Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-19, 16:32
  #2773
Avstängd
amandlamandlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, det har inget med hastighetsmätarnas felvisning att göra. Felvisningen på dom flesta bilar är konservativ från fabriken därför att man inte skall få fortkörningsböter när man enligt mätaren håller korrekt hastighet.

Felvisningsskillnaderna mellan olika bilar är därför ganska liten.

Att trafikrytmen av och till varierar mellan höger- och vänsterfil beror snarare på att avfarterna från motorvägarna vanligtvis är placerade på höger sida vilket sänker tempot i högerfilen med några km/tim.

Dessutom är aldrig trafikrytmen statisk, den är snarare organisk till sin natur och varierar utifrån förutsättningar som vi inte alltid är medvetna om.

Det är helt enkelt det som är trafik.
nej nya bilar visar inte för mycket dom visar exakt, det var längesen som det skiljde nått.
Citera
2015-08-19, 16:33
  #2774
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Och du brukar inte ha med GPS eller annan utrustning som mäter korrekt ser jag - iallafall inte när du kört/åkt olika bilar. Jag har en portabel GPS-mätare som jag ofta har med både när jag kör och när jag åker med som passagerare med andra och det skiljer rätt mycket mellan olika bilar.

Det vanliga med t ex 110 på mätaren är att det går allt mellan 100 och 107 beroende på vilken bil man kör (men enstaka bilar har både större och mindre än så). Ju fortare man kör desto större blir felet och spridningen mellan olika bilar (vid t ex 160 km/h har en del bilar 15 km/h felvisning medan andra kan liga kvar på bara t ex 4 km/h). Så ja - felvisningen bidrar nog iallfall. Men visst - det är svårt att säga helt eftersom man har annat som påverkar också (som du säger t ex på och avfarter)

Så nu helt plötsligt blev felvisningen i 160 viktig när vi diskuterar hastigheter på 70-80?

Nej, eftersom jag lever ett normalt liv så släpar jag inte runt på portabla GPS-mätare för att mäta hastigheten i andra bilar...

Försök inse att folk kör så fort som dom vill och att hastigheten beror på många olika orsaker. Det du kan kräva är att det finns plats för dig i bilkön.

That´s it.
Citera
2015-08-19, 17:39
  #2775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amandlamandlar
nej nya bilar visar inte för mycket dom visar exakt, det var längesen som det skiljde nått.
Det där påståendet vore kul om du kunde backa upp.
Jag har med mina senaste bilar märkt just det du påstår när jag jämfört med GPS.
Då pratar vi om en Saab -08 o två Volvo -08 samt -09.

Men jag kan inte styrka det mer än på Wase i min telefon.
Citera
2015-08-19, 19:40
  #2776
Medlem
NirvanAs avatar
Ett fenomen jag märkt av flera gånger senaste veckorna. Vanliga svenska landsvägar, enkelfiligt, en stor långtradare eller något ligger längst fram, sen 5+ bilar bakom, då verkar det vara nån slags "regel" att den som är närmast lastbilen ska få köra om först, trots att bilen som ligger trea har markerat och är halvvägs över på andra filen sen börjar den bilen alldeles bakom långtradaren köra om så trean får trycka sig tillbaka igen inte helt utan risk, folk verkar helt enkelt inte kolla speglarna i den situationen utan verkar tänka "jag ligger närmast bakom så jag har tjingat första omkörningen"

Det är ju först ut som gäller, håll koll på speglarna era fittor.
Citera
2015-08-19, 19:51
  #2777
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Ett fenomen jag märkt av flera gånger senaste veckorna. Vanliga svenska landsvägar, enkelfiligt, en stor långtradare eller något ligger längst fram, sen 5+ bilar bakom, då verkar det vara nån slags "regel" att den som är närmast lastbilen ska få köra om först, trots att bilen som ligger trea har markerat och är halvvägs över på andra filen sen börjar den bilen alldeles bakom långtradaren köra om så trean får trycka sig tillbaka igen inte helt utan risk, folk verkar helt enkelt inte kolla speglarna i den situationen utan verkar tänka "jag ligger närmast bakom så jag har tjingat första omkörningen"

Det är ju först ut som gäller, håll koll på speglarna era fittor.


Det där handlar ju framför allt om att många inte har koll bakåt. Vilket i sin tur är ett tecken på hur många som är helt olämpliga. Det kan ju uppstå riktigt farliga situationer ur detta, ty man är ju helt utlämnad när man kommer bakifrån.
Citera
2015-08-19, 19:59
  #2778
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det där handlar ju framför allt om att många inte har koll bakåt. Vilket i sin tur är ett tecken på hur många som är helt olämpliga. Det kan ju uppstå riktigt farliga situationer ur detta, ty man är ju helt utlämnad när man kommer bakifrån.

Visst är det så. Många förblindas av anspänningen av att företa en omkörning på så sätt att vederbörande bara tittar framåt och inte bakåt.

Därmed kan det skapas livsfarliga situationer för flera fordon.
Citera
2015-08-19, 20:17
  #2779
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amandlamandlar
nej nya bilar visar inte för mycket dom visar exakt, det var längesen som det skiljde nått.

Fel!

När jag kör i 50 km/h på mätaren i min tre år gamla bil (digital mätare), så visar GPS:en 48-49 km/h.
När jag kör i 70 km/h enligt mätaren så visar GPS:en 67-68 km/h.
När jag kör i 110 km/h enligt mätaren så visar GPS:en 107 km/h.
När jag kör i 200 km/h enligt mätaren så visar GPS:en 195-196 km/h.

