2015-08-20, 12:06
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers
Jag förstår det beteendet till fullo.
Ser jag en långtradare framför mig samt en kö mellan mig och långtradaren så klipper jag kön och pressar in mig mellan kön och långtradaren. När nästa tvåfil kommer så kör jag om långtradaren.

Anledningen till det är att kön hade chansen att köra om långtradaren sammtidigt som jag kör om kön.
Så mitt resonemang är att de i kön vill ligga kvar där de ligger och då är det rättfärdigt för mig att köra om dem för att komma om långtradaren.

Obs att detta gör jag bara om de i kön inte visat att de försöker komma om själva.

Fast eftersom det alltid kommer nån jävel i en tysk bil och kör om bakifrån är det inte alltid så lätt att själv köra om när man ligger 1-2 bilar efter husvagnen/långtradaren.
Citera
2015-08-20, 12:07
Medlem
Cybereye303s avatar
Antagligen är jag själv en av de mest irriterande förarna i trafiken. Jag brukar nämligen rätta mig efter hastighetsgränserna.
Citera
2015-08-20, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Fast eftersom det alltid kommer nån jävel i en tysk bil och kör om bakifrån är det inte alltid så lätt att själv köra om när man ligger 1-2 bilar efter husvagnen/långtradaren.
Johodå.
När fälten delar på sig så blinkar man vänster o glider ut. Då hinner ingen bakom påbörja en omkörning av dig. Väntar man så andra får chansen att komma bakifrån så får man vackert ligga kvar.
Citera
2015-08-20, 12:58
Medlem
Obscuritys avatar
Det enda som har irriterat mig mest är när personer väljer att inte underlätta i rondeller genom att blinka. Exempelvis om jag vill köra in i rondellen och ser att en bil kommer från vänster. Om denne bilen inte blinkar till höger för att köra ur rondellen, så antar jag att denne person ska fortsätta köra runt i rondellen.

Men helt plötsligt så bestämmer sig personen för att ändå köra ur rondellen till vänster om mig utan att ens ha blinkat eller gett signal i form av: "Jag ska köra ur rondellen, så du kan köra in" ... Då blir jag lite irriterad då man har fått stanna i onödan och slösat HELA 3 sekunder (Känns som en evighet i en rondell).

Sedan så blev jag förbannad idag när jag skulle köra upp för en backe i närheten av en skola. Då går ett helt tonårsgäng och tar upp mer än halva vägen och visar ingen hänsyn. Jag växlade ner och saktade in för att visa att jag inte kan köra förbi. Ingen respons. Då jävlar växlade jag ner till ettan och gasade och fyfan vad rädda de blev och hoppade till.

Annars anser jag mig vara bra i trafiken och visar hänsyn till alla. Stör mig inte på så mycket... Go with the flow!
Citera
2015-08-20, 13:17
Medlem
Folk som inte lämnar utrymme för cyklister kan vara rätt störande också.
Drog ut en sväng på cykelsemester nyligen med packväskor och hela kitet. De flesta svänger ut och lämnar helt okej med utrymme, men alla gör det inte. Det är rätt läskigt när nån blåser förbi i 90-100km/h så när att man skulle kunna nudda bilen om man sträckte ut handen. Värst är det när de har släp eller husvagn.. Man slappnar av lite när bilen har passerat.. bara för att inse att det kommer nånting till precis efter.
Citera
2015-08-20, 17:25
Medlem
Redors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Folk som inte lämnar utrymme för cyklister kan vara rätt störande också.
Drog ut en sväng på cykelsemester nyligen med packväskor och hela kitet. De flesta svänger ut och lämnar helt okej med utrymme, men alla gör det inte. Det är rätt läskigt när nån blåser förbi i 90-100km/h så när att man skulle kunna nudda bilen om man sträckte ut handen. Värst är det när de har släp eller husvagn.. Man slappnar av lite när bilen har passerat.. bara för att inse att det kommer nånting till precis efter.

Jag förstår dig, men samtidigt måste du förstå bilisterna.
Något bland det mest störande på vägarna är cyklisterna som tror sig äga vägen bara för att man har en cykel ,,och gärna cyklar i bredd och inte flyttar på sig och har sina egna regler och lagar. Nu behöver det nödvändigtvis inte innefatta dig men det stora antalet sk. "tour de france" cyklister ger denna bild av hur uppskattade cyklister är på vägarna.
Citera
2015-08-20, 18:11
Medlem
Någon som är med om att fotgängare blir sura? Härom dagen var skulle jag svänga vänster i en korsning med övergångsställe innan svängandet. Dålig sikt var det, så jag var tvungen att rulla ut över övergångsstället för att se så att det inte kom någon från höger (eller vänster, för den delen). Just då var det ingen som skulle gå över, men det kom en rad med bilar från höger, och eftersom jag är en god trafikant som inte ignorerar högerregeln eller allmänt försöker bete mig farligt i trafiken, stannar jag helt enkelt på övergångsstället, för att det inte fanns så mycket mer utrymme.

