2015-08-19, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Begreppet "spekulationsköp av bostäder" blir fullständigt innehållslöst med ditt sätt att resonera.
Nej, din tolkning av mitt resonemang, som baseras i den felaktiga premissen att spekulation är binärt, gör att begreppet blir innehållslöst. Om du släpper tanken på att bilar antingen är blå eller gula, utan inser att de kan vara olika nyanser av grönt, så blir det enklare för dig att ta till dig av vad jag berättar för dig.

Citat:
Alla som köper en bostad idag hoppas att bostaden ska stiga i värde så att de såsmåningom ska kunna köpa större/mer centralt etc.
Nej, det gör de inte. Och det är en enorm skillnad mellan att köpa en lägenhet och hoppas att den ska ha ökat i värde när man säljer den, och på att köpa en lägenhet för att man tror att den ska ha ökat i värde när man säljer den.

Citat:
Därmed har vi en bostadsmarknad som drivs av spekulationköp, är det det du säger?
Nej, jag har inte sagt att bostadsmarknaden drivs av spekulationsköp. Jag säger att om man köper en lägenhet för att man tänkt göra vinst när man säljer den så baseras beslutet [delvis] på spekulation, oavsett om man bor i den under tiden eller inte. Om man inte bor i den är köpet gult, om man bor i den är köpet grönt.

Säg att Bosse Bostadsköpare ska bo i Stockholm i två år. Han tittar på lägenheter i två olika områden. Hans beslut att köpa bostad beror bland annat på hur långt han har till jobbet, tillgång till nöjen, matbutiker och så vidare - men även potentiell värdeökning, eftersom att planen är att sälja om två år. När Bosse nu köper sin bostad och har låtit den potentiella värdeökningen styra hans val så har valet att köpa påverkats av spekulation. Köpet är grönt, det är blandade orsaker.

Det innebär inte att Bosses bostadsköp kan kategoriseras som spekulation på samma sätt som när man köper nyproduktion och säljer två år senare utan att ha bott i den. Det är ett gult köp, det finns bara en orsak.

Förstår du analogin med färger?

Citat:
I så fall hamnar man helt fel i sin analys av den svenska bostadsmarknaden. Den svenska bostadsmarknaden drivs av behovet att bo, menar jag. Ditt jiddrande om spekulation är irrelevant och leder folk till felaktiga slutsatser om utvecklingen framöver. Det är en jäkla skillnad för prognoserna om framtida utfall om utvecklingen på marknaden drivs av spekulation eller ett verkligt underliggande behov.
Den enda som hamnat fel här är du. Jag hoppas att polletten trillar ner nu.
2015-08-19, 13:10
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Briljant.
2015-08-19, 13:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Nej, din tolkning av mitt resonemang, som baseras i den felaktiga premissen att spekulation är binärt, gör att begreppet blir innehållslöst. Om du släpper tanken på att bilar antingen är blå eller gula, utan inser att de kan vara olika nyanser av grönt, så blir det enklare för dig att ta till dig av vad jag berättar för dig.

Nej, det gör de inte. Och det är en enorm skillnad mellan att köpa en lägenhet och hoppas att den ska ha ökat i värde när man säljer den, och på att köpa en lägenhet för att man tror att den ska ha ökat i värde när man säljer den.

Nej, jag har inte sagt att bostadsmarknaden drivs av spekulationsköp. Jag säger att om man köper en lägenhet för att man tänkt göra vinst när man säljer den så baseras beslutet [delvis] på spekulation, oavsett om man bor i den under tiden eller inte. Om man inte bor i den är köpet gult, om man bor i den är köpet grönt.

Säg att Bosse Bostadsköpare ska bo i Stockholm i två år. Han tittar på lägenheter i två olika områden. Hans beslut att köpa bostad beror bland annat på hur långt han har till jobbet, tillgång till nöjen, matbutiker och så vidare - men även potentiell värdeökning, eftersom att planen är att sälja om två år. När Bosse nu köper sin bostad och har låtit den potentiella värdeökningen styra hans val så har valet att köpa påverkats av spekulation. Köpet är grönt, det är blandade orsaker.

Det innebär inte att Bosses bostadsköp kan kategoriseras som spekulation på samma sätt som när man köper nyproduktion och säljer två år senare utan att ha bott i den. Det är ett gult köp, det finns bara en orsak.

