2015-08-17, 18:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Se123
Nu ska vi se om det blev rätt här (-:
En 4:a kostar väl runt 8-9 miljoner... Vi säger att vi skulle få 500k för vår hyresrätt så har vi 1,5 mille. Då behöver vi fortfarande låna ca 7 m. Det är MYCKET pengar i förhållande till vår inkomster.
Vad är en normal lön för dig?
Vi ligger runt 30 båda två. Det är väl inte så dåligt men inte så mycket heller i förhållande till vad man kan tjäna.

Nej en fyra behöver inte alls kosta 8-9 miljoner, inte än i alla fall men det är nog mest en tidsfråga.
2015-08-17, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Till skillnad från dig verkar jag var spränglärd och analytisk som aldrig den, dock vill jag påpeka i jämförelse med dig.

Nuvarande takt av bidragsinvandrare( Ja extremt få har ett konkurrensutsatt jobb och inte många kommer få ett) ligger runt 100.000 pers, dvs nära våra födslotal så leder det till att alla lediga hyresrätter som kommer fram måste gå till bidragsinvandrarna om de skall ens hjälpligt kunna förses med bostäder. Det kommer dock inte räcka och kommer bli politiskt omöjligt.
Att låta kommuner köpa stora mängder villor och BR finns det inte ekonomiska resurser till, att det var ett annat ljud i skällan i början av vågen av bidragsinvandrare berodde på att det då fanns hyfsat mycket lägenheter på utflyttningsorter, det gör det inte längre.

Så du menar att prisökningstakten varit runt 20 % årligen sedan ett årtionde tillbaka? Spännande! Har du några belägg för det? Kan du även beskriva om vi har 20 % prisökning enbart de närmaste 5 åren vart vi hamnar då? Vad tror du prisnivån i världsstaden Sthlm hamnar på om vi har 20 % per år i ökning i 10 år på raken?
Räkna lite på det och ta en funderare på hur pass väl ens medelklassen skulle klara den kreditexpansionen?

Massinvandringen är utan tvekan ett av de fundamenta som ligger bakom prisökningarna. Dels pga white-flight men också pga brist på alternativ. De motiverar dock inte en 20% prisökning men det är ett mycket kraftigt incitament för att få folk att flytta och buda på redan dyra lgh. Det är löjligt att förneka.
2015-08-17, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Se123
Ja jag har de rätt säkert. Sålde av när de började darra på marknaden men har placerat de relativt säkert (inte allt) men i hedge-fonder ja.

Bra
Själv skulle jag välja en som hade låg exponering mot aktiemarknaden. Kolla historiken för hedgefonderna och se vilka som INTE dök 2008 och 2011.
2015-08-17, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej en fyra behöver inte alls kosta 8-9 miljoner, inte än i alla fall men det är nog mest en tidsfråga.

Vet en lägenhet som alldeles nyligen var uppe i 7 miljoner. Vet ej vad den stannade på. Ligger i Vasastan och var en trea som hade möjlighet att göras om till en 4:a..
2015-08-17, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

7 milj får han åtmistone punga upp om du inte anser att kungsholmen och söder är "city".
2015-08-17, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Bra
Själv skulle jag välja en som hade låg exponering mot aktiemarknaden. Kolla historiken för hedgefonderna och se vilka som INTE dök 2008 och 2011.

Tack (-:
2015-08-17, 18:34
Medlem
Citat:
7 milj får han åtmistone punga upp om du inte anser att kungsholmen och söder är "city".
Håller med
2015-08-17, 18:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo då, det finns även superrika som vill bo i Stockholm. Vilka tror du denna mäklarfirma säljer till?

http://www.lagerlings.se/
Fast nu talar vi om några tusen dollarmiljonärer X10 som vill bo i Sthlm, dvs säga som London med omnejd eller New York, dvs världsmeteropoler, Sthlm är än så länge en trevlig stad även om tiggarinvasionen sänkt dess rykte bland besökande turister.
Dock är Sthlm en rätt liten huvudstad långt norrut utan näraliggande skidåkning, så varför vill en superrik utan band till Sverige bo i Sthlm?

