2015-08-21, 09:57
Medlem
flashbacktrolls avatar
Kollade på val.se hur många röster SD fick 2014:

801 178 stycken, vilket motsvarade 12,86%

Ponera nu att SD om ungefär en månad har fördubblat sitt stöd (det är nära nu) och ytterligare ca 800 000 nya väljare har kommit. 800 000 under ett år. Då har partiet stöd av 1 600 000 väljare.

800 000 / 365 är ungefär 2192. Kan vara snäll och avrunda nedåt till 2000 jämnt. 2000 nya sverigedemokrater varje dag. SD:s tillväxt kanske dock planar ut snart, och "bara" 1000 nya kommer varje dag fram till valet. 1000 nya om dan i 3 år ger: 3000 x 365 är ungefär 560 000.

Addera 560 000 till 1 600 000 så får vi 2 160 000 i valet 2018. Jämfört med det fick sossarna 1 932 711 röster 2014, i procent räknat 31.

Det är såklart bara spekulationer, men ändå en hisnande tanke. Helt omöjligt är det inte.
2015-08-21, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det var ju i TV4-morgon eller vad fan det heter, borde väl finnas på deras Play-tjänst kan man tycka.
Det stämmer den finns där under programrubriken Nyhetsmorgon
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/nyhetspanelens-alexandra-pascalidou-om-sd-m%C3%A4tningen-det-%C3%A4r-pajasrapportering-3197198
2015-08-21, 09:58
Medlem
Kosmos.s avatar
Tyvärr är det så att svenskar kan välja SD anonymt på nätet men när de väl gäller blir de skiträdda att lägga en jävla lapp i en låda. Åh hjälp min granne kanske tror att jag röstar på SD
Den fege konflikträdda svensken gör sig påmind...
2015-08-21, 09:58
Medlem
vavilldus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Finns det klippet någonstans? Hon är så pass osplipad att det brukar bli bra underhållning.

http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3197198
2015-08-21, 09:59
Medlem
SD Juni 2015:
Svensk väljaropinion 16,4%
YouGov___________ 20,1%
Sentio____________ 22,1%

Svensk väljaropinion 2014 just innan valet: SD 10,4% -2,5%
Svensk väljaropinion 2010 just innan valet: SD 4,4% -1,3%

Svensk väljaropinion är ett väljarindex sammanställt av Novus för Ekot. Resultaten från Demoskop, Novus, Sifo, Skop och Ipsos (före detta Synovate) vägs samman. En metod som internationellt brukar kallas poll of polls.
Senast redigerad av amalrik 2015-08-21 kl. 10:01.
2015-08-21, 10:02
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Tyvärr är det så att svenskar kan välja SD anonymt på nätet men när de väl gäller blir de skiträdda att lägga en jävla lapp i en låda. Åh hjälp min granne kanske tror att jag röstar på SD
Den fege konflikträdda svensken gör sig påmind...

Fast nu är det ju tvärtom som så att SD tidigare varit underrepresenterade även i den undersökningen... (Visst, det är ingen garanti, men det är den kunskap vi har att utgå från.)

Så sluta sprid efterbliven skit du har noll fog för.
2015-08-21, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
De fyra senaste månaderna har SD satt rekord i de flesta opinionsmätningarna och som enda parti på decennier hotat M o S som största part och etablissemanget lägger fokus på om EN av dessa undersökningar inte är rättvisande.

LOL Jag skrattar på mig så blåsan börjar läcka.
Det är ju ren lyteskomik att se dessa desperata proffstyckare vrida sig som maskar i sin dödskamp.

Dito.

Att se PK eliten kramaktigt hävda att SD minsan "bara" stöd av ca 20 %, eller kanske till och med strax därunder, är en lisa för själen för oss som varit med ett tag.
2015-08-21, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Paniken sprider sig hos sjuklövern och nu kräver även LO att sossarna börjar samarbeta med (M) i integrationspolitiken. Men MP säger ju bestämt nej till t.ex tillfälliga PUT så eftersom Stefan Löfven är knähund åt det partiet lär det inte bli mycket ändring på den inslagna kursen mot stupet tyvärr.

Visst finns det många knasigheter i vår politik - men att S skulle vara beredda att skicka MP dit pepparn växer om det skulle ligga i deras intresse är jag helt övertygad om. Se bara deras behandling av Sjöstedt.

Om och när S vill bli av med MP så trycker de på dem ett ställningstagande som de inte kan acceptera (och eftersom MP är knäppa så finns det gott om sådana) och vips lämnar MP regeringen. Det verkar ju inte som de trivs något vidare där iallafall.

