2015-08-22, 20:42
Medlem
Lost-Souls avatar
YouGov bemöter kritiken: http://unvis.it/www.svt.se/opinion/article3215236.svt
2015-08-22, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vad som föreligger är att de hade ett valresultat (2010) att använda för avstämning och utveckling av metod att mäta SD. Eftersom de lyckades relativt hyfsat med detta nya och vid tiden lilla parti (Ipsos 5,5, YouGov 5,1, Novus 4,8, Demoskop 4,9, Ipsos 5,5, UM 6,1, Sifo 4,0) förelåg inga särskilda skäl att lägga på några spektakulära uppviktningar. Möjligtvis för Sifo, övriga gissningar var mellan G och MVG.

Därpå följde 4 år av blindflygning, och när facit kom visade det sig att mörkertalet för vissa OI var generande stort. Som Franz Liszt har visat i diagram tycks det primära problemet ha varit att den viktning man trodde skulle räcka lika bra som för andra partier (=partival i föregående val) klingade ut lika snabbt som en rostig gitarrsträng. Och som Santesson på Demoskop berättat var ett annat problem att SD gjorde stora inbrytningar i väljargrupper som inte liknade de gamla, vilket pajade systemet ännu mer. Att effekterna av detta har efterkonstruerats som en medveten manipulation är en funktion av samma misstroendeeffekt som skapade mörkertalet i första stället. Ingen kunde veta förrän sent på kvällen 2014-09-14 att flera var helt ute, vilken magkänsla Åsa Linderborg än hade.

Nu fick de en ny avstämningschans och det har tacklats på olika sätt. Sentio viktar ner. YouGov vet jag inte vad de gör, jag vet bara att de legat högst av alla (ofta med råge) 5 månader av de 7 de gjort mätningar i år. Inizio är nya men ser hittills ut att hålla ungefär jämna steg med Novus. Novus i sin tur har gjort den mest ambitiösa omprövningen av alla och ställt en elefant på vågen till SD:s fördel och beskrivit tämligen utförligt hur de gör, nämligen att flagga väljare med typiska SD-parametrar som SD-väljare fastän de inte uppgett SD. Demoskop hävde sig upp till 18,7 i juli vilket placerar dem i trakten av Novus, och de som följt Santessons krönikor och sett intervjun i Axess TV kan knappast misstänka honom för någon PK-bias av mainstreamkaraktär.

Återstår Ipsos och Sifo. När det gäller Ipsos har även jag dryftat misstankar om medvetet uteblivna justeringar, och det hänger ihop med vad jag ser hos DN i form av att de sjunkit till desperat Pravda-nivå med allt från Sandviken till skönmålad brottsstatistik. Wolodarski är en vandrande agenda som tycks villig att ta till alla fulknep som finns. I Sifos fall ser jag inte så mycket bias hos vare sig uppdragsgivare eller OI som jag ser att det växer mossa från 1954 över hela organisationen, och att de är själsbröder med de torra gubbarna på SCB och VALU. De sistnämnda hade endast att förlora på att gissa fel eftersom deras påverkansmöjlighet var obefintlig. Ändå bommade de grovt både i EU-valet (2,8 för lågt) och riksdagsvalet (2,4 för lågt).

Jag noterar i alla fall att ormtjusarens mening ovan befolkas av en präktig halmgubbe med en fälla under. Naturligtvis är det människor som gör opinionsundersökningar, och har man väl besvarat denna icke-fråga smäller fällan igen eftersom det enda alternativ du ger är att alla människor har politisk bias som nödvändigtvis måste genomsyra allt de gör, från det dagliga värvet till val av märke på tvättmedel. Att förre UM-chefen för opinionsanalys har fullskalig Arnstad-bias men ändå släppte igenom skyhöga 7.X-mätningar på ett SD som sedan visade sig få "bara" 5,7 är bara ett exempel i mängden på att folk faktiskt kan hålla sin politiska bias kliniskt separerad från OU som gjordes på uppdrag av en kund med snarlik bias. Varför, tja, se alternativ 1 i mitt förra inlägg.

För övrigt ställer jag mig frågande till det underliggande, tvärsäkra antagandet att OI är en hundraprocentigt SD-fri zon. Sifo har 250+ anställda och vi bor i ett land där det lutar åt att 1/4 är SD-sympatisörer (62 st av 250), men Sifo har på något sätt lyckats vaccinera sig mot detta och anställa endast hårdprogrammerade PK-aktivister? Själv tror jag det finns SD-sympatisörer i deras korridorer, det är inte Sveavägen 68 vi talar om. Och jag tror att de likt Carl Melin kan hålla sin bias utanför siffrorna.