Sålunda kan du glömma att en invasion av utländska miljonärer tar över stafettpinnen från pressade svenskar den dagen de inte orkar pumpa bubblan.
2015-08-17, 18:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurtiz
Jag är ju då lite mittimellan i denna debatt. Jag har ju själv en dyr bostadsrätt belånad till 74% men funderar på att köpa en ännu dyrare p.g.a. flytt. Det jag oroar mig för är inte att denna ev. bubbla skulle brisera p.g.a. något med amorteringskrav eller liknande.

Det som skulle kunna få allt att gå i helvete i mina ögon är en ny finanskris. Sveriges finanser må vara goda för stunden men vi är exportberoende och påverkas därmed nämnvärt av andra länders ekonomiska situationer. Hur ligger det till med obligationslån etc. nuförtiden? vad händer med våra svenska bostadslån om det blir en allvarlig finanskris ala anno 2008? hur sannolikt är det att vi får en ny finanskris? blir det en finanskris skulle jag inte skratta mig harmynt av ett fett lån på banken.

Skulle man kunna få en analys av finansessen KurtSune eller Svenne-i-Banan?

Jag är lite onykter nu efter en god middag med vin och tjejen tillåter inget långt inlägg. Men kortfattat tycker jag man ska fundera på varför krisen 1990 uppkom.

Vi kan ta avstamp i den extrema 68-vänstern som bäddade för en mycket destruktiv vänsterpolitik under lång tid. Vi hade en mycket stark och karismatisk vänsterledare i form av Palme som ledde ett mycket starkt socialdemokratiskt parti som nästan hade egen majoritet. Detta samtidigt som högerblocket var splittrat.

Förutom det levde vi i Sverige relativt isolerat, vi hade inte den globala ekonomin vi har idag och vi var inte medlemmar i EU. Kort sagt, vänstern i Sverige hade full frihet att göra vilka tokigheter som helst under mycket lång tid.

Idag är allt detta totalt annorlunda. Sossarna har haft flera mycket svaga ledare och är idag nere runt 25%. Vänsterblocket som helhet är också mycket svaga. Vi har en global ekonomi som omöjliggör att...

Där tog min time slot slut...
2015-08-17, 18:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Massinvandringen är utan tvekan ett av de fundamenta som ligger bakom prisökningarna. Dels pga white-flight men också pga brist på alternativ. De motiverar dock inte en 20% prisökning men det är ett mycket kraftigt incitament för att få folk att flytta och buda på redan dyra lgh. Det är löjligt att förneka.
Nej de invandrarna köper inga lägenheter eller villor, deras boende betalas av oss skattebetalare, att de driver en prisökning annat än marginellt är önsketänkande
2015-08-17, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kan vara så att det finns rika även i "WT-kluster" som väljer att byta upp sig områdesmässigt.

En sak är iaf säker. Det blir ingen rea på vare sig Östermalm, Torekov, Djursholm eller i Nacka.

Nej, det kommer det inte att bli. Vid en ev. krasch så kommer det snarare att vara dyrare (sett till månadskostnader för individen) att bo där. De som bor där har stålar att övervintra och antalet transaktioner kommer närma sig 0, vilket de gjorde under sommaren 2011 i vasastan. Vill man ha rea så spara några miljoner och köp när räntan är hög. Det är det enda sättet och för de flesta en omöjlighet.
2015-08-17, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej de invandrarna köper inga lägenheter eller villor, deras boende betalas av oss skattebetalare, att de driver en prisökning annat än marginellt är önsketänkande

1. De driver indirekt på prisökningen för att föräldrar betalar vad som helst för att slippa att sina barn växer upp i ghetton. Är det då möjligt att få billiga krediter flyttar dessa människor vilket jag har full förståelse för.

2. Bostadbristen hade inte uppstått om det inte vore för 1,5 milj utlandsfödda. Det hade funnits alternativ till att punga ut med hundratusentals kroner i kontantinsats och belåna sig med en enorm hävstång. Pga punkt 2 finns inga alternativ.

Att påstå att hundratusentals invandrare som behöver bostad inte påverkar bostadsmarknaden är rent ut sagt direkt löjligt ogenomtänkt.
Senast redigerad av jajahaaja 2015-08-17 kl. 18:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in