2015-08-21, 09:17
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Så vad SIFOS experter gjorde var sammanfattningsvis att titta på kurvan över SD:s siffror, konstatera att det inte gick så bra för SD och sedan dra den felaktiga slutsatsen att då kommer det nog inte gå så bra i framtiden heller.

Var det allt? SIFOS analyser bygger på att se hur det är just nu och tänka att så kommer det nog vara.

I så fall hade en osäker mellanstadieelev kunnat göra en mer träffsäker analys.

"Jag tittar på grafen och SD har stått stilla i några månader. Hur det blir i framtiden vet jag inte"

Det hade summerat tillgänglig data men utan någon felaktig gissning.

Håller helt med att man ska vara försiktig med att förutsäga framtiden när det gäller så komplexa system som politik. Men, och rätta mig om jag har fel, är det inte så att en del OI frågar om näst bästa parti eller vilket/vilka partier man skulle kunna tänka sig att rösta på utöver förstahandsvalet, och att det är dessa svar man har använt för att komma fram till sina "tak"?
2015-08-21, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vågaifrågasätta
Jag tror att Yugovs siffror kan vara med sanningen överensstämmande, vad jag undrar är varför SD inte fått dessa siffror för 10 år sedan, det skulle höst sannolikt inte varit så förtvivlat illa ställt med Sverige som det dessvärre är nu.

Gissar på närmare 30% innan Jul.

Visst är det sanningen, dessa siffror ljuger inte.

Man kan inte vara efterklok, eller vrida klockan tillbaka, Vi är många som blivit lurade av de borgerliga partierna. De gav lite lägre skatter med den ena handen och stal skattemedel med den andra handen. Det blev en bitter eftersmak där vi nu ser skatteökningar och decemberöverenskommelse. Deras egna jobb, och privatekonomi var viktigare än valresultatet.

När de får folk som tidigare röstat på Moderaterna och Folkpartiet att gå över och rösta på SD, så visar det hur illa de har behandlat sina väljare och medborgare.

För att citera Rheinfeldt, folk öppnar sina hjärtan och röstar på SD!
2015-08-21, 09:21
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
TV4 hade matat på med en panel med Yougov-förnekare.
Till och med den gamla plagiatören & fuskaren Pascalidou hade dammats av & tjattrade om "hittepåundersökning där SD'are får presenter av Yougov för att man värvar sina kompisar".
Hennes nya modeord verkar vara "patetisk", för det använde hon minst 25 gånger.

Alltså, full panik råder bland idioterna & det måste ju vara bra.
Finns det klippet någonstans? Hon är så pass osplipad att det brukar bli bra underhållning.
2015-08-21, 09:25
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
I SVT:s nyhetspanel togs detta upp i morse att SD är största parti i Yougov. Man ska inte tro för mycket på enskilda mätningar. Aftonbladets politiska expert Karin Pettersson säger då att ja det stämmer att SD ökar i olika mätningar. "Vi hade en undersökning i aftonbladet igår där SD fick ungefär 20% så jag tror SD ligger strax under 20 i opinionen". Så lät Karins analys hur det ligger till.
"Vad tyder på att de ligger under 20%?" borde följdfrågan varit. Det har tydligen gått så långt att tokvänstern förnekar sin egen mätning för att stoppa SD.
2015-08-21, 09:26
Medlem
Mediernas riktmärke Svensk Väljaropinion underskattar SD systematiskt.

Jämför tex just innan valet 2014:

SD 10,4% -2,5%

och just innan valet 2010:

SD 4,4% -1,3%

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4657&grupp=12794&artikel= 5957669#

http://novus.globalinn.com/userfiles/file/Svensk%20Valjaropinion%2013-18%20Sept%202010.pdf

Svensk väljaropinion är ett väljarindex sammanställt av Novus för Ekot. Resultaten från Demoskop, Novus, Sifo, Skop och Ipsos (före detta Synovate) vägs samman. En metod som internationellt brukar kallas poll of polls.

http://novus.se/valjaropinionen/ekotnovus-poll-of-polls/
Senast redigerad av amalrik 2015-08-21 kl. 09:45.
2015-08-21, 09:34
Medlem
Månsans avatar
Kul att denna gamla tråd plötsligt toppar listan över forumets mest lästa.