Den stora och intressanta frågan är givetvis vad S och M kan komma överens om utan att spräcka sina egna partier? Problemet för S och M är att där man står nu så måste en eventuell migrationsöverenskommelse överraska på den restriktiva sidan för att göra någon nytta. Poängen med en dylik överenskommelse är att desarmera frågan. Men det uppnår man knappast med halvmesyrer. I praktiken måste man genomföra säkert 70-80% av SDs politik.

Det skulle uppnå en stabilisering av de skenande kostnaderna och problemen men framför allt skulle det tvinga SD ut på knasbollshögerflanken och börja prata repatriering mm för att särskilja sig. Småpartierna skulle yla i högan sky (förutom KD) men kan inte göra så mycket - och när överenskommelsen väl är gjord så kan S och M alltid hänvisa till den när deras samarbetspartners knackar på ("Vi kan inte riva upp den här reformen utan att M/S är med på tåget").

Problemet är att det förmodligen inte finns någon acceptans inom S och knappt heller M att genomföra vad som krävs samtidigt som förväntningarna på en eventuell överenskommelse hade varit skyhöga. Om de levererar för lite så är det en total katastrof och kommer skicka väljare i drivor till SD.
Senast redigerad av Nethater 2015-08-21 kl. 10:10.
2015-08-21, 10:09
Medlem
senapslamms avatar
De demografiska förändringarna är största hotet. Muslimer kan bli Socialdemokraternas nya väljarbas och garantera dem statsministerposten i den samlingsregering, S+M, som kommer styra Sverige det närmaste decenniet.
2015-08-21, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerGunnar76
Ja det är nog troligt att 25,2% var överskattning. Dock kan de mycket väl ligga där senare i höst. Jag skulle tro att konsensus för SD ligger på 25-27% framåt Allhelgonahelgen.

I Sverige Tycker som också kom i dagarna får de 20.8% http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article21282606.ab

och samma sak i FranzLiszt analys av väljarkåren, med 21.2% f ö den bästa analys jag sett någonsin och jag har sett många.

TAr man ett medelvärde på de tre undersökningarna som kom igår så ligger SD på 23,1%..en fullt rimlig siffra.
2015-08-21, 10:10
Medlem
Svärjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Tyvärr är det så att svenskar kan välja SD anonymt på nätet men när de väl gäller blir de skiträdda att lägga en lapp i en låda. Åh hjälp min granne kanske tror att jag röstar på SD Den fege konflikträdda svensken gör sig påmind...
Vilka ifrågasätter "självrekryterade" paneler?
Svar: det är SD-hatare eftersom Yougov, Sentio m fl ger partiet så höga siffror.
Men samma näthatare kritiserar inte telefonintervjuer eftersom de är mer nöjda med de lägre siffrorna de ger SD. Alla med minsta insikt fattar ju att eftersom svaret "Sverigedemokraterna" fortfarande är stigmatiserande leder detta per automatik ett bortfall av röster. Bakom datorskärmen är anonymiteten och sanningen större.
http://privat.bahnhof.se/wb492673//39%20Main%20frame%20Bastaopinion.html
Senast redigerad av Svärje 2015-08-21 kl. 10:22.
2015-08-21, 10:25
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ha ha Frans Lizt är bara ytterligare en skojare från pk-lägret som försöker vrida diskussionen fel. Vi har sett de sanslösa propagandisterna tjata i evigheter men till slut krokna. Sedan kommer smygarna de som använder falsk täckmantel av varierad grad av subtila försöker att påverka oss.

Yougov kan mycket väl ha fel men i underkant. Inget institut har någonsin nått upp till Sd;s verkliga nivåer när facit förelegat. Det är bevisat utom all rimlig tvivel.

Jag tror att det vi ser är en kraftig reaktion på år av vansinne. Ketchupflaskan har spruckit och nu kommer allt på en gång. Sd ligger mellan 25 och 30% nu. Men visst det finns ett tak, kanske det är 45% de som säger att invandringen är ett problem. Men alla kanske inte ens velat svarat på den frågan så kanske kan taket vara 50%. Och de har tre år på sig att mogna och då blir Sd dubbelt så stora som det näst största partiet.

Sverige är ett unikt experiment på många sätt. Ingen annat land har en så stor invandring, inget annat land har så många invandringsvänliga partier, inget annat land har dessa partier envist vidhållit sin ståndpunkt trots starka opinioner. Inget annat land har en så trög befolkning som vaknat så sent men nu har de det och nu kommer de att förflytta berg.

Det är bevisat att OI under de senaste valen har underskattat SD. Inte därmed bevisat att de alltid kommer göra detta!

Yougov och Sentio hade ju mätningar på och runt 14 % mer än ett år innan valet. Var detta också underskattningar?

Jag tror också att det _kan_ vara en överskattning. Ingen kan veta det säkert.

Vad jag däremot inte tvekar på är att SD kommer att bli största parti nästa val. Sen om jag har fel i vad jag _tror_ då får jag be om ursäkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in