Då kommer helt plötsligt tre pensionärer som ska gå över, en gubbe och två gummor. Gubben hytter med näven och tjuter "där hade du för fan kunnat köra!!" och jag hör även gnällkärringarna oja sig. Gud, vad jobbigt att de fick välja mellan att passera framför min bil, vilket de valde att göra, eller vänta till dess att jag kört. Vetifan om gubben ville imponera på sina pensionärsbrudar, eller vad det var frågan om.
Citera
2015-08-20, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Jag förstår dig, men samtidigt måste du förstå bilisterna.
Något bland det mest störande på vägarna är cyklisterna som tror sig äga vägen bara för att man har en cykel ,,och gärna cyklar i bredd och inte flyttar på sig och har sina egna regler och lagar. Nu behöver det nödvändigtvis inte innefatta dig men det stora antalet sk. "tour de france" cyklister ger denna bild av hur uppskattade cyklister är på vägarna.

Jag hade som sagt packväskor. Samt en varselväst hängande på packningen i bak så jag vet att jag syntes.
Jag höll dessutom så långt till höger som det bara gick. Jag tror mig knappast äga vägen, däremot rätten att vistas på den. Tycker inte det är för mycket begärt att någon svänger ut en och en halv meter för att göra det lite säkrare för mig, speciellt när det helt saknas mötande trafik.
Värst är det på sträckor där det är sidoräcke, då kan jag inte ens svänga ut i diket ifall nåt skulle hända.

Händer det nåt oförutsett när en bil passerar en utan marginal så blir det ju snabbt jävligt obehagligt, och jag tror varken jag eller bilisten skulle tycka det var kul att se mina inälvor rinna ner från motorhuven.
Citera
2015-08-20, 18:40
Medlem
Bilister som parkerar eller stannar på cykelbanor,och tycker att dom har rätt att göra så.
Citera
2015-08-20, 19:09
Medlem
Jag var precis ute och åkte en bit med bil och tro det eller ej så var det en cyklist som blev förbannad på mig!?!?!
Jag kom ifatt cyklisten, på en liten smal landsväg där det knappt går att möta en annan bil, precis före en skymd kurva samtidigt som det var ett krön och i och med att jag inte bedömde en omkörning som säker så la jag mig bakom cyklisten och inväntade en omkörning.
Efter kanske tio sekunder så börjar hon titta bakåt och vinglar över halva vägen och börjar sedan röra på munnen, misstänker att hon skrek på mig, och sedan började hon vifta och hötte med näven
Vad fan är det med folk ville hon att jag skulle trycka ur henne i diket, eller vad fan var grejen? Vare sig det är en bil cykel eller något annat helvete så måste jag ju förfan få göra en säker omkörning, men vill dom så gärna bli av med mig får dom väl åka ut i diket självmant, annars får ju jag skiten för det om jag puttar ut dom där
Citera
2015-08-20, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers
Jag förstår det beteendet till fullo.
Ser jag en långtradare framför mig samt en kö mellan mig och långtradaren så klipper jag kön och pressar in mig mellan kön och långtradaren. När nästa tvåfil kommer så kör jag om långtradaren.

Anledningen till det är att kön hade chansen att köra om långtradaren sammtidigt som jag kör om kön.
Så mitt resonemang är att de i kön vill ligga kvar där de ligger och då är det rättfärdigt för mig att köra om dem för att komma om långtradaren.

Obs att detta gör jag bara om de i kön inte visat att de försöker komma om själva.
Fast normalt funtade folk (jag själv, kan disskuteras ) vill inte riskera att råka komma för nära mittvajern eller bilen/lastbilen på sidan och sen råka skapa en seriekrock för att idioten ville komma hem....hmmm.....3 minuter fortare?
Gå och dö era jävlar
Citera
2015-08-20, 19:22
Medlem
Obscuritys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.E.D
Jag var precis ute och åkte en bit med bil och tro det eller ej så var det en cyklist som blev förbannad på mig!?!?!
Jag kom ifatt cyklisten, på en liten smal landsväg där det knappt går att möta en annan bil, precis före en skymd kurva samtidigt som det var ett krön och i och med att jag inte bedömde en omkörning som säker så la jag mig bakom cyklisten och inväntade en omkörning.
Efter kanske tio sekunder så börjar hon titta bakåt och vinglar över halva vägen och börjar sedan röra på munnen, misstänker att hon skrek på mig, och sedan började hon vifta och hötte med näven
Vad fan är det med folk ville hon att jag skulle trycka ur henne i diket, eller vad fan var grejen? Vare sig det är en bil cykel eller något annat helvete så måste jag ju förfan få göra en säker omkörning, men vill dom så gärna bli av med mig får dom väl åka ut i diket självmant, annars får ju jag skiten för det om jag puttar ut dom där

Känner igen det där.

Hade dock problemet på en rak skogsväg med utrymme för 1.2 bilar.

Cyklist framför, saktar in i hopp om att hon ska hoppa av cykeln eller stanna vid dessa extra utrymmen som finns vid möte.

Slutade med att jag efter 30 sekunders rullning fick gasa på när en extra bredd på vägen förekom.

För övrigt avskyr jag att köra på skogsvägarna där jag bor.

Jag är tvungen att köra extra långsamt då jag vet att bilen vid mötet tar risken vid varje krök.

Nej, lite mer respekt på vägarna tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in