Citat:
Äntligen något värt att kommentera, tack.Här ska du få ett exempel:
Om FPC nu är ett så bra långsiktigt bolag så får vi väl tro att de lyckas dra in vinster över tid. Med en utveckling som går framåt, en teknik som idag är "sällsynt" i vissa enheter vilket gör den dyr med höga marginaler och som inom ett par tre år kommer ha minskat marginalerna radikalt, samtidigt som tekniken konkurreras ut av ny teknik.
Då har vi i ett realistiskt scenario att vinsterna kommande 10 år kommer att glida runt 150-200 miljoner om året (förutsatt att Fingerprint behåller sin påstått höga marknadsandel, ökar omsättningen från idag och att marginalerna smått minskar med tiden, vilket de kommer att göra). Detta ser jag ändå som högt räknat i denna branschen med denna smala inriktning som FPC har. Per aktie skulle det då alltså innebära en vinst på ca 2,6-3,5 kr/aktie. För ett stabilt, långsiktigt bolag är ett P/E på 20 relativt högt men ändå realistiskt i detta fallet. Det innebär en aktiekurs på ca 52-70kr.
Vi tar ett till exempel:
Omsättning: 500 miljoner per kvartal, helår 2 miljarder.
Nuvarande bruttomarginal: 27% (nej inte justerad bruttomarginal som exkluderar produktionskostnader och inköpskostnader)
Bruttoresultat: 135 miljoner
Rörelsens kostnader: 80 miljoner för att räkna lågt (senast ca 70 miljoner men vi vet att det kommer öka)
Nettoresultat: 55 miljoner per kvartal, helår på 220 miljoner exkl skatt.
Vinst/aktie före skatt: ca 3,86 kr
P/E 20: 77,2 kr/aktie
P/E 30: 115,8 kr/aktie
Detta med en omsättning på 2 miljarder. FPCs prognos just nu är drygt 1,5 miljarder i omsättning i år. You do the math.
Om FPC nu är ett så bra långsiktigt bolag så får vi väl tro att de lyckas dra in vinster över tid. Med en utveckling som går framåt, en teknik som idag är "sällsynt" i vissa enheter vilket gör den dyr med höga marginaler och som inom ett par tre år kommer ha minskat marginalerna radikalt, samtidigt som tekniken konkurreras ut av ny teknik.
Då har vi i ett realistiskt scenario att vinsterna kommande 10 år kommer att glida runt 150-200 miljoner om året (förutsatt att Fingerprint behåller sin påstått höga marknadsandel, ökar omsättningen från idag och att marginalerna smått minskar med tiden, vilket de kommer att göra). Detta ser jag ändå som högt räknat i denna branschen med denna smala inriktning som FPC har. Per aktie skulle det då alltså innebära en vinst på ca 2,6-3,5 kr/aktie. För ett stabilt, långsiktigt bolag är ett P/E på 20 relativt högt men ändå realistiskt i detta fallet. Det innebär en aktiekurs på ca 52-70kr.
Vi tar ett till exempel:
Omsättning: 500 miljoner per kvartal, helår 2 miljarder.
Nuvarande bruttomarginal: 27% (nej inte justerad bruttomarginal som exkluderar produktionskostnader och inköpskostnader)
Bruttoresultat: 135 miljoner
Rörelsens kostnader: 80 miljoner för att räkna lågt (senast ca 70 miljoner men vi vet att det kommer öka)
Nettoresultat: 55 miljoner per kvartal, helår på 220 miljoner exkl skatt.
Vinst/aktie före skatt: ca 3,86 kr
P/E 20: 77,2 kr/aktie
P/E 30: 115,8 kr/aktie
Detta med en omsättning på 2 miljarder. FPCs prognos just nu är drygt 1,5 miljarder i omsättning i år. You do the math.
Vi går först igenom PE talet.
Du kan verkligen inte dra en linjär linje över 10år och sätta upp ett PE tal på 15-20, PE talet talar om tillväxten i bolaget vilket betyder att med den enorma tillväxten iår och kommande år fram till 2020 kan motiveras av ett PE på 50 för att sedan sjunka allt eftersom vinstökningen avtar. 50 räknar inte jag på utan jag har använt ett snitt på 30 i mina kalkyler. Lägg också till att bolaget kanske säljs om 3-5år ifall konkurrenter skulle lyckas komma ifatt trots patent och starka kundkontakter. Du verkar ju tro att produkten är en grönsak som vem som helst kan plocka fram, så fråga dig själv varför INTEL och AMD fortfarande reagerar utan konkurrens trots enorm marknad.
Exempel:
2015 - PE 50
2016 - PE 40
2017 - PE 30
2018 - PE 25
2019 - PE 20
Så blir det runt 300mln i vinst iår och kursen ligger på 160kr säg, blir PE talet:
300/57(antal aktier) = 5,3kr vinst/aktie
160/5,3kr = PE 30
Nästa år kan vinsten mycket väl hamna över 1miljard, då är INTE kortmarknaden och alla andra marknader inräknat.
1000/62(anta en NE)=16kr vinst/aktie
160kr/16kr = PE 10
320kr/16 = PE 30
Så ditt problem du får är att du har noll koll på marknaden och då inte lyckas förutse framtiden. Jag räknade på runt 65-90kr för i år om de nådde sitt mål(1,2miljarder) och när de gjorde det hamnade kursen på ca 90-100kr och nu börjar den söka sig till det nya motiverade talet för 2015. Sen i Nov kommer nog prognos för nästa år och då kommer kursen gå över 200kr. Så kursen(marknaden) verkar ju tydligt följa mina beräkningar och INTE dina, väldigt lustigt att aktien omsätter runt 500-900mln varje handelsdag nu och ÄNDÅ är de överens

Sen kan man ju undra varför du INTE köpte massvis när kursen stod i 30-35kr eftersom du ändå nu räknat fram kurser runt 50-115kr, jag gissar på att du inte hade koll på marknaden då heller så du inte hann förutse vad som höll på att hända. Trots att hausser Zorb bombat tråden
Bruttomarginal = Vad FPC får av kakan, jepp.
Justerad Bruttomarginal = Stora lagerkostnader(försäkring, inventering etc) räknas bort för att se produktens lönsamhet.
Så det är bättre att använda sig utav justerad ifrån vår plats då du inte vet vad den här raden genererar ändå: Övriga intäkter/kostnader(låg på +13mln nu sist)
Q1
Omsättning: 140mln
Brutto: 27%
Adm: 9mln
Försäljning: 19mln
Utv: 42mln
Övriga: ?
Resultat: (140*0,27)-9-19-42 = -32mln(resultatet blev -19)
Citat:
(Mkr) 2015 2014
Nettoomsättning 139,9 18,4
Kostnad sålda varor -102,5 -14,8
Bruttoresultat 37,4 3,5
Försäljningskostnader -19,2 -11,5
Administrationskostnader -8,5 -5,8
Utvecklingskostnader -41,8 -12,5
Övriga rörelseintäkter/kostnader 13,4 -0,2
Nettoomsättning 139,9 18,4
Kostnad sålda varor -102,5 -14,8
Bruttoresultat 37,4 3,5
Försäljningskostnader -19,2 -11,5
Administrationskostnader -8,5 -5,8
Utvecklingskostnader -41,8 -12,5
Övriga rörelseintäkter/kostnader 13,4 -0,2
Men det var kul att du faktiskt kunde posta lite siffror så man ser hur du tänker än att bara läsa fantasi inlägg.
Ser också att vissa kanske inte ska köpa aktier utan att veta hur man räknar resultat.