2015-06-08, 11:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Intressant. Man kan se att invandrarna har lämnat S för SD, det rör sig om flera procentenheter. Det blir svårt för S att behålla alla invandrarröster när man gullar med IS och allehanda islamister och terrorister. Bra att det straffar sig.
Som jag skrivit om tidigare så är min egen erfarenhet att juggar som kom hit för att jobba på 70-talet i många fall röstar SD idag. Bland dom kroat-gubbar jag känner så verkar SD vara största parti.
2015-06-08, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goticism
"Väljarkåren efter partisympati, näst bästa parti", SCB nov 2014

SCB:s opinionsundersökningar har förvisso skräpstatus, men det här bör vara någonting som är av intresse, inte främst p.g.a. de exakta procentangivelserna, utan snarare p.g.a. förhållandena mellan partierna. Andel väljare som har SD som "näst bästa" parti nedan. Med reservation för eventuella felaktigheter.

Procentskattning / Felmarginal ±
M-väljare: 6.6 / 1.5
C-väljare: 5.7 / 2.6
S-väljare: 4.4 / 1.1
KD-väljare: 3.4 / 2.6
V-väljare: 2.0 / 1.6
FP-väljare: 1.3 / 1.3
MP-väljare: 0.8 / 0.9

Övriga: 1.6 / 2.3
Hela väljarkåren: 1.9 / 0.3

http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__ME__ME0201__ME0201D/Nastbastaparti19/table/tableViewLayout1/?rxid=6ece9f9a-927b-4489-b1a6-49b3f0fba280

SD-väljares "näst bästa" partier nedan:

Procentskattning / Felmarginal ±
M: 34.9 / 5.1
Inget parti: 20.6 / 4.3
S: 17.4 / 4.1
Vet ej: 8.6 / 3.0
KD: 4.8 / 2.3
FP: 4.6 / 2.3
C: 3.9 / 2.1
V: 2.4 / 1.6
MP: 1.8 / 1.5
Övriga: 0.9 / 1.0

(Samma källa)

Uppdatering för maj 2015:

Andel väljare som har SD som "näst bästa" parti:

Procentskattning / Felmarginal ± / Ökning/minskning (av procentskattning)
M-väljare: 8.0 / 1.4 / +1.4
KD-väljare: 4.4 / 2.8 / +1.0
S-väljare: 3.7 / 0.9 / -0.7
C-väljare: 2.4 / 1.6 / -3.3
FP-väljare: 1.9 / 1.5 / +0.6
MP-väljare: 1.0 / 1.0 / +0.2
V-väljare: 0.6 / 0.8 / -1.4

Övriga: 3.3 / 3.2 / +1.7
Hela väljarkåren: 1.7 / 0.2 / -0.2

SD-väljares "näst bästa" partier:

Procentskattning / Felmarginal ± / Ökning/minskning (av procentskattning)
M: 35.3 / 4.0 / +0.4
Inget parti: 17.8 / 3.2 / -2.8
S: 14.8 / 3.0 / -2.6
Vet ej: 9.5 / 2.5 / +0.9
KD: 8.0 / 2.3 / +3.2
FP: 4.4 / 1.7 / -0.2
C: 4.3 / 1.7 / +0.4
V: 3.7 / 1.6 / +1.3
MP: 0.7 / 0.7 / -1.1
Övriga: 0.8 / 0.8 / -0.1
Senast redigerad av Goticism 2015-06-08 kl. 12:09.
2015-06-08, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
SD får 9,8% bland utrikesfödda vilket är nästan en fördubbling jämfört med Nov-14 (5,2%)

http://www.scb.se/Statistik/_Publikationer/ME0201_2015M05P_BR_ME60BR1501.pdf

Mycket glädjande och tar udden av tesen att SD skulle vara körda bara för att vi får en allt större del invandrare.

EDIT: Siffrorna gällde utrikesfödda män såg jag nu. Totalt för utrikesfödda landar SD på 8,5% vilket är ännu mer än en fördubbling jämfört med Nov - 14
Uppmärksamma också att det gäller partisympati där SD hamnar totalt på 10,4% eftersom SCB bl a inte viktar efter hur man röstade i förra valet.

