2015-08-18, 22:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast det är en idiotinvändning. Häktningsprotokoll redovisar i princip aldrig vilka omständigheter som har fått rätten att ange den ena eller andra misstankegraden.
Vad har det med #letsdoits inlägg att göra?
2015-08-18, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Besynnerligt uttalande om inte DNA:t går att förklara, så uppenbarligen har han en förklaring även om åklagaren är skeptisk till den.

Skulle inte förvåna mig om det här sista förhöret kommer att leda till att vi snart kan läsa om att ytterligare personer tagits in på förhör, kanske AJ som jag skrev i några av mina första inlägg
2015-08-18, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Följer utvecklingen och även allt som skrivs här i tråden....
Jag är personligen helt övertygad om att fel MGM sitter häktad.
Även om yppande-förbud råder vad gäller utredningen så verkar till och med åklagaren vara osäker på att "rätt man sitter" just nu.
Jag tror MGM VET vem som begått denna hemska handling att ta Lisa av daga, men att han av någon anledning inte "berättar" den sanna historien...
Varför frågar jag mig?
Måhända pengar som styr (som någon/några här i tråden redan insinuerat).
Jag önskar av hela mitt hjärta att den verkliga sanningen kommer fram snart nog....
Jaru och det verkar som om vissa som försvarar är på din sida, medan dom som har lite bevis är på andra sidan nätet. Vi får se om bollen kommer i mål eller om det blir Game Over. Finns det DNA från den gripne är "jag" övertyga om att denne är inblandad och rent av är den som gjorde det. om det är flera iblandande så har dom som letar efter bevis inte fått in alla eller gjort bort sig om dom inblandade var syskon eller släkt. Vilket också givetvis är min starka åsikt
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det kan ha betydelse, men det är inte bevis.

Jo det är ett bevis om åklagaren anför det som ett bevis, dock är det domstolen som värderar beviset.

Kommentera nu mitt och Letsdoits eminenta exempel på hur ett rättsintyg som tung och viktig bevisning kan binda den misstänkte till mordet.
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast det är en idiotinvändning. Häktningsprotokoll redovisar i princip aldrig vilka omständigheter som har fått rätten att ange den ena eller andra misstankegraden.
Det håller jag fullkomligt med om, men det var vad de bägge advokaterna ansåg att HD skulle pröva - med känt resultat.
2015-08-18, 22:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Det kan ha betydelse, men det är inte bevis.
Hur är det nu det brukar låta i deckare för att ringa in mördare? Motiv, förmåga och tillfälle. Klart som fan att råttgiftet är ett bevis om BO avled av det.
2015-08-18, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Just där faller han för säger man så kan man ej heller förklara spårsäkringar som polisen gjort på fynd och sannolikt även andra platser som han knyts till. Han har inte ens en dålig lögn i bagaget om att t.ex. jo jag har varit på fiket etc.. och då kan jag möjligen vidrört flickan när jag hämtade kaffet typ.

Han har träffat Lisa Holm det är jag helt övertygad om och det blev hennes öde tyvärr.

Nu är det ju så att om han säger att han aldrig träffat Lisa så är det åklagarens sak att bevisa att motsatsen. Då skall det vara bevis som håller i rätten.
Den obehagliga känsla som framkommer är att man jobbade som sjutton och fick ihop en teori och en misstänkt och sedan gick man på semester och räknade med att provsvar mm skulle komma in till de mindre erfarna kollegorna som fick jobba på semestern och dessa skulle bara kunna bocka av teorin, sedan klart. Men så verkar nu inte vara fallet och det står mer och mer klart för advokaten, som då kommer få ett stort övertag i rätten OCH kunna leva flera år framgent på processer mot de som klantat sig (=gått på semester) i utredningen. Ett scenario man inte får blunda för. I övrigt hänvisas till min föregående tråd.
2015-08-18, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Just där faller han för säger man så kan man ej heller förklara spårsäkringar som polisen gjort på fynd och sannolikt även andra platser som han knyts till. Han har inte ens en dålig lögn i bagaget om att t.ex. jo jag har varit på fiket etc.. och då kan jag möjligen vidrört flickan när jag hämtade kaffet typ.