Och just exakt så här är det med merparten av de moderna bilarna som rullar på vägarna, men det kan ju vara svårt att se i en bil som enbart har analog mätare.


Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Det är ju först ut som gäller, håll koll på speglarna era fittor.

Precis! Och lika irriterande är det med såna som ligger i vänsterfilen på tvåfilligt och inte håller koll i speglarna när man kommer ifatt, gå till höger för fan direkt när du kört om, ligg inte kvar och hindra annan trafik.
Citera
2015-08-19, 20:38
  #2780
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Fel!
När jag kör i 50 km/h på mätaren i min tre år gamla bil (digital mätare), så visar GPS:en 48-49 km/h.
När jag kör i 70 km/h enligt mätaren så visar GPS:en 67-68 km/h.
När jag kör i 110 km/h enligt mätaren så visar GPS:en 107 km/h.
När jag kör i 200 km/h enligt mätaren så visar GPS:en 195-196 km/h.

Och just exakt så här är det med merparten av de moderna bilarna som rullar på vägarna, men det kan ju vara svårt att se i en bil som enbart har analog mätare.
hindra annan trafik.

Kanske inte omöjligt att det är så, för GPS finns ju i nästan alla bilar numera och det skulle ju rent tekniskt va lätt att göra så den kalibreras automatiskt. Men då är det i såna fall riktigt nya bilar på max några år - bilar från t ex 2008-2010 som nämndes har jag åkt flera som haft betydligt större felvisning.
Men jag har kört en nu Renault Captur som är bara kanske ett halvår gammal (som jag fått låna en del) och den visar bara ca 3 fel upp till ca 70-100 och sen ca 4 fel hela vägen upp till 160 (mycket mer går den inte - rätt liten motor). Där brukar jag inte ens ha med GPS-mätaren för det är så enkelt att bara räkna bort i huvudet.
Citera
2015-08-19, 21:30
  #2781
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Kanske inte omöjligt att det är så, för GPS finns ju i nästan alla bilar numera och det skulle ju rent tekniskt va lätt att göra så den kalibreras automatiskt. Men då är det i såna fall riktigt nya bilar på max några år - bilar från t ex 2008-2010 som nämndes har jag åkt flera som haft betydligt större felvisning.
Men jag har kört en nu Renault Captur som är bara kanske ett halvår gammal (som jag fått låna en del) och den visar bara ca 3 fel upp till ca 70-100 och sen ca 4 fel hela vägen upp till 160 (mycket mer går den inte - rätt liten motor). Där brukar jag inte ens ha med GPS-mätaren för det är så enkelt att bara räkna bort i huvudet.

Med Volkswagen (iaf Golf och Passat) av nyare modeller (2012 och framåt) så är felmarginalen omkring fem procent, dvs ca 3 km/h vid 50 och cirka 5 km/h vid 100.
Citera
2015-08-20, 02:22
  #2782
Medlem
boll-svantes avatar
Lastbil med motorstopp på motortrafikled idag. Varningstriangeln hade han satt ut tre meter innan.
Citera
2015-08-20, 10:20
  #2783
Medlem
Redors avatar
Jag måste fortsätta säga bilisterna på 2+1 vägarna..

Det är seriöst något fel på de här bilisterna, som blir som förbytta och får någon slags mental blackout när dessa typer av vägar uppenbarar sig.

Jag förstår och kommer nog aldrig förstå vad det möjligen kan ge att gasa på i 140km/h när det är 200m kvar för att sen med minsta möjliga marginal tränga sig in när vägen börjar gå ihop..för att ändå sen hamna bakom en långtradare...likaså så ligga i röven på bilen framför som redan ligger bakom en långtradare..DEN BILISTEN KAN INTE GÖRA SÅ MKT ÅT SAKEN och det GÅR INTE FORTARE FÖR ATT DU SLICKAR HANS RÖV!

Självklart kan man köra om när tillfälle ges om det ligger 2-3 långtradare i följd. Men med vanliga personbilar som håller hastigheten är det bara helt fucked up.
Citera
2015-08-20, 11:12
  #2784
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Jag måste fortsätta säga bilisterna på 2+1 vägarna..

Det är seriöst något fel på de här bilisterna, som blir som förbytta och får någon slags mental blackout när dessa typer av vägar uppenbarar sig.

Jag förstår och kommer nog aldrig förstå vad det möjligen kan ge att gasa på i 140km/h när det är 200m kvar för att sen med minsta möjliga marginal tränga sig in när vägen börjar gå ihop..för att ändå sen hamna bakom en långtradare...likaså så ligga i röven på bilen framför som redan ligger bakom en långtradare..DEN BILISTEN KAN INTE GÖRA SÅ MKT ÅT SAKEN och det GÅR INTE FORTARE FÖR ATT DU SLICKAR HANS RÖV!

Självklart kan man köra om när tillfälle ges om det ligger 2-3 långtradare i följd. Men med vanliga personbilar som håller hastigheten är det bara helt fucked up.
Jag förstår det beteendet till fullo.
Ser jag en långtradare framför mig samt en kö mellan mig och långtradaren så klipper jag kön och pressar in mig mellan kön och långtradaren. När nästa tvåfil kommer så kör jag om långtradaren.

Anledningen till det är att kön hade chansen att köra om långtradaren sammtidigt som jag kör om kön.
Så mitt resonemang är att de i kön vill ligga kvar där de ligger och då är det rättfärdigt för mig att köra om dem för att komma om långtradaren.

Obs att detta gör jag bara om de i kön inte visat att de försöker komma om själva.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback