2015-08-18, 22:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rapport123
Nej det kanske inte är något konstigt med det. Jag menar bara att det hade ju kommit fram till A för eller senare iaf. Är det de första man tänker på när man blir inplockad till förhör och polisen är och hämtar dom att man ropar till ens granne att de ska hälsa sin arbetsgivare? Varför skulle de var så snabba med att medela han det? Men aja bara jag som spekulerar. Ska vara tyst

De kan ha tänkt att det kommer att dröja mycket länge innan de kommer ut igen, vilket visade sig vara sant, anledningen kan såklart vara att de är skyldiga och tänkte att nu är det kört, och som de lojala och plikttrogna arbetare de är så tar de ansvar och sänder en hälsning till AJ, kanske djuren skulle bli utan mat nästa morgon.

Men den troligaste förklaringen kanske är att den som sände hälsningen inte visste att en av de tre kan vara skyldig till mord, och med vetskap om att Lisa var försvunnen misstänkte att besöket hos polisen kunde dra ut på tiden, i övrigt samma motivering som ovanstående, arbetsrelaterat.
2015-08-18, 22:22
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
"Advokat Inger Rönnbäck ifrågasätter påståendet om att brottsutredningen nära nog är klar.

– Det finns personer som berätta för mig att de har uppgifter att lämna, men att de ännu inte ens har blivit hörda av polisen".

http://www.skovdenyheter.se/article/nytt-forhor-med-mordmisstankt/

Verkar som det finns en del kvar för polisen att jobba med. Men dom kanske sitter nöjda med det dom har.

Även detta är lite intressant, då man spekulerar över NB´s förklaringar om DNA:t.

"– Min klient vill lämna det han kan. Han förnekar brott och säger att han aldrig har träffat Lisa Holm, säger Inger Rönnbäck."
2015-08-18, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
"Advokat Inger Rönnbäck ifrågasätter påståendet om att brottsutredningen nära nog är klar.

– Det finns personer som berätta för mig att de har uppgifter att lämna, men att de ännu inte ens har blivit hörda av polisen".

http://www.skovdenyheter.se/article/nytt-forhor-med-mordmisstankt/

Verkar som det finns en del kvar för polisen att jobba med. Men dom kanske sitter nöjda med det dom har.

Alltså personer som nu skulle vara tungan på vågen för MGM, tillåt mig småle för de skulle varit förhörda för länge sedan om de har viktiga uppgifter att tillföra både mot eller med MGM.

Det dyker alltid upp sådana här s.k. vittnen som inte tillför ett piss men möjligen får advokaten att visa sig vara rättfram och stridbar fast slaget är redan förlorat. Det blir i.a.f. en fet räkning till staten när allt är över.
2015-08-18, 22:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Även detta är lite intressant, då man spekulerar över NB´s förklaringar om DNA:t.

"– Min klient vill lämna det han kan. Han förnekar brott och säger att han aldrig har träffat Lisa Holm, säger Inger Rönnbäck."
Besynnerligt uttalande om inte DNA:t går att förklara, så uppenbarligen har han en förklaring även om åklagaren är skeptisk till den.
2015-08-18, 22:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, jag kan inte inse varför ett rättsintyg ska kunna vara bevis mot NB, eller någon öht som inte har medgivit medverkan. Det kan vara bevis om att någon har dödats, men inte av vem. Det får andra bevis visa.
Så om det kan konstateras att ett offer dödats av råttgift så menar du att det inte har någon betydelse om man hemma hos X funnit ett kvitto utvisande inköp av 1 l mjölk och 2 kg råttgift..?
2015-08-18, 22:33
Medlem
Kexet65s avatar
Följer utvecklingen och även allt som skrivs här i tråden....
Jag är personligen helt övertygad om att fel MGM sitter häktad.
Även om yppande-förbud råder vad gäller utredningen så verkar till och med åklagaren vara osäker på att "rätt man sitter" just nu.
Jag tror MGM VET vem som begått denna hemska handling att ta Lisa av daga, men att han av någon anledning inte "berättar" den sanna historien...
Varför frågar jag mig?
Måhända pengar som styr (som någon/några här i tråden redan insinuerat).
Jag önskar av hela mitt hjärta att den verkliga sanningen kommer fram snart nog....
2015-08-18, 22:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, jag kan inte inse varför ett rättsintyg ska kunna vara bevis mot NB, eller någon öht som inte har medgivit medverkan. Det kan vara bevis om att någon har dödats, men inte av vem. Det får andra bevis visa.

Slå upp vad knappast betyder.

Ponera att polisen har flera misstänkta mordvapen, den häktades DNA finns på ett av dem, av rättsintyget framgår vilket föremål som användes vid mordet, det råkar vara det föremål som bär den misstänktes DNA.