Det fetade visar på det godtyckliga i ditt resonemang. Om du alls kan tänka dig denna bias (t o m medveten) så har du ju godtagit principen. Sedan blir det bara en tolkningsfråga om vilka/hur mycket/varför, där vi kan ha olika teorier och nivåer på misstrogenheten.

Sedan har jag full respekt för dina värderingar och motiveringar till varför olika institut kan tänkas ha varierande motiv och utfall. Jag har aldrig påstått att det föreligger en monolitisk konspiration eller att alla avvikelser från ett slumpmässigt utfall på utförarsidan måste vara medvetna.

Men - kom igen. Bara det faktum att samtliga betalande uppdragsgivare utom Sentio har en uttalad anti-SD agenda kommer att påverka över tid och med tillräckligt många mätpunkter. Detta är ett minimum och motsatsen till konspirationstänkande.

Om samtliga attitydundersökningar kring rökning, kärnkraft eller grönsaker var ensidigt finansierade av respektive industrier - då kommer det att finnas en strukturell bias.

Och i vilken vågskål ligger de ekonomiska incitamenten för Yougov i fortsättningen? De vet om att Novus-Sjöström tappade brallorna framför hela svenska folket så sent som på valdagen - och ändå är det Yougovs varumärke som dras i smutsen och Sjöström som får sina opinionstexter publicerade.
2015-08-22, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
YouGov bemöter kritiken: http://unvis.it/www.svt.se/opinion/article3215236.svt

Fullständigt obegripligt att Yougov inte fick möjligheten att försvara sig i Aktuellt.

Ett fall för granskningsnämnden. Är detta anmält?
2015-08-22, 20:55
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Jag satt och blev förbannad, eftersom jag såg det som damage control efter att 25%-siffran läckt ut i veckan till den allmänhet som ska hjärntvättas.

Nu skulle istället SIFO:s 17,8% trummas in som sanning, för att understryka det tvivelaktiga i YouGovs läckta och Sentios förtigna resultat som placerar SD i topp. Samtidigt skulle 27% anges som en siffra SD eventuellt kan växa till.

Det "roliga" är ju att det inte finns en enda kvantifierbar anledning till att Yougovs mätning skulle vara sämre än någon annan mätning.

Men eftersom att ett gäng journalister, som inte har en aning om vad de snackar om, säger att den är "kontroversiell" så kan media rapportera att mätmetoden är just "kontroversiell".

Snacka om att helt skapa sin egen verklighet - Sådär härligt Orwellskt...
2015-08-22, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Jag satt och blev förbannad, eftersom jag såg det som damage control efter att 25%-siffran läckt ut i veckan till den allmänhet som ska hjärntvättas.

Nu skulle istället SIFO:s 17,8% trummas in som sanning, för att understryka det tvivelaktiga i YouGovs läckta och Sentios förtigna resultat som placerar SD i topp. Samtidigt skulle 27% anges som en siffra SD eventuellt kan växa till.
Spela roll. Det absolut viktigaste med opinionsmätningar är inte att SD-anhängare får jubla. Det viktigaste är att de inskärper allvaret så kraftfullt att 7K och MSM utgör sina behov direkt i byxorna.

Det finns flera parametrar som avgör hur laxerande en opinionsmätning är. Totalsiffran är en. Ökning från föregående mätning en annan. Milstolpar i underkategorier är en tredje. Institutets status är en fjärde. Publiceringstillfälle en femte. Spridning en sjätte.

Totalsiffran 17,8 är inte så upphetsande. Ökningen på 2,6 höjer däremot ögonbryn. 29,9 bland arbetare är en anal injektion av 5 liter Microlax för S och LO. Sifos status är hög och detta triggar massor av seriösa analyser och kommentarer från politiker och statsvetare hela dagen efter, istället för ett hånskratt från Pascalidou. Publiceringstillfället var lyckat för att det inte skymdes av några stora världsnyheter. Spridningen blir maximal, hela MSM inklusive SR/SVT rapporterar om Sifo. Det är inte normalfallet med YG, hände endast för att SD var största parti. Sammantaget gör detta Sifomätningen till en lose-win-win-win-win-win och höjer bajsnivån på Sveavägen 68 från knähöjd till midjehöjd. YouGovmätningen gav bara upphov till en tillfällig fisdimma.
Senast redigerad av CrispyKreem 2015-08-22 kl. 21:02.
2015-08-22, 21:03
Medlem
cyndees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BibbiFett
Det är inget konstigt alls. Det är helt normalt när det gäller sekter. Däremot känns det ju upplyftande att det faktiskt finns vissa SD väljare som faktiskt tänker. Det kom som en överaskning.

