Citat:
Nej, din tolkning av mitt resonemang, som baseras i den felaktiga premissen att spekulation är binärt, gör att begreppet blir innehållslöst. Om du släpper tanken på att bilar antingen är blå eller gula, utan inser att de kan vara olika nyanser av grönt, så blir det enklare för dig att ta till dig av vad jag berättar för dig.
Citat:
Nej, det gör de inte. Och det är en enorm skillnad mellan att köpa en lägenhet och hoppas att den ska ha ökat i värde när man säljer den, och på att köpa en lägenhet för att man tror att den ska ha ökat i värde när man säljer den.
Alla som köper en bostad idag hoppas att bostaden ska stiga i värde så att de såsmåningom ska kunna köpa större/mer centralt etc.
Citat:
Nej, jag har inte sagt att bostadsmarknaden drivs av spekulationsköp. Jag säger att om man köper en lägenhet för att man tänkt göra vinst när man säljer den så baseras beslutet [delvis] på spekulation, oavsett om man bor i den under tiden eller inte. Om man inte bor i den är köpet gult, om man bor i den är köpet grönt.
Därmed har vi en bostadsmarknad som drivs av spekulationköp, är det det du säger?
Säg att Bosse Bostadsköpare ska bo i Stockholm i två år. Han tittar på lägenheter i två olika områden. Hans beslut att köpa bostad beror bland annat på hur långt han har till jobbet, tillgång till nöjen, matbutiker och så vidare - men även potentiell värdeökning, eftersom att planen är att sälja om två år. När Bosse nu köper sin bostad och har låtit den potentiella värdeökningen styra hans val så har valet att köpa påverkats av spekulation. Köpet är grönt, det är blandade orsaker.
Det innebär inte att Bosses bostadsköp kan kategoriseras som spekulation på samma sätt som när man köper nyproduktion och säljer två år senare utan att ha bott i den. Det är ett gult köp, det finns bara en orsak.
Förstår du analogin med färger?
Citat:
Den enda som hamnat fel här är du. Jag hoppas att polletten trillar ner nu.
I så fall hamnar man helt fel i sin analys av den svenska bostadsmarknaden. Den svenska bostadsmarknaden drivs av behovet att bo, menar jag. Ditt jiddrande om spekulation är irrelevant och leder folk till felaktiga slutsatser om utvecklingen framöver. Det är en jäkla skillnad för prognoserna om framtida utfall om utvecklingen på marknaden drivs av spekulation eller ett verkligt underliggande behov.
.