Det finns alltså ingen skillnad mellan svenskar och invandrare då det gäller stödet till SD.
2015-06-08, 12:20
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
FranzLiztBlevEj75
Normalt stickprov med normal precision, utifrån antalet Sveriges potentiella väljare, är statistiskt korrekt och allmänt vedertaget bland normala institut: Mellan 1000 och 1500 personer!!!

SCB har ett stickprov omfattande över 12000 personer men med ett bortfall på 49,8 procent!

Jag förstår inte vad du skriver. Gör du ens det själv? Fundera först på skillnaden mellan precision och noggrannhet. Ta Sentio som exempel: Mycket talar för att de är det bästa OI när det gäller att mäta SD med avseende på noggrannhet. Men självklart hade de kunnat göra detta med högre precision om dom som SCB gjort runt 6000 intervjuer istället för de runt 1000 som de faktiskt gör.

Som jag har påpekat innan: Övriga OI lär har liknande, om inte värre, problem med bortfall. SCB är iaf hederliga nog att redovisa bortfallet.

Citat:
Att SCB är avancerade skojare och charlataner framgår bäst när man dessutom korrigerar sin mätning enligt ovan...

Att de korrigerar ett fel som upptäckts i efterhand tyder väl snarare på att de försöker göra sitt bästa.

Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Tröghetsfaktor är mina ord på fenomenet att de viktar ned partier som ökar och viktar upp partier som minskar. Det är väl känt och omskrivet, jag tänker inte leta efter källor åt dig. Du får leta själv, tro på det, eller låta bli.

Om det är så omskrivet borde det ju vara lätt att hitta en källa. Jag hittar iaf inget om detta i SCBs egna beskrivningar.

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Rådata från SCB ligger ute nu

Resultaten från partisympatiundersökningen är inte rådata.
2015-06-08, 12:44
Medlem
SD går urstarkt bland LO-män, 20,3% i SCB maj 15, sju procentenheter upp sen nov 14.
Sen maj 14 har S tappat nästan 12 procentenheter i samma grupp varav över hälften gått till SD ( via m där de mellanlandade nov 14).

Det här svider riktigt riktigt illa hos Löfven. S blöder kärnväljare till SD och S har inte förmåga att verklighetsanpassa politiken utan bara ångar på i hbtq, invandring och kränkthet medan välfärden sakta kollapsar. Inget framgångsrecept för att stoppa läckaget...
Senast redigerad av Tagganer 2015-06-08 kl. 12:46.
2015-06-08, 12:47
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Partimodellen förutspådde 15,8%, det var alltså mitt i prick vilket stärker modellens bedömning att Yougov kommer med 19,9% samt att SD ligger på 19,0%.

https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit

Lustigt nog var faktiskt prediktionen precis 15,7% när jag tagit hänsyn till SCB's korrigering (att modellen för övrigt kan träffa så rätt är till största del enbart tur).

Ny uppdatering med SCB's korrigering och dagens Demoskop här.
2015-06-08, 12:48
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Jag förstår inte vad du skriver. Gör du ens det själv? Fundera först på skillnaden mellan precision och noggrannhet. Ta Sentio som exempel: Mycket talar för att de är det bästa OI när det gäller att mäta SD med avseende på noggrannhet. Men självklart hade de kunnat göra detta med högre precision om dom som SCB gjort runt 6000 intervjuer istället för de runt 1000 som de faktiskt gör.

Som jag har påpekat innan: Övriga OI lär har liknande, om inte värre, problem med bortfall. SCB är iaf hederliga nog att redovisa bortfallet.

Att de korrigerar ett fel som upptäckts i efterhand tyder väl snarare på att de försöker göra sitt bästa.

Om det är så omskrivet borde det ju vara lätt att hitta en källa. Jag hittar iaf inget om detta i SCBs egna beskrivningar.

Resultaten från partisympatiundersökningen är inte rådata.

Vad menar du med att det inte är rådata? Varför redovisas i så fall siffran 10,4% hela tiden i undersökningen? Är det inte bara så att dom har viktat upp just för att få en rimlig opinionssiffra men att det presenteras rådata i resten av undersökningen där siffrorna delas upp efter kön, härkomst osv.?
2015-06-08, 12:50
Medlem
Vill bara ännu en gång påpeka att alla tabeller där SCB går in på diverse detaljer, gäller partisympatier. SD får där 10,4%.

