2015-08-17, 15:23
Medlem
Spännande dagar grafryttare!

Hoppas inte dom ryckt av er era papper inför rapporten!

http://www.direkt.se/aktuellt/fingerprint-cards-hog-omsattning-sedan-1-juni-mot-omxs30/

OT; Vad vet dbl och msi om Precise B som inte vi vet ang. rapporten?
2015-08-17, 15:33
Medlem
kaempfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timmmy
Crowhater kan väl ingenting om aktievärdering? Dock bra på det tekniska. Tycker den kommentaren stärker kazperrs påstående.

Tycker inte riktigt det låter som någon som i samma veva skaffade sig 300.000 aktier.
2015-08-17, 15:52
Medlem
zorb89s avatar
Att säga att Crowhater inte kan sin sak är som att påstå att jorden är platt!

Crow är en person med ett stort hjärta som bara vill alla väl och vet hur det alltid slutar, är det orimligt att han blir förbannad när han ser hur många som blir lurade till att sälja bort sig när personer som massepojken m fl försöker sälja in sitt snack

Varför säger jag alltid "LÄS PÅ INNAN NI KÖPER!"? Jo för att köparen ska veta vad den köper och inte sätta upp farliga stopploss som är det som utnyttjas till max nu med denna volla, det är livsfarligt att ge sig in i gamet om man inte vet vad man gör utan bestäm er för vad NI tror om bolaget och gör valet därefter istället för att försöka utläsa risken för konkurs via att se på aktiegrafen likt journalisterna.

Självklart kommer kursen svänga snabbt åt båda leden många gånger om men ifall kursen under nästa år står mellan 500-1200kr är det väl sak samma om kursen tappat 5-30% under någon enstaka dag då trader/media/blankare försökte komma in billigare? De lyckades trycka ut en mängd osäkra sparare i September då kursen rasa från 53-25kr, då hade de starkt säljläge enligt TA, Warrents de kunde knocka runt 35kr, uppgifter att skrämmas med och blankare. Vi som inte blundade för FA och höll ut blev årets stora vinnare 2015 och nu står vi här igen med saker de försöker skrämmas med men det är denna gång helt genomskinligt och knappt någon som går på

Nästa år hamnar vi på OMX30 och det har vi sagt innan kommer ske och då BLIR fonder tvungna att handla FPC och nu är Hemberg orolig för att hans skitsnack om FPC blir pinsamt för hans del, så komiskt..
Citat:
Börs H&M, Nordea, Ericsson och - Fingerprint? Nästa gång urvalet till börsens "finrum", storbolagsindexet OMXS30, görs kan det bland privatsparare populära fingeravtrycksbolaget vara en av kandidaterna.
Det visar en överslagsberäkning Nyhetsbyrån Direkt gjort, knappt halvvägs genom urvalsperioden.

Vilka aktier som ska ingå i OMXS30 bestäms under sexmånadersperioderna 1 juni till 30 november samt 1 december till 31 maj och urvalet får effekt en månad efter respektive mätperiod. De 30 aktier som haft störst genomsnittlig omsättning under perioden ska ingå i indexet, men det finns en tröghetsregel som innebär att en nykomling måste finnas bland de 15 mest omsatta under en sexmånadersperiod för att kvala in.

Under den nu pågående perioden, som började 1 juni, har det hittills varit 54 handelsdagar. Högst snittomsättning under perioden hade i fredags eftermiddag Nordea, Ericsson, Volvo och H&M haft, men strax därefter - på åttonde plats totalt - låg Fingerprint Cards med en genomsnittlig omsättning på cirka 471 miljoner kronor per handelsdag.

Aktien placerade sig därmed framför bland andra Telia Sonera, SKF, Handelsbanken och Assa Abloy, för att nämna några.

När det gäller att ligga bland de 30 mest omsatta aktierna klarar sig Fingerprint Cards i dagsläget alltså med marginal, och faktum är att aktien än så länge också klarar "tröghetsregeln" genom att finnas bland de 15 mest omsatta.

Mycket kan givetvis fortfarande hända, eftersom lite mer än hälften av den nuvarande beräkningsperioden återstår och omsättningen i Fingerprint Cards dessutom har visat kraftiga variationer. Men om Fingerprints genomsnittliga dagsomsättning inte sjunker markant kan aktien alltså komma att bli en kandidat till OMXS30.