Han har träffat Lisa Holm det är jag helt övertygad om och det blev hennes öde tyvärr.

Bra sagt! Kunde inte sagt det bättre själv..

DNA är säkrade mot honom och ändå har han inte träffat henne, smuts.
2015-08-18, 22:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo det är ett bevis om åklagaren anför det som ett bevis, dock är det domstolen som värderar beviset.

Kommentera nu mitt och Letsdoits eminenta exempel på hur ett rättsintyg som tung och viktig bevisning kan binda den misstänkte till mordet.
#letsdoits "bevis", om åklagaren lägger fram det, kommer domstolen att strunta i. Ditt inlägg har jag redan kommenterat.
2015-08-18, 22:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Hur är det nu det brukar låta i deckare för att ringa in mördare? Motiv, förmåga och tillfälle. Klart som fan att råttgiftet är ett bevis om BO avled av det.
Aha, det är i deckare du har lärt dig bevisprövning. Nu förstår jag.

Du borde läsa realistiska kriminalromaner istället. Sjöwall & Wahlöös Den vedervärdige mannen från Säffle är en. Den vedervärdige mannen är mordoffret, inte mördaren som du trodde när du döpte om den till Mördaren i Säffle.

Detta är varken deckare eller kriminalroman. Detta är verklighet. Att någon har ett kvitto på råttgift hemma är inte mordbevis.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-08-18 kl. 23:05.
2015-08-18, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
...och denna spektakulära teori baserar du på...?

Återigen, det här är ingen gissningstävling eller Agatha Christie-filmatisering där man får poäng för att ha chansat på butlern redan efter tio minuter.

Dels att AJ föreslog andra platser att leta på för polisen än sina egna byggnader, att AJ återgav handskfyndet i två helt olika versioner och att AJ har fri tillgång till alla byggnader på sin mark och kan röra sig hur som haver . Att AJ åker och firar midsommar dagarna efter man hittat ett mördat barn i ett av hans hus
2015-08-18, 22:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är intressant och visar hur en debatt påverkar i bra riktning. Tidsaspekter på svarstider är ju en fråga som är svårt att påverka helt, då det är olika myndigheter inblandade och det tar sina olika tider att analysera prover.
Det jag tycker är viktigt är att det blir olika hantering beroende på brott och svårighetsgraden. Det är viktigt att ha den sorts häktning man har nu då allvarliga brott ska utredas. Den häktning Litauern har är nödvändig om man ska utreda detta brott utan att han kan hitta på ofog. Det kan finnas fall där en person kan vara häktad på vanligt fängelse. Det borde kunna avgöras från fall till fall, eftersom det är så nedbrytande att vara på ett häkte.
Det jag ser som allvarligt är de slentrianmässiga häktningarna där det kan gå flera år utan att utredningen går framåt. Vi har sett fall som är förskräckliga i Sverige, och det verkar vara skatte- och narkotikabrott som är de fall våra domstolar bortser från mänskliga rättigheter. De riktigt grova brottslingarna har inget att klaga på!

Håller med till fullo. Utredning viktig, få ner svarstider, se över hur handläggning sker osv. men det finns nyanser i det här som du skriver. Detta fall är inte ens relevant att diskutera utifrån dessa termer (än iaf) och det är en stor, troligen komplex utredning. Lägger man därtill grovt brott, en förundersökning som måste skyddas är det som det är. Däremot ska de se över det hela och fundera över vart och varför det drar ut på tiden, helt klart, samt det du skriver om att det inte ska ske på slentrian.
Lite av advokatens pressande (ordvalet) känns som hon surfar på svallvågen av en högaktuell utredning för området.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in