2016-07-27, 12:33
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Har haft mkt att göra med zigenare på kåken genom åren. Mycket beroende på att de förekommer på var och varannan avdelning

Nu ska man komma ihåg att det skiljer rätt mkt på regler mellan olika zigenargrupper och dit räknar jag även s k "resande" (i vardagligt tal "tattare"). Det som är gemensamt är:

1) Det har i princip alltid kliniskt rent på cellen och ingen jävel kommer in utan att ta av sig skorna. Ser likadant ut på utsidan, de gillar att visa upp sitt hem med tingeltangel och är förbannat stolta över det.
Hade en zigenare som cellgranne ett tag som rutinmässigt tömde en halv flaska rengöringsmedel på golvet varje gång han skurade.

2) De hustlar som satan, och ser sig som smartare än 'gadjo' (icke-zigenare). Det går bra att göra affärer med gadjo, men inte ta dem som äkta vänner och räkna med blåsningar.

3) De gnäller konstant. Alltid fel på det ena eller det andra, och känner sig jävligt ensamma om de inte får sitta med andra zigenare. En jävla plåga att lyssna på emellanåt. JO-anmälan som du nämner ser jag som ett uttryck för allmänt zigenskt gnäll och skaffa sig fördelar.

Ingenstans där jag suttit har zigenarnas "regler" inkräktat på min tillvaro eller någon stått tillbaka för deras regler. Det har varit sansat och vettigt och har inte haft några problem alls med dem. Man ska bara komma ihåg att man inte är accepterad av dem utan bara tolererad.

Roligaste kåk-minnet var en diskussion vi hade kring zigenares fallenhet för kriminalitet. Ett par PK-hjärntvättade svenskar hävdade att zigenare inte är mer kriminella än andra. Ända tills den ende zigenaren på avdelningen (konstant påtänd) ställde sig upp och med hög röst sa "ALLA zigenare är tjuvar och kriminella". Satte så att säga punkt för den diskussionen....

Tack för att du tog dig tid att skriva! Det ligger ju i sakens natur att de kan hitta en balans mellan att anpassa sig och kräva sin rätt som ger maximal utdelning... Det kan nog vara en intressant skillnad mot exempelvis starkt troende muslimer i att zigenarnas regler är mycket starka i kulturen men inte religiöst påbjudna i en helig skrift... De blir bedömda av sina gelikar men inte av Gud.

Kul insikt att det finns PK-hjärntvättade svenskar även på insidan.
Citera
2016-07-27, 12:36
Medlem
Machiavellys avatar
Folk har kanske frågat förr men hur är läget mellan grovt kriminella utlänningar och svenskar? Bråk? Rasism? Något annat intressant?
Citera
2016-07-29, 08:34
Medlem
Vilken anstalt ska man ge som önskemål i sin ansökan om man vill dit med bäst gym
Citera
2016-07-29, 08:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Folk har kanske frågat förr men hur är läget mellan grovt kriminella utlänningar och svenskar? Bråk? Rasism? Något annat intressant?
På dom högt säkerhetsklassade fängelserna är det gäng som styr. Etniciteten är mindre viktig, men visst en tung svensk går väl inte med Asir (invandrar gäng på anstalt). Han går väl med HA eller Bandidos. H.A mestadels svenskt på anstalt, Bandidos mera invandrare. I bland drabbar gängen samman, i bland går dom ihop mot plitarna.

Kortfattad sammanfattning.
Citera
2016-07-29, 09:11
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovesundberg23
Vilken anstalt ska man ge som önskemål i sin ansökan om man vill dit med bäst gym

Finns inget "bäst gym", bara minst sämst. Öppen anstalt generellt mkt bättre, och tror det var öppen du frågade om sist.
Senast redigerad av ExConvict 2016-07-29 kl. 09:15.
Citera
2016-07-29, 10:32
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SossenLars
På dom högt säkerhetsklassade fängelserna är det gäng som styr. Etniciteten är mindre viktig, men visst en tung svensk går väl inte med Asir (invandrar gäng på anstalt). Han går väl med HA eller Bandidos. H.A mestadels svenskt på anstalt, Bandidos mera invandrare. I bland drabbar gängen samman, i bland går dom ihop mot plitarna.

Kortfattad sammanfattning.

Har aldrig hört att det existerar sådant i Sverige. Speciellt inte att fångväktare och fångar börjar slåss. Hur vanligt är det?
Citera
2016-07-29, 16:37
Medlem
Sek-Losos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly

Rasism, ja, risken är stor att du och någon annan stackare blir ensamma svenskar på avdelningen. Resten Rosengård killar i 20-års åldern...dem kommer garanterat att utöva rasism mot er...

Har du otur med normalavdelning på något lägre klass anstalt ( ej öppen ) men typ Skänninge, Salberga, Västervik etc kan du lätt bli ensam svensk på avdelningen. Det kan vara hur lugnt som helst, men min erfarenhet säger att unga invandrarkillar för ett jävla liv, och rent allmänt förpestar voltan...