Den enda som hamnat fel här är du. Jag hoppas att polletten trillar ner nu.
Dina hårklyverier om hur stor andel av beslutet att köpa en bostad som är "spekulation" - dvs förhoppning om värdeökning - är helt ointressant för alla utom dig. Det är fullständigt ovidkommande om beslutet att köpa en bostad till 0,9% eller 1,2% handlar om förhoppning om värdeökning. Det styr inte aktörernas handlande ett jävla dugg, för att vara tydlig.

Det enda som är intressant för att diskutera utvecklingen av bomarknaden är om det finns en massa aktörer som styrs endast och uteslutande - binärt om du så vill - av driften att göra en god förtjänst och inte alls av underliggande behov av att bo.

Om du inte fattar varför dina hårklyverier är så totalt ointressanta så bör du lämna tråden och börja granska navelludd på heltid. Det är lika givande som denna pseudodiskussion om "spekulation".
2015-08-19, 13:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Briljant.
Briljant?
2015-08-19, 13:40
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Briljant?
Låt oss kalla det interndialog.
2015-08-19, 13:42
Avslutad
Citat:
Låt oss kalla det interndialog.
Låt oss fastslå att du kallade ett inlägg som gaggar om saker som inte påverkar aktörerna på bostadsmarknaden för "brilliant".
2015-08-19, 13:46
Medlem
om det ska komma nån bubbla så är det när börskraschen kommer, då bankerna tvingas höja räntan så kommer vissa behöva sälja samtidigt som nästan ingen vill köpa när räntan är så hög då faller priserna.
2015-08-19, 13:52
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Låt oss fastslå att du kallade ett inlägg som gaggar om saker som inte påverkar aktörerna på bostadsmarknaden för "brilliant".
Jag citerade något och skrev att det var briljant. Vad du sedan drömmer ihop kan jag tyvärr inte stå till svars för. Tack och lov.
2015-08-19, 14:23
Avslutad
Citat:
Jag citerade något och skrev att det var briljant. Vad du sedan drömmer ihop kan jag tyvärr inte stå till svars för. Tack och lov.
Då ska jag komma ihåg att nästa gång vi vuxna pratar i termer av procentuella andelar så föredrar lille Trillske att vi översätter det till färger, så han hänger med. Briljant var ordet.
2015-08-19, 15:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är möjligt att folk som varit inne på marknaden och bott i bostadsrätt till slut byter upp sig. Vad vet jag?

Nya köpare får i sådana fall hosta allt mer och mer men de är fortfarande inte de nya som bestämmer priserna. Det blir tufft "achmed" förstås.

Reallönerna har hängt med i förhållande till kostnaderna och mer därtill. Det finns områden där det kommer fortsätta upp tror jag.

Och det är tuffare krav än någonsin för att få låna, så jag förstår inte riktigt varför foliehatten åkt på.
Nej reallönerna har inte hängt med öht, skuldkvoten ökar konternueligt, sluta sitt och ljug.
2015-08-19, 15:11
Medlem
Vill bara berätta för er att mina två sista spekultionsköp av nybyggen, men inflytt våren 2016, nu ligger 1 MSEK plus, per lägenhet alltså, de ska säljas om ca 6 månader. Så min sammanlagda lägenhets-spekulationsvinst senaste 7 åren blir ca 15 MSEK brutto, så jag har så att säga slutat mitt (löneslaverijobb) och lever på avkastningen av mina vinster. Så den kluriga frågan är: 1. är jag smartast i tråden? 2. jag är bara medelsmart men har gjort otroligt korrekta riskbedömningar och spekulationer? 3. jag är en imbecill som chansade och hade tur?.
2015-08-19, 15:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Vill bara berätta för er att mina två sista spekultionsköp av nybyggen, men inflytt våren 2016, nu ligger 1 MSEK plus, per lägenhet alltså, de ska säljas om ca 6 månader. Så min sammanlagda lägenhets-spekulationsvinst senaste 7 åren blir ca 15 MSEK brutto, så jag har så att säga slutat mitt (löneslaverijobb) och lever på avkastningen av mina vinster. Så den kluriga frågan är: 1. är jag smartast i tråden? 2. jag är bara medelsmart men har gjort otroligt korrekta riskbedömningar och spekulationer? 3. jag är en imbecill som chansade och hade tur?.
Det är väl bara att säga grattis, kan man hitta en legal födkrok som ger bra avkastning är det bara att gratulera. Jag ser inte att det är värre att tjäna pengar på detta än andra sätt. Inte heller lär du tippa marknaden .

Till Trillske: Detta är HELT gula köp, hänger du med?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in