Citat:
Ursprungligen postat av
Mac-Arthur
FranzLiztBlevEj75
Normalt stickprov med normal precision, utifrån antalet Sveriges potentiella väljare, är statistiskt korrekt och allmänt vedertaget bland normala institut: Mellan 1000 och 1500 personer!!!
SCB har ett stickprov omfattande över 12000 personer men med ett bortfall på 49,8 procent!
Jag förstår inte vad du skriver. Gör du ens det själv? Fundera först på skillnaden mellan precision och noggrannhet. Ta Sentio som exempel: Mycket talar för att de är det bästa OI när det gäller att mäta SD med avseende på noggrannhet. Men självklart hade de kunnat göra detta med högre precision om dom som SCB gjort runt 6000 intervjuer istället för de runt 1000 som de faktiskt gör.
Som jag har påpekat innan: Övriga OI lär har liknande, om inte värre, problem med bortfall. SCB är iaf hederliga nog att redovisa bortfallet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mac-Arthur
Att SCB är avancerade skojare och charlataner framgår bäst när man dessutom korrigerar sin mätning enligt ovan...
Att de korrigerar ett fel som upptäckts i efterhand tyder väl snarare på att de försöker göra sitt bästa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gefundenes F
Tröghetsfaktor är mina ord på fenomenet att de viktar ned partier som ökar och viktar upp partier som minskar. Det är väl känt och omskrivet, jag tänker inte leta efter källor åt dig. Du får leta själv, tro på det, eller låta bli.
Om det är så omskrivet borde det ju vara lätt att hitta en källa. Jag hittar iaf inget om detta i SCBs egna beskrivningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Rådata från SCB ligger ute nu
Resultaten från partisympatiundersökningen är
inte rådata.