Eftersom vi vet att SD nu ligger på ca det dubbla i opinionen, så kan man för enkelhetens skull dubbla alla SD-tal även i tabellerna. Naturligtvis ett grovt verktyg, men då hamnar vi närmare hur opinionen i Sverige verkligen ser ut idag.
2015-06-08, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Vill bara ännu en gång påpeka att alla tabeller där SCB går in på diverse detaljer, gäller partisympatier. SD får där 10,4%.

Eftersom vi vet att SD nu ligger på ca det dubbla i opinionen, så kan man för enkelhetens skull dubbla alla SD-tal även i tabellerna. Naturligtvis ett grovt verktyg, men då hamnar vi närmare hur opinionen i Sverige verkligen ser ut idag.

Det stod i Aftonbladet att SCB:s siffror för SD maj 2014 var en väljarstöd på 8,1% och en väljarsympati på 6,0%.

Samtdigt hade Sentio en rätt stabil nivå på SD mellan maj och valet - vilket indikerar att SD inte rusade i valrörelsen.

6% i väljarsympatier hos SCB blev alltså drygt fördubblat vid valurnan.

En dryg dubblering av de 10,4% är väl rimligen i överkant, dock. Dels har det kanske blivit en något minskad skämseffekt när partiet blev stort, dels har det möjligen redan justerats i SCB:s beräkningar.

Men - precis som jag påpekade i maj 2014 så förstärker SCB intrycket från de mest generösa OI. Bara siffrorna korrigeras.
2015-06-08, 13:41
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det stod i Aftonbladet att SCB:s siffror för SD maj 2014 var en väljarstöd på 8,1% och en väljarsympati på 6,0%.

Samtdigt hade Sentio en rätt stabil nivå på SD mellan maj och valet - vilket indikerar att SD inte rusade i valrörelsen.

6% i väljarsympatier hos SCB blev alltså drygt fördubblat vid valurnan.

En dryg dubblering av de 10,4% är väl rimligen i överkant, dock. Dels har det kanske blivit en något minskad skämseffekt när partiet blev stort, dels har det möjligen redan justerats i SCB:s beräkningar.

Men - precis som jag påpekade i maj 2014 så förstärker SCB intrycket från de mest generösa OI. Bara siffrorna korrigeras.

Sentio har ju träffat väldigt rätt med SD för valet 2010, för EU-valet och valet 2014 så man kommer nog väldigt nära bara genom att justera upp de detaljer man vill titta på SCB med en faktor som motsvarar det aktuella resultatet i Sentio, så knappt en dubblering känns rimligt då Sentio hade SD på 19,4% i maj.
2015-06-08, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Bra, missade det. Det betyder ca 40% för SD bland LO-män!!
2015-06-08, 13:45
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:

Det finns naturligtvis inget vettigt försvar för stollarna på SCB att publicera en visserligen omfattande men meningslös mätning med ett bortfall på 49,8 procent!

Det enda SCB visar prov på är sin omdömeslöshet och sin totala oförmåga att bättra på sin redan skamfilade trovärdighet!

Det borde även vår vän Franz Liszt rimligtvis kunna inse, oavsett försöken att i detta fall obefogat excellera med begreppen noggrannhet och precision... (Men kanske har han kopplingar till CSB?!)

För övrigt väntar vi på över 20 procent för SD - för något av våra mera seriösa mätinstitut denna månad...i

Det är inte nödvändigtvis bortfallet i sig som är problemet utan att SCB viktar åt helvete. Ju större SD blir desto större blir felet för hela undersökningen när SCB bara kan mäta dem till runt 10% och resten blir ett gissande där man notoriskt underskattar partiet grovt.

Jag tror nog snarare att en del av problemet är att SCB använder intervjuer som metod, vilket är direkt olämpligt när det kommer till så kontroversiella partier som SD. Det är fortfarande inte lätt för folk i Sverige att säga att de sympatiserar med SD då det hela är väldigt stigmatiserat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in