Citat:
Ursprungligen postat av
GilGrissom82
Bakgrunden till det resonemanget är att åklagaren/jornalisterna de facto uttryckt att det finns paralleller/beröringspunkter med dubbelmordet i Linköping 2004.
Antingen är det likheten att DNA-har säkrats men det finns ingen MGM att matcha med i båda dessa fall (detta är en väldigt trolig liknelse).
Men, likheten mellan dessa båda fall kan också vara "fel person på fel plats", dvs lärarinnan var på väg till jobbet i Linköping och ingrep när pojken blev knivmördad, varpå hon själv också knivskars till döds. Kanske BO i Runby också blev vittne till någon form av våldshandling, försökte gå emellan och blev själv ett offer.
Har själv sagt att det kan vara långsökt, men inte helt osannolikt.
Om det hade varit något mer "sadistiskt" motiv, så hade polisen haft ett mycket större samhällsansvar att informera allmänheten om det. Därför kan teorin "fel person på fel plats" egentligen vara mer realistisk, baserat på åklagarens uttalanden samt polisens agerande.
Jag vet inte vad det är åklagaren menar, det är antagligen ett lite klumpigt uttalande som han inte tänkt sig att det ska spekuleras så mycket om, och kan betyda lite vad som helst. Men jag har svårt att se hur polisen ska kunnat komma fram till att det är så? Det skulle väl i så fall kanske vara blod från en tredje person, eller ett djur som misshandlats till döds. Jag skulle säga att det är helt osannolikt.
På fel plats kan man nog säga att IJ har varit, oavsett om det rör sig om ett sexualsadistiskt motiv eller dåremotiv. Jag vet inte om polisen bör gå ut med mer eller mindre varningar för det ena eller andra alternativet. Att bli mördad är illa nog.
Citat:
Ursprungligen postat av
GilGrissom82
Det är ev. det som uppges ha hänt vid dubbelmordet i Linköping 2004: Kvinnan (BO2) upptäckte att GM knivskar ett barn (BO1).
Och åklagaren/journalisterna ser paralleller/beröringspunkter med just detta specifika fall.
P.S. Liknande tillvägagångssätt uppges ha skett vid dubbelmordet i Ljungsbro 2013: Kvinnan (BO2) upptäckte att GM misshandlade en 15-årig pojke (BO1) med järnrör.
Så visst finns det fall där motivet kan ha varit att BO upptäckte att GM misshandlade barn.
Visst, du har åtminstone delvis rätt i detta, men faktum kvarstår – inget talar för att det gått till på det viset i Upplands Väsby.