Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-20, 15:12
  #97
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Smör innehåller mycket A, D och E-vitamin. Även en hel del Omega 3. Finns inget som säger att det skulle vara onyttigt att äta smör, däremot kan det ju bli ganska mycket energi eftersom det innehåller 728 kcal/100 gram

Frukt innehåller massa fruktsocker vilket jag försöker undvika.

Smör innehåller inte EPA och DHA, det får du från fisk och algolja (det vegetariska alternativet).

Varför undviker du fruktsocker?

Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Är du frisk och inte överviktig så kommer du inte att ta skada av lite frukt, inte ens om du är fet så kommer du att ska skada av någon frukt här och där. Tror att kroppen kan ta hand om 30-40g fruktos per dag utan problem, det är 2-3 st äpplen. Men att basera sin kost på frukt är lika dumt som att äta smör för sakens skull.

Varför är det dumt att basera sin kost på frukt, är det av din egna åsikt eller vetenskaplig fakta? Så vitt jag vet innehåller frukt en hel del fiber och andra ämnen som är gynnande. Notera: Hälsosamt.

I studier, men inte RCT, har en kolhydratrikt kost kunnat få patienter av diabetesmedicin, förbättra kolesterol värden och liknande.

En högfetts-diet så går man ner mer i vikt - fast det dåliga kolesterolet går upp, vilket ökar risken för hjärtsjukdomar.
Citera
2015-08-20, 15:23
  #98
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Varför är det dumt att basera sin kost på frukt, är det av din egna åsikt eller vetenskaplig fakta? Så vitt jag vet innehåller frukt en hel del fiber och andra ämnen som är gynnande. Notera: Hälsosamt.

I studier, men inte RCT, har en kolhydratrikt kost kunnat få patienter av diabetesmedicin, förbättra kolesterol värden och liknande.

En högfetts-diet så går man ner mer i vikt - fast det dåliga kolesterolet går upp, vilket ökar risken för hjärtsjukdomar.
En kost som inte innehåller nämnvärt med protein eller fett. Är det "nyttigt" menar du?

Nej, jag har inga vetenskapliga studier på det. Men använd hjärnan och tänk själv istället för att upprepa vad andra sagt. Vad säger det logiska resonemanget om att bara äta frukt?

"Dåliga kolesterolet", finns det fortfarande kvar? Sålänge kvoten mellan hdl och ldl är rimlig så är inget kolesterol dåligt, däremot livsnödvändigt.
Citera
2015-08-20, 15:28
  #99
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Att äta smör för sakens skull ser jag som skitpuckat, men det kanske bara är jag? Jag sa aldrig att det var "onyttigt", bara onödigt.

Är du frisk och inte överviktig så kommer du inte att ta skada av lite frukt, inte ens om du är fet så kommer du att ska skada av någon frukt här och där. Tror att kroppen kan ta hand om 30-40g fruktos per dag utan problem, det är 2-3 st äpplen. Men att basera sin kost på frukt är lika dumt som att äta smör för sakens skull.

Beror ju på. Baserar man sin kost mer på fett än kolhydrater så är smör en bra källa till energi. Innehåller varken laktos eller gluten.

Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Smör innehåller inte EPA och DHA, det får du från fisk och algolja (det vegetariska alternativet).

Fisk äter jag självklart också.

Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Varför undviker du fruktsocker?

För att det är dåligt för kroppen och tänderna, och skapar sug efter mer. Jag undviker kolhydrater till stor del.

Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
En högfetts-diet så går man ner mer i vikt - fast det dåliga kolesterolet går upp, vilket ökar risken för hjärtsjukdomar.

Helt felaktigt. Finns inte en enda vetenskaplig undersökning som stödjer detta.
Citera
2015-08-20, 15:34
  #100
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Beror ju på. Baserar man sin kost mer på fett än kolhydrater så är smör en bra källa till energi. Innehåller varken laktos eller gluten.
Ser fortfarande inte logiken i att äta smör istället för avokado, ägg, fet fisk eller vadsomhelst egentligen. Att äta smör rakt av är som att dricka olja, vilket är omotiverat enligt mig.
Citera
2015-08-20, 15:38
  #101
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Ser fortfarande inte logiken i att äta smör istället för avokado, ägg, fet fisk eller vadsomhelst egentligen. Att äta smör rakt av är som att dricka olja, vilket är omotiverat enligt mig.

