2015-08-08, 10:26
Medlem
Folk idag vill ha lättskötta saker samtidigt som vi inte behöver så mycket utrymme. Detta gör ett en liten modern lägenhet på 60 kvadrat kan vara mer värd för en barnfamilj än ett stort hus på 200 kvadrat och detta reflekteras i priserna. Förut behövde man stora kök medan man idag kan få prisvärd mat hemkörd, man behövde bokhyllor fyllda med filmer och böcker som idag ryms i en dator eller surfplatta. Det är bara att titta i en gammal persons hem och jämföra med en modern hipsterfamilj på Södermalm så märker man skillnaden i hur mycket onödigt som finns hos de äldre personerna.

Om man räknar med ett en familj på fyra personer (2 vuxna 2 barn) ska ha en 160 kvadrat stor lägenhet inne i stan kan man självklart räkna ut att de flesta familjerna har inte råd med det, men förmodligen har de råd med 70 kvadrat vilket de nöjer sig med och vilket fungerar bra pga. smart planering.

Självfallet har jag inte läst hela denna tråd men jag ser ingen som har tagit upp denna punkt innan, jag gissar på att Tokyo har mycket dyrare priser än exempelvis Stockholm när man tittar på priset per kvadratmeter men där bor kanske 2 personer på 25 kvadrat, sparar väl en 10 kvadrat bara genom att ta bort matbord och köksbord för att istället sitta på golvet och äta.
2015-08-08, 10:30
Medlem
Man kan börja prata om höga priser på bostäder då folk väljer att göra som denna kille
http://www.mirror.co.uk/money/london-became-rip-moved-barcelona-6190791
2015-08-08, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Nej, frågan var vad som händer om ingen vill betala priserna. Det var vad Kurt Sune startade, jag besvarade och du dök in i. Det vill säga det jag påstår är rena självklarheter, men det behövde ändå skrivas eftersom Kurt Sune hävdade motsatsen.

Ska vi utvidga detta är det dock så att vi har för lite köpare och säljare på frimärksmarknaden överhuvudtaget. Blir lite svårt att jämföra dessa.
Jag minns det som fallet om de som vill in på marknaden avstår. Dvs endast de som är i marknaden står för omsättningen. Och det är inte uppenbart att dom skulle köpa av varandra till fallande priser.

Frimärken var mer en indikation på att trots avsaknad av inflöde av unga frimärkssamlare så faller inte priserna.
2015-08-08, 11:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jag minns det som fallet om de som vill in på marknaden avstår. Dvs endast de som är i marknaden står för omsättningen. Och det är inte uppenbart att dom skulle köpa av varandra till fallande priser.

Frimärken var mer en indikation på att trots avsaknad av inflöde av unga frimärkssamlare så faller inte priserna.
Frimärken har en global marknad återigen, fastigheter inte ens en nationell marknad om de är för att bo på, den är lokal vilket ökar sårbarheten.
2015-08-08, 11:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Can-i-bus
Folk idag vill ha lättskötta saker samtidigt som vi inte behöver så mycket utrymme. Detta gör ett en liten modern lägenhet på 60 kvadrat kan vara mer värd för en barnfamilj än ett stort hus på 200 kvadrat och detta reflekteras i priserna. Förut behövde man stora kök medan man idag kan få prisvärd mat hemkörd, man behövde bokhyllor fyllda med filmer och böcker som idag ryms i en dator eller surfplatta. Det är bara att titta i en gammal persons hem och jämföra med en modern hipsterfamilj på Södermalm så märker man skillnaden i hur mycket onödigt som finns hos de äldre personerna.

Om man räknar med ett en familj på fyra personer (2 vuxna 2 barn) ska ha en 160 kvadrat stor lägenhet inne i stan kan man självklart räkna ut att de flesta familjerna har inte råd med det, men förmodligen har de råd med 70 kvadrat vilket de nöjer sig med och vilket fungerar bra pga. smart planering.

Självfallet har jag inte läst hela denna tråd men jag ser ingen som har tagit upp denna punkt innan, jag gissar på att Tokyo har mycket dyrare priser än exempelvis Stockholm när man tittar på priset per kvadratmeter men där bor kanske 2 personer på 25 kvadrat, sparar väl en 10 kvadrat bara genom att ta bort matbord och köksbord för att istället sitta på golvet och äta.

