2015-08-17, 20:07
Medlem
Snakalabamas avatar
De skriver att man har bara 2 försök på sig att göra förtestet, är detta sammanlagt för hela sitt liv eller för varje kursstart?
Citera
2015-08-17, 21:46
Medlem
Sidwells avatar
Är ni inte rädda för att tågen ska så småningom bli automatiserade och ni blir arbetslösa? Tekniken går väldigt snabbt framåt och jag skulle inte bli chockad om vi hade självkörande tåg om 10 år.
Citera
2015-08-17, 22:18
Medlem
daniils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidwell
Är ni inte rädda för att tågen ska så småningom bli automatiserade och ni blir arbetslösa? Tekniken går väldigt snabbt framåt och jag skulle inte bli chockad om vi hade självkörande tåg om 10 år.

Det kommer inte att hända. Åtminstone inte på väldigt många år. Teknikutvecklingen och satsningen på infrastrukturen, signalsystem och teknik på järnvägen går alldeles för långsamt. Införandet av ERTMS i Sverige skjuts upp hela tiden och det kommer att ta många år innan det är infört i landet.

Även om det kanske är tekniskt möjligt för tågen att köra sig själv, precis som flygplan. Så bör någon övervaka.

Ett exempel: Hur skulle de se ut om 500 personer sitter mitt ute i skogen utan någon personal ombord som kan rycka in om datorerna eller något mekaniskt slutar att fungera?
Citera
2015-08-17, 23:26
Medlem
LordColtacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snakalabama
De skriver att man har bara 2 försök på sig att göra förtestet, är detta sammanlagt för hela sitt liv eller för varje kursstart?
Det är per livstid. Det måste gå minst sex månader (ev. gammal info) mellan varje test
Citera
2015-08-18, 00:02
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:

Tågen i Köpenhamns tunnelbana är redan förarlösa.
Citera
2015-08-18, 19:44
Medlem
LordColtacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Det är i ett stängt system. Skulle inte fungera i de öppna landskap vi har i landet. Visst att tåget skulle kunna hantera framförningen självt, men det måste till nån som övervakar
Citera
2015-08-19, 01:25
Medlem
Pingis.0s avatar
Citat:

Så länge inte ens Stockholms tunnelbana är fullt ut automatiserad är detta ett icke-bekymmer för järnvägen.
Det som gör saken än mer komplext är att vi har en avreglerad järnväg.
Svårt att se att stora mängder skattepengar kommer plöjas ner i infrastruktur i syfte att rusta för en automatiserad järnväg så att privata aktörer kan göra större vinster och göra en skattebetalande yrkesgrupp arbetslösa.
Men visst, det kommer nån dag.

Citat:
Japp, precis som i flera länder som har förarlösa tåg t.ex. mellan stadskärnor och flygplatser.
Gemensamt är att dessa ofta är små system.
Köpenhamns tunnelbana - 22 stationer, 20 km räls, automatiserad
Stockholms tunnelbana - 100 stationer, 110 km räls, ej automatiserad.

Handlar som sagt om så mycket mer än att bara skaka fram ett självkörande tåg och tro att saken är löst.
Citera
2015-08-19, 09:47
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordColtac
Det är i ett stängt system. Skulle inte fungera i de öppna landskap vi har i landet. Visst att tåget skulle kunna hantera framförningen självt, men det måste till nån som övervakar

Citat:
Ursprungligen postat av Pingis.0
Japp, precis som i flera länder som har förarlösa tåg t.ex. mellan stadskärnor och flygplatser.
Gemensamt är att dessa ofta är små system.
Köpenhamns tunnelbana - 22 stationer, 20 km räls, automatiserad
Stockholms tunnelbana - 100 stationer, 110 km räls, ej automatiserad.

Handlar som sagt om så mycket mer än att bara skaka fram ett självkörande tåg och tro att saken är löst.

Visst, tog det som exempel för att påvisa att det redan existerar förarlösa tåg.

Med tanke på hur snabbt utvecklingen går med bl.a. förarlösa bilar i trafiken dröjer det nog inte länge innan man utvecklar fungerande, mer eller mindre automatiserade, tåg även för större ickeslutna system.
Citera
2015-08-19, 10:30
Medlem
Pingis.0s avatar
Citat:
Visst, tog det som exempel för att påvisa att det redan existerar förarlösa tåg.

Med tanke på hur snabbt utvecklingen går med bl.a. förarlösa bilar i trafiken dröjer det nog inte länge innan man utvecklar fungerande, mer eller mindre automatiserade, tåg även för större ickeslutna system.

Ja det är väl ingen som förnekat existensen av förarlösa tåg?
Problemet är som sagt inte att skaka fram förarlösa tåg som rent fysiskt kan förflytta sig på svensk järnväg, utan det är infrastrukturen och framförallt finansiering av infrastrukturen.
Att jämföra bilväg med en järnväg håller inte riktigt heller.
Väldigt få förändringar behöver göras på en bilväg för att en självkörande bilar ska rulla där och kostnaderna kommer ligga på individer och företag som köper bilarna.

Återigen, yrket kommer gå i graven så småningom och jag kan förstå att folk utanför branschen kan tycka att det inte borde vara några problem att få tågen att köra själv.
Men jobbar man i branschen så vem man mer vilket komplext system det är, därför ingen större panik bland landets lokförare just nu.
Som jag skrev i mitt förra inlägg, när Stockholms tunnelbana är fullt ut automatiserad kan vi på järnvägen börja följa utvecklingen på allvar.
Citera
2015-08-19, 22:23
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingis.0
Ja det är väl ingen som förnekat existensen av förarlösa tåg?
Sidwell skrev "Tekniken går väldigt snabbt framåt och jag skulle inte bli chockad om vi hade självkörande tåg om 10 år.".
Citera
2015-08-19, 22:37
Medlem
Pingis.0s avatar
Citat:
Sidwell skrev "Tekniken går väldigt snabbt framåt och jag skulle inte bli chockad om vi hade självkörande tåg om 10 år.".

Sant.
Dock lite oklart om det inlägget syftar på tekniken i sig eller är mer menat som en beskrivning av vardagen i Sverige om tio år.
Men ändå ett korrekt påpekande från dig och en miss av mig.
Citera
2015-08-20, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakalabama

Totalt två försök per person under hela livet, om du missar båda de två anses du tyvärr inte vara lämplig som lokförare och får därför inte fler chanser. Notera dock att TCC och Nässjöakademin och Järnvägsskolan är tre olika utbildningsanordnare och har egna separata förtest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in