SD kommer gå som en raket i opinionen efter den magiska dagen 20 augusti 2015. M och S är uppenbarligen fortfarande helt tondöva. Mer pengar ska ösas in, mer afrikaner, afghaner och araber ska hit och det förbjudna ordet "volymer" kommer inte uttalas ännu på lång tid.

Det viktigaste, Bradley-effekten är begravd. Var fjärde person, var tredje man, som man möter på gatan sympatiserar med SD. Den vetskapen kommer göra att massor av människor på gränsen kommer ta steget över till den goda sidan. 30% innan årsskiftet är givet.
Senast redigerad av Månsan 2015-08-21 kl. 09:43.
2015-08-21, 09:38
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Mediernas riktmärke Svensk Väljaropinion sänker SD höjer MP.

Jämför tex just innan valet 2014:

Siffrorna avser perioden 25/8 - 7/9 2015.

SD 10,4% -2,5%
MP 9,9% +3,0%

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4657&grupp=12794&artikel= 5957669#

Svensk väljaropinion är ett väljarindex sammanställt av Novus för Ekot. Resultaten från Demoskop, Novus, Sifo, Skop och Ipsos (före detta Synovate) vägs samman. En metod som internationellt brukar kallas poll of polls.

http://novus.se/valjaropinionen/ekotnovus-poll-of-polls/

Stor humor att man jämförde de fem telefonintervjuinstitutens grovt felaktiga mätningar där SD underskattades och Mp överskattades med valresultatet. Artikeln visar ju inte att SD rasar och Mp ökar. Den visar däremot att instituten är inkompetenta.
2015-08-21, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vågaifrågasätta
Jag tror att Yugovs siffror kan vara med sanningen överensstämmande, vad jag undrar är varför SD inte fått dessa siffror för 10 år sedan, det skulle höst sannolikt inte varit så förtvivlat illa ställt med Sverige som det dessvärre är nu.

Gissar på närmare 30% innan Jul.
Jag är övertygad om att vi får en julklapp där SD har minst 30%
S och M verkar också ganska överygade, därav deras panik.
2015-08-21, 09:41
Medlem
Drapåtrissors avatar
Paniken sprider sig hos sjuklövern och nu kräver även LO att sossarna börjar samarbeta med (M) i integrationspolitiken. Men MP säger ju bestämt nej till t.ex tillfälliga PUT så eftersom Stefan Löfven är knähund åt det partiet lär det inte bli mycket ändring på den inslagna kursen mot stupet tyvärr.
2015-08-21, 09:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Va? Vad får du det ifrån? Jag har inte sett minsta antydan till att Franz skulle ha skrivit något tveksamt. Du är nog paranoid bara.
Exakt, ge fan i att hacka på Frasse, han behöver istället uppmuntran för sitt intensiva arbete.
2015-08-21, 09:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Finns det klippet någonstans? Hon är så pass osplipad att det brukar bli bra underhållning.
Det var ju i TV4-morgon eller vad fan det heter, borde väl finnas på deras Play-tjänst kan man tycka.
2015-08-21, 09:50
Medlem
De fyra senaste månaderna har SD satt rekord i de flesta opinionsmätningarna och som enda parti på decennier hotat M o S som största part och etablissemanget lägger fokus på om EN av dessa undersökningar inte är rättvisande.

LOL Jag skrattar på mig så blåsan börjar läcka.
Det är ju ren lyteskomik att se dessa desperata proffstyckare vrida sig som maskar i sin dödskamp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in