2015-08-18, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Du har ju NFC:s register med DNA från olösta brott, och polisens DNA-register. Det är bara dessa två jag kan komma på nu, förutom dom utländska då förstås.
Även PKU registret finns, alltså det som utgörs av blodprov från nyfödda i Sverige. Obegripligt att de inte får använda det!
Citera
2015-08-18, 22:08
Medlem
Angående parallellen med Linköpingsmorden 2004, så kan det ju vara så att man funnit ett mordvapen eller något annat föremål som GM haft, i närheten av brottsplatsen här också.
Svårt att se någon annan vettig jämförelse mellan dessa fall tycker jag,
Citera
2015-08-18, 22:13
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Angående parallellen med Linköpingsmorden 2004, så kan det ju vara så att man funnit ett mordvapen eller något annat föremål som GM haft, i närheten av brottsplatsen här också.

Finns hundra miljarder fall att jämföra med i sådana fall. Varför inte IKEA-morden? Varför tar han ett 11 år gammalt olöst mord som skrämmer skiten ur folk?
Citera
2015-08-18, 22:21
Medlem
En brottsplats kan ge information om GM likaså skador på kroppen samt dödsorsak och typ av vapen som använts under brottet. Viktig information som vi saknar. Jag tror dock att GM är helt okänd för Ida och att han (ja, jag tror att det är en man) antingen är en mycket störd individ med en psykisk ohälsa eller en narkotika påverkad dåre.
Kanske en utländsk GM?
Citera
2015-08-18, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Klart man har funderat, jag personligen tror inte att det är samma gm i nåt av fallen.
Tror på tre olika

Dessa psykfall vaknar ju till liv under vår och sommaren så det behöver inte ha något samband alls men det första var ett våldtäktsförsök och den andra var en fullbordad. Det kan väl peka mot en och samma gärningsman. Annars verkar försöket Holmvägen den första mars det som kan likna Runby... Long shot dock, de flesta överfall sker väl gissningsvis i utkanter och/eller vid annan skyddande terräng.

Citat:
Frågan är om det andra överhuvudtaget skett. Verkar skumt annars att ta tillbaka sin anmälan.

Ja helskumt om det är en fullbordad våldtäkt, direkt ovanligt tror anmälningsfrekvensen annars är hög!

Undrar verkligen vad Näppi menar med de förbannade beröringspunkterna, är det bara att utredningsläget är lika illa som vid Linköping eller är det själva tillvägagångssättet, dvs att motivet enbart var att döda (urskiljningslöst våld)? Att Expressen skriver om två tidigare våldtäkter verkar ju vara en fingervisning om vad det är för brott det här handlar om, någon reporter kanske sitter på den informationen. Inte för att jag tror att Expressen är en saklig källa till information direkt, men kanske..

Om det inte är en våldtäkt som lett till ett mord utan enbart ett mord så finns väl risken att fyndplatsen är den plats GM jagade ikapp BO på.
Senast redigerad av OroadSvensk 2015-08-18 kl. 22:32.
Citera
2015-08-18, 22:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker

Eller att man påträffat DNA från en misstänkt gärningsman. Tror inte att det finns så fasligt många fall där DNA från en GM påträffats, men ingen kunnat bindas till det. Är nog en ganska ovanlig omständighet.
Citera
2015-08-18, 22:33
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Eller att man påträffat DNA från en misstänkt gärningsman. Tror inte att det finns så fasligt många fall där DNA från en GM påträffats, men ingen kunnat bindas till det. Är nog en ganska ovanlig omständighet.

Finns väl en handfull aktuella ärenden iallafall. Ännu fler fall som det tog år att lösa trots DNA. Så det är ingen orsak till att säga att det har beröringspunkter med Linköping.
Citera
2015-08-18, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

Skulle också vara intressant att veta statistik på hur många våldtäktsmän går från att bara våldta okända kvinnor till att även mörda dessa efter våldtäkten. Jag menar att någon gång måste ju vara den första till och med för mördare.
Citera
2015-08-18, 22:37
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OroadSvensk
Dessa psykfall vaknar ju till liv under vår och sommaren så det behöver inte ha något samband alls men det första var ett våldtäktsförsök och den andra var en fullbordad. Det kan väl peka mot en och samma gärningsman. Annars verkar försöket Holmvägen den första mars det som kan likna Runby... Long shot dock, de flesta överfall sker väl gissningsvis i utkanter och/eller vid annan skyddande terräng.

Ja helskumt om det är en fullbordad våldtäkt, direkt ovanligt tror anmälningsfrekvensen annars är hög!

Undrar verkligen vad Näppi menar med de förbannade beröringspunkterna, är det bara att utredningsläget är lika illa som vid Linköping eller är det själva tillvägagångssättet, dvs att motivet enbart var att döda (urskiljningslöst våld)? Att Expressen skriver om två tidigare våldtäkter verkar ju vara en fingervisning om vad det är för brott det här handlar om, någon reporter kanske sitter på den informationen. Inte för att jag tror att Expressen är en saklig källa till information direkt, men kanske..

Om det inte är en våldtäkt som lett till ett mord utan enbart ett mord så finns väl risken att fyndplatsen är den plats GM jagade ikapp BO på.

Om man flyr är det jätte dumt att springa ut i terrängen. Bättre att hålla sig på spåret där det är lättare att springa och större chans att möta andra människor.

Utredningsläget i Linköpingsfallet såg som ytterst goda efter två veckor. Alla trodde att det skulle lösas snabbt. Så det som gör det fallet speciellt är att det inte har lösts efter så många år.

Jag tror som sagt att Runby-DNA:t ännu inte körts mot spårregistret...
Citera
2015-08-18, 22:45
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Finns väl en handfull aktuella ärenden iallafall. Ännu fler fall som det tog år att lösa trots DNA. Så det är ingen orsak till att säga att det har beröringspunkter med Linköping.

En handfull är inte så många, tycker jag. Linköping är nog i alla fall det absolut mest kända – så det kan vara det som är beröringspunkten.
Citera
2015-08-18, 22:47
Medlem
[quote=Kenny Kuk|Jag tror som sagt att Runby-DNA:t ännu inte körts mot spårregistret...[/QUOTE]

Det är ju självklart att det har körts. Det tar bara några timmar och detta fall har säkerligen fått förtur. Jag kan inte tänka mig att det finns något som prioriteras högre än detta just nu.
Citera
2015-08-18, 22:53
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk

Jag tror som sagt att Runby-DNA:t ännu inte körts mot spårregistret...

Har för mig att du skrev tidigare att en körning mot spårregistret skulle ta lång tid, eller något sådant. Jag ifrågasätter inte att det stämmer, men vad bygger du det på? Hur går en sökning till spårregistret så att säga till, är det inte bara att mata in "DNA-uppgifter", och sedan sker sökningen automatiserat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in