Jag förstår att du inte kan inse att det kan vara så, tyvärr.

Nu tänker du troligen på blod, offrets DNA på mordvapnet, gör så, det leder inte till en bättre förståelse.

Tänk istället på ett skjutvapen, det måste inte bära spår av offret, däremot kan projektilen utgöra länken mellan offret och mördaren. Den misstänktes DNA på vapnet, kulan har avlossats med det vapnet, kulan återfinns i offret, går du med på det, kan det vara så?

Vidare kan man tänka sig att obduktionsprotokoll, rättsintyg eller vad som helst i utlåtandeväg dröjer därför att man till exempel provskjuter vapen och inväntar svar och utlåtanden som skall ingå i obduktionsprotokollet, det kan vara en anledning till att det dröjer, men sannolikast är att rättsmedicin är överbelastad.

Jag vet vad knappast betyder. Till exempel, du är knappast riktigt riktig.
2015-08-18, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077

Just där faller han för säger man så kan man ej heller förklara spårsäkringar som polisen gjort på fynd och sannolikt även andra platser som han knyts till. Han har inte ens en dålig lögn i bagaget om att t.ex. jo jag har varit på fiket etc.. och då kan jag möjligen vidrört flickan när jag hämtade kaffet typ.

Han har träffat Lisa Holm det är jag helt övertygad om och det blev hennes öde tyvärr.
2015-08-18, 22:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Så om det kan konstateras att ett offer dödats av råttgift så menar du att det inte har någon betydelse om man hemma hos X funnit ett kvitto utvisande inköp av 1 l mjölk och 2 kg råttgift..?
Det kan ha betydelse, men det är inte bevis.
2015-08-18, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Ungefär så jag kände också. Att inget nytt skulle tillkomma och att förhöret var mer ett sätt att få en person som suttit häktad för mord med restriktioner få komma till tals en stund.
Min klara tolkning var att den misstänkte och advokaten sade till den som förhörde och de som medlyssnade, att Ni måste mer detaljerat undersöka de alternativa spår som finns. Vårt läge är klart. Ej delaktig, ej inblandad. Skälet till yppandeförbudet som dessutom för ovanlighetens skull följs av de inblandade in i detalj är rimligen att det finns en alternativ GM som man inte med lätthet kommer åt, men att man inte kan utesluta den häktade. Dessutom finns möjliga språkförbistringar som kan komplicera till allt.

Notera att den häktade har tidigare i sitt hemland blivit beskylld för att ha tagit en TV-apparat som försvunnit. Denna lär han fått betala. Kan ha varit så att han då lärde sig att inte tjalla även om han hade teorier eller indicier om vem som gjort det. Ibland kan livet vara kärt...
Antag att han är oskyldig och några som har intresse på olika sätt att dölja sina förehavande direkt eller indirekt hotat honom. Skulle han då berätta? Nej! Inte ens i denna situation. Däremot kan man ånyo antyda (sanningen) att polisen varit slöa med viktiga alternativa spår, på ett sådant sätt att det inte kan läsas i protokoll senare som han tjallat (oaktat om han vet något eller inte).

Att förundersökningsledaren m.fl. haft semester under tiden är helt oansvarigt. Deras chef skulle dragit in semestern. Vi ser hur den som varit t.f. senaste månaden nog inte alls haft grepp om sakerna. Utredningens nyckelpersoner kan INTE ta hänsyn till semester av rättssäkerhetsskäl.
2015-08-18, 22:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Såväl AB:s som NB:s advokat frambar samma huvudsakliga grunder för prövningstillstånd, om än AB:s advokat var betydligt mer välformulerad, utförlig och strukturerad i sin ansökan: Anonymiserade vittnen (uppgifter) och ingen redovisning, varken av TR eller HR, av vilka omständigheter som ska ha konstituerat sannolika skäl.
Fast det är en idiotinvändning. Häktningsprotokoll redovisar i princip aldrig vilka omständigheter som har fått rätten att ange den ena eller andra misstankegraden.
2015-08-18, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Följer utvecklingen och även allt som skrivs här i tråden....
Jag är personligen helt övertygad om att fel MGM sitter häktad.
Även om yppande-förbud råder vad gäller utredningen så verkar till och med åklagaren vara osäker på att "rätt man sitter" just nu.
Jag tror MGM VET vem som begått denna hemska handling att ta Lisa av daga, men att han av någon anledning inte "berättar" den sanna historien...
Varför frågar jag mig?
Måhända pengar som styr (som någon/några här i tråden redan insinuerat).
Jag önskar av hela mitt hjärta att den verkliga sanningen kommer fram snart nog....
jag tror på din version också! Det är fel MGM som sitter. Det är någon annan som har fingrarna i syltburken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in