Skulle jag få välja 10 grabbar att göra en volta med skulle jag ta 10 st pundare i 50-års åldern som bara vill göra sin tid och ut och punda igen...

Finns massa bra invandrarkillar, men på kåken är en avdelning majoritet svenskar absolut att föredra...
Citera
2016-07-29, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Det har varit uppe på tapeten innan därav denna post i denna del av forumet om hur det var att sitta i USA.

Har kollat på sex avsnitt av dokumentären "60 days in" och den fängelsepolitiken som förs där är exakt så det är.

En väldigt bra dokumentär och ett riktigt intressant socialt experiment.

Mycket intressant dokumentär! Tack för tipset. Har plöjt igenom 5 avsnitt på en dag.
Intressant att se skillnaderna mellan svenska och amerikanska fängelser.

En sak jag har reagerat på, får dom aldrig går ut på promenader?
Senast redigerad av stearling_morrison 2016-07-29 kl. 17:03.
Citera
2016-07-31, 10:48
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stearling_morrison
Mycket intressant dokumentär! Tack för tipset. Har plöjt igenom 5 avsnitt på en dag.
Intressant att se skillnaderna mellan svenska och amerikanska fängelser.

En sak jag har reagerat på, får dom aldrig går ut på promenader?

Njae.

Dom har egentligen rättighet till 1 timmes(!) "rec time" i veckan men i ett avsnitt så visas det vad det egentligen innebär.

Det skiljer sig från ställe till ställe givetvis men vanligtvis så blir det inte ens en timme i veckan då det alltid finns en ursäkt för att få någon rec time.

Alltid personalbrist eller någon annan bullshit anledning bara för att vakterna orkar inte ta ut dom intagna.

Rec kan vara inne på en gård eller ute i friska lutfen beroende på var du sitter. Så det kan också variera.

T.ex på Manhattan Correctional Center (MCC) så är rec på taket som framgår av nedan bild;
https://regenaxe.com/tag/school/
Citera
2016-07-31, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Njae.

Dom har egentligen rättighet till 1 timmes(!) "rec time" i veckan men i ett avsnitt så visas det vad det egentligen innebär.

Det skiljer sig från ställe till ställe givetvis men vanligtvis så blir det inte ens en timme i veckan då det alltid finns en ursäkt för att få någon rec time.

Alltid personalbrist eller någon annan bullshit anledning bara för att vakterna orkar inte ta ut dom intagna.

Rec kan vara inne på en gård eller ute i friska lutfen beroende på var du sitter. Så det kan också variera.

T.ex på Manhattan Correctional Center (MCC) så är rec på taket som framgår av nedan bild;
https://regenaxe.com/tag/school/

Ok! Jag såg det avsnittet där dom hade rec time. Den enda skillnaden mot podden var väl att det satt ett fönster högt uppe någonstans så det kom in lite soljus.
Stora skillnader från svenska kåkar. De ställen jag suttit på har man alltid haft minst en timmes promenad på utegård och på vissa stället till och med två timmar under sommaren, för och eftermiddag.
Men som sagt jävligt intressant dokumentär!
Citera
2016-07-31, 17:01
Medlem
Hej! Nu är det så här att jag ska sitta av ett kortare straff och det börjar att bli dags för att ansöka om anstalt (klass 2-3). Så jag har lite frågor jag gärna skulle vilja ha svar på.
Har ni några tips angående val av anstalt?
Vilka anstalter är bäst och sämst enligt era erfarenheter?
Vilka har bäst mat?
Bäst/sämst gym?
Ja ni fattar. Berätta gärna lite om vad ni vet och har upplevt den tiden ni har suttit på en klass 3a. Tacksam för svar! Har suttit och läst igenom tråden och de flesta svaren jag vill ha svar på är några år gamla och därför vill jag veta om det har hänt något nytt.
MVH
Senast redigerad av rymnish 2016-07-31 kl. 17:04.
Citera
2016-08-01, 07:27
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymnish
Hej! Nu är det så här att jag ska sitta av ett kortare straff och det börjar att bli dags för att ansöka om anstalt (klass 2-3). Så jag har lite frågor jag gärna skulle vilja ha svar på.
Har ni några tips angående val av anstalt?
Vilka anstalter är bäst och sämst enligt era erfarenheter?
Vilka har bäst mat?
Bäst/sämst gym?
Ja ni fattar. Berätta gärna lite om vad ni vet och har upplevt den tiden ni har suttit på en klass 3a. Tacksam för svar! Har suttit och läst igenom tråden och de flesta svaren jag vill ha svar på är några år gamla och därför vill jag veta om det har hänt något nytt.
MVH

Stor skillnad mellan klass 2 och 3. Kan du bli placerad på 3a så ska du söka det alla gånger.

Ingen jätteskillnad mellan 3or, det är fritt, öppet, bättre gym än på 2or. Dock får man räkna med att jobba mer och skitigare (eller få till en jävligt bra ursäkt). Som alltid styrs tillvaron på stället mkt av vem man sitter med, så går inte svara generellt på vad som är "bäst just nu".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in