekan tagit ett stort kliv åtsidan från de klassiska höger-vänster blocken, och istället stödjer SD.

I mångt och mycket har SD blivit det nya arbetarpartiret, och det är synnerligen intressant! Kanske finns då möjligheten att spräcka 30% i valet 2018?
2015-08-22, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Eller så är Oytos lag baserad på att du själv skulle utnyttja tillfället att leka Machiavelli om du var i deras kläder, vilket inte säger särskilt mycket om dem?

Vilket tror du själv väger tyngst?

Alt 1:

Yrkesstolthet
Pliktkänsla
Objektivitet
Trovärdighet
Kontinuitet
Varumärke, rykte
Vikten av att framstå som opolitiska observatörer/analytiker
Försiktighet före yvighet
Beprövade modeller före experimentella
Yrkeskunskaper som sitter i ryggmärgen före nytänk
Tillit till intervjupersoner

eller alt 2:

Alltså det kliar ju i fingrarna att tilta viktningen till SD:s nackdel och chansa på att det flyger under kollegernas, uppdragsgivarnas och mediekonsumenternas radar!

Själv tror jag att 1 väger oändligt mycket tyngre i biasfrågan. Det innebär inte att jag utesluter 2 som en hypotetisk möjlighet. Sådana saknar dock bevisvärde för mitt vidkommande. För dig tycks "skulle kunna vara" leda till att "det antagligen är så" vilket sedan leder till att "man bör utgå från att det är så", vilket känns besynnerligt "pöbeljuridiskt" för att komma från någon som normalt håller en mer beläst nivå. Det förblir spekulation, hur väl du än klär det i icke särskrivet omslagspapper.

Nej, det är inte fråga om spekulation att det finns en bias nedåt på SD. Faktiskt. Det måste finnas en bias, som inte ens behöver vara medveten. Dessutom är det fullt möjligt att det medvetet skarvas, önsketänks eller pekas med hela handen att sänka misshagliga siffror.

Men om du menar att OI befolkas av annat än människor med politisk bias inbyggd på alla nivåer, så är det upp till dig att belägga det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in