En detalj i sammanhanget är att Fingerprint Cards än så länge tillhör segmentet Mid Cap, till skillnad från övriga aktier i OMXS30.

För att kvala in som Large Cap behövs ett börsvärde på över 1 miljard euro och sedan en tid tillbaka har Fingerprint passerat den gränsen. Bolagets börsvärde är, trots måndagens kursfall, drygt 12 miljarder kronor. Vilka aktier som tillhör de olika storlekssegmenten revideras halvårsvis, den 1 januari och 1 juli, och baseras på det viktade genomsnittspriset för maj och november.

Avanzas sparekonom Claes Hemberg ser med viss oro på ett eventuellt inträde för Fingerprint Cards i OMXS30.

"Aj aj aj - det är så jag känner. Det är en aktie som domineras av privatpersoner, vilket skapar handel som är oförutsägbar. Biometriaktierna är våghalsiga aktier. Tekniken behövs - ingen tvekan om det - men det är så stora kast i aktierna", säger han till Nyhetsbyrån Direkt.

Claes Hemberg tillägger att det å andra sidan på sikt vore osannolikt att Fingerprint inte skulle inkluderas, med tanke på hur populär aktien fortsätter att vara.

"Jag tror att volymen kommer att fortsätta vara hög", säger han.

Om Fingerprint Cards skulle komma in i OMXS30 kommer den också att ingå i er indexfond Avanza Zero. Hur känns det?

"Jag har ingen åsikt om det, och de kommer i så fall in i fler indexfonder. Ett alternativ är då att välja bredare indexfonder. Men man kan ju inte ändra på reglerna för att ett bolag med mer spekulativ handel kommer in".

Fingerprint Cards var vid lunchtid på måndagen dagens näst mest omsatta aktie, efter H&M, och noterade en nedgång på 5,2 procent.

Jag hoppas blankaren Hemberg lyssnade på proffsen hyfsat tidigt annars ser det inte bra ut för han.
https://www.youtube.com/watch?v=G7bG-mdLS_0

De smarta förstår varför alla dumma kommentarer börjat hagla bland journalister, de är sjukt rädda nu och nu måste de jobba emot detta med allt de har. Good luck säger jag och fortsätter påstå att FPC inom ett par månader finns i var mans portfölj till jävligt mycket dyrare pris, ni snackar ju om att fonder är så säkert

PS:
Jag tackar för dippen och ser det som mycket bra för att samla ny styrka inför rapporten. Det som kan gå fel där jag kan ha missförstått JLs uttalande är marginalerna men det kvittar för oss som ska ligga kvar till betydligt högre kurser.

http://www.aktiespararna.se/analysguiden/Hitta-Bolag/IT/Fingerprint-Cards/Nyheter/2015/Fingerprint-Planerar-forbattrad-bruttomarginal-kommande-kvartal---VD/

Marginalen blir därför det intressanta och lite av avgörande för rapportdagen.
2015-08-17, 16:08
Medlem
Pappersnesduks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Jag ligger utanför just nu. Kommentera gärna hur du tror att Cadian kommer att agera. Vad har dom för plan?

Deras plan är väl att tjäna pengar. På vilket sätt är väl mindre viktigt för dom. Bara kulorna trillar in..
2015-08-17, 16:15
Medlem
Herrcykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Mina råd används för egen vinning Du är dummare än jag trodde. Tror du på fullaste allvar att det jag skriver påverkar kursen?

Vad som däremot påverkar kursen är att det är stora blankningspositioner på väg ut på marknaden. Vi kommer att se ytterligare kurspress inför rapport. Runt 180 verkar rimligt.

För övrigt så kan faktiskt en aktie både gå upp och ner. Jävlar vad straffade alla naiva fingerprintare kommer att bli.

Dessutom smäller det snart i Kina och då vill man inte äga aktier överhuvudtaget.

