2015-08-18, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Direkt efter sa han:
"- Nu håller man på och tittar på alla andra register, även vissa utländska."

ser du det i Expreesens artikel eller?
Citera
2015-08-18, 21:24
Medlem
Flesh4s avatar
Jag träffade en kille förra onsdagen på Retro på Kungsholmen. Han hette något på A, var 21 år gammal och pluggade med Ida socionom i umeå sa han. Han var hur konstig som helst. Vet inte om han försökte ragga med "metod sympati". Men han kom fram till mig och bad om cigg i samma mening som han sa att hans kompis hade blivit mördad. Sen låtsas grät han på min axel. Kändes extremt oslustigt. Han hade varit inne på förhör under dagen men blev släppt. Jag och min kompis tyckte det var jätteobehagligt. Vi ringde polisen och de sa att de skulle ringa tillbaka dagen därpå. De gjorde det aldrig. Men det var lite sjukt.
Citera
2015-08-18, 21:25
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroadSvensk
Kanske är hans uttalanden ytterst medvetna, kanske det är en strategi att delge massmedia viss information. Om man uttalar sig sådär kortfattat (och dessutom kryptiskt) så känns det ju som att det finns en risk för att det han säger är noga genomtänkt.
Polisen använder den typen av metoder ibland, ingen aning om de gör det i det här fallet men det känns ju lite väl fånigt att på ett ganska snäsigt, schablonartat sätt svara reportern på det där sättet som han gör.

"de där registren"?? Finns det fler register eller är detta ett felcitat?

Tror inte dom har många uppslag tyvärr..

Du har ju NFC:s register med DNA från olösta brott, och polisens DNA-register. Det är bara dessa två jag kan komma på nu, förutom dom utländska då förstås.
Citera
2015-08-18, 21:25
Medlem
Citat:
Direkt efter sa han:
Tiggarna.....
Citera
2015-08-18, 21:28
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Direkt efter sa han:

Man kan ju undra hur många dom har.
Citera
2015-08-18, 21:30
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Tiggarna.....

Kan du översätta det där? Jag fattar inte. Är lite trög.
Citera
2015-08-18, 21:31
Medlem
Citat:
Fortfarande finns det ingen som är skäligen misstänkt.
Samtidigt avslöjar åklagaren Robert Näppi för Expressen att han har gjort sig en profil av Runbymördaren:
– Jag har en ganska bra uppfattning om profilen på den här människan.

Citat:
Robert Näppi uttryckte i ett tidigt skede att något var på gång.
Tre dagar efter mordet sa han till Expressen:
– Vi får se vad det landar. Jag tror det kanske händer något i nästa vecka. Vi får se.
Nu nyanserar han sitt uttalande:
– Jag trodde att det här skulle lösa sig snabbare än det faktiskt har visat sig. Det var då jag sa det där om inom en vecka. Jag var ganska övertygad om att det skulle bli någonting då.

Citat:
Jag har en ganska bra uppfattning om profilen på den här människan. Jag tror också att du skulle ha samma uppfattning om du hade varit på brottsplatsen, säger Robert Näppi.

http://www.expressen.se/nyheter/aklagaren-har-gjort-en-profil-av-mordaren/
Citera
2015-08-18, 21:34
Medlem
ME077s avatar
Citat:
ser du det i Expreesens artikel eller?

http://www.expressen.se/nyheter/dna-spar-har-sakrats-efter-mordet-i-runby/
Citera
2015-08-18, 21:41
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Bakgrunden till det resonemanget är att åklagaren/jornalisterna de facto uttryckt att det finns paralleller/beröringspunkter med dubbelmordet i Linköping 2004.

Antingen är det likheten att DNA-har säkrats men det finns ingen MGM att matcha med i båda dessa fall (detta är en väldigt trolig liknelse).

Men, likheten mellan dessa båda fall kan också vara "fel person på fel plats", dvs lärarinnan var på väg till jobbet i Linköping och ingrep när pojken blev knivmördad, varpå hon själv också knivskars till döds. Kanske BO i Runby också blev vittne till någon form av våldshandling, försökte gå emellan och blev själv ett offer.

Har själv sagt att det kan vara långsökt, men inte helt osannolikt.

Om det hade varit något mer "sadistiskt" motiv, så hade polisen haft ett mycket större samhällsansvar att informera allmänheten om det. Därför kan teorin "fel person på fel plats" egentligen vara mer realistisk, baserat på åklagarens uttalanden samt polisens agerande.

Jag vet inte vad det är åklagaren menar, det är antagligen ett lite klumpigt uttalande som han inte tänkt sig att det ska spekuleras så mycket om, och kan betyda lite vad som helst. Men jag har svårt att se hur polisen ska kunnat komma fram till att det är så? Det skulle väl i så fall kanske vara blod från en tredje person, eller ett djur som misshandlats till döds. Jag skulle säga att det är helt osannolikt.

På fel plats kan man nog säga att IJ har varit, oavsett om det rör sig om ett sexualsadistiskt motiv eller dåremotiv. Jag vet inte om polisen bör gå ut med mer eller mindre varningar för det ena eller andra alternativet. Att bli mördad är illa nog.

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det är ev. det som uppges ha hänt vid dubbelmordet i Linköping 2004: Kvinnan (BO2) upptäckte att GM knivskar ett barn (BO1).

Och åklagaren/journalisterna ser paralleller/beröringspunkter med just detta specifika fall.

P.S. Liknande tillvägagångssätt uppges ha skett vid dubbelmordet i Ljungsbro 2013: Kvinnan (BO2) upptäckte att GM misshandlade en 15-årig pojke (BO1) med järnrör.

Så visst finns det fall där motivet kan ha varit att BO upptäckte att GM misshandlade barn.

Visst, du har åtminstone delvis rätt i detta, men faktum kvarstår – inget talar för att det gått till på det viset i Upplands Väsby.
Citera
2015-08-18, 21:46
Medlem
Citat:
http://www.expressen.se/nyheter/dna-spar-har-sakrats-efter-mordet-i-runby/
Tack, lyssnade på det korta klippet och det låter ju som att Linköpings-parallellen enbart handlar om utredningläget inte själva morden i sig. Dock så blir det inte lika självklart när man läser avslutningen på artikeln, då han säger att det finns beröringspunkter... Han kanske bara är jävligt otydlig karln.

Vad tror ni om de andra överfallen i Upplands Väsby då, någon som funderat?
Citera
2015-08-18, 21:51
Medlem
Citat:
Tack, lyssnade på det korta klippet och det låter ju som att Linköpings-parallellen enbart handlar om utredningläget inte själva morden i sig. Dock så blir det inte lika självklart när man läser avslutningen på artikeln, då han säger att det finns beröringspunkter... Han kanske bara är jävligt otydlig karln.

Klart man har funderat, jag personligen tror inte att det är samma gm i nåt av fallen.
Tror på tre olika
Citera
2015-08-18, 21:57
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:

Frågan är om det andra överhuvudtaget skett. Verkar skumt annars att ta tillbaka sin anmälan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in