Olivolja innehåller "bra" fett Smör gör jag kryddsmör av ibland, gott tillbehör till kött. Annars använder jag det inte så mycket.
Citera
2015-08-20, 15:43
  #102
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esolcsid
Inget argument återigen.

Inga belägg för påståenden om:
· att jag skrivit att ”evolutionslära är helt fel”
· att jag bestrider ”alla kända fakta” hur nu känd och fakta ska definieras
· att alla i vetenskapen och ”den moderna medicinen” är enade om det ovannämnda
· att man med fruktdiet ”garanterat kommer att få allvarliga hälsoproblem”
· att jag är psykotisk

Samtidigt som du påstår att jag inte ger belägg.

Som vanligt leder diskussionen till att reda ut vad argument är:
Att formulera hur en slutsats är en nödvändig konsekvens av en axiomatisk
premiss enligt logikens identitetslagar.


Det kan räcka med en rad, till exempel som något jag nämnde i mitt första inlägg:
”Frukt är mycket lättsmält och lätt att ta upp näring från (det håller alla med om?) → alltså är frukt mycket förenligt/ kompatibelt med människors matsmältningssystem och metabola egenskaper (istället för att anstränga och belasta dem).”

Vad gäller veteraner som levt flera decennier på frukt (t.ex. Robert Lockhart, Anne Osborne, Doug Graham, Paul Wodzak, Tord Lyseving) så har de till synes inte blivit sjuka hittills.

B12 är så ett invecklat ämne och det finns så mycket att nämna vad gäller källor, intag, upptag och omsättning att det kanske bör få sin egen tråd om någon vill fortsätta på det spåret.



När det gäller proportioner beror det på vilken fördelning av kolhydrater, fett och protein du tror på.
Söt frukt = mest kolhydrater.
Nötter = mest fett samt mer protein.

Många som äter så här, under begreppet ”raw food” (det låter väl inte lika snitsigt på svenska), använder mycket nötter. Det blir alltså en högfettkost. En slags LCHF.
Men personligen äter jag mest kolhydrater, alltså mycket frukt. Men kompletterar också med rotsaker och spannmål, för att minska kostnader och äta lite mer lokalt.

Angående förstoppningen är ett förslag att den stora mängden fett i nötterna är svårsmält och kanske kan få avföringen att klibba fast i tarmarna. En anekdot om LCHF:are är att de vanligen går på toan med några dagars mellanrum, även om de även äter en hel del grönsaker med fibrer. Frukterianer går snarare minst en gång av dagen och ofta två eller rent av tre (men varje gång är snabb och smärtfri). Med undantag om man går genom en så kallad utrensning av gammal förstoppning.
B12 är inte ett komplext ämne din stackars, stackars människa. Den är essentiell bara. Att du är psykotisk är ganska tydligt.

Läs det här med vetenskapliga källor presenterade och peer reviewed om varför du är så full med skit att det skvalpar över:
http://www.beyondveg.com/cat/fruit-dreams/index.shtml
All skit du spyr ur dig tas upp där, med nedslående resultat för samtliga av dina teser.

Tråd kan låsas, då ingen kan överbevisa det fantastiska arbete som Tom Billings (fruitarian 8 år) har gjort för att smula sönder pseudovetenskapligt skitsnack vad gäller fruitarianism. Märk väl att det är raw food-vänner som ligger bakom detta arbete.
__________________
Senast redigerad av StyleWars 2015-08-20 kl. 15:56.
Citera
2015-08-20, 16:52
  #103
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
En kost som inte innehåller nämnvärt med protein eller fett. Är det "nyttigt" menar du?

Nej, jag har inga vetenskapliga studier på det. Men använd hjärnan och tänk själv istället för att upprepa vad andra sagt. Vad säger det logiska resonemanget om att bara äta frukt?

Beror ju på vad man har som mål, en kroppsbyggare behöver protein bra över det rekommenderade. Samt behöver man inte äta en massa dietärt fett, visst det finns forskning som visar på förhöjda hormoner när man når en viss gräns, men det är runt 20%E

Det är två olika saker att basera sin kost på frukt och bara äta frukt.

Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Sålänge kvoten mellan hdl och ldl är rimlig så är inget kolesterol dåligt, däremot livsnödvändigt.