Skärp dig, du verkar inte ha förstått någonting..
2015-08-17, 16:57
Medlem
zorb89s avatar
Jag mår så jävla bra utav att läsa sånt här, bolaget som de kastat skit efter skit på går upp och trycker ned deras skitinvesteringar HAHA

"Skandalbolag tar sig in i börsens finrum"

De försöker kalla sitt innehav för finrummet. När man inte kan säga emot fakta försöker man kategorisera omx30 med olika rum, ska FPC bli kallad toaletten senare eller? *Garvar så jag gråter*
2015-08-17, 18:02
Medlem
timmmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Jag mår så jävla bra utav att läsa sånt här, bolaget som de kastat skit efter skit på går upp och trycker ned deras skitinvesteringar HAHA

"Skandalbolag tar sig in i börsens finrum"

De försöker kalla sitt innehav för finrummet. När man inte kan säga emot fakta försöker man kategorisera omx30 med olika rum, ska FPC bli kallad toaletten senare eller? *Garvar så jag gråter*

Tycker verkligen den här "vi mot media"-mentaliteten bland sparare i FPC har gått för långt. Finns ingen ödmjukhet öht, och många småsparare som inte har någon aning om någonting egentligen ser sig själv som aktiegurus (inte riktat mot dig personligen).

Att kalla omx30 för "finrummet" är väl ingenting att orda om heller..
2015-08-17, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timmmy
Tycker verkligen den här "vi mot media"-mentaliteten bland sparare i FPC har gått för långt. Finns ingen ödmjukhet öht, och många småsparare som inte har någon aning om någonting egentligen ser sig själv som aktiegurus (inte riktat mot dig personligen).

Att kalla omx30 för "finrummet" är väl ingenting att orda om heller..

Det kallas revanschism, och ja, det är väl inte direkt ett attraktivt karaktärsdrag när det blir ett sett för en individ att få kanalisera, i brist på bättre ord, missunnsamhet, eller skadeglädje. Förknippar det rätt mycket med småsinta människor, eller losers. Tyvärr, så verkar ju skadeglädje över det missade tåget vara något som genomsyrar en del av de inbitna FPC ägarna, istället för att vara storsinta och gå vidare.

Annars så kan det ju vara en positiv drivkraft. Skall bli intressant att se rapporten, har haft fin utveckling på min position.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2015-08-17 kl. 18:27.
2015-08-17, 18:31
Medlem
P.Gs avatar
Självklart är det trist om ett sådant bolag slår sig in i en massa indexfonder som egentligen är riktade mot en helt annan typ av sparande.
2015-08-17, 19:02
Avslutad
Någon som vet vilken tid imorgon som PB:s rapport kommer?
2015-08-17, 19:04
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Självklart är det trist om ett sådant bolag slår sig in i en massa indexfonder som egentligen är riktade mot en helt annan typ av sparande.
Om vi först försöker sätta oss in i hur du och andra ser på saken som inte är insatt.

Ni ser ett bolag som går med förlust och värderas till vansinniga 13mdr!!! Ja, med den vetskapen kan jag inget annat än att hålla med dig om att ett inträdde i OMX30 vore tokigt och lite oroväckande så jag förstår helt er oro och det viftar jag inte med.

Men ifall ni i er tur försöker sätta er in i hur vi ser på saken och vad ett inträdde skulle kunna resultera i så skulle jag vilja ha en kommentar.

Vi ser ett bolag som vuxit sig störst på marknaden och som nu med start i Q2 kommer börja leverera vinsterna vi sedan länge pratat om. Vad händer ifall vi igen får rätt om vart det bär och vilken värdering den får kommande år? FPC kommer hamna i OMX30 i Januari 2016 om det går vägen och DÅ har bolaget levererat 2 vinstrapporter och med stor insyn om 2016, detta i en tidig fas där biometrin nyss blomstrat.

Därför vill jag påstå att FPC har stora möjligheter till att ge fint tryck på börsen men det ni glömmer är att fonder och blankning kommer bidra till en stabilare kurs vilket är det vi väntar på. Blankningen ses just nu som ett hot av många men folk har inte koll på sånt, blankningen är guld värd på sikt då det bidrar till stabilare volla Har tidigare bett folk här att inte oroa sig då cadian just gör detta, de har legat lång innan med stort innehav och nu hoppar de in i detta, thanks to that!

https://www.youtube.com/watch?v=zAkMhEqWFF0

Så om det blir som VI tror så kommer ni antagligen senare tycka annat.
2015-08-17, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazperr
Någon som vet vilken tid imorgon som PB:s rapport kommer?
Runt 8 tiden gissar jag på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in