Jag tror det är idioter som du som får opinionen till SD's fördel. Inte för att jag sympatiserar med SD men jag skulle gladeligen rösta på dem för att täppa igen käften på sådana som dig.
2015-08-22, 21:04
Medlem
DIdes avatar
Ulf Bjereld ger som sig bör uttryck för att sd väljare är obildade, vilket han påstår visat sig i undersökningar. Problemet med denna utsaga är ju att sd väljaren i detta fallet är soscialdemokrat från början. D v s socialdemokrater har övervägande lågutbildade väljare eller? Det brukar aldrig Pascalaidou eller Mona Sahlin medge. Men de tappar kanske sin utbildning när de röstar på sd?

Snart blir 30 % av svenska män plötsligt outbildade när de sympatiserar med sd istället S, som ju säger sig ha hög andel utbildade.

Hur går detta till? Nu vågar inte jag rösta sd om jag med det plötsligt blir outbildad. Jag vill ju vara minst lika utbildad och smart som Pascalidum i alla fall.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2809384--sa-klart-allvarligt-att-sd-vaxer-

"En psykologisk laddning"
Ulf Bjereld menar att mätningens resultat är ett uttryck för två saker: dels att SD har gått framåt i flera befolkningsgrupper, dels att banden mellan arbetarklassen och S har tunnats ut.

-Det är ett band som historiskt har varit väldigt viktigt för Socialdemokraterna. Det var ju arbetarklassen som länge bar partiet till dess framgångar. Inom socialdemokratin är man väldigt bekymrad - det finns en psykologisk laddning i att Sverigedemokraterna enligt den här mätningen är större i arbetarklassen, säger han.
Han tror att förändringen bland annat beror på att väljarna har blivit mer rörliga.

-Det tar sig uttryck i att sambandet mellan vilken klass man tillhör och vilket parti man röstar på är mycket svagare i dag än vad det var tidigare. Eftersom bandet mellan arbetarklass och socialdemokrati var ett uttryck för klassröstning så har det också tunnats ut, säger han och fortsätter:
-Varför de väljer Sverigedemokraterna - det har länge funnits ett samband mellan klass och utbildning. Arbetarklass har haft lägre utbildning än de övriga klasser i samhället. Och det har funnits ett starkt samband mellan låg utbildning och att rösta på Sverigedemokraterna.
2015-08-22, 21:07
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Rätt så stor sekt. Två miljoner väljare.

Alla är ju inte med i partiet. Jag tycker liknelsen är bra. Det gäller alla partier som bygger på ideologi eftersom ideologin i sig är oantastlig.

Sedan försöker de invigda att påverka opinionen genom att sprida evangeliet (ideologin). Detta gäller även SD och man bör vara vaksam på detta för ingen ideologi är perfekt.
2015-08-22, 21:10
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Äntligen börjar de inbitna såssarna att byta till rätt parti. Men det tog lång tid.
2015-08-22, 21:11
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
SD har de överlägset mest lojala väljarna enligt Sentio. Siffran 94 % kan inte beskrivas som annat än rent häpnadsväckande.

http://nyheteridag.se/sentio-sds-valjare-mest-lojala-kds-flyr-det-sjunkande-skeppet/

Ojämförbart högt!

Jag har viss insyn i nämnda instituts detaljerade siffror, och under förra mandatperioden låg siffran typiskt på drygt 80%, vilket redan då var högt. Så inte nog med att SD-sympatisörerna blivit fler sen dess, de är dessutom än mer övertygade.

Man ska också veta att en del av de kvarvarande procenten i denna analys har gått till gruppen "vet ej".
2015-08-22, 21:13
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Aktuellt tog upp YouGov för att såga den.

Elfsberg: En undersökning från opinionsundersökningsinstitutet YouGov bekräftar idag den uppåtgående trenden för Sverigedemokraterna och visar att SD nu skulle vara största parti i opinionen. Men deras mätmetod håller inte en sån kvalitet att det går att direkt jämföra den här mätningen med mätningar från andra institut. Margit Silberstein, varför kan man inte lita på exaktheten i den här mätningen från YouGov?

Silberstein: Därför att de som deltar får anmäla sig själva och sina kompisar, och de kan också belönas med olika gåvor. Dessutom anses SD vara överrepresenterade i den här sortens mätningar. Men att den här mätningen trots allt får så stor uppmärksamhet beror nog delvis på att det för många är en svindlande tanke att ett parti med rötter i nynazismen skulle vara Sveriges största parti.
Det borde gå att anmäla denna högst osakliga analys till granskningsnämnden.
2015-08-22, 21:14
Medlem
cyndees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Ojämförbart högt!

Jag har viss insyn i nämnda instituts detaljerade siffror, och under förra mandatperioden låg siffran typiskt på drygt 80%, vilket redan då var högt. Så inte nog med att SD-sympatisörerna blivit fler sen dess, de är dessutom än mer övertygade.

Man ska också veta att en del av de kvarvarande procenten i denna analys har gått till gruppen "vet ej".

Beror övertygelsen på att de är lågutbildade eller sekteristiska?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in