Dietärt kolesterol är inte livsnödvändigt, en person som äter en helvegetarisk kost är inom det optimala totala kolesterol-värdet. Det syntetiseras i cellerna om du inte visste.
http://www.itp.net/492594-high-marks...ge-cholesterol (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19662696)

http://journals.cambridge.org/downlo...b4aa14d4bda045

Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Beror ju på. Baserar man sin kost mer på fett än kolhydrater så är smör en bra källa till energi. Innehåller varken laktos eller gluten.

Smör är ingen bra källa för energi, innehåller mycket saturerat fett, kolesterol, knappt inga mikronutrienter samt ingen fiber. Varför behöver du energirik mat?

Förstår du varför man äter energi"fattig"mat, samt mat som innehåller mycket fiber och mikronutrienter. Eller hur cancerceller påverkas i vitro beroende på hur man äter?

Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
För att det är dåligt för kroppen och tänderna, och skapar sug efter mer. Jag undviker kolhydrater till stor del.

Borsta tänderna 2 gånger per dag med flourtandkräm, skölj munnen med vatten efter du äter något sött samt flossa dagligen. Att du skyller din tandhygien på ditt dietära intag är snarare pinsamt, är du en grottmänniska?

Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Helt felaktigt. Finns inte en enda vetenskaplig undersökning som stödjer detta.

Här är en meta-analys av ett par olika RCT's, det blir inte bättre än så här:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0056190/

Så då hade du fel, ännu en gång.
Citera
2015-08-20, 17:05
  #104
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Smör är ingen bra källa för energi, innehåller mycket saturerat fett, kolesterol, knappt inga mikronutrienter samt ingen fiber. Varför behöver du energirik mat?

Förstår du varför man äter energi"fattig"mat, samt mat som innehåller mycket fiber och mikronutrienter. Eller hur cancerceller påverkas i vitro beroende på hur man äter?

Jo, en utmärkt källa. Innehåller bra fett, mycket vitaminer (=mikronutrienter) och ingen gluten eller laktos. Det mättar väldigt bra också. Däremot använder jag det som tillbehör ibland, du verkar tro att jag sitter och käkar rent smör till middag.

Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Borsta tänderna 2 gånger per dag med flourtandkräm, skölj munnen med vatten efter du äter något sött samt flossa dagligen. Att du skyller din tandhygien på ditt dietära intag är snarare pinsamt, är du en grottmänniska?

Så kan man göra, eller så drar man ner på kolhydraterna som orsakar i princip all dålig tandhygien. Jag borstar bara en gång om dagen och har enligt tandläkaren riktigt bra tänder.

Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Här är en meta-analys av ett par olika RCT's, det blir inte bättre än så här:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0056190/

Så då hade du fel, ännu en gång.

Jag har aldrig fel.

Jag skrev att mättat fett inte är onyttigt, vilket det inte är. Du länkar en studie som jämför lågkolhydrat-diet med lågfetts-diet. Det är en annan fråga.

http://www.kostdoktorn.se/mattat-fet...g-av-vetenskap

Gillar du inte kostdoktorn så finns samtliga källor längre ner.
Citera
2015-08-20, 17:54
  #105
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Jo, en utmärkt källa. Innehåller bra fett, mycket vitaminer (=mikronutrienter) och ingen gluten eller laktos. Det mättar väldigt bra också. Däremot använder jag det som tillbehör ibland, du verkar tro att jag sitter och käkar rent smör till middag.

Nej det är det inte, det är helt onödigt.

Enligt Arla.se
http://www.arla.se/vara-produkter/pr...=7310865005168

Innehåller smör endast en mikronutrient: Vitamin A och 723 ug.

723 ug vitamin A motsvarar 723 RE (retinolekvivalenter) vilket är 90% av dagsbehovet om du skulle äta 100 gram. Istället kan du äta 100 gram morot som innehåller 862 RE.

Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
En högfetts-diet så går man ner mer i vikt - fast det dåliga kolesterolet går upp, vilket ökar risken för hjärtsjukdomar.

Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Helt felaktigt. Finns inte en enda vetenskaplig undersökning som stödjer detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Jag skrev att mättat fett inte är onyttigt, vilket det inte är. Du länkar en studie som jämför lågkolhydrat-diet med lågfetts-diet. Det är en annan fråga.