Äldre personer följer sällan senaste trenderna och är trenden minimalistisk så bor hipstern minimalistiskt.
Att priserna är höga inom tull beror på att det inte byggs fler sekelskiftesfastigheter och att hipstern inte ens vill bo överallt inom tull om de kan välja.
Att en familj bor litet är inget nytt fram till tidigt 60 tal var det vanligt att en familj med barn bodde i en tvåa. Det var när villatrenden kom och folk byggde kraftigt subventionerade egnahem på 50/60/70/80 tal som folk slutade bo smått.
Nu är det pga prisbilden åter tvingande för många som vill bo inom tull.
2015-08-08, 11:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Frimärken har en global marknad återigen, fastigheter inte ens en nationell marknad om de är för att bo på, den är lokal vilket ökar sårbarheten.

Beror nog helt på var i landet man snackar om.

Det finns även internationella investerare som skulle kunna tänka sig att äga en bostad i Sthlm skulle jag tro.
2015-08-08, 11:37
Medlem
Citat:
Ditt svammel upphör aldrig, Nej BNP tillväxt anges inte året efter och BNP per capita steg inte mellan 2007 -2014.
Har inte varit tal om det heller. Och du duckar helt för frågan om att du mäter BNP ändringen för 2014 genom att subtrahera BNP för 2014 med BNP för 2014.

Andra förstår att vill man mäta förändringen för 2014 så subtraherar man värdet för 2014 från 2013. Är det verkligen på allvar att du inte förstår en sådan grundläggande sak?
Det skulle i sig förklara en del konstigheter du skriver.

Citat:
Du kan fortfarande inte förklara varför fackens enorma lönekrav under 90-00 tal ledde till reallöneökningar? Svar: Det kom inga, stat, näringsliv och fack drev låginflationspolitik ihop med struktur former och flytande valuta så fick vi minskad skuldsättning per capita och höjda reallöner.
Nej och det går inte heller. Det var inte naturligtvis inte fackens utpressning som ledde till reallöneökningar. Det är som jag skrev något som kommer som en konsekvens av konkurrens.

(De flesta skulle nog säga att reallöneökningarna under den perioden i huvudsak kom av att produktionsflytten till Kina på allvar sänkte priserna på varor. Vi köper mängder av importerade varor som fick prissänkningar pga detta. Därav att Riksbanken har haft svårt att upprätthålla 2% inflation).

Citat:
Sänker vi lönerna så kommer konsumtionen sjunka än mer och med de priserna och då lär knappast räntan höjas.
Däremot lär bostadspriserna bromsa rejält.
Om folk arbetar i stället för att vara arbetslösa så har vi tvärtom råd med mer.
Och behöver inte Riksbanken sänka ränta för att återställa konkurrenskraften, då slipper vi stora prisökningar på tillgångar.

Man behöver inte tänka många sekunder för att förstå det.
2015-08-08, 11:40
Medlem
Citat:
Frimärken har en global marknad återigen
Vilket är goddag yxskaft. Du kan inte ha förstått vad vi skriver om.
2015-08-08, 11:42
Medlem
muslemhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Beror nog helt på var i landet man snackar om.

Det finns även internationella investerare som skulle kunna tänka sig att äga en bostad i Sthlm skulle jag tro.
Finns det någon mer "olokal" bostadsmarknad än den i London? Ju högre relativa (och stabila) priser ju fler utlänningar lockas till köp, mycket som rena investeringar/placeringar.
I London äger mer el mindre förmögna människor ofta ett flertal bostadsfastigheter, i allmänhet en mkt god affär pga värdestegringen.
2015-08-08, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Can-i-bus

Stockholmskommunerna har lägre snittboyta per person. Och det har diskuterats.
Varför det är så har nog inte diskuterats i detalj så mycket, utan antagandet har väl varit att viljan att bo där har varit så stor att folk gjort avkall på boyta. Det har varit en prisfråga snarare än en livsstilsfråga.

Det du ser är snarare en anpassning till mindre/större boyta.
2015-08-08, 12:51
Medlem
Citat:
Självklart, men man kan ju som undertecknad köpa in sig i en förening där stambytet redan är gjort. Bor i nyproduktion och nästa stambyte torde vara om ca 50 år.

Brf behöver inte heller ha något extra påslag på räntan när det ska lånas.

Men hyresgästen kommer att få se en chockhöjning. Och går räntan upp blir det extremt kännbart.

Nyproduktion?
Misstänker då att föreingen har enorna skulder, vilka du är delägare i.
2015-08-08, 12:54
Medlem
Citat:
Gäller bara nya kunder och som alla vet: amortering är ingen kostnad. Det är ett sparande.

Jo en amortering är ett sparande MEN om du amorterar på ett lån som du har 3% i ränta på eller om du aldrig haft lånet och lagt de pengara på börsen och fått 6-7% i avkastning istället så vet även du vilket som är smartast.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in