Nej, du skrev att ingen vetenskaplig studie stödjer att en högfetts-diet gör att man går ner mer i vikt, fast att LDL-kolesterolet går upp, vilket orsakar kärl- och hjärtsjukdomar.

Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
http://www.kostdoktorn.se/mattat-fet...g-av-vetenskap

Gillar du inte kostdoktorn så finns samtliga källor längre ner.

Du kan ju inte vara allvarlig, jag länkar till en meta-analys av olika RCT's (Randomised Controlled Trials) vilket är den högsta bevisgraden inom näring, innan vitro och kasual effekt. Du länkar till en sida, utan några källor till studier, som länkar till nyhetsartiklar på Aftonbladet, Daily mail, och andra click-bait nyhetssidor. Ser du inte problemet i ditt beteende?
__________________
Senast redigerad av Hodur 2015-08-20 kl. 17:57.
Citera
2015-08-20, 19:52
  #106
Medlem
ducky123s avatar
TS fick mig att tänka på det här klassiska klippet https://www.youtube.com/watch?v=vXIdcA6mlV4

Så länge man rör sig kan man gå på konstiga dieter antar jag.
Citera
2015-08-20, 20:28
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Alla ni som tycker det är "farligt"; varför är det farligt? Istället för att skrika ajabaja kan ni väl komma med tips på hur det kan fungera istället. Eller säger ni bara instinktivt nej för att mamma lärt er att fett och flott är bra?

Eller så lär man sig använda google och slutar leka näringsfysiolog på fb som alla tomtar här. Tror du på riktigt att man bara kan leva på frukt resten av sitt liv? Vart tog allt ordentligt fett vägen och det fullvärdiga proteinet?
Citera
2015-08-21, 00:11
  #108
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Nej det är det inte, det är helt onödigt.

Enligt Arla.se
http://www.arla.se/vara-produkter/pr...=7310865005168

Innehåller smör endast en mikronutrient: Vitamin A och 723 ug.

723 ug vitamin A motsvarar 723 RE (retinolekvivalenter) vilket är 90% av dagsbehovet om du skulle äta 100 gram. Istället kan du äta 100 gram morot som innehåller 862 RE.

Som sagt, äter inte enbart smör. När jag äter lågkolhydrat får jag däremot i mig betydligt mer vitaminer och näringsämnen eftersom jag istället för pasta/ris/potatis/bröd, som inte innehåller särskilt mycket nyttigt, istället käkar blomkål/champinjoner/broccoli/diverse andra grönsaker istället. Vitaminerna är inget problem alltså. Däremot behövs även energi, då är det inget fel på smör. Morot däremot innehåller ganska mycket kolhydrater, så äter sällan det.

Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Nej, du skrev att ingen vetenskaplig studie stödjer att en högfetts-diet gör att man går ner mer i vikt, fast att LDL-kolesterolet går upp, vilket orsakar kärl- och hjärtsjukdomar.

Nej, det gör det inte. Kolhydrater orsakar inflammationer i kärlväggarna, som får kolesterol att fastna. En doktor som skriver mycket vettigt i ämnet:

http://www.kostdemokrati.se/scoop/20...-hjartsjukdom/

"Skadorna och inflammationen i våra blodkärl orsakas av fettsnål kost som har rekommenderas i åratal av den konventionella läkarvården." <- Fakta

Tror du de 75 miljoner amerikaner som har hjärtsjukdom käkar lågkolhydratdiet... ? Och vad käkar alla de miljoner som har diabetes? Inte svårt att räkna ut..

Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Du kan ju inte vara allvarlig, jag länkar till en meta-analys av olika RCT's (Randomised Controlled Trials) vilket är den högsta bevisgraden inom näring, innan vitro och kasual effekt. Du länkar till en sida, utan några källor till studier, som länkar till nyhetsartiklar på Aftonbladet, Daily mail, och andra click-bait nyhetssidor. Ser du inte problemet i ditt beteende?

Finns även andra studier:

http://annals.org/article.aspx?articleid=1900694
http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/Mat-vid-fetma-/ (sammanfattning av 2 år-studie)

Sedan att en tredjedel av Kina och typ halva USA och Europa är överviktiga på lågfettsexperimentet sedan Ancel Keys felaktiga/partiska rapport om fett på 70-talet vara en väckarklocka...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback